[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Status
Not open for further replies.

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Sziasztok!

Új fiú vagyok itt, viszont egy ideje olvasom a hozzászólásaitokat.

Ma előhoztatok egy hírt, hogy a svédek kanibalizálják a C/D Gripenjeiket.
Értem a cikket, de miért hagynák meg, ha a kutyának sem kellenek?
Ha kell, akkor meg miért ne adnák el? Nem logikus...

Most komolyan! Ha nem akarnák eladni, akkor miről olvasok nálatok évek óta:
szlovák, bolgár, horvát ajánlatok használt, vagy éppen új gépekkel (nem E/F).

Bocsi, de ehhez már muszáj volt hozzászólni.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
ms07 said:
Itt kb előző oldalon elterjedt az a hír, hogy amit lehet, kibeleznek a C/D-ből és megy az E/F-be
 
T

Törölt tag 1586

Guest
M

molnibalage

Guest
Az. Nem is értem miért jött erő. Több éve eldőlt ez. Kb. annyi értelme lenne, mintha az SH-kat régi Hornetekből is kukázták volna össze.
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 864
6 055
113
ms07 said:
Itt kb előző oldalon elterjedt az a hír, hogy amit lehet, kibeleznek a C/D-ből és megy az E/F-be

Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

"Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

"To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

Van itt erről egy részletes cikk:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

"Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

"To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

Van itt erről egy részletes cikk:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
----
Úgy jött elő, hogy a svéd kommunikációban régebben volt ilyen aspektus is, amikor a választók felé probálták eladni az új Griffet.. Akkor írták le, hogy költségtakarékoság jegéyben az E-hez már tervezéskor eldöntötték a C/D változatból használható modern alkatrészeket, berendezéseket átvszik (egyrész C/D kibelezés, másrészt ezeket a rendszereket nem kell kifeleszteni, használthatóak lesznek, tehát az új géphez is ilyeneket fognak gyártani..
Nem támasztották alá számokkal, ez olyan félig meddig PIAR fogás is volt, de valóban lesznek olyan alkatrészek, vagy rendszerek amelyeket nem terveztek át.. Példákat nem tudok leírni.. nem néztem utána..
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Bocs, a fejleszési topikban írta Shadow:

"Picit utánna olvastam ezeknek a használt svéd Gripenek, ahogy nézem a svéd Gripen C/D-k ki lesznek kb belezve:

"To keep down costs, elements such as the pilot’s chair and oxygen supply system will be moved from the Swedish Air Force’s older versions of the Gripen to the new one. The approach also helps to speed up delivery, with the first Gripen E due to be handed over in 2018."

Van itt erről egy részletes cikk:
http://www.defense-aerospace.com/articles-view/release/3/177427/a-swedish-dilemma:-scrap-current-gripen-or-pay-billions-more.html

E szerint megy a vita hogy mi legyen de jelen pillanatban a terv az hogy 7 milliárd svéd koronát takarítanak meg vagyis a költségek 25%-át azzal ha az E-hez felhasználható alkatrészeket kiveszik a meglévő C-ből. Mondjuk csak 60 E-t rendetek és 96 C/D van de felmerült hogy amit nem beleznek ki azt megtartják. Erről még megy a vita mert sokba kerülne a 2 eléggé eltérő fajtát egyszerre üzemeltetni."
Ez egy 2016-os cikk!!!
Azóta elég sok minden történt
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 551
4 742
113
Igen, a fejlesztési topicban volt leírva, hogy nem lesznek "filléres" használt svéd gépek.

Mondjuk azok gondolom így sem lesznek hiszen az EBS HU szintre felhozataluk ugyanúgy költség lesz, de az alapgép
és a viszonylag alacsony üzemeltetési költség továbbra is a gépek előnye.
Azért is furcsa volt a felvetés, mert az un. CD+ verzió is szerepelt a Saab kínálatában.
Mondjuk hogy ez az MS20 software-en kívül jelent e bármit is, azt nem tudom.
 
M

molnibalage

Guest
Igen, a fejlesztési topicban volt leírva, hogy nem lesznek "filléres" használt svéd gépek.

Mondjuk azok gondolom így sem lesznek hiszen az EBS HU szintre felhozataluk ugyanúgy költség lesz, de az alapgép
és a viszonylag alacsony üzemeltetési költség továbbra is a gépek előnye.
Ez marketing dumának jó, csak én soha semmivel nem láttam alátámasztva azt, hogy mitől lenne olcsó a Gripen.
 

Shadow

Well-Known Member
2018. október 29.
1 327
4 534
113
M

molnibalage

Guest
A marketingduma mellett olvasd el az elző svájci tender értékelését.. mondjuk nem a HTÖ része :), de legalábbi másra is lehet hivatkozni :)
Olvastam. A magyar Gripen bérlet ára meg ismert. Nem ér össze a két oldal. Vagy akkor kérném a magyar Gripen bérlet újratárgyalását a svájci tengerre hivatkozva.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 292
113
Olvastam. A magyar Gripen bérlet ára meg ismert. Nem ér össze a két oldal. Vagy akkor kérném a magyar Gripen bérlet újratárgyalását a svájci tengerre hivatkozva.

