[HUN] Vadászgépek beszerzése

Nem tudom volt-e már téma, de szerintetek mekkora realitása volna magyar viszonylatban a szerződés lejárta után Gripenről átnyargalni F-35-re? Nem a jelnlegi politikai lehetőségekről meg az esetleges felmerülő függőségről beszélek, hanem hogy ki tudná-e gazdálkodni az ország a beszerzésüket ill. a fenntartásukat? thx
2026 után? Nem látom realitását. Nincs rá pénz és értelme sem nagyon lenne. A legreálisabb a hazai viszonyokat nézve "új" lízingszerződés - további hosszabbítás - lehetne, a maradványértéken ittmaradástól előre félek.
 
Bevallom attól én is, de remélem legalább lépünk akkor majd egyet előre E/F szintre...(ha nem lesz jobb/korszerűbb megoldás persze)
Nem értem az előrelépést. A C/D gépekből nem lesz E/F átépítés, ezt a svédek ejtették sok évvel ezelőtt és minden Gripen E/F zsír új lesz. Attól, mert itt maradnak a C/D-k hogyan következik, hogy lesz E/F magyar felségjellel? 2-4 opció van, ahogy látom.
  • 10 éves hosszabbítás, az üzlet megy tovább, ahogy eddig.
  • + X éves vagy határozatlan ideig kitolása a lízingnek. Ezt nehezebb elképzelni, mert nehezebb árazni (szerintem).
  • A gépek maradványértéken itt maradnak, magyar tulajdon, de a logisztikai része a szerződésnek megmaradna valamilyen formában.
  • A gépek maradványértéken itt maradnak, magyar tulajdon, magyar üzemeltetés és minden akkor jön ide, ahogy a magyar logisztika intézi. Na ettől mentesen meg az ég a múlt alapján...
 
Nem értem az előrelépést. A C/D gépekből nem lesz E/F átépítés, ezt a svédek ejtették sok évvel ezelőtt és minden Gripen E/F zsír új lesz. Attól, mert itt maradnak a C/D-k hogyan következik, hogy lesz E/F magyar felségjellel? 2-4 opció van, ahogy látom.
  • 10 éves hosszabbítás, az üzlet megy tovább, ahogy eddig.
  • + X éves vagy határozatlan ideig kitolása a lízingnek. Ezt nehezebb elképzelni, mert nehezebb árazni (szerintem).
  • A gépek maradványértéken itt maradnak, magyar tulajdon, de a logisztikai része a szerződésnek megmaradna valamilyen formában.
  • A gépek maradványértéken itt maradnak, magyar tulajdon, magyar üzemeltetés és minden akkor jön ide, ahogy a magyar logisztika intézi. Na ettől mentesen meg az ég a múlt alapján...

Úgy értettem (volna), hogy a régi C/D gépek maradványértéken "beszámitódnának" az új E/F gépekbe, egy új szerződéssel...tehát annyival kedvezőbben juthatánk új épitésű és modernebb bérelt gépekhez... :rolleyes:
 
Üdv!

Először is Neked molnibalage, mivel most olvastam el a Gripen/Mig-29/Honvédelem cikked és nagyon tetszett, mint általában az írásaid.

Ha sugalltad a sorok között maximálisan egyetértek Veled a harcihelikopter kérdésben és tovább menve inkább szerezzenek be még ugyanennyi Gripent és szereljék fel rendesen (csapásmérő képesség - mi van most a sidewinderekkel? ) Ha már megy az "E" változat tesztelése, azt sem bánnám ha azt vennének de nyilván ezer sebből vérzik az elgondolás, mint a Honvédség.
 
Üdv!

Először is Neked molnibalage, mivel most olvastam el a Gripen/Mig-29/Honvédelem cikked és nagyon tetszett, mint általában az írásaid.

