Szállítógépek váltása a MH-nél

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Telak2

Well-Known Member
2016. október 28.
1 101
1 221
113
"A gép különlegessége, hogy a külső és belső hajtóművek légcsavarjai ellentétes irányba forognak. (Ennek ellenére a hajtóművek csereszabatosak, csak az áttételház és a légcsavartollak különböznek.) Ez, bár logisztikailag nem túl előnyös, aerodinamikailag hatékonyabb gépet eredményez, ami növeli a felhajtóerőt, jótékony hatással van a le- és felszállási jellemzőkre, valamint a manőverező-képességre alacsony sebességnél, továbbá hajtóműleállás okozta aszimmetrikus meghajtás esetén kezelhetőbb legyezést produkál az A400M."
A többi leírás a gépről itt:

https://htka.hu/2011/05/17/airbus-a400m-grizzly/
A II VH idején elég gyakori volt az ilyen megoldás. Sor motornál az áttétel hasonloan volt megoldva, csillagmotornál meg a kihalytást fordították meg. Az elgondolás szóval nem újszerű, csak nem jellemző.
 
K

kamm

Guest
" Ez, bár logisztikailag nem túl előnyös, aerodinamikailag hatékonyabb gépet eredményez, ami növeli a felhajtóerőt, jótékony hatással van a le- és felszállási jellemzőkre, valamint a manőverező-képességre alacsony sebességnél, továbbá hajtóműleállás okozta aszimmetrikus meghajtás esetén kezelhetőbb legyezést produkál az A400M."
Mitol "nem elonyos" "logisztikailag? A propellerek csereszabatosak, csak meg vannak forditva. Ha jol ertem, gyakorlatilag mindenben jobb lett ezzel a gep, mikozben nem kulonosebben 'bonyolultabb', mint a tovabbra is egy 60-70 eves designt kepviselo legfrissebb C-130J (es az avionics upgrade azt is legalabb olyan bonyolultta tette.)

Szerintem egyertelmu, hogy A400M lesz ebbol, raadasul valoszinuleg nagyon elonyos aron, jo sansszal a nemetektol (nekik ugye van egy csomo extra peldany, amit a kotelezettseguk miatt atvesznek, de aruljak oket.)
Egyreszt a kormany (nagyon helyesen) kvazi osszehazasodott az europai Airbusszal, gyartast is probalnak magyar foldre vinni, masreszt halvanyan remlik, hogy a kormany - Orban? - konkretan "strategiai" szallitasi kepessegrol beszelt, ami kizarja a kisebb, tactical-class szallitogepeket, vegul pedig a szinten aktualis IFV beszerzesnek is megfelelne (az meg mar csak hab a tortan, hogy tankerre is atszerelheto, ami pont most lett hivatalosan is 'certified', par napja.)
En orulnek neki, vadonatuj, kompozit airframe, baromi flexibilis, barhol le- es felszall, emelkedon (!) tolathato, mikozben siman elvisz 30 tonna felett stb - szerintem messze a legjobb opcio, raadasul meg evtizedekig fejleszteni fogjak a tipust, sok uj kepesseg jon majd hozza, ami meg meg nem megy - self-defense etc - az szimplan ido kerdese es meglesz.
Nemregen volt a hirekben az Airbus valos eladasi arairol egy lista, atlagosan felaron adjak a gepeiket (MSRP-hez kepest); ha a felar alatt meg kicsivel venne at Magyarorszag a nemetektol 2-3 gepet az igen jo uzlet lenne.
 

tindalos

Well-Known Member
2011. október 8.
1 616
5 383
113
Mitol "nem elonyos" "logisztikailag? A propellerek csereszabatosak, csak meg vannak forditva. Ha jol ertem, gyakorlatilag mindenben jobb lett ezzel a gep, mikozben nem kulonosebben 'bonyolultabb', mint a tovabbra is egy 60-70 eves designt kepviselo legfrissebb C-130J (es az avionics upgrade azt is legalabb olyan bonyolultta tette.)

