Szu-27 / Szu-30 / Szu-33 / Szu-35 Flanker (Szuhoj)

Elárulok egy titkot:A cigányok kivétel nélkül cigánynak hívják magukat,romának még véletlen sem!
dudi amugy tudod hogy hivjak van a sajat magukat a sajat nyelvukon ? Gondolom kitalalaod.

Es itt a cigany himnusz szovege is. Ebben is talalsz ismeros szavakat

Gelem, gelem, lungone dromenca
Maladilem baxtale Romenca
Ah, Romale, kathar tume aven,
le caxrenca, baxtale dromenca?

Aj, Romale, aj, Čhavale!

Vi man sas ek bari familija,
Mudardasle e kali legija.
Athe vrema, uštyi rom akana,
Te xutrasa, maj mišto keresa!
Aven manca sa lumake Roma,
Thaj putras le romane droma!

Aj, Romale, aj, Čhavale!
 
Mostansag mar eleg sokan kikerik maguknak azt hogy ciganyoknak hivjak oket es a roma megszolitast forszirozzak.

Van jópár cigány srác nálunk soha egyik sem hivatkozik úgy magára vagy magukra,hogy roma.Mind kivétel nélkül cigányt mond pedig az ország egész területéről jönnek szóval ez nem helyi sajátosság.
 
Ennek mi köze a Szu-27-hez?
Bakker tényleg ilyen kurva nehéz használni a topikok közötti idézés lehetőségét? Még @ után nevet beírva is kap értesítést az illető.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba and fip7
Azon gondolkodom, hogy az orosz Szu-35Sz pilótákat milyen gépen tanítják meg a vektorálható fúvócsőben rejlő lehetőségek kihasználására, és min gyakorolnak? Elsőre a Szu-30SzM ugrik be, de azokból nem kapnak a 35Sz-el repülő ezredek, bár Lipeckben, ahol a főiskola utáni Szu-30/35 típusképzést végzik van mindkettőből. Az elenyésző darabszámban rendszerben levő Szu-27UB-k és Szu-30M2-esek meg ugye hagyományos hajtóművel rendelkeznek. Egyáltalán oktatják nekik, vagy csak pár berepülő pilóta tudja kihozni a gépből a lehetőségeket?
 
Azon gondolkodom, hogy az orosz Szu-35Sz pilótákat milyen gépen tanítják meg a vektorálható fúvócsőben rejlő lehetőségek kihasználására, és min gyakorolnak? Elsőre a Szu-30SzM ugrik be, de azokból nem kapnak a 35Sz-el repülő ezredek, bár Lipeckben, ahol a főiskola utáni Szu-30/35 típusképzést végzik van mindkettőből. Az elenyésző darabszámban rendszerben levő Szu-27UB-k és Szu-30M2-esek meg ugye hagyományos hajtóművel rendelkeznek. Egyáltalán oktatják nekik, vagy csak pár berepülő pilóta tudja kihozni a gépből a lehetőségeket?
Gondolom az elméletet megtanítják nekik, utána a gyakorlatban lassan, eleinte komolyabb korlátozásokkal, majd ezeket fokozatosan elengedve szereznek gyakorlatot. Az F-22-esnek sincs két üléses változata.
 
Domnában, ahol elkezdték a Szu-30SzM-ekkel a MiG-29-eseket váltani, az első tévériportokban az Irkut gyári oktatói az állománnyal "Pont felett" repültek pár vektorálós manővert, ennek ellenére nem jellemző.
A mostanra már csak Szu-35Sz-el repülő Lipeck-i Szokoloi Rosszii bemutatókötelék elit pilótái a 2 vs 2 légiharcbemuatójuk során egyszer se koptatják el a sebességet a vektoráláshoz szükséges átesés közeli, vagy azon túli helyzetekhez.
Egészen a közelmúltig kellett várni tőlük az első ilyen manőverekre, de akkor is csak a légiharc imitációjukat színesítő szóló műrepülő szekcióban látni pár dolgot.

Jelenleg egyes egyedül az Armija és MAKSz showk programjaiban felbukkanó IRKUT gyári tesztpilótái által repült Szu-30SzM géppár 1 vs 1 imitált dogfight során látni komplex vektorálós "manőverező légiharcot".
Illetve egyszer két Szu-57-essel adtak elő valami hasonlót, szintén tesztpilóták.

Nem tudom, hogy a most már jócskán elterjedt két TVC-s típus normál kiképzési programjában szerepelnek-e ezek a manőverelemek.
 
Domnában, ahol elkezdték a Szu-30SzM-ekkel a MiG-29-eseket váltani, az első tévériportokban az Irkut gyári oktatói az állománnyal "Pont felett" repültek pár vektorálós manővert, ennek ellenére nem jellemző.
A mostanra már csak Szu-35Sz-el repülő Lipeck-i Szokoloi Rosszii bemutatókötelék elit pilótái a 2 vs 2 légiharcbemuatójuk során egyszer se koptatják el a sebességet a vektoráláshoz szükséges átesés közeli, vagy azon túli helyzetekhez.
Egészen a közelmúltig kellett várni tőlük az első ilyen manőverekre, de akkor is csak a légiharc imitációjukat színesítő szóló műrepülő szekcióban látni pár dolgot.

Jelenleg egyes egyedül az Armija és MAKSz showk programjaiban felbukkanó IRKUT gyári tesztpilótái által repült Szu-30SzM géppár 1 vs 1 imitált dogfight során látni komplex vektorálós "manőverező légiharcot".
Illetve egyszer két Szu-57-essel adtak elő valami hasonlót, szintén tesztpilóták.

Nem tudom, hogy a most már jócskán elterjedt két TVC-s típus normál kiképzési programjában szerepelnek-e ezek a manőverelemek.
Ha a pilóták nincsenek rá képezve, nem gyakorolják, akkor eszméletlen pazarlás az orosz TVC mind anyagilag, mind karbantartásilag, mind felesleges holtsúly terén.
 
Gondolom az elméletet megtanítják nekik, utána a gyakorlatban lassan, eleinte komolyabb korlátozásokkal, majd ezeket fokozatosan elengedve szereznek gyakorlatot. Az F-22-esnek sincs két üléses változata.


Hát nem hiszem, hogy ez így működne!
A főiskola elvégzése után ott áll az ifjú titán vadászpilóta, 35 - 40 óra L-39/Jak-130-ason , illetve 15 - 20 óra Szu-27-en lerepült óra "tapasztalattal". Kb. képes le és felszállni, iskolakört és útvonalat repülni, valamint az alap műrepülőfigurákat végrehajtani, nappal jóidőben. Megkapja az első beosztását, majd elvezényelik az alakulata által repült típus átképző tanfolyamára, ami 3 hónap és 25 - 30 óra repülés. Ez a Szu-30/35 esetében Lipeckben van, de például a MiG-31-esnek Szavaszlejkán. Mikor a típustanfolyamot befejezi ugyan arra képes, mint a főiskola után, csak már az alakulata által használt harci gépen.
Az alakulatánál megkezdi a harckiképzését, és egy átlagos pilóta általában (ha kap 120 -150 óra repidőt) 1 év alatt jut el a 3. osztály megszerzéséig, ami annyit jelent, hogy nappal jóidőben, géppár vagy rajkötelékben bevethető. Újabb 1 év a 2. osztály, amivel már nappal és éjjel egyszerű időben, illetve felhőben is bevethető. Újabb 2 év mire megszerzi az 1. osztályt, amikor már bonyolult időben is bevethető lesz. Ténylegesen ekkortól számít bevethető vadászpilótának, aki készültséget adhat, vagyis rábízzák a Rogyina légterének védelmét.
Ebben a folyamatban sok mindent meg lehet csinálni szimulátoron, de még mindig sok feladat van, amit oktatóval kell megrepülni. A kiképzésben fontos, hogy az oktató át tudja adni a tapasztalatát, javítani tudja a növendéke hibáit. Ezt pedig gépben ülve lehet a leghatékonyabban megcsinálni. A modern szimulátorok sok mindenre jók, de pont a nagy túlterheléssel járó műrepülő és légiharc manőverek gyakorlására nem. A G-ket egy szimulátor sem tudja visszaadni. Tehát szerintem a Szu-30SzM (de az kétüléses, szóval ott nincs ilyen probléma) és a Szu-35Sz nagy manőverezőképességének kihasználását szimulátoron nem lehet megtanulni.
Nem is beszélve arról, hogy még a tapasztalt pilótáknak is kell időnként kétüléses gépen repülnie, például amikor hosszabb kihagyás (betegség, szabadság stb.) után ellenőrzik a tudását. Nem véletlen, hogy szinte minden harci gépnek készül kétüléses oktató - gyakorló változata.
A Szu-35Sz-el repülő IAP-oknál is vannak ilyen gépek, pl. a 22. GvIAP. 17 db Szu-35Sz-el és 4 db Szu-30M2-essel rendelkezik. (Meg 25 db MiG-31BSzM-el de az más tészta.) Csak a 30M2-nek hagyományos hajtóműve van.
A szovjet időkben volt már olyan, amikor egy csúcskategóriás vadászgépnek, esetünkben a MiG-19-esnek és a MiG-21F-13-nak nem csináltak oktató változatot. MiG-15UTI-val próbálták oktatni a pilótákat, ami a 19-esnél még működött is valahogy, de a 21-es pilóták reptechnikai képzettsége annyira alacsony szintű maradt, hogy megszaporodtak a balesetek és katasztrófák. 2 évvel később rohammunkában mégis elkészült a kétüléses MiG-21U-400-as.
 
Azon gondolkodom, hogy az orosz Szu-35Sz pilótákat milyen gépen tanítják meg a vektorálható fúvócsőben rejlő lehetőségek kihasználására, és min gyakorolnak? Elsőre a Szu-30SzM ugrik be, de azokból nem kapnak a 35Sz-el repülő ezredek,

A Szu-35Sz típus elsőként hadrendbe állító két repülőezred, vegyesen alkalmazza a kétüléses Szu-30SzM és a Szu-30M2 változatott. Mindkét ezrednek van 3 darab SzM és 3 darab M2 kétülésese. Állítólag a két nyugati Szu-35Sz ezred közül az egyik már kapott?kapni fog Szu-30SzM kétülésest, de ezt még nem erősíthetem meg.

Az már más kérdés, hogy milyen célból alkalmazzák a Szu-30SzM változatot, de akár az általad említett is lehet egy indok.

A 22. ezred Szu-30SzM és Szu-30M2 kétülésese egymás melett:
243141.jpg
 
. Ezt pedig gépben ülve lehet a leghatékonyabban megcsinálni. A modern szimulátorok sok mindenre jók, de pont a nagy túlterheléssel járó műrepülő és légiharc manőverek gyakorlására nem. A G-ket egy szimulátor sem tudja visszaadni.
És a sok v sok közeli légiharcot sem, de nem csak G-k miatt. Egyszerűen a pilótának meg kell tanulnia használni a fejét is, hogy mikor tudja mozgatni és mikor nem és simán azt, hogy hogyan nézzen és lásson is. Bár a data link és más miatt ma elvileg ennek kisebb jelentősége van, de egy tényleg közeli 2v2 3v3 nagyságrendben forgolódás estén a szimulátor demónak jó, de a való élet teljesen más. 5G mellett fókuszálni és forgatni fejed és látni is egészen más tészta, mint egy gömbpanorámás szimulátorban.
 
Hát nem hiszem, hogy ez így működne!
A főiskola elvégzése után ott áll az ifjú titán vadászpilóta, 35 - 40 óra L-39/Jak-130-ason , illetve 15 - 20 óra Szu-27-en lerepült óra "tapasztalattal". Kb. képes le és felszállni, iskolakört és útvonalat repülni, valamint az alap műrepülőfigurákat végrehajtani, nappal jóidőben. Megkapja az első beosztását, majd elvezényelik az alakulata által repült típus átképző tanfolyamára, ami 3 hónap és 25 - 30 óra repülés. Ez a Szu-30/35 esetében Lipeckben van, de például a MiG-31-esnek Szavaszlejkán. Mikor a típustanfolyamot befejezi ugyan arra képes, mint a főiskola után, csak már az alakulata által használt harci gépen.
Az alakulatánál megkezdi a harckiképzését, és egy átlagos pilóta általában (ha kap 120 -150 óra repidőt) 1 év alatt jut el a 3. osztály megszerzéséig, ami annyit jelent, hogy nappal jóidőben, géppár vagy rajkötelékben bevethető. Újabb 1 év a 2. osztály, amivel már nappal és éjjel egyszerű időben, illetve felhőben is bevethető. Újabb 2 év mire megszerzi az 1. osztályt, amikor már bonyolult időben is bevethető lesz. Ténylegesen ekkortól számít bevethető vadászpilótának, aki készültséget adhat, vagyis rábízzák a Rogyina légterének védelmét.
Ebben a folyamatban sok mindent meg lehet csinálni szimulátoron, de még mindig sok feladat van, amit oktatóval kell megrepülni. A kiképzésben fontos, hogy az oktató át tudja adni a tapasztalatát, javítani tudja a növendéke hibáit. Ezt pedig gépben ülve lehet a leghatékonyabban megcsinálni. A modern szimulátorok sok mindenre jók, de pont a nagy túlterheléssel járó műrepülő és légiharc manőverek gyakorlására nem. A G-ket egy szimulátor sem tudja visszaadni. Tehát szerintem a Szu-30SzM (de az kétüléses, szóval ott nincs ilyen probléma) és a Szu-35Sz nagy manőverezőképességének kihasználását szimulátoron nem lehet megtanulni.
Nem is beszélve arról, hogy még a tapasztalt pilótáknak is kell időnként kétüléses gépen repülnie, például amikor hosszabb kihagyás (betegség, szabadság stb.) után ellenőrzik a tudását. Nem véletlen, hogy szinte minden harci gépnek készül kétüléses oktató - gyakorló változata.
A Szu-35Sz-el repülő IAP-oknál is vannak ilyen gépek, pl. a 22. GvIAP. 17 db Szu-35Sz-el és 4 db Szu-30M2-essel rendelkezik. (Meg 25 db MiG-31BSzM-el de az más tészta.) Csak a 30M2-nek hagyományos hajtóműve van.
A szovjet időkben volt már olyan, amikor egy csúcskategóriás vadászgépnek, esetünkben a MiG-19-esnek és a MiG-21F-13-nak nem csináltak oktató változatot. MiG-15UTI-val próbálták oktatni a pilótákat, ami a 19-esnél még működött is valahogy, de a 21-es pilóták reptechnikai képzettsége annyira alacsony szintű maradt, hogy megszaporodtak a balesetek és katasztrófák. 2 évvel később rohammunkában mégis elkészült a kétüléses MiG-21U-400-as.
Nem tudom. Ezért írtam, hogy az F-22-nek sincs gyakorló változata, ráadásul nekik Szu-30SzM-hez hasonló opciójuk sincs, valahogy mégis megoldják.
 
A Szu-35Sz típus elsőként hadrendbe állító két repülőezred, vegyesen alkalmazza a kétüléses Szu-30SzM és a Szu-30M2 változatott. Mindkét ezrednek van 3 darab SzM és 3 darab M2 kétülésese. Állítólag a két nyugati Szu-35Sz ezred közül az egyik már kapott?kapni fog Szu-30SzM kétülésest, de ezt még nem erősíthetem meg.

Az már más kérdés, hogy milyen célból alkalmazzák a Szu-30SzM változatot, de akár az általad említett is lehet egy indok.

A 22. ezred Szu-30SzM és Szu-30M2 kétülésese egymás melett:
243141.jpg


A képen a 22. GvIAP. első (azóta kaptak még egyet, a kék 45-öst) Szu-30SzM-je látható, amit tavaly decemberben, jó másfél évvel az első Szu-35Sz érkezése után kapott meg az ezred. A Szu-30M2-esek pedig már az azóta kivont, modernizált Szu-27-esekkel párhuzamosan is ott repültek, pedig akkor még volt 2 db üzemképes 27UB-juk is.
A másik távol-keleti, Szu-35Sz-t repülő ezred a 23. IAP. Dzemgin (Komszomolszk na Amure). Tudtommal náluk két éve az egyik század Szu-35Sz-t, a másik Szu-30SzM-et repült. Mára mindkét század Szu-35Sz-t kapott, és nincs se Szu-30SzM, se Szu-30M2 az ezrednél. (Lehet, hogy tévedek, mert ott a dolgot bonyolítja, hogy a repterük közös a Szuhoj gyáréval, és sűrűn megfordulnak ott más, nem az ezredhez tartozó gépek is.)
Egyébként az ötlet, hogy a 35Sz-ek oktatógépének a Szu-30SzM-et használják tök jó, különösen ha/amikor már 30SzM1 lesz, vagyis a hajtómű és az elektronika is nagyrészt azonos lesz. Akkor tulajdonképpen a Szu-30SzM1-et át is keresztelhetnék Szu-35UB-nek.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Nem tudom. Ezért írtam, hogy az F-22-nek sincs gyakorló változata, ráadásul nekik Szu-30SzM-hez hasonló opciójuk sincs, valahogy mégis megoldják.

