A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Más típusú gumikat nem raktak fel ? Mintha az is rémlene. Valami új méret.
Jól emlékszel, volt ilyen, de már én sem emlékszek pontosan a részletekre és, hogy mennyire sikerült ezt alkalmazni. Kb. szerintem 8 éve lehetett ez. Más bordázatú gumival kisebb volt a kopás mértéke műúton, terepen........írt is erről a Haditechnika régebben....
 
  • Tetszik
Reactions: Spartan.asfv
Ilyen gép nincs. Ha normálisnak mondható optikát raksz bele (és miért ne raknál), akkor már nem lesz olcsó. költeni kell mindenre, már nem lehet mókolgatni mindent.

Erről nekem ez a vicc jut eszembe: "A mi cégünk olcsón, jól és gyorsan dolgozik. Sajnos ebből egyszerre csak kettőt lehet választani."
 
Úgy mint a Belarusz T-72 et. De attól tartok hogy az a 3-4 helyről való kapargatás nem fog itt működni. Mint anno a T-72 nél.
Sokkal valószínűbb hogy IFV vonalon lesz itt az "újbóli" képesség helyreállítás. Jó esélyel török vonal lesz az. Ott meg kész család elérhető árban. Ezzen valahogy elsiklanak sokkan.

Orbán megmondta, hogy mi Berlinre, Moszkvára és Isztanbulra kell figyeljünk.
Moszkvából most nem lehet katonai cuccot venni és egyébként is Putyintól kapjuk Paksot.
Veszünk harckocsit is és IFV-t is, de nem fogjuk ugyanattól venni mindkettőt.
Németektől vesszük a Leot, a törököktől valami IFV licenszt. Szerintem ez lesz.
 
Orbán megmondta, hogy mi Berlinre, Moszkvára és Isztanbulra kell figyeljünk.
Moszkvából most nem lehet katonai cuccot venni és egyébként is Putyintól kapjuk Paksot.
Veszünk harckocsit is és IFV-t is, de nem fogjuk ugyanattól venni mindkettőt.
Németektől vesszük a Leot, a törököktől valami IFV licenszt. Szerintem ez lesz.
Aztán várjuk ki a végét, minden szerintem a német-amerikai és török-amerikai kapcsolatok függvénye. A másik amit Orbán mondott a V4 erősebb együttműködés.
 
Orbán megmondta, hogy mi Berlinre, Moszkvára és Isztanbulra kell figyeljünk.
Moszkvából most nem lehet katonai cuccot venni és egyébként is Putyintól kapjuk Paksot.
Veszünk harckocsit is és IFV-t is, de nem fogjuk ugyanattól venni mindkettőt.
Németektől vesszük a Leot, a törököktől valami IFV licenszt. Szerintem ez lesz.
Egyébként mi a csudáért boritélkoljátok a Leot. Nincs semmilyen információ. Egyáltalán hol kaparnának ősze például pár zl nyi mennyiséget.
Ami reálisan és az ország gazdasági tényezőit figyelembe véve a maradék harckocsi állomány rendbetétele esélyes. Erre lenne itthon is talán háttér.
Plusz erre lehetséges valami modern (ebb) ifv/apc család.
 
  • Tetszik
Reactions: antigonosz
Egyébként mi a csudáért boritélkoljátok a Leot. Nincs semmilyen információ. Egyáltalán hol kaparnának ősze például pár zl nyi mennyiséget.
Ami reálisan és az ország gazdasági tényezőit figyelembe véve a maradék harckocsi állomány rendbetétele esélyes. Erre lenne itthon is talán háttér.
Plusz erre lehetséges valami modern (ebb) ifv/apc család.