Szerintem egyertelmu, hogy A400M lesz ebbol, raadasul valoszinuleg nagyon elonyos aron, jo sansszal a nemetektol (nekik ugye van egy csomo extra peldany, amit a kotelezettseguk miatt atvesznek, de aruljak oket.)
Egyreszt a kormany (nagyon helyesen) kvazi osszehazasodott az europai Airbusszal, gyartast is probalnak magyar foldre vinni, masreszt halvanyan remlik, hogy a kormany - Orban? - konkretan "strategiai" szallitasi kepessegrol beszelt, ami kizarja a kisebb, tactical-class szallitogepeket, vegul pedig a szinten aktualis IFV beszerzesnek is megfelelne (az meg mar csak hab a tortan, hogy tankerre is atszerelheto, ami pont most lett hivatalosan is 'certified', par napja.)
En orulnek neki, vadonatuj, kompozit airframe, baromi flexibilis, barhol le- es felszall, emelkedon (!) tolathato, mikozben siman elvisz 30 tonna felett stb - szerintem messze a legjobb opcio, raadasul meg evtizedekig fejleszteni fogjak a tipust, sok uj kepesseg jon majd hozza, ami meg meg nem megy - self-defense etc - az szimplan ido kerdese es meglesz.
Nemregen volt a hirekben az Airbus valos eladasi arairol egy lista, atlagosan felaron adjak a gepeiket (MSRP-hez kepest); ha a felar alatt meg kicsivel venne at Magyarorszag a nemetektol 2-3 gepet az igen jo uzlet lenne.

Jó üzlet lenne? Ja a németeknek! Amikor itt volt Pápán egy francia gép gyakorlaton , mindenki csak "A statikus" névvel illette! Jelenleg ez egy semmire való gép. + Qrva drága.
 

zeal

Well-Known Member
2014. április 9.
8 064
23 140
113
Mitol "nem elonyos" "logisztikailag? A propellerek csereszabatosak, csak meg vannak forditva.
Szerintem ez nem igy mukodik. A jobbos csavarbol sem lesz balmenetes, ha megforditom. Oke, a gyartas tenyleg nem olyan horror, mert a CAD szoftver tud tukrozni, ...vagy csak mergforditom a monitort :p:) ,de logisztika egy picit tenyleg bonyolultabb lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

empontipont

Well-Known Member
2015. augusztus 17.
717
2 607
93
Egyszer a Mitsu szervízbe ahová a kocsimat hordtam, fölvettek egy autószerelőt aki korábban egy Citroen szervizben dolgozott. Olyanban, ahol csak öt évnél fiatalabb saját márkás autókat vállaltak.
Kérdeztem tőle, hogy szerinte milyenek a francia autók?
Azt mondta: A franciák jobban tennék, ha megmaradnának a sütésnél főzésnél, sajt és borkészítésnél. Az autógyártást meg meghagynák azoknak akik értenek hozza.
Lehet, hogy az A400-nak is ez a baja?
:)
 
K

kamm

Guest
Jó üzlet lenne? Ja a németeknek! Amikor itt volt Pápán egy francia gép gyakorlaton , mindenki csak "A statikus" névvel illette! Jelenleg ez egy semmire való gép. + Qrva drága.

Hat ez, finoman szolva, nem igazan ellenorizheto erv (=pltykaval nem erdemes foglalkozni), masreszt nem is igaz, mert meg normal eladasi aron is annyiba kerul, mint a Super Hercules.
 
K

kamm

Guest
Szerintem ez nem igy mukodik. A jobbos csavarbol sem lesz balmenetes, ha megforditom. Oke, a gyartas tenyleg nem olyan horror, mert a CAD szoftver tud tukrozni, ...vagy csak mergforditom a monitort :p:) ,de logisztika egy picit tenyleg bonyolultabb lehet.

Hat ez nem igazan velemeny-alapu kerdes, mar ne haragudj. :) Le van irva, hogy pontosan ugyanaz, mindossze megforditottak a lapatok forgasiranyat:

The pair of propellers on each wing of the A400M turn in opposite directions, with the tips of the propellers advancing from above towards the midpoint between the two engines. This is in contrast to the overwhelming majority of multi-engine propeller driven aircraft where all propellers turn in the same direction. The counter-rotation is achieved by the use of a gearbox fitted to two of the engines, and only the propeller turns in the opposite direction; all four engines are identical and turn in the same direction. This eliminates the need to have two different "handed" engines on stock for the same aircraft, simplifying maintenance and supply costs. This configuration, dubbed down between engines (DBE), allows the aircraft to produce more lift and lessens the torque and prop wash on each wing. It also reduces yaw in the event of an outboard engine failure.[102]

