RD-33 (Klimov, Szovjetunió)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

nyugger

Well-Known Member
2012. szeptember 30.
6 664
27 838
113
RD-33 a kiömlönyílásból szemlélve:
10687408_1548134685406876_1154021518781817443_o.jpg
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 572
113

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 572
113
Bemutatták az új RD-33MK hajtómüvet a "Gidroaviaszalon" kiállításon (szeptember 6-9) Gelendzsekben. A MiG-29K/KUB és MiG-35-höz

fejlesztette az ODK.

KmrTV1dQSYE.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Bemutatták az új RD-33MK hajtómüvet a "Gidroaviaszalon" kiállításon (szeptember 6-9) Gelendzsekben. A MiG-29K/KUB és MiG-35-höz

fejlesztette az ODK.

KmrTV1dQSYE.jpg

Lehet,hogy hülye kérdés de mi az a sok fém cső?Direkt megnéztem az F-135-öt azon is van csak nem ennyi meg azon vannak nem fém csövek is ezen meg szinte csak fém van.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Lehet,hogy hülye kérdés de mi az a sok fém cső?Direkt megnéztem az F-135-öt azon is van csak nem ennyi meg azon vannak nem fém csövek is ezen meg szinte csak fém van.
Az RD-33-on nemcsak a szivattyúktól a hajtómű belső tüzelőanyag-fúvókáihoz mennek nagynyomású üzemanyagcsövek, hanem pl. nagynyomású kerozinnal működnek a GSF-lamellák vezérlő hidraulikus munkahengerei is, ezért megy a nagynyomású szivattyútól hátrafelé is egy köteg cső (van ahol ezt hidraulika-rendszer működteti olajjal, akkor nem a hajtóművön futnak a csövek, csak a legvégén a GSF-nél csatlakoznak rá). A hajtómű elején meg fölül a segédberendezés-ház előtt látsz rácsatlakozó csövekkel egy munkahengert (ez is keróval működik) ami egy himbát működtet, a himba másik karja pedig egy körbefutó gyűrűhöz csatlakozik, ezt a gyűrűt forgatja a hajtóműházon körbe. A gyűrűhöz csatlakoznak körben azok a himbák, amik a kompresszor egyik/vagy több álló lapátsorának állászögét vezérlik a lapát bekötő tengelyének elforgatásával a vezérelt üzemmódnak és a környezeti nyomásnak, beömlő levegő sebességének és még néhány paraméternek megfelelően. Mivel két vezérlő munkahenger van (a másik a hajtómű túloldalán 180 fokra a láthatóhoz képest), ezért mennek körbe a hozzájuk vezető csövek a hajtómű elején is. A többi cső meg a szivattyúktól (fő és forszázs-sziv.) a fő és forszázs-fúvókákhoz vezető csövek, a kenőolajrendszer csövei, a vastagabbak a kompresszortól a kondirendszerhez lecsapolt levegő csővezetékei (ez is forró, többszáz fokos levegő, úgyhogy hiába az alacsony nyomás, vagy acél/titáncsövek, vagy hőálló burkolat is van rajtuk). A másik ok, ami miatt az F-135-ön kevesebb fémcsövet láthatsz, hogy a két hajtómű messze nem egy korosztály, technológiai lépcsőfok van közöttük, az amerikai hajtóművön lehetnek sokkal korszerűbb és egyszerűbb megoldások is, amik esetleg még többet is tudnak - pl. nem fémből hanem valami spec műanyagból (max egy kis fémszövet-erősítéssel) készült nagynyomású csővezetékek.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Ja, még a fentiekhez: a hajtóművek fő tüzelőanyag-fúvókái általában kettős, duplázott fúvókák, értelemszerűen ezért minden fúvóka-talphoz kívülről két csővezeték fut a szivattyútól és vezérlő automatikától. Szóval ezektől van a cső-dzsungel egy hajtóművön ...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Az RD-33-on nemcsak a szivattyúktól a hajtómű belső tüzelőanyag-fúvókáihoz mennek nagynyomású üzemanyagcsövek, hanem pl. nagynyomású kerozinnal működnek a GSF-lamellák vezérlő hidraulikus munkahengerei is, ezért megy a nagynyomású szivattyútól hátrafelé is egy köteg cső (van ahol ezt hidraulika-rendszer működteti olajjal, akkor nem a hajtóművön futnak a csövek, csak a legvégén a GSF-nél csatlakoznak rá). A hajtómű elején meg fölül a segédberendezés-ház előtt látsz rácsatlakozó csövekkel egy munkahengert (ez is keróval működik) ami egy himbát működtet, a himba másik karja pedig egy körbefutó gyűrűhöz csatlakozik, ezt a gyűrűt forgatja a hajtóműházon körbe. A gyűrűhöz csatlakoznak körben azok a himbák, amik a kompresszor egyik/vagy több álló lapátsorának állászögét vezérlik a lapát bekötő tengelyének elforgatásával a vezérelt üzemmódnak és a környezeti nyomásnak, beömlő levegő sebességének és még néhány paraméternek megfelelően. Mivel két vezérlő munkahenger van (a másik a hajtómű túloldalán 180 fokra a láthatóhoz képest), ezért mennek körbe a hozzájuk vezető csövek a hajtómű elején is. A többi cső meg a szivattyúktól (fő és forszázs-sziv.) a fő és forszázs-fúvókákhoz vezető csövek, a kenőolajrendszer csövei, a vastagabbak a kompresszortól a kondirendszerhez lecsapolt levegő csővezetékei (ez is forró, többszáz fokos levegő, úgyhogy hiába az alacsony nyomás, vagy acél/titáncsövek, vagy hőálló burkolat is van rajtuk). A másik ok, ami miatt az F-135-ön kevesebb fémcsövet láthatsz, hogy a két hajtómű messze nem egy korosztály, technológiai lépcsőfok van közöttük, az amerikai hajtóművön lehetnek sokkal korszerűbb és egyszerűbb megoldások is, amik esetleg még többet is tudnak - pl. nem fémből hanem valami spec műanyagból (max egy kis fémszövet-erősítéssel) készült nagynyomású csővezetékek.


