Szállítógépek váltása a MH-nél

Nem lehet, hogy egy kicsit önkorlátozóan gondolkodtok? Csak felvetem az alábbiakat, nem kinyilatkoztatok!
5% kihasználtság - Ki mondja, hogy a kapacitást nem lehet bérbe adni egyéb szövetségesnek. Jó ideje propagálják, hogy elégtelen a szállító kapacitás a szövetségen belül. Az A400 elviszi a lengyelek Rosomak-ját is!
drága - Pont ezen megy a diskurzus, hogy miután az Airbus és a primer megrendelők egyfajta szorult helyzetben vannak, van lehetőség nem teljesen piaci alapon tárgyalni velük. Szóval itt sem lehet egyértelműen nyilatkozni.
És mellékesen, biztos vagyok benne, hogy az Atlas üzemben tartása idővel javulni fog, mint MINDEN műszaki eszköznek, aminek a fejlesztésével foglalkoznak.

Illetve, mint már korábban is mondtam, ezen szintű védelmi beszerzések/elköteleződések óhatatlanul is stratégiai/politikai döntések is. Bizonyos szinteken már nem feltétlenül a fenntartási költségek, a puszta racionalitás a döntő tényező. Nagyon kisarkítva maga a hadsereg is egy fölösleges pénztemető - addig amíg nincs rá szükség! A drágának tűnő elrettentés is olcsóbb lehet, mint például elveszíteni az ország területének 2/3-át, átélni egy tartós vagy ideiglenes megszállást vagy fegyveres konfliktust, vagy kényszerből végignézni, ahogy vegzálják a határon kívüli kisebbségeket.
Ebből a szemszögből pl. az A400-as üzemben tartási problémái/költségei eltörpülnek, ha mellette olyan képességet biztosít, ami érezhetően javítja a hadsereg (elrettentő)erejét. A kérdés, hogy van/lesz-e olyan forgatókönyv, színtér, ahol ezen képességekre szükség lehet? Ki érzi magában a tudást, hogy előre látja a lehetséges szcenáriókat?
1989-ben még "teljes" volt a béke, aztán 1991-ben (már nem emlékszem pontosan) Görögországba nyaralásba menet, a szerb autópályán már tankokat láttunk felvonulni. Út közben jót ebédeltünk nyugodtan Szarajevóban. Korábban sétáltam a mostari hídon, olyan településeken, ahol aztán a legvéresebb események zajlottak le (pl. Knin) Jóval később Krk-szigeten nyaraltunk, miközben a horvátok offenzívát indítottak. A helyi templomba betérve, idős és fiatal nőket, lányokat láttunk, akik bizony szemmel láthatóan komolyan imádkoztak.
Rendben.Kérdésem,hogy honvédelmi célbol miért van szükségünk egy stratégiai szállitógépre?
 
Igen, A Boxer ezért nagyon, de nagyon kétséges, mert még senki nem látta, hogy A400M-el szállítottak volna egy harkész állapotú Boxert! A Boxernél valamivel kisebb, de éppen emiatt már szállítható Rosomak/PATRIA az aminek itt a legnagyobb esélye van

Nem vagyok az A400M, Boxer, Patria ellen se, de hülye vagyok, mert még mindig nem értem.

Mi értelme van mondjuk A400M-el(vagy bármely más repülővel) 1 vagy max. 2 db. Boxert, Patriat, szállítani akárhova is(mondjuk Afganisztánba)?

Honvédelmi szempontból van ennek egyáltalán valami jelentősége hogy el tudsz reptetni egy darab Patria-t A pontból B-be?
 
  • Tetszik
Reactions: tindalos
Nem vagyok az A400M, Boxer, Patria ellen se, de hülye vagyok, mert még mindig nem értem.
Mi értelme van mondjuk A400M-el(vagy bármely más repülővel) 1 vagy max. 2 db. Boxert, Patriat, szállítani akárhova is(mondjuk Afganisztánba)?
Honvédelmi szempontból van ennek egyáltalán valami jelentősége hogy el tudsz reptetni egy darab Patria-t A pontból B-be?
Ott van leírva följebb, hogy a kiszállított missziós zászlóalj ellátása a cél, ha ezt nem érted, akkor hagyd a fenébe a témát és próbálkozz valami egyszerűbbel!
 