Magyaran szo nincs logisztikai nehezsegrol, sem kulonosebb bonyolultsagrol, sot, pont az ellenkezoje: sokkal egyszerubb lett a supply chain es a repair, mikozben ez egy remek megoldas STOL es hasonlo specifikaciok teljesitesere.
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero and zeal

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Megjegyezném,hogy a többmotoros gépeknél általában oldalanként ellentétes a légcsavarok forgásiránya.A400nál ez oldalon belül jelendkezik,kényszerböl.Bár valaha sok reményt fűztek hozzá,tereképes futómű pl,nagyrészt ez nem igazán realizálódott.Az egész gép problémás és drága.Nekünk ráadásul eléggé felesleges is.Minek?
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
16 197
26 913
113
Egyszer a Mitsu szervízbe ahová a kocsimat hordtam, fölvettek egy autószerelőt aki korábban egy Citroen szervizben dolgozott. Olyanban, ahol csak öt évnél fiatalabb saját márkás autókat vállaltak.
Kérdeztem tőle, hogy szerinte milyenek a francia autók?
Azt mondta: A franciák jobban tennék, ha megmaradnának a sütésnél főzésnél, sajt és borkészítésnél. Az autógyártást meg meghagynák azoknak akik értenek hozza.
Lehet, hogy az A400-nak is ez a baja?
:)
A franciák...
rtr3dcod.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo
K

kamm

Guest
Megjegyezném,hogy a többmotoros gépeknél általában oldalanként ellentétes a légcsavarok forgásiránya.A400nál ez oldalon belül jelendkezik,kényszerböl

Mi tortent "kenyszerbol"...? Kaptak egy specifikacios listat, ami biztosan egy 'tobbnemzeti wishlist' volt, de annak ez a design felel meg a legjobban; szerintem kifejezetten impressziv, ahogy megoldottak, hogy egy ekkora dog hihietetlen rovid tavon kepes leszallni-felszallni, helikoptereket tankolni alacsony sebessegen stb.

.Bár valaha sok reményt fűztek hozzá,tereképes futómű pl,nagyrészt ez nem igazán realizálódott.

Errr, no, hatalmas tevedes, pont ellenkezoleg: mar egy evvel ezelott bebizonyosodott, hogy a futomuvevel tenyleg hibatlanul le-felszall gyakorlatilag barhol, barmilyen terepen, certified lett homokon, magas fuben, szantofoldon, meg tengerparton is, az orult britek konkretan a vizporton, kis vizben szallnak le vele, azt gyakoroljak mostansag, ami messze a legnehezebb terep (sarban) barmilyen futomunek: https://www.youtube.com/results?search_query=A400M+beach+landing

Az egész gép problémás és drága.Nekünk ráadásul eléggé felesleges is.Minek?

Akkor megegyszer: hihetetlen flexibilis, 35+ tonnat elvisz, strategiai kapacitas, a legmodernebb technologiara epult, meg evtizedekig fejlesztni fogjak, annyiert megkaphato, mint a 60+ eves designra epult lagfrissebb, de kevesebbet tudo, mindossze 20 tonnat szallito Super Hercules (amivel IFV sosem menne.)
 

Madár Fokker

Well-Known Member
2017. december 17.
506
1 393
93
Hat ez nem igazan velemeny-alapu kerdes, mar ne haragudj. :) Le van irva, hogy pontosan ugyanaz, mindossze megforditottak a lapatok forgasiranyat:

The pair of propellers on each wing of the A400M turn in opposite directions, with the tips of the propellers advancing from above towards the midpoint between the two engines. This is in contrast to the overwhelming majority of multi-engine propeller driven aircraft where all propellers turn in the same direction. The counter-rotation is achieved by the use of a gearbox fitted to two of the engines, and only the propeller turns in the opposite direction; all four engines are identical and turn in the same direction. This eliminates the need to have two different "handed" engines on stock for the same aircraft, simplifying maintenance and supply costs. This configuration, dubbed down between engines (DBE), allows the aircraft to produce more lift and lessens the torque and prop wash on each wing. It also reduces yaw in the event of an outboard engine failure.[102]

