Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:
Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.
Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.
És mi lesz az orosz haditengerészet MiG-29-eseivel és a MiG-35-össel? Azokba is ez a hajtómű kell.
És mi lesz az orosz haditengerészet MiG-29-eseivel és a MiG-35-össel? Azokba is ez a hajtómű kell.
Bemutatták az új RD-33MK hajtómüvet a "Gidroaviaszalon" kiállításon (szeptember 6-9) Gelendzsekben. A MiG-29K/KUB és MiG-35-höz
fejlesztette az ODK.
Bemutatták az új RD-33MK hajtómüvet a "Gidroaviaszalon" kiállításon (szeptember 6-9) Gelendzsekben. A MiG-29K/KUB és MiG-35-höz
fejlesztette az ODK.
Az RD-33-on nemcsak a szivattyúktól a hajtómű belső tüzelőanyag-fúvókáihoz mennek nagynyomású üzemanyagcsövek, hanem pl. nagynyomású kerozinnal működnek a GSF-lamellák vezérlő hidraulikus munkahengerei is, ezért megy a nagynyomású szivattyútól hátrafelé is egy köteg cső (van ahol ezt hidraulika-rendszer működteti olajjal, akkor nem a hajtóművön futnak a csövek, csak a legvégén a GSF-nél csatlakoznak rá). A hajtómű elején meg fölül a segédberendezés-ház előtt látsz rácsatlakozó csövekkel egy munkahengert (ez is keróval működik) ami egy himbát működtet, a himba másik karja pedig egy körbefutó gyűrűhöz csatlakozik, ezt a gyűrűt forgatja a hajtóműházon körbe. A gyűrűhöz csatlakoznak körben azok a himbák, amik a kompresszor egyik/vagy több álló lapátsorának állászögét vezérlik a lapát bekötő tengelyének elforgatásával a vezérelt üzemmódnak és a környezeti nyomásnak, beömlő levegő sebességének és még néhány paraméternek megfelelően. Mivel két vezérlő munkahenger van (a másik a hajtómű túloldalán 180 fokra a láthatóhoz képest), ezért mennek körbe a hozzájuk vezető csövek a hajtómű elején is. A többi cső meg a szivattyúktól (fő és forszázs-sziv.) a fő és forszázs-fúvókákhoz vezető csövek, a kenőolajrendszer csövei, a vastagabbak a kompresszortól a kondirendszerhez lecsapolt levegő csővezetékei (ez is forró, többszáz fokos levegő, úgyhogy hiába az alacsony nyomás, vagy acél/titáncsövek, vagy hőálló burkolat is van rajtuk). A másik ok, ami miatt az F-135-ön kevesebb fémcsövet láthatsz, hogy a két hajtómű messze nem egy korosztály, technológiai lépcsőfok van közöttük, az amerikai hajtóművön lehetnek sokkal korszerűbb és egyszerűbb megoldások is, amik esetleg még többet is tudnak - pl. nem fémből hanem valami spec műanyagból (max egy kis fémszövet-erősítéssel) készült nagynyomású csővezetékek.Lehet,hogy hülye kérdés de mi az a sok fém cső?Direkt megnéztem az F-135-öt azon is van csak nem ennyi meg azon vannak nem fém csövek is ezen meg szinte csak fém van.
Az RD-33-on nemcsak a szivattyúktól a hajtómű belső tüzelőanyag-fúvókáihoz mennek nagynyomású üzemanyagcsövek, hanem pl. nagynyomású kerozinnal működnek a GSF-lamellák vezérlő hidraulikus munkahengerei is, ezért megy a nagynyomású szivattyútól hátrafelé is egy köteg cső (van ahol ezt hidraulika-rendszer működteti olajjal, akkor nem a hajtóművön futnak a csövek, csak a legvégén a GSF-nél csatlakoznak rá). A hajtómű elején meg fölül a segédberendezés-ház előtt látsz rácsatlakozó csövekkel egy munkahengert (ez is keróval működik) ami egy himbát működtet, a himba másik karja pedig egy körbefutó gyűrűhöz csatlakozik, ezt a gyűrűt forgatja a hajtóműházon körbe. A gyűrűhöz csatlakoznak körben azok a himbák, amik a kompresszor egyik/vagy több álló lapátsorának állászögét vezérlik a lapát bekötő tengelyének elforgatásával a vezérelt üzemmódnak és a környezeti nyomásnak, beömlő levegő sebességének és még néhány paraméternek megfelelően. Mivel két vezérlő munkahenger van (a másik a hajtómű túloldalán 180 fokra a láthatóhoz képest), ezért mennek körbe a hozzájuk vezető csövek a hajtómű elején is. A többi cső meg a szivattyúktól (fő és forszázs-sziv.) a fő és forszázs-fúvókákhoz vezető csövek, a kenőolajrendszer csövei, a vastagabbak a kompresszortól a kondirendszerhez lecsapolt levegő csővezetékei (ez is forró, többszáz fokos levegő, úgyhogy hiába az alacsony nyomás, vagy acél/titáncsövek, vagy hőálló burkolat is van rajtuk). A másik ok, ami miatt az F-135-ön kevesebb fémcsövet láthatsz, hogy a két hajtómű messze nem egy korosztály, technológiai lépcsőfok van közöttük, az amerikai hajtóművön lehetnek sokkal korszerűbb és egyszerűbb megoldások is, amik esetleg még többet is tudnak - pl. nem fémből hanem valami spec műanyagból (max egy kis fémszövet-erősítéssel) készült nagynyomású csővezetékek.
Nem a teljes hidraulika-rendszer megy keróval, csak a GSF-lamellák keresztmetszetének vezérlése (a futómű-fékszárny-kormányszervók stb. azok hagyományos olajos hidraulikával működnek). Ez jó két okból is: egyrészt nem az olajos hidraulika-rendszert kell messziről odavezetni a GSF-hez (gyakorlatilag a törzs hátsó végére), hiszen eleve ott van a hajtóműhöz vezetett keró - mégpedig a szükséges porlasztás miatt a szükséges nagy nyomáson. A másik ok: így egyszerűen előmelegíthető a hajtóműbe beporlasztott tüzelőanyag, ez pedig elősegíti a minél finomabb porlasztást, ezzel a kerozin tökéletesebb égését. A tartályokban lévő keró az repülés közben elég gyorsan lehűl -40-50 fokra is (ezért deresednek pl. a szárnytartályok leszállás után még nyáron is!), ez pedig nem tenne jót se a porlasztásnak, sem az égés minőségének.Miért jó kerozinnal működtetni a hidraulika rendszert?
Nem a teljes hidraulika-rendszer megy keróval, csak a GSF-lamellák keresztmetszetének vezérlése (a futómű-fékszárny-kormányszervók stb. azok hagyományos olajos hidraulikával működnek). Ez jó két okból is: egyrészt nem az olajos hidraulika-rendszert kell messziről odavezetni a GSF-hez (gyakorlatilag a törzs hátsó végére), hiszen eleve ott van a hajtóműhöz vezetett keró - mégpedig a szükséges porlasztás miatt a szükséges nagy nyomáson. A másik ok: így egyszerűen előmelegíthető a hajtóműbe beporlasztott tüzelőanyag, ez pedig elősegíti a minél finomabb porlasztást, ezzel a kerozin tökéletesebb égését. A tartályokban lévő keró az repülés közben elég gyorsan lehűl -40-50 fokra is (ezért deresednek pl. a szárnytartályok leszállás után még nyáron is!), ez pedig nem tenne jót se a porlasztásnak, sem az égés minőségének.
Nem biztos, ez szabadon választott, tehát géptipus-függő, mindent viszont én se ismerek. Ahol van kompresszorlapát-állító rendszer (már helikoptereken meg utasszállítókon is van), az általában keróval működik, mert a keró úgyis ott van a hajtóművön. A MiG-21-en még olajos hidraulikával működött a GSF-vezérlés, a 29-en már keróval, minden másnak utána kell nézni, és nem mindig egyszerű. A neten megtalálható műszaki leírások sajnos ritkán ennyire részletesek, inkább csak ismeretterjesztő szintűek, ha ilyen részleteset akarok találni sokszor órákig lehet bogarászni, és lehet hogy nem lesz semmi eredmény ...Akkor mindenki így csinálja?
Nem biztos, ez szabadon választott, tehát géptipus-függő, mindent viszont én se ismerek. Ahol van kompresszorlapát-állító rendszer (már helikoptereken meg utasszállítókon is van), az általában keróval működik, mert a keró úgyis ott van a hajtóművön. A MiG-21-en még olajos hidraulikával működött a GSF-vezérlés, a 29-en már keróval, minden másnak utána kell nézni, és nem mindig egyszerű. A neten megtalálható műszaki leírások sajnos ritkán ennyire részletesek, inkább csak ismeretterjesztő szintűek, ha ilyen részleteset akarok találni sokszor órákig lehet bogarászni, és lehet hogy nem lesz semmi eredmény ...
Érdekelne, hogy mi lett az újdonság. Ez az RD-33MK már vagy 15 éves, az alapjául szolgáló RD-33K is idén lesz 30.