Ott van leírva följebb, hogy a kiszállított missziós zászlóalj ellátása a cél, ha ezt nem érted, akkor hagyd a fenébe a témát és próbálkozz valami egyszerűbbel!
Akkor minek lesz 3 A319?A mi szintünkön elég azokat átépiteni tankerképeségű logisztikai szállitógépnek.Stratégiai szállitógépeket szövetségi szintű közös alakulat üzemeltesse.Ha a szövetség szétesik,úgysem fogunk mi semmiféle stratégiai mélységű műveletben résztvenni.Saját igényeinkre meg semmi szükség rá.
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
Akkor minek lesz 3 A319?

Hogy legalább egy mindig bevethető legyen? :rolleyes:

Látod, most is kiesett az egyik gép 4,5 hónapra.
Ha a másikkal is történne valami váratlan márciusban, akkor már a Baltikumba kijutás is problémás lenne.
Emellett rendszeresen járnak még a Ciprusra, Koszovóba stb.
A politikusokat elviszi a Falcon is ha kell. (De valamiért jobban szeretik az A319-est, mert most is azzal mentek Varsóba a NATO ünnepségre.)
Civil újságírókat kivinni a Baltikumba, ahhoz is A319 kell. (Meg ne lássák a Falcon belsejét.)
 
Hogy legalább egy mindig bevethető legyen? :rolleyes:

Látod, most is kiesett az egyik gép 4,5 hónapra.
Ha a másikkal is történne valami váratlan márciusban, akkor már a Baltikumba kijutás is problémás lenne.
Emellett rendszeresen járnak még a Ciprusra, Koszovóba stb.
A politikusokat elviszi a Falcon is ha kell. (De valamiért jobban szeretik az A319-est, mert most is azzal mentek Varsóba a NATO ünnepségre.)
Civil újságírókat kivinni a Baltikumba, ahhoz is A319 kell. (Meg ne lássák a Falcon belsejét.)
Meg foglak lepni.A400 helyett vegyünk még A319/20okat.Egyet szereljünk át EW/légi harcálláspontá.2db-t meg épittessünk át a svédekkel vagy a zsidókkal AEW feladatra.Többit meg tanker-logisztikai támogató szerere.És még dilomáciai-zsurnaliszta szállitónak is megfelelnek akkor is.
De harcászati szállitónak elég egy kisebb rámpás tipus,valós igényeink szerint.Szövetségi szint a stratégiai szállitó,az inkább valamiféle közös szállitó alakulatba való.Szerintem
 
Meg foglak lepni.A400 helyett vegyünk még A319/20okat.Egyet szereljünk át EW/légi harcálláspontá.2db-t meg épittessünk át a svédekkel vagy a zsidókkal AEW feladatra.Többit meg tanker-logisztikai támogató szerere.És még dilomáciai-zsurnaliszta szállitónak is megfelelnek akkor is.
De harcászati szállitónak elég egy kisebb rámpás tipus,valós igényeink szerint.Szövetségi szint a stratégiai szállitó,az inkább valamiféle közös szállitó alakulatba való.Szerintem
Honnan tudod mi a valós igény amikor sok sok éve nincs csak 1-2 rámpás gépünk? Támogatom hogy jöjjön még legalább 3 Airbus de azoknak a Cargoja elég korlàtolt , eltudom fogadni hogy nem kell A400M méretű gép ( habàr én örülnék ha jönne) de Herky paraméterein nem adnék alább
 
Herkyt én is elfogadnám.Bármelik C130j változat alkalmasá tehető létező és kidolgozott kiegészitő felszereléssel tanker,REH és gunship feladatokra.Van EAW változata.Viszont akkor ne vegyünk több A319est.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus
Csak egy kérdés :mennyire prioritás a következő szállítógéppel szemben a tanker képesség?Mert ez determinálhatja hogy milyen géppel számolnak 2026 után a gripen lízing lejártát követően .
 