Magyaran szo nincs logisztikai nehezsegrol, sem kulonosebb bonyolultsagrol, sot, pont az ellenkezoje: sokkal egyszerubb lett a supply chain es a repair, mikozben ez egy remek megoldas STOL es hasonlo specifikaciok teljesitesere.
Azért némi plusz nehézséget csak okoz, hogy kétféle légcsavar kell.
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 897
12 487
113
Úgy emlékszem közlönyben volt hogy összesen 25+25+25 milliárd forintot fognak költeni három év alatt szállítógépekre.

25 milliárd forint az nagyjából 80 millió euró. A400M ára wiki-n 150 millió. Újonnan vett A400M-et el lehet gyorsan felejteni. :)
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 704
3 962
113
Ha csak a lapatokra gondolsz, ha jol ertem azok is ugyanazok, csak forditva rakjak fel, a forgasiranynak megfeleloen.
Van egy olyan érzésem, hogy ez nem lehetséges...
(ránézésre az egész olyan összehajigáltnak néz ki... először azt hittem, hogy már meg kellett patkolni a gondolát, de elég sok fotón előfordul az a vasalás...)
28156615750_6c466e0099_b.jpg
 
K

kamm

Guest
Nekünk 3 használt angol Herky J megoldaná minden bajunk! ;)

Kiveve, hogy a szallitokapacitasa semmikeppen nem lenne eleg a jovoben, hacsak nem mondunk le arrol, hogy 2-3 forduloval barhova atdobhassunk egy modern IFV szazadot.

Úgy emlékszem közlönyben volt hogy összesen 25+25+25 milliárd forintot fognak költeni három év alatt szállítógépekre.

25 milliárd forint az nagyjából 80 millió euró. A400M ára wiki-n 150 millió. Újonnan vett A400M-et el lehet gyorsan felejteni. :)

Ez alapvetoen teves spekulacio, ket okbol is: egyreszt a Wikipediat mint arlistat "gyoprsan el lehet felejteni", mert mint minden komolyabb uzlet ez sem listaaron megy, masreszt januarban mar napvilagot latott az Airbus atlagaos eladasi arairol egy lista, tipikusan a (wkipedias) MSRP-hoz kepest 50% engedmenyt adtak a polgari gepeikre. Ha hozzavesszuk, hogy az A400M-et nagyon szeretnek masnak is eladni, plusz a tenyt, hogy a nemetek probaljak eladni az extra 20-30 megrendelt gapuket, akkor pont araban vagyunk (arrol mar nem is beszelve, hogy a C-130J ugyanannyiba kerulne.)
 
  • Tetszik
Reactions: Luthero

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 727
2 504
113
Mi tortent "kenyszerbol"...? Kaptak egy specifikacios listat, ami biztosan egy 'tobbnemzeti wishlist' volt, de annak ez a design felel meg a legjobban; szerintem kifejezetten impressziv, ahogy megoldottak, hogy egy ekkora dog hihietetlen rovid tavon kepes leszallni-felszallni, helikoptereket tankolni alacsony sebessegen stb.



Errr, no, hatalmas tevedes, pont ellenkezoleg: mar egy evvel ezelott bebizonyosodott, hogy a futomuvevel tenyleg hibatlanul le-felszall gyakorlatilag barhol, barmilyen terepen, certified lett homokon, magas fuben, szantofoldon, meg tengerparton is, az orult britek konkretan a vizporton, kis vizben szallnak le vele, azt gyakoroljak mostansag, ami messze a legnehezebb terep (sarban) barmilyen futomunek: https://www.youtube.com/results?search_query=A400M+beach+landing



Akkor megegyszer: hihetetlen flexibilis, 35+ tonnat elvisz, strategiai kapacitas, a legmodernebb technologiara epult, meg evtizedekig fejlesztni fogjak, annyiert megkaphato, mint a 60+ eves designra epult lagfrissebb, de kevesebbet tudo, mindossze 20 tonnat szallito Super Hercules (amivel IFV sosem menne.)

Döbbenetes hová le nem rakják ezt a gépet , hasonlót csak C-130 nál láttam .