Páncélosbeszerzés biztosan lesz. Leon kívül pedig semmi más nem jöhet szóba.
Abrams biztosan nem lesz. Orosz cucc szintén nem. A Leclerc nagyon drága és a kutyának sem kell. A koreai K1 szintén nem jó, Korea túl messze van és nem is olyan befolyásos ország világszinten. A fegyverbiznisz (főleg ilyen nagy dolgoknál) erről is szól. Benyalunk vele a nagyhatalmaknak.
A Leo mellett sok minden szól: a Németország nagyhatalom világ szinten is, Európában meg a legfontosabb. A gazdaságunk teljesen össze van fonódva velük. És nem mellesleg a világ egyik legjobb páncélosa.
Na meg a legnagyobb mennyiségben eladott modern harckocsi is.
 
  • Tetszik
Reactions: svajcibeka
Aztán várjuk ki a végét, minden szerintem a német-amerikai és török-amerikai kapcsolatok függvénye. A másik amit Orbán mondott a V4 erősebb együttműködés.
Igaz, meg ugyanúgy szüksége van a csehszlovák seregnek is mindegyik eszköz, szintén le vannak maradva mint a borravaló. T72M4CZ-ből megcsináltak kb 16 db-ot. És azért a darabszám nagyban befolyásolja a számla végösszegét.
 
Páncélosbeszerzés biztosan lesz. Leon kívül pedig semmi más nem jöhet szóba.
Abrams biztosan nem lesz.
A magas fogyasztást leszámítva mi bajod az M1 vonallal? Az 30 éves M1A2 is űrtechnika szinten van ahhoz képest, ami itthon vagy környéken van. Még az orosz T-72B2/3 vonal ellen is hatásos, egyedül a T-90M az, ami szóba jön ellene.
Ha nem a T-90M a mérce, akkor még egy 1991-es M1A1 csodafegyvernek tűnnek magyar szemmel, nemhogy az M1A2 a hozzá való 30 éves APFSDS gránáttal.
Orosz cucc szintén nem.
Tiszta sor.
A Leclerc nagyon drága és a kutyának sem kell.
Kb.
A koreai K1 szintén nem jó, Korea túl messze van és nem is olyan befolyásos ország világszinten.
Nem értem miért K1-ezel, amikor a K2 is évtizedes már. A K2 erőforrása vagy hajtáslánca tudtommal német a K2-nek. A K1 afféle '80-as évek beli M1 klón, csak nagyobb löveggel és más koncepciót követve, a helyi átlagmagasságra belőve.
A Leo mellett sok minden szól: a Németország nagyhatalom világ szinten is, Európában meg a legfontosabb. A gazdaságunk teljesen össze van fonódva velük. És nem mellesleg a világ egyik legjobb páncélosa.
Na meg a legnagyobb mennyiségben eladott modern harckocsi is
Ez ebben a formában nem igaz. Az export M1 változatokból többet adtak el.

Vagy akkor melyik változatokat számolod a "modern" hk-ba? Mert akkor mindig az eladás évét nézd és azt, hogy akkor korszerű volt-e. Ez alapján én biztosan nem mondanám csuklóra ezt...
  • Különféle butított M1 változatból kb. 2000 darabot adtak el a wikis számokat nézve. A döntő hányad M1A1 volt és mindegyik export 1990 utáni.
  • Használt Leo2A4-ekből igen sokat adtak el, de ha jól látom, akkor csak 2000-es években. Így mindenféle "ha + és" feltételek nélkül modernnek tekintni azért igen erős kijelentés mert azért a Leo2A4 2005 táján úgy csupaszon minden volt, csak nem "modern". A T-72M1-hez képest az, de mához képest meg nem. Ahhoz képest, amit kiváltottak azokhoz képest valóban korszerű volt egy osztrák Leo2A4, ami M60-at és AMX-13-at váltott le. Az A5, A6 és A7 export mennyiséget nézd meg. Hát izé... Az kb. M1A2 export változattal összemérhető, ha jól számolom.
Ez azért legenda szint.
Annál azért több.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and alfa74
A pénz a legkönnyebben
Fegyverbeszerzéseknél - különösen olyan nagyobb léptékű támadó fegyverzet beszerzésénél mint amilyenek a harckocsik is - a pénzbeni ár mellett legalább hasonló fontosságú és nagyságrendű lehet a politikai ár is amit az eladó kér a vevőtől.
A magyar harckocsi vásárlás bejelentésének a csúszása szerintem az lehet hogy a politikai árban még nem sikerült megegyezni, még megy az alkudozás...
 