Igazad van, de nem biztos, hogy jó a párhuzam. Én úgy olvastam (de lehet, hogy ez már változott azóta), hogy F-22-re csak olyan pilótákat képeztek át, aki előtte legalább 250 órát repült F-15C-n. Tehát kapott harckiképzést, és van némi tapasztalata. (Azért az a 250 óra sem olyan sok!) Így működhet a dolog, bár meggyőződésem, hogy csak azért nincs F-22B, mert azt már nem tudták átverni a Kongresszus költségvetési vitáján.
Viszont a VKSz frissen végzett hadnagyokat is ültet a 35Sz-re. Azért nekik azt mondani, hogy "Elméleti vizsga után szállj fel fiam, és repülj!" kicsit meredek. De mégsem potyognak tucatjával, szóval megoldják valahogy.
De egy dolog, hogy a srác elrepül valahogy és egyben lekeveredik a földre, de ez azért messze áll a 35Sz képességeinek kihasználásától. Épp ez a problémám, hogy ezt hogyan oktatják.
 
Igazad van, de nem biztos, hogy jó a párhuzam. Én úgy olvastam (de lehet, hogy ez már változott azóta), hogy F-22-re csak olyan pilótákat képeztek át, aki előtte legalább 250 órát repült F-15C-n. Tehát kapott harckiképzést, és van némi tapasztalata. (Azért az a 250 óra sem olyan sok!) Így működhet a dolog, bár meggyőződésem, hogy csak azért nincs F-22B, mert azt már nem tudták átverni a Kongresszus költségvetési vitáján.
Viszont a VKSz frissen végzett hadnagyokat is ültet a 35Sz-re. Azért nekik azt mondani, hogy "Elméleti vizsga után szállj fel fiam, és repülj!" kicsit meredek. De mégsem potyognak tucatjával, szóval megoldják valahogy.
De egy dolog, hogy a srác elrepül valahogy és egyben lekeveredik a földre, de ez azért messze áll a 35Sz képességeinek kihasználásától. Épp ez a problémám, hogy ezt hogyan oktatják.
Nem találtam forrást, de úgy emlékszem, hogy már egy ideje vannak "első gépes" Raptor pilóták.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and hurci10
Igazad van, de nem biztos, hogy jó a párhuzam. Én úgy olvastam (de lehet, hogy ez már változott azóta), hogy F-22-re csak olyan pilótákat képeztek át, aki előtte legalább 250 órát repült F-15C-n. Tehát kapott harckiképzést, és van némi tapasztalata. (Azért az a 250 óra sem olyan sok!) Így működhet a dolog, bár meggyőződésem, hogy csak azért nincs F-22B, mert azt már nem tudták átverni a Kongresszus költségvetési vitáján.
Viszont a VKSz frissen végzett hadnagyokat is ültet a 35Sz-re. Azért nekik azt mondani, hogy "Elméleti vizsga után szállj fel fiam, és repülj!" kicsit meredek. De mégsem potyognak tucatjával, szóval megoldják valahogy.
De egy dolog, hogy a srác elrepül valahogy és egyben lekeveredik a földre, de ez azért messze áll a 35Sz képességeinek kihasználásától. Épp ez a problémám, hogy ezt hogyan oktatják.
Illetve lehet, hogy félre értjük egymást, én kimondottan a TVC gyakorlat megszerzésénél gondoltam a szép lassan, eleinte komoly korlátozással engedélyezett repülésre. Ha egy fiatal pilóta először kerül 35-ösre, egyértelmű, hogy jó ideig nem engedik használni a TVC-t.
 
  • Tetszik
Reactions: hurci10