[HUN] Vadászgépek beszerzése

Nem egeszen, a SAAB mar tavaly vilagosan megmondta, hogy ok barkivel hajlandoan egyuttmukodni, de akkor annak a Gripen E technologiajara kell epulnie (= smooth networking kozottuk): https://www.janes.com/article/81766...fighter-partnership-if-gripen-e-tech-included
“We are talking to everyone at the moment, and we are open to working with everyone,” Hjelm said, adding, “We are already developing the next-generation fighter with our Gripen E, and so we would need ‘E’ technology included in any partnership in which we are involved.”
Mondjuk így végiggondolva azt hiszem, hogy talán a Gripenből az EW biztosan, valószínüleg a radar egy fejlesztett verziója, valamint az informatika, valmint egyes segédberendezések mehetnek át a 6. gen gépbe. Meg úgy általában a fejlesztés keretrendszere. (Megint csak a T-X példája miatt)
 
Mondjuk így végiggondolva azt hiszem, hogy talán a Gripenből az EW biztosan, valószínüleg a radar egy fejlesztett verziója, valamint az informatika, valmint egyes segédberendezések mehetnek át a 6. gen gépbe. Meg úgy általában a fejlesztés keretrendszere. (Megint csak a T-X példája miatt)
Mi az a 6. gen gép?
 
masreszt ahhoz mar a NATO nyiltszini felrobbanasa kellene, hogy az amerikaiak megtiltsak a repulogepmotorok exportjat a svedeknek avagy az azokkal szerelt sved fejlesztesu, sved vagy brazil gyartasu, vadonatuj gepek mas NATO-tagorszagok fele valo ertekesiteset.
Svédország NATO tagállam? Nem látom az összefüggést. Az biztos, hogy ha leállítják politikai okokból az amerikai támogatást, azért rövid idő alatt földre kényszerülne a Gripen-flotta. Ld. Viggen-export indiai elkaszálása...
 
A Tempest (angol-olasz) és az FCAS (német-francia-spanyol) is 6. generációs gépnek készül. Európa kihagy egy generációt.
Maradjunk annyiban hogy ez egyenlőre még csak kívánságműsor, aztán vagy sikerül esetleg egy normális 5. generációs gépet összehozni (amibe az elfogadható ár is beletartozik!), vagy esetleg előfordulhat hogy még azt sem ... lásd az Eurofighter és a különutas francúz Rafale esetét. Ha Európa ipara nem fog össze, a kis széria miatti horribilis ár miatt még simán elbukhatja a technikailag életképes gyártmányokat is.
 
A svéd biztos beszállító és részegység szállító lesz a következő generációs harci repülőgépbe, a kérdés csak, hogy melyikbe? A SAAB relatíve kis repülőgépgyártó cég, saját nemzeti tőkével. Amit Molni agymenéseit illetve a stealth-ról, annak azt már lejátszották szerintem a repülőgépgyártó csoportok.

Nagyhatalmak fejlesztései: USA, Kína, Oroszország: stealth, közép-hatalmak fejlesztése: 4+++ gen, elektronika és érzékelők fejlesztése..
Ha európa összefogott volna, akkor nagyhatalom lenne, így csak közép-hatalmak fejlesztése, nemzeközi keretben. Japán a szürke zóna, de szerintem ők nem fejlesztenek a demonstrátor után nemzeti lopakodót :).. (India, Malyazia, törökország, Irán - bohockódás, - illetve normálisan kifejezve, nincs se pénzügyi, de technologiai forrás stealth gyártásra.

Az teljesen más kérdés, hogy kinek és miért van szükséges 5. gen vagy későbbi repülőgépekre. Békebeli feladatokra semmiképpen nem szükséges, asszimetrikus háborúra sem. Amiről Molni írogaz, hogy ilyen olyan ruszki kinai dupladigit rendszerek stb, ez csak nagyobb intenzítású hagyományos háború esetén létezik, bár vannak kivételek.. pld. szíriai légtér..

