Illetve lehet, hogy félre értjük egymást, én kimondottan a TVC gyakorlat megszerzésénél gondoltam a szép lassan, eleinte komoly korlátozással engedélyezett repülésre. Ha egy fiatal pilóta először kerül 35-ösre, egyértelmű, hogy jó ideig nem engedik használni a TVC-t.
Á! Most már értelek! Biztos, hogy csak a fokozatosság elvén működik a dolog.
Amiért felvetettem ezt a dolgot, az az, hogy gyanúm szerint a VKSz Szu-35Sz-en repülő pilótáinak 99%-a nem tudja kihasználni a gépében rejlő lehetőséget. Gondolok itt a TVC-re, és az abból adódó extrém manőverezőképességre. Akkor pedig mi értelme az egésznek? Tudom, hogy a manőverező légiharc háttérbe szorul a BVR mögött, de akkor meg pláne minek erőlködnek vele? Ez gáz!
És ha e mellé még odatesszük az orosz politikusok és katonai "szakértők" kijelentéseit, hogy a 35Sz felér (optimistább verzióban jobb is) a nyugati 5. gen (F-22/23) gépekkel, és nincs is szükség a Szu-57-es nagyobb példányszámú rendszeresítésére, akkor NAGY gáz van!
A Szu-35Sz igazi erénye szerintem nem a TVC, azt el is lehetne engedni. Hanem az, hogy végre megindultak a modern elektronikus rendszerek és korszerű(bb) fegyverzet használata felé. Ha tényleg létezik és működik a szárny belépőélébe épített centiméteres AESA radar, amivel képes felderíteni a csökkentett észlelhetőségű gépeket (ne feledjük nem csak az USAF/USN, de a szomszádos Kína és Japán is rendszeresített ilyeneket!) az sokkal nagyobb dobás, mint a TVC!