Van cseh Gripen bérlet is, és volt cseh F-16-ra történő váltás igény is, ahol "árban" másodszor is elvérzett a Falcon. Az árral! Azóta van román F-16 ugye, ill. ismert a szlovák "tender" (ha volt ugyebár ilyen) eredménye és ár-vonzatai.
Azt a napot várom, amikor végre tiszta szemüveggel, teljesen elfelejtve a korábbi FAQ megállapitásait és a reklámanyagok számait, tiszta lappal újra megrpróbáljuk szétszámolni a szétszámolhatatlant.
A mostani katonai beszerzéseken is látszik hogy egyrészt pofára megy minden, azaz sokkal olcsóbban is lehet pl. Patriot-o, Leopard-ot, SDB-ket, akármit venni, mint mondjuk egy fél évvel korábbi más beszerzésnél,...a bérlés / vásárlás hasonlitása meg eleve irreális, de ezeket már sokszor megrágtuk.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
 
M

molnibalage

Guest
A magyar lízingdijakat el lehet felejteni. Egyrészt teljesen egyedi dolog volt, hiszen hazánk a kero, az elhasznált fegyverzet és a humán költségeken túl "csak" a lízingdíjat fizetik. (Ami kurvadrága). Másrészt a lízing a leggazdaságtalanabb finanszírozási forma.
A tényleges üzemeltetési költségek teljesen mások. Eddig két összehasoníltás van, az egyik a svájci tender, a másik a szlovák tender. Előbbi az normális elsősorban légirendészeti feladatra beszerzendő szuperszónikus repülőgép müszaki és gazdasági összehasonlítása (scájc). Itt az jött ki, hogy az F/A18-C/D a Rafale, az Eurofighter és a Griff közül harcászati-technikai adatok alapján a legutolsó szinte mindenben a Gripen (nem sokkal lemaradva..) viszont gazdaságosságban, üzemeltetési költségtekben mindenkit vert. Azért nyert tendert, mert a svájci igényeknek megfelelő harci-technikai tulajdonásgokat - tehát azt amire akarták használni - teljesen megfelelő volt.

A szlovákok a 16V és a Griff C/D-t hasonlították. Itt is a harcászati-technikai adatokat és a teljes élettartamra érvényes üzemeltetési költséget vetették össze.
Nos utóbbinál is a Viper olcsóbb volt, mint a Griff. Itt árnyalja a dolgokat, hogy a teljesn üzemeltetési ciklusra nem kell a Viper, mert a jelenlegi repült órák duplájábal is 50+ év az élettartam. Tehát így a gazdaságossági viszony sántít. Sem a Griffből sem a Viperből nem fogják kirepülni a tényeges repülési időt. Rövdebb ciklusnál viszot a Griff nyert volna. A Viper képességeire meg nem lesz szükség itt közép-kelet europai 1-2 százados légierőnek.
Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 088
9 042
113
Milyen meglepő, hogy egy egyhajtóműves gép olcsóbb, mint a kettővel repülők. Egy F-16-tal kellet volna összevetni költségek terén.
A magyar líznig díjat meg nem felejtem el. Ha ennél olcsóbb a gép teljes üzemeltetése akkor kapják be a pofátlan túlárazást és kábítsanak mást...
OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.

A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
Annyi a lízingdíj amenyit a felek kialkudnak
nem írok le neveket. Autólízing 4 évre. ára: X forint volt. tavaly más "nyerte" A NER közbeszólt, és megmondták kinek kell nyerni. A lízingköltség azonos kategóriájú autók esetében is a duplájára nőt, semmilyen + szolgálatatással...

Vissza a Griffhez, eddig 4x módosították a szerződést.
Ezért az üzemeltetési költségekhez az ilyen típusú lízingszerződéseket soha nem szabad számolni. Az külön kategóra. Azért jó a svájci és szlovák példa.. Vszeg van más is, csak annak nem nyilvános az anyaga.
Az azonban biztos, hogy a két hajtóműves drágább mint az egyes, és az is igaz, hogy annak a légierőnek amely sokáig és intenzíven akarja használni a gépmadarat és tényleges konflikusokban vesz részt folyamatosan, ráadásul viszonylag nagy távolságra, annak egyértelműen a Vipert kell választani a Griffel szemben. Ugyanakkor térségünben azonos feltételek mellett a max 120 repült órát figylembe véve, és a tényleges használat, beszerzendő fegyverzet stb. összevetése után elégséges a svéd gép..
Persze jobb szerződéssel (de jobb üzemeltetői hozzállás is kell hozzá, és akkor nem kell lízing).
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
OK Balázs, de a svájci tenderre nem jelentkezett be a LM, tehát miért hasonlították volna a Griffet vele. Azokat tanulmányozták, akik jelentkeztek.
Ezt pontosan értem. Csak megint az van, hogy óccó a Gripen, mert óccób a sokkal többet tudó kéthajtóműveseknél. Hát köszi, csak a SAAB reklámja nem erről szól...

A magyar lízingről meg annyit, hogy egyrészt feltételezés, de az üzemeltetési kultúránkat és a politka és a hadsereg viszonyat (fél évvel ezelőttig alulfinanszírozottság) miatt a beszerzett F-16-sok fele ott lenne Kecson a dzsindzsásban..
Ez megint nem érv arra, hogy akkor a "világ legolcsóbb 4. gen gépe" (még ezen a téren is hazudozott összevissza a SAAB, hogy ez az első 4. gen) miért olyan kurvadrága.
 
Status
Not open for further replies.