Ugyanakkor a katonák mindig a NAGY Háborúra készülnek, tehát kicsit olyanok mint a jó mérnökember, -- bírja ki, biztonsági ráhagyás legyen.. Akik meg félig-meddig reálisan látják kockázatelemzéssel, azok úgy gondolják felesleges pénkidobás.. Ugyanakkor nem ők viszik a bőrüket a vásárra.

Kicsit hasonló a helyzet, mint a hidegháború idején az atomtengo fejlesztések, ki a halkabb, gyorsabb, vagy mélyebben merülő stb. És gyakorlatilag hála az istennek, és a humán faktornak, nem kellett éles helyzetben komolyan bizonyítaniuk, ténylegesen. (persze kemény keregetőzés folyt, de a végén, nem indultak, torpedók, rakéták) - kivéve a Belgrano elsüllyesztése.
Az biztos, hogy a 5. gen gépek, drágábbak, akár bekerülési költség, akár üzemeltetés vonatkozásában (molni olyan adatokat akar, amelyek szerin nem, de nem érdekes). Más kérdés, hogy az USA haderőinek a nagytömegű beszerzés miatt, - és a saját rep.ipar támogatása miatt is - nem nagyságrendekkel kerül többe sem az üzemeltetés, sem a beszerzés (de a kisebb üzemeltetőknek komoly érvágás, mert más áron kapják), valamint nagy távlatban azért látszik, hogy a katonai repülés mennyivel lett drágább a II. v-htól napjainkig, mennyibe kerülnek a repülőgépek (amelyek bár, sokkla többre képesebbek, de elvesztésük (humán faktorral együtt is) sokkal nagyobb veszteség mint régi időkben.
 
  • Tetszik
Reactions: therob
Maradjunk annyiban hogy ez egyenlőre még csak kívánságműsor, aztán vagy sikerül esetleg egy normális 5. generációs gépet összehozni (amibe az elfogadható ár is beletartozik!), vagy esetleg előfordulhat hogy még azt sem ... lásd az Eurofighter és a különutas francúz Rafale esetét. Ha Európa ipara nem fog össze, a kis széria miatti horribilis ár miatt még simán elbukhatja a technikailag életképes gyártmányokat is.
Ha sikerül a Saabot bevonni, akkor menni fog. Ha pedig egész Európában el tudják adni (ugye a Franciák is belátták, hogy nincs értelme külön gépnek).
Még azt sem érzem nagy tragédiának, ha 2 külön gép készül el, mert így legalább lesz választási lehetőség.
 
Ha sikerül a Saabot bevonni, akkor menni fog. Ha pedig egész Európában el tudják adni (ugye a Franciák is belátták, hogy nincs értelme külön gépnek).
Még azt sem érzem nagy tragédiának, ha 2 külön gép készül el, mert így legalább lesz választási lehetőség.
Ezzel csak a probléma, hogy a SAAB már közölt némi feltételeket, mi az ára hogy beszálljon egy közös fejlesztésbe. Szóval mindenkinek lesznek feltételei, kérdés hogy sikerül-e megegyezni vagy megint lesz/nek külön úton járó/k? Ők az európai versenytárs szerepében ezzel agyon is csapják egy nagyobb szériás gyártású gép alacsonyabb árának lehetőségét.
 
Amit Molni agymenéseit illetve a stealth-ról, annak azt már lejátszották szerintem a repülőgépgyártó csoportok.
Köszönöm kedves szavaidat. Elég meredek az agymenés szó használata azon részről, aki az F-35-nél összekeverte az vontatott radaros csalit nem létező infravörös csalival és 5. gen elvárásnak vette a TVC-t, ami a F-35B-nél csak STOL/VTOL, de nem harcászati, közvetlenül a manőverezést befolyásoló képesség...

Nagyhatalmak fejlesztései: USA, Kína, Oroszország: stealth, közép-hatalmak fejlesztése: 4+++ gen, elektronika és érzékelők fejlesztése..
Ez így jól hangozna....
Ha az USAF F-15 nem kapna FLIR-t pod-ban, az F-35-ön nem lenne integrált a DAS+EOTS...