Csak egy kérdés :mennyire prioritás a következő szállítógéppel szemben a tanker képesség?Mert ez determinálhatja hogy milyen géppel számolnak 2026 után a gripen lízing lejártát követően .
Elvileg bejelentett igény.
Csak az F16 esik ki.F35Cváltozat hajlékonycsöves rendszerrel tankol.Elméletileg ez átemelhető az A változatra is.Persze plusz pénzért
 
Csak egy kérdés :mennyire prioritás a következő szállítógéppel szemben a tanker képesség?Mert ez determinálhatja hogy milyen géppel számolnak 2026 után a gripen lízing lejártát követően .

Lehetséges, hogy a felmerült F-35 beszerzés az oka, hogy az elmúlt hónapokban már nem beszélnek a légi-utántöltőképességről a teherszállító kapcsán. De mindkét szóbajöhető típus (KC-390 és A400M) esetében ez reális opció. Viszont nem beszélnek dedikált légi-utántöltő gépről egyáltalán!

Hacsak nem a tervezett harmadik Airbus lesz valamiféle öszvér A320neo M3 verzió! De a légi-harcálláspont funkció vegyítése a légi-utántöltőével meglepő lenne!
 
Elvileg bejelentett igény.
Csak az F16 esik ki.F35Cváltozat hajlékonycsöves rendszerrel tankol.Elméletileg ez átemelhető az A változatra is.Persze plusz pénzért

Még az F-16-osnak is van hajlékonytömlős változata, pl. az india ajánlat:

Conformal Air Refuelling Tank System (CARTS)

Ez már az MRCA tender kezdetén, a 10 évvel ezelőtti ajánlatban is így volt megoldva.

https://testbloglive.wordpress.com/2010/12/29/photos-the-f-16-conformal-refuelling-probe-for-mmrca/

http://www.f-16.net/f-16-news-article4163.html

2.JPG


3.JPG


5.JPG


CARTS_04_1267828237_5725.jpg


4.JPG
 
Találtam valami érdekeset, SIGINT konténer (Senior Scout Signal Intelligence):
senior-scout-signal-intelligence-c130-hercules-740x555.jpg

Direct-Air-Support-onboard-a-C130-Hercules-740x493.jpg

Valamelyik topikban volt már róla szó.

A tanker-szállító már többfeladatú, az utasszállító gépekhez kell mindig valamit kiatalálni, hogy ne kelljen őket utasszállító gépnek nevezni :cool:
 
Találtam valami érdekeset, SIGINT konténer (Senior Scout Signal Intelligence):
senior-scout-signal-intelligence-c130-hercules-740x555.jpg

Direct-Air-Support-onboard-a-C130-Hercules-740x493.jpg
Hát ez az.C130 egy kiforrott,jol bevált tipus.Minden késszen kapható,ami nekünk kell.Még AEW változata is van,mutatóba.
a532392ceaf210ed6789a2c968af7f2d.jpg

Rendelhető úgy,hogy a szállitógép alapfeladattal előkészitve speciállis eszközök,konténerek felakolásával elektronikus felderitővagy éppen lefogó feladatot lásson el.Vagy tehertérbe berakható pottartállyal és a szárny külső függesztőire csatlakoztatott konténerrel tanker.Fejlesztettek hozzá ajtba szerelhető gépágyút is,gunship feladatra.Ha nagy gépet akarunk,szerintem a C130 a maximum,amivel még reális számolnunk
 