Ha sugalltad a sorok között maximálisan egyetértek Veled a harcihelikopter kérdésben és tovább menve inkább szerezzenek be még ugyanennyi Gripent és szereljék fel rendesen (csapásmérő képesség - mi van most a sidewinderekkel? ) Ha már megy az "E" változat tesztelése, azt sem bánnám ha azt vennének de nyilván ezer sebből vérzik az elgondolás, mint a Honvédség.
A Gripen E vétele a holdban levő lehetőség.
 
És amilen ára lesz várhatóan,akkor inkább már az F35öst érdemes megvenni-márha az amik hajlandóak lesznek eladni nekünk

A Gripen szerződés éves törlesztő részlete beleszámít az ígért GDP 2%-osra emelt honvédelmi költségvetésbe? (2024-re vállalták, hogy teljesítik) Mert ha igen, akkor a svéd 2023 körül biztos adni fog egy ajánlatot. És akkor már csak Gipen E/F-et tud ajánlani. Más európai típust költségesebb lenne rendszeresíteni helyett.
 
  • Tetszik
Reactions: luperator and arcas
A Gripen szerződés éves törlesztő részlete beleszámít az ígért GDP 2%-osra emelt honvédelmi költségvetésbe? (2024-re vállalták, hogy teljesítik) Mert ha igen, akkor a svéd 2023 körül biztos adni fog egy ajánlatot. És akkor már csak Gipen E/F-et tud ajánlani. Más európai típust költségesebb lenne rendszeresíteni helyett.
2023 táján a svédek a jelenlegi Griffek maradvány-árára adhatnak ajánlatot ha meg akarjuk venni azokat a lízing lejártakor, vagy esetleg a további lízing-hosszabbításra. További új gépek ehhez képest még további plusz költséget jelentenének.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
2023 táján a svédek a jelenlegi Griffek maradvány-árára adhatnak ajánlatot ha meg akarjuk venni azokat a lízing lejártakor, vagy esetleg a további lízing-hosszabbításra. További új gépek ehhez képest még további plusz költséget jelentenének.

Én is így gondoltam, de összekötve a kettőt. Nem tudom, hogy pl. mennyi új földi kiszolgáló eszköz kell az új Gripenekhez, de valószínűleg kevesebb, mint egy teljesen más típus rendszeresítéséhez. Ez is kedvezőbbé teheti az ajánlatot. Vagy esetleg a fel nem használt órák átvitele, pilótaképzésből ha marad nem felhasznált létszám, olcsóbb típusátképzés C/Dről E/F-re stb.

Persze az is lehet, hogy Magyarország lesz az első külföldi megrendelője a török lopakodónak.
Vagy ha az amerikaiak addig mindent kiépítenek az F-35 üzemeltetésére Kecskeméten, akkor vesznek azt.
Vagy megvárják a típusváltással az új német-francia vagy orosz csodafegyvert. Majd az aktuális politikai helyzet eldönti, hová akarnak az ország vezetői akkor tartozni.
 
A Gripen szerződés éves törlesztő részlete beleszámít az ígért GDP 2%-osra emelt honvédelmi költségvetésbe? (2024-re vállalták, hogy teljesítik) Mert ha igen, akkor a svéd 2023 körül biztos adni fog egy ajánlatot. És akkor már csak Gipen E/F-et tud ajánlani. Más európai típust költségesebb lenne rendszeresíteni helyett.
Ár-érték arányban jobbak az amerikai tipusok.F16V,F35 érik meg legjobban a énzüket.Én titkon reménykedem egy T-X alappú "olcsó" könnyűvadász,amolan F5 utód megjelenésében,de nem úgy nézz ki,hogy lesz.Legvalószinübb a lizinghosszabbitás,vagy a maradványértéken megvétel-sajna valószin botrányossan magas áron.Esetleg használt C/D Gripenek,vagy talán használt F16,ha jöhet melléjük.
kinai JF17 nég egy érdekes tipus.Nekünk elég lenne,de igazábol nemtudni,mennyibe is kerül,és megéri e az árát?És olitikailag is érdekes lépés lenne.
Kfir block60 is egy olyan lehetőség,amit számba lehet venni.Márha elég olcsón adják.
Igazábol nem látom azt a komoly hadseregfejlesztési vonalat kibontakozni.Nemlátom azokat az egymásraépülő átgondolt beszerzési rendszert,ami egy átgondolt hadseregfejlesztést jellemezne.
 
Ár-érték arányban jobbak az amerikai tipusok.

Értelmezhetetlen kijelentés, forrást :hadonaszos: mert ez igy gyenge:

block60 is egy olyan lehetőség,amit számba lehet venni.Márha elég olcsón adják.

:D:D:D

...igazábol nem látom azt a komoly hadseregfejlesztési vonalat kibontakozni.

Még én sem teljesen, de messzemenően a leglátványosabban elindultak dolgok, sűrű évünk lesz, hála a kormány szemléletváltásának (bár nevezhessük úgy is hogy lejjebb már nem lehetett menni). Megnyiltak a pénzcsapok, majd meglátjuk mennyire ésszerűen használják fel. A Mi-24-esek és a kiképzőszázad gondolata elbizonytalanit, a szállitógépek, BREN-2 licensz, Airbus helikopterek viszont bizalomra adnak okot. ;)
 
Ár-érték arányban jobbak az amerikai tipusok.F16V,F35 érik meg legjobban a énzüket.Én titkon reménykedem egy T-X alappú "olcsó" könnyűvadász,amolan F5 utód megjelenésében,de nem úgy nézz ki,hogy lesz.Legvalószinübb a lizinghosszabbitás,vagy a maradványértéken megvétel-sajna valószin botrányossan magas áron.Esetleg használt C/D Gripenek,vagy talán használt F16,ha jöhet melléjük.
kinai JF17 nég egy érdekes tipus.Nekünk elég lenne,de igazábol nemtudni,mennyibe is kerül,és megéri e az árát?És olitikailag is érdekes lépés lenne.
Kfir block60 is egy olyan lehetőség,amit számba lehet venni.Márha elég olcsón adják.
Igazábol nem látom azt a komoly hadseregfejlesztési vonalat kibontakozni.Nemlátom azokat az egymásraépülő átgondolt beszerzési rendszert,ami egy átgondolt hadseregfejlesztést jellemezne.
  • Az F-16V esetén remeg a léc orosz szintű csapatlégvédelem ellen, sőt, még annál kevesebb ellen is.
  • Az F-35A USAF-nak ajánlott darabáron elmenne, de nézd meg a szlovák ajánlatot, még a minimál csomaggal sem lett annyira olcsó az F-16.
  • A könnyű vadászgép mániádról képtelen vagy leszokni, mint valami drog. Nem tűnik fel, hogy ezzel pontosan ellentétesek a fejlesztési trendek? Ha lenne, akkor sem lenne erre szükségünk.
  • Vegyük már észre, hogy még a hozzánk képest kőgazdag Hollandia vagy Belgium is egytípusos légierők lesznek az F-16-->F-35 váltás után, ahogy a svédeknél is az C/D --> E/F átmenetet követően.
  • Tehát mi a fenének akarsz F-16-ot Gripen mellé? Az egyetlen reális húzás azonos típus mennyiségének növelése. Számomra elképesztő, hogy mi a frászkarikáért akarsz állandóan új típusokat rendszeresíteni...
  • Kfir Block 60...?:confused::eek: Dél-Amerikába elég az, mert ott nincs fegyverkezési verseny, de azért ne az legyen már a cél, hogy hosszútávra cirka 50 éves gépeket állítsunk hadrendbe, amik aerodinamikailag 2 generációnyival korábbiak, mert lehidalok. Már, ha egyáltalán van még erre elég gép.
  • Érdekes, hogy hiányolod az egymásra épülést, amikor nálad sem jelenik meg és ötletszerű, felesleges dolgokról fantáziálsz folyamatosan. Mert, hogy a te javaslataid nincsenek átgondolva, az ziher...:confused:
 