Fegyverbeszerzéseknél - különösen olyan nagyobb léptékű támadó fegyverzet beszerzésénél mint amilyenek a harckocsik is - a pénzbeni ár mellett legalább hasonló fontosságú és nagyságrendű lehet a politikai ár is amit az eladó kér a vevőtől.
A magyar harckocsi vásárlás bejelentésének a csúszása szerintem az lehet hogy a politikai árban még nem sikerült megegyezni, még megy az alkudozás...

Valahogy így. Szerintem egy darabig még nem is lesz bejelentve semmi. Merkel még ott van, és az utána következők sem túl rózsás verziók, elég ha csak Weberre gondolunk - bár ő EU korifeusnak indul, tökmindegy ez a német vonal most nem valami barátságos.
A másik a mennyiség, itt azért nem elég 30-40 db, még nekünk sem. És a technika fejlettsége - bárhonnan beszerezve - csakis egy jóval magasabb árat fog megjelölni a későbbiekben.
Nagy mosolygás volt Netanjahuval, meg Erdogannal, a kínai elnökkel, de ezek nem hinném hogy járható utak. És már nem is jutányosak, talán a kínaiak de már ők se nagyon, na meg ott a NATO-lobbi.
Nemsokára elkezdődik az EC-ink gyártása, 2019 végéig és azt az árat is ki kell köhögni, plusz fegyverzet.
Szóval szerintem egy ideig nem bazírozzunk páncélosokra, tüzérségre inkább, ill. szállítógépekre és radarokra, majd lérak.
Ui: normál esetben - :D
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
Egyébként mi a csudáért boritélkoljátok a Leot. Nincs semmilyen információ. Egyáltalán hol kaparnának ősze például pár zl nyi mennyiséget.
Ami reálisan és az ország gazdasági tényezőit figyelembe véve a maradék harckocsi állomány rendbetétele esélyes. Erre lenne itthon is talán háttér.
Plusz erre lehetséges valami modern (ebb) ifv/apc család.
Hány T-72-esünk van jelenleg?
 
A magas fogyasztást leszámítva mi bajod az M1 vonallal? Az 30 éves M1A2 is űrtechnika szinten van ahhoz képest, ami itthon vagy környéken van. Még az orosz T-72B2/3 vonal ellen is hatásos, egyedül a T-90M az, ami szóba jön ellene.
Ha nem a T-90M a mérce, akkor még egy 1991-es M1A1 csodafegyvernek tűnnek magyar szemmel, nemhogy az M1A2 a hozzá való 30 éves APFSDS gránáttal.


Vagy akkor melyik változatokat számolod a "modern" hk-ba? Mert akkor mindig az eladás évét nézd és azt, hogy akkor korszerű volt-e. Ez alapján én biztosan nem mondanám csuklóra ezt...
  • Különféle butított M1 változatból kb. 2000 darabot adtak el a wikis számokat nézve. A döntő hányad M1A1 volt és mindegyik export 1990 utáni.
  • Használt Leo2A4-ekből igen sokat adtak el, de ha jól látom, akkor csak 2000-es években. Így mindenféle "ha + és" feltételek nélkül modernnek tekintni azért igen erős kijelentés mert azért a Leo2A4 2005 táján úgy csupaszon minden volt, csak nem "modern". A T-72M1-hez képest az, de mához képest meg nem. Ahhoz képest, amit kiváltottak azokhoz képest valóban korszerű volt egy osztrák Leo2A4, ami M60-at és AMX-13-at váltott le. Az A5, A6 és A7 export mennyiséget nézd meg. Hát izé... Az kb. M1A2 export változattal összemérhető, ha jól számolom.