Herkyt én is elfogadnám.Bármelik C130j változat alkalmasá tehető létező és kidolgozott kiegészitő felszereléssel tanker,REH és gunship feladatokra.Van EAW változata.Viszont akkor ne vegyünk több A319est.
az a baj ezzel szerintem hogy akkor kéne vagy 5-6 Herky , elvileg 3 rámpás fog érkezni , akkor én már inkább vennék még 3 Airbust , amiket átalakítok MEDIVAC , tanker stb stb feladatra (természetesen multirole jelleggel) és akkor legyen 3 rendes rámpás teherszállítónk aztán csókolom , sajnos szerintem a több típus lenne itthon a legjobb megoldás de az ugye a legköltségesebb , pl tanker, AEW/AWACS, MEDIVAC ,személyszállításlehetne Airbus(319 vagy személyszállításra jöhetne szerintem 320-as vagy 321-es), felderítő és futárgépnek pár Pilatus PC-6/12 ideális rámpásból meg C27 és Herky kombó ideális lenne és pár Reaper-rel kiegészülve de hát szerintem erre így nem lesz pénz még sokáig, azért ilyen fontos hogy 1 gép/típus multirole legyen
de ha így nem számít a dolog akkor felőlem aztán jöhet akár 8 Herky is :D én csak örülök nekik mert szeretem azt a kis gépet
 
az a baj ezzel szerintem hogy akkor kéne vagy 5-6 Herky , elvileg 3 rámpás fog érkezni , akkor én már inkább vennék még 3 Airbust , amiket átalakítok MEDIVAC , tanker stb stb feladatra (természetesen multirole jelleggel) és akkor legyen 3 rendes rámpás teherszállítónk aztán csókolom , sajnos szerintem a több típus lenne itthon a legjobb megoldás de az ugye a legköltségesebb , pl tanker, AEW/AWACS, MEDIVAC ,személyszállításlehetne Airbus(319 vagy személyszállításra jöhetne szerintem 320-as vagy 321-es), felderítő és futárgépnek pár Pilatus PC-6/12 ideális rámpásból meg C27 és Herky kombó ideális lenne és pár Reaper-rel kiegészülve de hát szerintem erre így nem lesz pénz még sokáig, azért ilyen fontos hogy 1 gép/típus multirole legyen
de ha így nem számít a dolog akkor felőlem aztán jöhet akár 8 Herky is :D én csak örülök nekik mert szeretem azt a kis gépet
Igazábol kifejezetten honi feladatokra továbbra is az orosz S80PT nyugati fegyverzet változatát tartanám a legjobbnak.Honvédelmi viszonylatban a hibridháborút tartom a legvalószinübbnek,a gépet meg direkt arra tervezte a muszka.Missziós COINT környezetre is kiválóan megfelel.A319 meg logisztikai-tanker-csapatszálliutó szerepkörben.Herky is belefér,mert kiforrott és rugalmas gép.De annál nagyobb szerintem egyszerüen nem a mi kategóriánk önálló üzemeltetésben.
 
Igazábol kifejezetten honi feladatokra továbbra is az orosz S80PT nyugati fegyverzet változatát tartanám a legjobbnak.Honvédelmi viszonylatban a hibridháborút tartom a legvalószinübbnek,a gépet meg direkt arra tervezte a muszka.Missziós COINT környezetre is kiválóan megfelel.A319 meg logisztikai-tanker-csapatszálliutó szerepkörben.Herky is belefér,mert kiforrott és rugalmas gép.De annál nagyobb szerintem egyszerüen nem a mi kategóriánk önálló üzemeltetésben.
ez oké de mit hozol ha az orosz vas nem opció mondjuk?
 
Szep es jo ez e C130 de nem Europai termek es mar a H miniszterunk is egyertelmuen kimondta az itt nemregen belinkelt videoban h jon a 3ik Airbus es azt is hogy milyen felszerelessel.
Rampas gepek tekinteteben is szinte bizonyos a tipus, pontosabban keteselyes ( bar sztm nem a Brazil lesz a nyero)

Ettol fuggetlenul a PC-12 egy hiperszuper gep imadom univerzalisan hasznalhato. A kategoriajaban az elso szerintem.
Jo lenne belole szinten 3db