Ár-érték arányban jobbak az amerikai tipusok.F16V,F35 érik meg legjobban a énzüket.Én titkon reménykedem egy T-X alappú "olcsó" könnyűvadász,amolan F5 utód megjelenésében,de nem úgy nézz ki,hogy lesz.Legvalószinübb a lizinghosszabbitás,vagy a maradványértéken megvétel-sajna valószin botrányossan magas áron.Esetleg használt C/D Gripenek,vagy talán használt F16,ha jöhet melléjük.
kinai JF17 nég egy érdekes tipus.Nekünk elég lenne,de igazábol nemtudni,mennyibe is kerül,és megéri e az árát?És olitikailag is érdekes lépés lenne.
Kfir block60 is egy olyan lehetőség,amit számba lehet venni.Márha elég olcsón adják.
Igazábol nem látom azt a komoly hadseregfejlesztési vonalat kibontakozni.Nemlátom azokat az egymásraépülő átgondolt beszerzési rendszert,ami egy átgondolt hadseregfejlesztést jellemezne.

Szerinted a jelen helyzetben tovább bővíteni a légierőt az átgondolt beszerzés lenne? o_O:eek::confused:
Páncélosok, személyi felszerelés, kézifegyverek, tüzérség, légvédelem, logisztika, drónok, kommunikáció.
Ezek mind sokkal fontosabbak, mint az amúgy régiós tekintetben annyira nem rossz állapotú légierőnkre további jelentős összegeket fordítani.
 
A svéd AESA lokátor fejlesztés érdekes lenne C/D-nél, hiszen egyrészt a E-nél nem volt megoldható a "hazai" fejlesztés ezért is a Raven ES-05 lesz a Griff orrészében és nem Svéd radar. A Gripen szemináriumon stb. nekünk az ide is belinkelt PS-05Mk4 az újdonság, amely nemhivatalos forrásból összehozva nálunk is komoly képességnövekedést okozott. (az MS20 szoftver mellett nem írtak HW változtatást az első fázisban, a másodikban pedig az orrész minimális átépítésével (szerintem hűtéssel függ össze) lehet további upgrade. Az Raven ASEA nem fér a gép orrába, de hát több más (olasz, izraeli) AESA belefér, tehát akár a svédek is készíthetnek ilyet).
További C/D gyártást viszont nem feltételezek, különösen azért, mert nincs két gyártósor, és jelenleg ninc Gripen C/D építés, csak az E protok gyártása. Amig az nincs sorozatgyártásra előkészítve, addig még van lehetőség C/D-re aztán már valószínűleg nem lesz.
A C/D modernizálásban viszont sok ráció van, hiszen a gépekben jelentős üzemidő tartalék van, és lehetőség akár a lokátor, akár az avionika, akár a elektronikai harcrendszer modernizálására. Utóbbiak elsősorban az E-hez fejlesztett berendezésekkel, rendszerekkel lehetséges, de pld. van önvédelmi konténer is. A fegyverintegráció is bővülhet, hiszen robotrepülőgépeket és radarelhárító rakétákat is integrálnak a E-hez (svéd védelmi miniszétriumban program szinten fut a dolog) és ezeket valószínűleg az C/D-hez is lehet majd használni.
 
Ha + gépeket akarnánk, én megnézném a Dél-afrikakiakat is.
Szerintem teljesen felesleges. Amikor majd a svédek elkezdenek átállni az E-re, lesz egy rakás használt C, megbízható üzemeltetési környezetből.

De egyébként ettől függetlenül, mint már 100x ki lett tárgyalva, majd ha rendben a szárazföld, utána lehet gondolni egy 2. századra.
 
Szerintem teljesen felesleges. Amikor majd a svédek elkezdenek átállni az E-re, lesz egy rakás használt C, megbízható üzemeltetési környezetből.

De egyébként ettől függetlenül, mint már 100x ki lett tárgyalva, majd ha rendben a szárazföld, utána lehet gondolni egy 2. századra.

Tudom, én is írtam, hogy előbb a szárazföld, de nem erről volt most szó.