Annál azért több.

A környéken persze, hogy űrtechnikát jelent.
Viszont úgy gondolom, hogy a jelenlegi kormány soha nem venne az USA-tól egy ennyire fontos eszközt. Annak idején az első Orbán-kormány a vadászgépeket sem vette az USA-tól, na most rosszabb a viszonyunk velük (na meg az EU viszonya is egyre rosszabb az USA-val). Gyakorlatilag kijelenthető, hogy ha neadj Isten valaha is használni fogjuk őket éles helyzetben, az biztosra kijelenthető, hogy az USA (vagy szövetségese) ellen lenne (Ukrajna kapcsán azért eléggé kimutatta, hogy ki mellett áll). Ígyis túlságosan nagy befolyása van a világon, nem kell még jobban növelni.
Ezen kívül drága, urániumpáncéllal nem adják, anélkül meg megkérdőjelezhető a védelme (persze egy Leoval összehasonlítva).
Szerintem megvan annak az oka, hogy nem kapkodnak érte a világon. Az ausztrálokon kívül csak pár arab ország vette meg, amit én inkább úgy mondanám, hogy vetették meg velük.

Nem értem miért K1-ezel, amikor a K2 is évtizedes már. A K2 erőforrása vagy hajtáslánca tudtommal német a K2-nek. A K1 afféle '80-as évek beli M1 klón, csak nagyobb löveggel és más koncepciót követve, a helyi átlagmagasságra belőve.

Azért K1, mert a K2-t még vadiúj, csak direkt magunknak nem fogunk gyártatni, drága lenne, használt meg még nincs a piacon. Ezen kívül a K2-re is érvényes amit a K1-re írtam.

Ez ebben a formában nem igaz. Az export M1 változatokból többet adtak el.

Gyors wikis keresés szerint a Leoból 2800-at adtak el, igyekeztem nem kétszer számolni azokat a példányokat amik már többször is gazdát cseréltek. Abramsból 2000 körül.
Viszont az is eléggé sokat mond, hogy a Leot nagyon sok ország rendszeresítette, míg az Abramsot meg szinte csak azok akik mástól nem vehettek/nem kaptak. Kuwait, Szaud-Arábia, Irak, Egyiptom rendelését nem nevezném szabad választásnak.
Pedig a németek még finnyásak is, szaudiaknak pl. 800 darabot nem akarnak eladni.

Vagy akkor melyik változatokat számolod a "modern" hk-ba? Mert akkor mindig az eladás évét nézd és azt, hogy akkor korszerű volt-e. Ez alapján én biztosan nem mondanám csuklóra ezt...
  • Különféle butított M1 változatból kb. 2000 darabot adtak el a wikis számokat nézve. A döntő hányad M1A1 volt és mindegyik export 1990 utáni.
  • Használt Leo2A4-ekből igen sokat adtak el, de ha jól látom, akkor csak 2000-es években. Így mindenféle "ha + és" feltételek nélkül modernnek tekintni azért igen erős kijelentés mert azért a Leo2A4 2005 táján úgy csupaszon minden volt, csak nem "modern". A T-72M1-hez képest az, de mához képest meg nem. Ahhoz képest, amit kiváltottak azokhoz képest valóban korszerű volt egy osztrák Leo2A4, ami M60-at és AMX-13-at váltott le. Az A5, A6 és A7 export mennyiséget nézd meg. Hát izé... Az kb. M1A2 export változattal összemérhető, ha jól számolom.
70-80-as évektől számolom modernnek. Tudom, nagyon nagy külömbségek vannak közöttük.
 
Valahogy így. Szerintem egy darabig még nem is lesz bejelentve semmi. Merkel még ott van, és az utána következők sem túl rózsás verziók, elég ha csak Weberre gondolunk - bár ő EU korifeusnak indul, tökmindegy ez a német vonal most nem valami barátságos.
A másik a mennyiség, itt azért nem elég 30-40 db, még nekünk sem. És a technika fejlettsége - bárhonnan beszerezve - csakis egy jóval magasabb árat fog megjelölni a későbbiekben.
Nagy mosolygás volt Netanjahuval, meg Erdogannal, a kínai elnökkel, de ezek nem hinném hogy járható utak. És már nem is jutányosak, talán a kínaiak de már ők se nagyon, na meg ott a NATO-lobbi.
Nemsokára elkezdődik az EC-ink gyártása, 2019 végéig és azt az árat is ki kell köhögni, plusz fegyverzet.
Szóval szerintem egy ideig nem bazírozzunk páncélosokra, tüzérségre inkább, ill. szállítógépekre és radarokra, majd lérak.
Ui: normál esetben - :D

Miért kellene 2019 végéig kifizetni a helikoptereket tokkal-vonóval?
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow
A magas fogyasztást leszámítva mi bajod az M1 vonallal? Az 30 éves M1A2 is űrtechnika szinten van ahhoz képest, ami itthon vagy környéken van. Még az orosz T-72B2/3 vonal ellen is hatásos, egyedül a T-90M az, ami szóba jön ellene.
Ha nem a T-90M a mérce, akkor még egy 1991-es M1A1 csodafegyvernek tűnnek magyar szemmel, nemhogy az M1A2 a hozzá való 30 éves APFSDS gránáttal.

Én ehhez csak annyit szeretnék hozzátenni hogy M1A2 be manapság a GE12 gázturbinákat rakják ezek igazándiból repülőgép hajtóművek. 12 éve dolgozom turbinákkal ismerem ezt a terméket. Én csak arra szeretném felhívni a figyelmet hogy egy turbina üzemeltetési költségét össze sem lehet hasonlítani egy dizel motorral. Ez egyébként egy elég jó gázturbina itt hasonlítja össze az US Navy más turbinákkal és nem kell szégyenkeznie:

http://www.google.com/url?sa=t&rct=.../a257754.pdf&usg=AOvVaw1bb6viaPVu_qVG-_AMACcX

Viszont turbinát üzemeltetni nem olcsó dolog. Legjobb esetben is 10 000 üzemóránkánt jön 1 nagy karbantartás ami égőtér és turbina szekció legtöbb alkatrészének a cseréjével jár. És ugye mondanom sem kell hogy itt egy hideg indítás nem 1 üzem órának felel meg... Attól félek ugyan úgy járnánk mint a Gripenel lenne egy modern eszköz amit nincs pénz üzemeltetni ott állnának a személyzetnek meg nem lenne lehetősége gyakorlatot szerezni...
Ha jól tudom ők a magyar GDP négyszeresét költik a hadseregre mi az ő költségvetésük negyedének a 2 százalékát tervezzük költeni erre :D Tudom hogy rossz a hasonlat mert nekünk nem lesz anyahajó meg nyilván totál más darabszámokról beszélünk de szeintem ez jól érzékelteti hogy nekik teljesen mást jelent a költséghatékony üzemeltetés. A ruszkik is nagyon hamar rájöttek a T80-nál arra hogy trubinát üzemeltetni nem ugyan az mint dízel motort és gyorsan fel is hagytak vele. Ezt csak nagyon gazdag országok engedhetik meg maguknak.

Arról nem is beszélve hogy az amik nem szokták eladni hozzá a depleted uranium armor csomagot külső vevőknek. Erre faragtak rá a Szaudiak is most Yemenben.
Szóval igazándiból veszel 1 tankot amit drága üzemeltetni a védelme meg kb 80-as évek beli...
Sztem vegyék meg inkább a románok aztán szenvedjenek ők vele...