Mert a honvédelembe az is alaposan beletartozik, hogy a NATO tagjai vagyunk. Ha nem teljesítjük a NATO-s vállalásokat, akkor a NATO sem fog megvédeni.
Ezen közepes/nehéz légi szállítási kapacitás kiépítése ELSŐSORBAN a NATO-ról szól. Mert alapvetően Magyarországon belül vasúton/közúton is meg lehet oldani a szállítást, de a NATO missziók ezek nélkül komolyan vehetetlenek. Ezekkel viszont megszűnik a kiszolgáltatottságunk. Mert hiába Pápáról üzemelnek a C-17-esek, ha a röpidőnek csak töredékével (egyes infók szerint kb. 60 óra) rendelkezünk, és HA beleférünk az időbe, akkor elhozhatjuk/elvihetjük a nehéz technikát.
De azt se feledjük, hogy ha egy olyan helyzetbe kerül az ország/NATO, hogy tényleges támadás éri valamelyik tagját, akkor a felajánlott (és jelenleg beszerzés alatt álló) nehéz gépesített dandárt hogyan juttatjuk el a helyszínre?
Még egy KC-390-nek is az elméleti terhelhetőségét súrolja egy modern (értsd jól páncélozott) üres 8X8 IFV/APC-t hosszabb távon elszállítani. Szerintem egy közel-keleti szállítást is max. csak leszállással, vagy légi utántöltéssel tudna megoldani.
Az A400M viszont elvileg a Pumára lett méretezve (ok, a csupasz Pumára, de akkor is).
Politikai nézettől függetlenül azt látom, hogy a jelenlegi honvédelmi vezetés ésszel próbálja levezényelni ezt a Z2026 programot. Az egész képet tekintve azt látom, hogy átgondolt és jól eltervezett az összes eddigi beszerzés. Nem tudom, hogy a korábbi vezetést mennyire (valószínűleg teljesen) határozta meg a pénz szűke, de azt gondolom, hogy egy ilyen programot így kell levezényelni. A PR-ja nem mindig a legjobb)
Hogy a politikusok mennyire jól - semennyire - kommunikálták a "plebsznek" a kormánygépek beszerzését, már megint más kérdés, de azt gondolom régóta nem lehetett (ha egyáltalán valaha is) ennyire rendszerben gondolkodást fellelni a honvédelem házatáján.
Ha ez a rendszerben gondolkodás megmarad, akkor A400M, melynek a fölös kapacitásait fel lehet ajánlani. Rosszabb eset az, ha maradunk a KC-nál, mert a stratégiai szállításokkal másokra kell hagyatkozni, ugyanakkor a közepes technika elvihető vele. Az ennél kisebb gépek értelmetlen pénzkidobások, mivel a személyi állomány szállítását NAGYON okosan leválasztották az A319-esekkel, erről a problémáról. A raklapos szállítás meg gyakorlatilag bármivel megoldható.
3-5 évvel ezelőtt azt mondtam volna, hogy a KC-390 a nonplusultra, és mondjuk a C130J/Spartan is elmegy szódával, de a most levezénylés alatt álló eszközcserék teljesen nyilvánvalóvá teszik az A400M-re való igényt.
Ha pedig a körülményeket is figyelembe vesszük, nem nagyon van másnak ennyi előnye:
- Bár még fiatal típus, de a nyűgjei már kijöttek. Bőven van üzemeltetési tapasztalat. (KC-390-nél ez még nagyon nincs így)
- A helikopter és légtérvédelmi kordinációs beszerzések miatt komoly tárgyalási előnyünk lehet, továbbá a hazai ellentételezés is már meg van tervezve. A további bővítés mindkét félnek előnyére válhat.
- Európai beszerzés miatt onnan veszünk, akihez tartozunk (földrajzi, geopolitikai, érdek szempontból). Brazília messze van ám!