Miért jó kerozinnal működtetni a hidraulika rendszert?
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Miért jó kerozinnal működtetni a hidraulika rendszert?
Nem a teljes hidraulika-rendszer megy keróval, csak a GSF-lamellák keresztmetszetének vezérlése (a futómű-fékszárny-kormányszervók stb. azok hagyományos olajos hidraulikával működnek). Ez jó két okból is: egyrészt nem az olajos hidraulika-rendszert kell messziről odavezetni a GSF-hez (gyakorlatilag a törzs hátsó végére), hiszen eleve ott van a hajtóműhöz vezetett keró - mégpedig a szükséges porlasztás miatt a szükséges nagy nyomáson. A másik ok: így egyszerűen előmelegíthető a hajtóműbe beporlasztott tüzelőanyag, ez pedig elősegíti a minél finomabb porlasztást, ezzel a kerozin tökéletesebb égését. A tartályokban lévő keró az repülés közben elég gyorsan lehűl -40-50 fokra is (ezért deresednek pl. a szárnytartályok leszállás után még nyáron is!), ez pedig nem tenne jót se a porlasztásnak, sem az égés minőségének.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Nem a teljes hidraulika-rendszer megy keróval, csak a GSF-lamellák keresztmetszetének vezérlése (a futómű-fékszárny-kormányszervók stb. azok hagyományos olajos hidraulikával működnek). Ez jó két okból is: egyrészt nem az olajos hidraulika-rendszert kell messziről odavezetni a GSF-hez (gyakorlatilag a törzs hátsó végére), hiszen eleve ott van a hajtóműhöz vezetett keró - mégpedig a szükséges porlasztás miatt a szükséges nagy nyomáson. A másik ok: így egyszerűen előmelegíthető a hajtóműbe beporlasztott tüzelőanyag, ez pedig elősegíti a minél finomabb porlasztást, ezzel a kerozin tökéletesebb égését. A tartályokban lévő keró az repülés közben elég gyorsan lehűl -40-50 fokra is (ezért deresednek pl. a szárnytartályok leszállás után még nyáron is!), ez pedig nem tenne jót se a porlasztásnak, sem az égés minőségének.

Akkor mindenki így csinálja?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Akkor mindenki így csinálja?
Nem biztos, ez szabadon választott, tehát géptipus-függő, mindent viszont én se ismerek. Ahol van kompresszorlapát-állító rendszer (már helikoptereken meg utasszállítókon is van), az általában keróval működik, mert a keró úgyis ott van a hajtóművön. A MiG-21-en még olajos hidraulikával működött a GSF-vezérlés, a 29-en már keróval, minden másnak utána kell nézni, és nem mindig egyszerű. A neten megtalálható műszaki leírások sajnos ritkán ennyire részletesek, inkább csak ismeretterjesztő szintűek, ha ilyen részleteset akarok találni sokszor órákig lehet bogarászni, és lehet hogy nem lesz semmi eredmény ...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 794
75 854
113
Nem biztos, ez szabadon választott, tehát géptipus-függő, mindent viszont én se ismerek. Ahol van kompresszorlapát-állító rendszer (már helikoptereken meg utasszállítókon is van), az általában keróval működik, mert a keró úgyis ott van a hajtóművön. A MiG-21-en még olajos hidraulikával működött a GSF-vezérlés, a 29-en már keróval, minden másnak utána kell nézni, és nem mindig egyszerű. A neten megtalálható műszaki leírások sajnos ritkán ennyire részletesek, inkább csak ismeretterjesztő szintűek, ha ilyen részleteset akarok találni sokszor órákig lehet bogarászni, és lehet hogy nem lesz semmi eredmény ...

ÁÁÁÁ semmi ilyesmi csak érdeklődtem(nem szippantott be a hajtóművek világa).
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
47 731
80 572
113
V. V. Csernisov nevét viselő Moszkvai Gépgyártó Vállalat Moszkva. 5000 ember dolgozik ott és még mindig gyártják Kína számára RD-93 hajtómüvet.(ezek szerint még gondog vannak a WS-13-al)

 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 178
113
Ez az RD-33-as elképesztően jó volt, mikor megjelent, csak az élettartamával voltak gondok. A valamivel nagyobb teljesítményű, de alapjában tovább fejlesztett RD-33K a nyolcvanas években pont annyival volt mégjobb, mint a két gép, amibe bekerült, vagyis a MiG-29M és a MiG-29K. Igazán sikerült a legtöbb hiányosságot kijavítaniuk.
De napjainkra ez már nagyon elavult. Az eredeti MiG-29M és K már nincs sehol, de a belőlük továbbfejleszett M2 és K/KUB se mozgatja már meg a fantáziát, ugyanakor a hajtóművük, az RD-33MK se hozza azt, ami a mai divat.

Ebben a mérettartományban mindent egybevetve napjainkban az EJ200-as a nyerő, hiszen az az RD-33-asnál könnyebb, levegőátfutásban ott van, ahol az alap RD-33-as (az RD-33K és MK 85kg/sec-et tud, az alap RD-33-as "csak" 72-t), teljesítményban viszont az MK-val van egy szinten.
Élettartamban és fogyasztásban kedvezőbb, hiszen más karakterisztikájú.
A MiG-29-esek mai verzióihoz inkább valami ilyesmit kellene már fejleszteni, de mind tudjuk, hogy ez távolról sem realitás.
Azzal főznek, ami van és amíg még lehet.