Amiről Molni írogaz, hogy ilyen olyan ruszki kinai dupladigit rendszerek stb, ez csak nagyobb intenzítású hagyományos háború esetén létezik, bár vannak kivételek.. pld. szíriai légtér..
Ahogy az idő telik és kikopnak a régi SAM-ek, akkor Magyarország súlycsoportban is NASAMS szerű fenyegetés lesz...

Az biztos, hogy a 5. gen gépek, drágábbak, akár bekerülési költség, akár üzemeltetés vonatkozásában (molni olyan adatokat akar, amelyek szerin nem, de nem érdekes). Más kérdés, hogy az USA haderőinek a nagytömegű beszerzés miatt, - és a saját rep.ipar támogatása miatt is - nem nagyságrendekkel kerül többe sem az üzemeltetés, sem a beszerzés
Most vagy könnyelműen használod vagy fogalmad sincs, hogy mint jelent a nagyságrend. Az 10-szeres szorzó. Semmilyen vadászgép között nincs tízszeres eltérés. Talán egy P-51 és egy F-22 között, de ez nem releváns.
 
Saabnak volt 5.generációs fejlesztése,csak a fránya anyagiak miatt feladták
saabjet_1.jpg

swedishconcept1.jpg

nVtBC.jpg

new-microsoft-power-point-presentation-3-9-638.jpg

saabjet_2.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan and Anti
A világ legdrágább és egyik legrosszabb vadászgépét veheti a kormány

"A becslések szerint egy F-35-ös 100 millió dollárba, vagyis 28-29 milliárd forintba kerül. Ha a 12 svéd Gripen helyett ugyanennyi F-35-öst vennék, az közel 350 milliárd forintba kerülne. A National Interest szerint az elképesztően drága, ár-érték arányban csapnivaló F-35 benne van minden idők öt legrosszabb vadászgépe között."
 
A világ legdrágább és egyik legrosszabb vadászgépét veheti a kormány

"A becslések szerint egy F-35-ös 100 millió dollárba, vagyis 28-29 milliárd forintba kerül. Ha a 12 svéd Gripen helyett ugyanennyi F-35-öst vennék, az közel 350 milliárd forintba kerülne. A National Interest szerint az elképesztően drága, ár-érték arányban csapnivaló F-35 benne van minden idők öt legrosszabb vadászgépe között."
Jézus, ekkora ökörséget.
 
A világ legdrágább és egyik legrosszabb vadászgépét veheti a kormány

"A becslések szerint egy F-35-ös 100 millió dollárba, vagyis 28-29 milliárd forintba kerül. Ha a 12 svéd Gripen helyett ugyanennyi F-35-öst vennék, az közel 350 milliárd forintba kerülne. A National Interest szerint az elképesztően drága, ár-érték arányban csapnivaló F-35 benne van minden idők öt legrosszabb vadászgépe között."

Ezeket a sorokat már anno itt is olvastam, úgyhogy lehet a direkt-es cikkszerző lelkes HTKA fórumozó :D:
'...A forrás hozzátette: "ez tipikusan a lepukkant panelház előtt álló 6-os BMW esete" - utalt arra, hogy az F-35A gépek túlságosan fejlettek a Honvédség igényeihez...'

Igaz?...beta
 
Jézus, ekkora ökörséget.
Mentségükre legyen mondva a cikket v.színű nem az írta aki jegyzi. V.színű még csak nem is az Index szerkesztőségében íródott hanem hanem v.melyik párt kommunikációs "agytrösztje" eszelte ki.
Sajnos egyébként ez fordítva is igaz.
Így lesznek egy kis sétarepülésért cserébe a Mi-24 ek szupefegyverek..
Hja kérem, ilyen a mégèlhetési újságírás...
 
Ezt elhinni is nehéz, én nem értem miért nehéz egy cikkhez megkérdezni valakit?!
Talán mert nem azért fizették hogy megkérdezzen egy hozzáértőt. Akármilyen furcsa is, de érdekek mozgatják a világot, és főleg azoknak az érdekei akik többet tudnak fizetni az érdekeik érvényre juttatásáért ...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz