Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 762
17 838
113
Ez a Te szakmád, így tökéletesen igazad van - egy kivétellel: az "angle of attack" a repülési szakszótárban az ÁLLÁSSZÖG-et jelent, ami a szárnyprofil-metszet középvonal és a légáramlat iránya által bezárt szöget jelenti (ez meg az én szakmám ;)). Azok a kis "lapátok" meg sok gép orrán az állásszög-adók, amik a légáramlat irányába beállva jelzik a pilótának, kormányvezérlő rendszer/robotpilótának az állásszöget (ezzel - IS - voltak a közelmúltban csúnya problémák a Boeing-nél).
Köszönöm a kiegészítést, akkor ezt eddig rosszul tudtam...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Köszönöm a kiegészítést, akkor ezt eddig rosszul tudtam...
Hááááát ... nem teljesen, mert az ősidőkben (mikor még a bomba "ejtőlőszer" volt) a repülés-elméletben és az aerodinamikai kutatásban használták ezt a "belépési szög" kifejezést, mivel a szárny mellső éle az a repműszaki szótárban BELÉPŐÉL (itt "lép be" az áramlásba a szárny, így a hátsó él meg értelemszerűen a kilépőél). De ezt már zöldfülű inas koromban is (rég volt sajna) is csak kihalt műszaki nyelv-emlékként említették, a hivatalosan élő megnevezés már akkor is az állásszög volt.
 

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 033
10 067
113
.

Nem elég, hogy a politikusok, a zöldek szivatják őket, még az ilyenek is jönnek. De sebaj. Kellenek a bólogató Jánosok. Aszódi sem véletlenül lett hirtelen "kellemetlen", miközben véleményem szerint az egyik felkészültebb nukleáris mérnök - európai viszonylatban is...

Ugyan nem teljesen ide illik, de volt egy idősebb kolléga a MÁV fejlesztési osztályán volt szaki, nagyon jó vasutas mérnök. Kisujjában volt a felépítmény (sínek, lekötések, sínalj, zúzottkő, hegesztés, speciális felépítmények stb.) minden technikai vonzata, de kurva nehéz ember volt. Átrakták a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-be projektmenedzsernek, az egész osztályával együtt. Kukacos egy fazon volt, néha az asztallal tudtam volna verni a fejét mikor ötödszörre is visszabaszta a tervemet, aztán szegény belefutott a Mészáros L. csapatába, akiktől nem vette át a balatoni vasút egy szakaszát hónapokig mert szart csináltak, mesélték hogy üvöltött vele az igazgatója hogy akkor kirúgja, többet nem lesz munkája itthon, mire csendesen mondta hogy három éve van nyugdíjig azt majd eltölti a McDonaldsban, de ha kap hivatalos levelet amit aláír az igazgató úr és utasítja hogy vegye át ami szar, tételesen felsorolva a hibákat, megteszi. Nem kapott, kirúgták. A MÁV visszavette, mikor utána akartak nyúlni két tucatnyi kollégája jelezte hogy akkor ők most felmondanak szolidaritásból, maradhatott. Ő a hősöm azóta is. Aki persze továbbra is keseríti az életemet mikor hozzá kerül a tervem, de már látom hogy ez nála nem személyes ügy. Jó ha van ilyen ember. Én lehet aláírtam volna azt a szart meghunyászkodva.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 161
60 896
113
Az igazat megvallva, régi álmom az atomerōmű építése, de nem. Egyrészt nagyjából tudom, hogy Magyarországon mit lehet gyártani és mit nem. A komoly cuccokat az oroszok fogják csinálni, szerintem már a nagynyomású elōmelegítōket sem tudjuk legyártani (nincs már se Alstom - lánykori nevén Láng Gépgyár), Salgótarjánban az SVG-t (régi Vegyépszer) szétlopták, ahol még valamit tudnak építeni, az a GANZ CGI meg az OVIT Kiskunfélegyházán. Hőszig csinálgat hőcserélőket, Mosonmagyaróváron csinálnak pár energetikai berendezést a MOTECH-nál és kifújt.

Erre sok mindent nem lehet felhúzni. A primerköri csövezést tuti, hogy az oroszok fogják csinálni, a szekunder kört lehet, hogy magyar alvállalkozóval (akik most is kint melóznak). Itt azért lesznek combos anyagvastagsággal melegszilárd csövek.

A másik fő ok meg a szerény személyem. Másfél hónapja keresett meg egy fejvadász, az ajánlat nem is lett volna rossz, de mondtam neki, hogy akkor az elején most tisztázzunk egy-két dolgot:
- leszarom a pénztároslőrinc összes cégét, az összes "budiajtó kicserélésével" szerzett nukleáris beszállítói tanúsítványát, nem érdekel. Azt hiszem el, amit látok. Ha valami műszakilag vagy minőségügyileg nem kóser, akkor nem fogok egy másodpercig sem azon meditálni, hogy most melyik csókosnak a tyúkszemét fogom letiporni a 47-es munkavédelmi bakancsommal.
- rohadtul megszelektálom a hegesztőket, izometriás lakatosokat. Aki nem profi, repül. Nem Pakson kell betanulni, hogyan lehet a cső-cső áthatást kiszerkeszteni. Nem fog érdekelni, hogy melyik csókos emberkereskedő cége hozza be a hegesztőt, aki 3 hete még tetőfedő volt Passau-ban.
- nem íróasztal mögött fogok a titkárnő seggére meggymagokat nyomogatni, hanem konténert kérek az építkezésre. Nincs prezentációzás, se parasztvakító póverpóintozás a munkámról azoknak, akik azt sem tudják, hogy mi az a melegszilárd acél. Csak és kizárólag gyártási/minőségirányítás meetingen veszek részt, maximum egy általános meeting per hét. Dolgozni megyek, nem nyaralni.
- kijelöljük az elején egyértelműen az átvételi szinteket, kidolgozzuk a technológiát és ezt jóváhagyatjuk, ha kell, akkor az IAEA teszi rá a plecsnit, de utána nincs okoskodás, egy egyetemi nagyapó "tanácsadó cége" sem fog az építkezés közelébe jönni és fognak 40 oldalas tanulmányokat írni arról, hogyan kell a fedőport előmelegíteni a hegesztéshez és mindez majd kerül 60 millió forintba (lásd Margit-híd)
- nem dolgozom együtt olyan emberrel, amelyik nem képes megérteni és betartani a munkavédelmi erőírásokat.
- heti egy meeting a projektvezetéssel.
- angol nyelű előírások és szabványok legyenek, ne valahogy lefordított magyar.

Ha ezekkel a feltételekkel együtt tudnak élni, akkor persze, ha nem akkor hagyjuk...

Ez így elsőre fellengőzésnek tűnik, de nem az.

- Nincs annál rosszabb, amikor valaki egy íróasztal mögül egy Excel-lista - vagy "megfelelő helyről" jövő sugallat hatásra, politikai (ez lehet céges politika vagy sima, nagypolitika) nem megfelelő céget választ ki a munkára. Ez halál. Nem lehet mindenkinek a kicsi kis kezecskéjét fogni. Láttam minősítésileg felturbózott céget - meg láttam azt is, hogyan vérzett el egy mezei hőcserélőn. Konkrétan a saját rajzuk alapján nem tudták legyártani és készre hegeszteni a saját terméküket..Ezt megelőzendő, húsba vágó, drasztikus lépéseket kell tenni.
- Hegesztő, lakatos. Ez az a pont, ami felesleges hosszan tárgyalni. Ha együtt tudnak dolgozni, akkor tényleg az a dolgod, hogy ellenőrizd a munkát és fejleszd a folyamatot. Ha nem, minden bukik, borul az összes terv és beindul a gányolás. Papíron minden hegesztő a világ összes anyagát tudja hegeszteni, papíron minden lakatos 80 éve vegyipari csővezetékeket rak össze becsukott szemmel az izometriából, a valóságban az nagyon nincs így. Abba tessék belegondolni, hogy a magyar piacon alig van épkéz-láb szakmunkás. Ilyen helyeken vannak csövek 1500mm-es átmérőig meg 100mm-es falvastagságig. Egy 25mm-es átmérőjű csővezetéket 2,5mm-es falvastagságú biliacélból merőben más összeállítani, mint mondjuk egy 600mm-es átmérőjű. 6mm vastag Grade 2-es titánból, vagy 600mm-es átmérőjű, 80mm-es falvastagságú főgőzvezetéket P91-es anyagból... Ehhez kell úgy saccra 500-800 ember. Mindenki ezen akarja magát megszedni.
- A minőségi politikának kettő iránya van: van a minőségirányítás és minőségbiztosítás. Az első írogatja a fenszi kimutatásokat, parádézik a SixSigma-val, meg a LEAN-nel meg minden ilyen egyébbel az irodában, a minőségbiztosítós meg bevasalja azt, amit kell a gyártáson. Az első nem kerül sokba, a második a fájdalmas és költséges. Aki ezt nem érti meg, ott gond van. A legtöbb cég csak az első hajlandó megcsinálni - de elvárja nyomott árakon a második teljesülését is. Magától nem fog menni. Ehhez viszont az első vonalból kell irányítani és ellenőrizni. Itt lehet elkapni az összes szarságot, legyen az hegesztett kötés vagy műbizonylat bármelyik anyaghoz. Ez az egyik leginkább gyűlölt attitűd.
- ez a pont megint egyértelmű. Ha ez nincs kőbe vésve, bika vérével lelocsolva, akkor ezt mindenki ott és úgy fogja megszexuálni, ahogy neki éppen kényelmes. Láttam már utólag, valahogy összepapírozott kondenzátort atomerőműhöz, amit ott rohad a svéd erőmű komissiózos területén - évek óta. Más hülyeségéért felelősséget vállalni sosem szabad. Neki jópont, neked permanens gyomorgörcs, ha rágondolsz - úgy 40 évig.
- A hazai munkavédelmi kultúra legendásan szar. Az összes jött-ment emberkereskedő szeme előtt csak az lebeg, hogy 4 hónap múlva X7-es BMW, jövőre Rózsadomb, aztán nyaraló az Adrián. Munkavédelmen spórolnak. Tavaly úgy 240 ember halt meg munkavédelmi balesetbe, miközben összesen 170 milliós bírságot osztottak ki. Amikor 20 emelet állványozáson dolgozol, amikor milliónyi acetilén, oxigén, argon palack van a környéken, amikor milliónyi olyan terület van, ahol robbanásveszélyes elegy képződhet, nem akarsz amatőrök között mozogni. Gondold el, hogy 10 méterre a fejed felett leejtenek egy másfél kilós villáskulcsot... Az ilyeneknek nincs helye egy építkezésen, sem az ilyen puhatestű köcsög "vállalkozóknak", akik ezen spórolnak
- A megfelelő projektvezető élet-halál kérdése. Németországban láttam profikat meg láttam nagyon durván amatőröket (70 méteres tartály, első réteg alapozás: elkészül a földmunka, vízmérővel síkba húzott homokfelület, rá négyzetmétere 8000€-s fólia, ami ellenáll a közegnek, ami a tartályban van és szigetel a vízzáró rétegre. Ezt lerakatta, majd ráhordtak 2 cm homokot, elegyengetve. Ezután eszébe jutott, hogy elfelejtett 15 méter magasba 25 darab levegőztető csövet berakatni a palástba. Másnap mentek be 6 tonnás targoncával meg lánctalpasokkal rodeózni a fóliára. A fóliacsere a fólia árán kívül 3 hónap késést okozott. Közben fizették úgy 750 embernek a havi bérét és bérelték a tankereket a kikötőben tovább, amibe a cuccot tárolták. Vastaps). Lenézett munka, de létfontosságú. Jó projektmenedzser fél siker, a rossz pedig totálkár. Mennyi projektes van, aki levezényelt már valami tényleg nagy műszaki berendezés létesítését???
- Kevés idegesítőbb dolog van annál, amikor valami nem egyértelműen van leírva, vagy nem szakszerűen lett fordítva (lásd a repülésnél: attack angle. Lefordítja támadási szögnek, miközben ez a belépési szög..). A magyar nyelvű ASME fordítás egy vicc. Fogalmilag sincs összefűzve. Az angolban használt "must", "shall", "can" úgy jön vissza, hogy "kell" vagy "-andó/endő", vagyis kell. Ekkor jöhet a dörzsölt alvállalkozó és mondhatja, figyelj, itt az áll az eredetiben, hogy "can", itt az áll a magyarban, hogy "kell". Mi úgy kalkuláltunk, hogy "can", ha meg "kell", akkor fizess. Véget nem érő szopóroller.

A mottóm a gyártás közben mindig az, hogy a minőséget nem belevizsgálod vagy belepapírozod, hanem belegyártod.

Mondanom sem kell, ilyen feltételek mellett a fejvadász keresett mást. Ha fentieket nem tartják be, akkor gigantikus szopórollerbe fog beleszaladni az egész bagázs.

- a szlovák erőműben nem tudnak elszámolni a hegesztőkkel és a minősítésekkel. Nem kapott engedélyt
- franciák hamisították a műbizonylatot a kovácsolt edényfeneknél. Az angol projekt meg egy francia projekt így "eléggé" megúszott. Elsőre jó ötlet volt, most a Le Creuset seggébe is bevilágítanak - jóváhagyást visszavonták. Lehet találgatni, mennyi szabad kovácsoló kapacitás van a világban ilyen anyagra, ilyen méretben primerköri elemek gyártására..
- egy másik beszállító trükközött az edényfenék csavarjaival (darabja majd 2 méter, M240-es ászokcsavar). Lehet újra gyártani - úgy laza másfél év.

Nem elég, hogy a politikusok, a zöldek szivatják őket, még az ilyenek is jönnek. De sebaj. Kellenek a bólogató Jánosok. Aszódi sem véletlenül lett hirtelen "kellemetlen", miközben véleményem szerint az egyik felkészültebb nukleáris mérnök - európai viszonylatban is...

Szép. Szerintem sokan halljuk, látjuk mindennapjaink során ahogy tort ül a kóklerság.
Ahogy a pénz és a hatalom írja felül a szakmát.
De igen jól megírtad a kritériumokat.
 
T

Törölt tag 1711

Guest
Jó ha van ilyen ember. Én lehet aláírtam volna azt a szart meghunyászkodva.

Mindenhol vannak bólogató jánosok. Aláírnak minden szart.
Közben a biztber szakszolgálat lassan megszűnik létezni, utánpótlás nincs, a régiek meg kopnak kifele.
Az egyik nagyobb főnökük múlt héten zárt ajtók mögött már úgy mondta, hogy "szakemberek már elmentek, most a hozzáértőkön a sor".
Családban is van olyan aki 58 évesen, 37 év műszerészi munkaviszony után beiratkozott villanyszerelőire, mert elege van.

Év elején nyílt vonali sorompó csak a helyes irányban üzemel, ha helytelenbe megy vonat levágja zavarba. Valami relét kispóroltak belőle M&M-nél, pótlása fél év.
Bedöglött egy Siemens váltóhajtómű, pótlása 4 hónap és 40 millió ft, a beszállító cég felcsúti...
Átadták az állomás új szigetperonját és átépített vágányait. Angolváltók mindkét oldala átáll ha kezelni próbálják...
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
https://www.offshorewind.biz/2019/06/20/dunkirk-strike-price-is-eur-44-mwh/

The Dunkirk offshore wind farm will deliver electricity to the French national grid at a strike price of EUR 44/MWh, Commission de régulation de l'énergie (CRE) has revealed.
Eközben HPre 120EUR/MWht kell garantálni.

Az adott esetben már nem is arról van szó, hogy a nuki áram 2* drágább mint megujuló hanem 2.7*drágább.

A tender következménye pedig: The results of the Dunkirk tender have prompted France to increase its offshore wind tendering target to 1GW per year until 2028.
 
M

molnibalage

Guest
https://www.offshorewind.biz/2019/06/20/dunkirk-strike-price-is-eur-44-mwh/

The Dunkirk offshore wind farm will deliver electricity to the French national grid at a strike price of EUR 44/MWh, Commission de régulation de l'énergie (CRE) has revealed.
Eközben HPre 120EUR/MWht kell garantálni.

Az adott esetben már nem is arról van szó, hogy a nuki áram 2* drágább mint megujuló hanem 2.7*drágább.

A tender következménye pedig: The results of the Dunkirk tender have prompted France to increase its offshore wind tendering target to 1GW per year until 2028.
Melyik részét nem érted még ennyi szájtépés után sem, hogy a zsinóráramnak nem helyettesítő terméke a random áram és éjszakai 0 áram?

Tényleg ilyen kurva nehéz megérteni...?

A napáram annyira helyettesítő terméke az atomáramnak, mint lóhúgy a belga sörnek. Kurvára zizis lennék, ha nekem sör árért lóhúgyot árulna bárki.

De tudod mit? Csatlakozz rá olyan hálózatra, amin szél + nap alapú, üzemeltess rajta ipari üzemeket, közlekedést és jelezz majd vissza. Ha lesz áramod... A Pellworm kísérlet bebizonyította, hogy az "olcsó áramod" hatása az, hogy nincs áram. Úgy hogy, komoly fogyasztási igény nem volt.


Ja, és vicces játék a számokkal. Mert az eladási áron felül jön rá az ártámogatás. Mert az mégis hogyan jön ki a te világodban, hogy a németeknél az napáram eladási ára a zöld adó felett van? Jó reggel, az áramkereskedőnek fizet az elosztó, a végofogyasztó, meg az elosztó, a teremlő profitját, az zöld adót és minden szar.

Komolyan mondom, hogy agyfaszt kapok az ilyen kőhülye kommentektől.

Ha olyan kurva olcsó a napáram kérlek magyarázd már meg, hogy mi a búbánatos fasztól olyan drága az áram a németeknél a dánoknál és németeknél miért van majdnem 7 eurocent riekt zöld adó minden egyes kWh áramon...?
Kérlek magyarázd már meg, hogy a 30 éves megtérülési idő és 0 karbantartás mellett hogyan jön ki az egyenlet? Segítek. Dotációval.
Ma 1400-1600 USD/kWe táján teszel le fajlagosan PV erőművel. 45-55 szélességi kör tájánaz átlagos load factor 0,11-0,14.

Ebből hol lesz profit...?
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Melyik részét nem érted még ennyi szájtépés után sem, hogy a zsinóráramnak nem helyettesítő terméke a random áram és éjszakai 0 áram?

Tényleg ilyen kurva nehéz megérteni...?

A napáram annyira helyettesítő terméke az atomáramnak, mint lóhúgy a belga sörnek. Kurvára zizis lennék, ha nekem sör árért lóhúgyot árulna bárki.

De tudod mit? Csatlakozz rá olyan hálózatra, amin szél + nap alapú, üzemeltess rajta ipari üzemeket, közlekedést és jelezz majd vissza. Ha lesz áramod... A Pellworm kísérlet bebizonyította, hogy az "olcsó áramod" hatása az, hogy nincs áram. Úgy hogy, komoly fogyasztási igény nem volt.


Ja, és vicces játék a számokkal. Mert az eladási áron felül jön rá az ártámogatás. Mert az mégis hogyan jön ki a te világodban, hogy a németeknél az napáram eladási ára a zöld adó felett van? Jó reggel, az áramkereskedőnek fizet az elosztó, a végofogyasztó, meg az elosztó, a teremlő profitját, az zöld adót és minden szar.

Komolyan mondom, hogy agyfaszt kapok az ilyen kőhülye kommentektől.

Ha olyan kurva olcsó a napáram kérlek magyarázd már meg, hogy mi a búbánatos fasztól olyan drága az áram a németeknél a dánoknál és németeknél miért van majdnem 7 eurocent riekt zöld adó minden egyes kWh áramon...?
Kérlek magyarázd már meg, hogy a 30 éves megtérülési idő és 0 karbantartás mellett hogyan jön ki az egyenlet? Segítek. Dotációval.
Ma 1400-1600 USD/kWe táján teszel le fajlagosan PV erőművel. 45-55 szélességi kör tájánaz átlagos load factor 0,11-0,14.

Ebből hol lesz profit...?

Annyit tennék hozzá, hogy UK-ban a szélerőművek load faktorja eléri a 30-40%-ot is, de a lényegen nem változtat, hogy ha a maradék 60-70% időben nincs szél, akkor mégiscsak kell mellé tartalék erőmű.
De ha a tartalékerőmű szénerőmű, akkor adtunk a klímavédelemnek egy pofont. Ha atomerőmű, akkor meg teljesen felesleges a szélerőmű, mert ha már az atom felépült, akkor onnantól szinte ingyen termel, nem fognak azzal spórolni, hogy időnként lekapcsolhatják, mert van elég széláram.
http://energynumbers.info/uk-offshore-wind-capacity-factors
 
  • Tetszik
Reactions: ghostrider
T

Törölt tag 1711

Guest
A Csatorna elég specifikus hely, ahol ezt meg lehet tenni, és meg is tették már az angolok és németek elég régen.
Ráadásul nem vonatkoznak rá azok a fránya előírások amit szárazföldön be kell tartani.

Mondjuk rémálom karbantartani, az élővilágban okozott károkról nem is beszélve.
 
M

molnibalage

Guest
Annyit tennék hozzá, hogy UK-ban a szélerőművek load faktorja eléri a 30-40%-ot is, de a lényegen nem változtat, hogy ha a maradék 60-70% időben nincs szél, akkor mégiscsak kell mellé tartalék erőmű.
De ha a tartalékerőmű szénerőmű, akkor adtunk a klímavédelemnek egy pofont. Ha atomerőmű, akkor meg teljesen felesleges a szélerőmű, mert ha már az atom felépült, akkor onnantól szinte ingyen termel, nem fognak azzal spórolni, hogy időnként lekapcsolhatják, mert van elég széláram.
http://energynumbers.info/uk-offshore-wind-capacity-factors
Az az offshore és tengerbe tett. Apró hiba, hogy azok beruházási költsége 4-5kUSD/kWh vagy még több. Tehát amennyivel többet termel, cserébe annyival drágább letenni. Nemhogy szervizelni...
Cserébe a hajókat és radarokat is zavarják...
https://www.wind-watch.org/news/2018/10/18/9-investigates-wind-farms-and-radar-interference/
 

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 679
12 477
113
https://www.offshorewind.biz/2019/06/20/dunkirk-strike-price-is-eur-44-mwh/

The Dunkirk offshore wind farm will deliver electricity to the French national grid at a strike price of EUR 44/MWh, Commission de régulation de l'énergie (CRE) has revealed.
Eközben HPre 120EUR/MWht kell garantálni.

Az adott esetben már nem is arról van szó, hogy a nuki áram 2* drágább mint megujuló hanem 2.7*drágább.

A tender következménye pedig: The results of the Dunkirk tender have prompted France to increase its offshore wind tendering target to 1GW per year until 2028.
Ez az! Dunkirk-i tengerpartot mindenhova! A szárazföld belsejébe, a hegyekbe, sőt, más tengerpartokra is!
 

blitzkrieg

Well-Known Member
2015. február 10.
5 503
5 633
113
Jah és mégvalami.
Ugyebár azt belesulykolják az emberekbe, hogy fúj az atom, mert Csernobilban meghalt pár tucat ember, és a valószínűleg pár ezren hamarabb meghaltak a következményei miatt, meg aztán Fukusimában is rádölt egy daru egy munkásra, meg páran valószínűleg hamarabb meghalnak a kelleténél.
Ezt viszont miért nem reklámozzák ennyit?

https://www.forbes.com/sites/jamesc...eaths-wind-turbines-kill-humans/#67d383a54673
In England, there were 163 wind turbine accidents that killed 14 people in 2011. Wind produced about 15 billion kWhrs that year, so using a capacity factor of 25%, that translates to about 1,000 deaths per trillion kWhrs produced (the world produces 15 trillion kWhrs per year from all sources).

These are pretty low numbers. By contrast, in 2011 coal produced about 180 billion kWhrs in England with about 3,000 related deaths. Nuclear energy produced over 90 billion kWhrs in England with no deaths. In that same year, America produced about 800 billion kWhrs from nuclear with no deaths.

Sajnos nem találtam adatokat, hogy az egész Földön évente hányan halnak meg a szélenergia miatt.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Jah és mégvalami.
Ugyebár azt belesulykolják az emberekbe, hogy fúj az atom, mert Csernobilban meghalt pár tucat ember, és a valószínűleg pár ezren hamarabb meghaltak a következményei miatt, meg aztán Fukusimában is rádölt egy daru egy munkásra, meg páran valószínűleg hamarabb meghalnak a kelleténél.
Ezt viszont miért nem reklámozzák ennyit?

https://www.forbes.com/sites/jamesc...eaths-wind-turbines-kill-humans/#67d383a54673
In England, there were 163 wind turbine accidents that killed 14 people in 2011. Wind produced about 15 billion kWhrs that year, so using a capacity factor of 25%, that translates to about 1,000 deaths per trillion kWhrs produced (the world produces 15 trillion kWhrs per year from all sources).

These are pretty low numbers. By contrast, in 2011 coal produced about 180 billion kWhrs in England with about 3,000 related deaths. Nuclear energy produced over 90 billion kWhrs in England with no deaths. In that same year, America produced about 800 billion kWhrs from nuclear with no deaths.

Sajnos nem találtam adatokat, hogy az egész Földön évente hányan halnak meg a szélenergia miatt.
https://ourworldindata.org/grapher/death-rates-from-energy-production-per-twh

A termelt áram mennyiségével visszaszámolható.
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Jah és mégvalami.
Ugyebár azt belesulykolják az emberekbe, hogy fúj az atom, mert Csernobilban meghalt pár tucat ember, és a valószínűleg pár ezren hamarabb meghaltak a következményei miatt, meg aztán Fukusimában is rádölt egy daru egy munkásra, meg páran valószínűleg hamarabb meghalnak a kelleténél.
Ezt viszont miért nem reklámozzák ennyit?

https://www.forbes.com/sites/jamesc...eaths-wind-turbines-kill-humans/#67d383a54673
In England, there were 163 wind turbine accidents that killed 14 people in 2011. Wind produced about 15 billion kWhrs that year, so using a capacity factor of 25%, that translates to about 1,000 deaths per trillion kWhrs produced (the world produces 15 trillion kWhrs per year from all sources).

These are pretty low numbers. By contrast, in 2011 coal produced about 180 billion kWhrs in England with about 3,000 related deaths. Nuclear energy produced over 90 billion kWhrs in England with no deaths. In that same year, America produced about 800 billion kWhrs from nuclear with no deaths.

Sajnos nem találtam adatokat, hogy az egész Földön évente hányan halnak meg a szélenergia miatt.

Megnézted milyen halálesetekről van szó?

"Of the 192 fatalities:
120 were wind industry and direct support workers
72 were public fatalities, including workers not directly dependent on the wind industry"

120 munkás halt meg szélerőművel kapcsolatos munkában. Valóban veszélyes szakma, de olajfúró tornyon is meghalnak ennyien szerintem.
A többi 72 meg kb. annyira kapcsolódik magához a szél általi villamosenergia termeléshez mint ...

Busz karambolozott egy szélerőmű alkatrészt szállító teherautóval:
http://ecotretas.blogspot.com/2012/05/accident-with-bus-and-wind-tower-on.html
https://www.reuters.com/video/2012/03/18/deadly-bus-crash-in-brazil?videoId=231891110

Kisrepülő ütközött szélerőművel:
https://stopthesethings.com/2014/05/09/4-killed-as-plane-slams-into-giant-fans-in-south-dakota/
https://www.claimsjournal.com/news/midwest/2014/05/21/249138.htm
"In the California crash, an aircraft malfunction caused the pilot to lose control and strike a wind turbine, according to the NTSB’s final report."

Ezen kívül sok öngyilkosságot ide vesznek, amik szélerőművek közelében történtek.
Szénbányában hányan halnak meg? Szénszállító teherautó hányszor karambolozik? Hányan lesznek öngyilkosok szénbánya/szénerőmű közelében?

Hangulatkeltés és játék a számokkal...
 
M

molnibalage

Guest
Megnézted milyen halálesetekről van szó?

"Of the 192 fatalities:
120 were wind industry and direct support workers
72 were public fatalities, including workers not directly dependent on the wind industry"

120 munkás halt meg szélerőművel kapcsolatos munkában. Valóban veszélyes szakma, de olajfúró tornyon is meghalnak ennyien szerintem.
A többi 72 meg kb. annyira kapcsolódik magához a szél általi villamosenergia termeléshez mint ...

Busz karambolozott egy szélerőmű alkatrészt szállító teherautóval:
http://ecotretas.blogspot.com/2012/05/accident-with-bus-and-wind-tower-on.html
https://www.reuters.com/video/2012/03/18/deadly-bus-crash-in-brazil?videoId=231891110

Kisrepülő ütközött szélerőművel:
https://stopthesethings.com/2014/05/09/4-killed-as-plane-slams-into-giant-fans-in-south-dakota/
https://www.claimsjournal.com/news/midwest/2014/05/21/249138.htm
"In the California crash, an aircraft malfunction caused the pilot to lose control and strike a wind turbine, according to the NTSB’s final report."

Ezen kívül sok öngyilkosságot ide vesznek, amik szélerőművek közelében történtek.
Szénbányában hányan halnak meg? Szénszállító teherautó hányszor karambolozik? Hányan lesznek öngyilkosok szénbánya/szénerőmű közelében?

Hangulatkeltés és játék a számokkal...
Pakson hány ember halt meg atomerőmű üzemeltetés közben, ami nem közeledési baleset volt melóba menet? Tudtommal 0. Ehhez közben ne tudd meg, hogy hány halálaeset volt pl. Százhalombattán. Mégis mindenki az atom ellen veri tamtamot, de hogy a vegyiparban vagy olajiparban ki hal meg, az nem számít.

Csepelen egy szutyok bázistelepen több ember halt meg, mint Pakson. (Pár éve felrobbant egy tartály karbantartáskor.)
Vagy egy tankautó töltő üzeménél az egyik tankautót az "okos" sofőr megpróbáltan maga kijavítani és beszállt a tartálytérbe légző nélkül. Ki már ne jutott belőle...

Szóval játék a számokkal és hangulatkeltés az pont az atomenergia ellen van az ökobarmok által.
Igazad van, a kiegészítő erőművek miatti haláleseteket is hozzá kellene adni a megújulókhoz, mert ez így csalás.
Pontosan. Mert a 0,1,-0,25 load factor ezt jelenti.
 

sequadon

Active Member
2013. december 7.
354
220
43
Részemről ez nem állásfoglalás volt az atom vs. zöld vitában, csupán ez a linkelt cikk és a mögötte lévő "statisztika" erősen torzított. Lásd közúti baleset a szélerőmű számlájára írva. Ez hangulatkeltés. Ha az atomenergia számlájára írnák, hogy atomerőművi dolgozók buszát elcsapja a vonat az ugyanúgy hangulatkeltés lenne.
 
  • Tetszik
Reactions: 2ndt

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 665
3 515
113
Tényleg ilyen kurva nehéz megérteni, hogy A >B

Neked nem megy. Képtelen vagy egy egyszerű A>Bt megérteni. Konstatálni kell. Ez van.