Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

https://m.origo.hu/nagyvilag/20190910-londonbol-uzent-az-atomenergetika-a-vilagnak.html
"Az atomenergia újra a reneszánszát éli. Egyre több ország látja be, hogy a globális klímavédelmi, ellátásbiztonsági és versenyképességi célok miatt jelentősen növelni kell az atomenergia részarányát. Ez derült ki az Nukleáris Világszövetség londoni, szeptember 4-6. között megtartott szimpóziumán, ahol vázolták és megvitatták az atomenergia jövőképét a legújabb fejlesztéseket és azok irányait."
 
Más. A folyóink egy részén hatalmas töltések vannak. Pl. a Berettyó két oldalán nagyon magasak a töltések. Ezeket könnyen fel lehetne duzzasztani és vízerőműveket építeni rá. Persze nem túl nagy teljesítményűek.

Ehhez valami infó?
Szerinted nem érné meg?
Magyarország vízerőmű kapacitása valamivel 1000 MW fölött van. Ennek legnagyobb része Bős-Nagymaros, amit ugye visszabontottunk. Szóval ami van azon kívül, az nem túl jelentős.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Robur

Ez nem teljesen igaz, meg szerintem nem jó mértékegység.
Az ország teljes vízenergia potenciálja jelenleg úgy 5 tWh/év. Ebből a Dunáé 3 tWh/év.
 
Kire nézve? Sajnos, ha a kivitelező hanyag, azzal a legkiválóbb terv sem tud mit kezdeni... Viszont, ha igaz a cikk ezen része, akkor meg kik vették át a szart? Na, azokat kell megkínálni ezzel-azzal...

Mondjuk az, hogy itthon is a műszaki ellenőrök miféle munkálat vesznek át és igazolnak teljesítést civil build. részen az sokszor nevetséges. A javított Egyetem tér közelében levő térköves utat pár év alatt szétcseszték a buszok és autók (nahát...), de a javítás után is elég "viccesen" néz ki...
 
Kire nézve? Sajnos, ha a kivitelező hanyag, azzal a legkiválóbb terv sem tud mit kezdeni... Viszont, ha igaz a cikk ezen része, akkor meg kik vették át a szart? Na, azokat kell megkínálni ezzel-azzal...

Mondjuk az, hogy itthon is a műszaki ellenőrök miféle munkálat vesznek át és igazolnak teljesítést civil build. részen az sokszor nevetséges. A javított Egyetem tér közelében levő térköves utat pár év alatt szétcseszték a buszok és autók (nahát...), de a javítás után is elég "viccesen" néz ki...
Ja, a Belváros főutcája. Hat éven át jártam rajta bringával minden nap, alaposan megfigyelhettem, ahogy tönkremegy. De ott eleve a koncepció is rossz, sztem nincs olyan térkő, ami kibírná a buszokat. Már az első hónapban szétcsúszott az egész, onnantól már minden javítgatás csak szarpasszírozás volt.
 
Ja, a Belváros főutcája. Hat éven át jártam rajta bringával minden nap, alaposan megfigyelhettem, ahogy tönkremegy. De ott eleve a koncepció is rossz, sztem nincs olyan térkő, ami kibírná a buszokat. Már az első hónapban szétcsúszott az egész, onnantól már minden javítgatás csak szarpasszírozás volt.
Off
De, alkalmas rá, csak a kivitelezők (és a tervezők) nem alkalmasak rá:
1. nem az ágyazóhomokkal kell oldalesést adni mert szét fog menni. Ja, hogy így macerás...
2. nem lehet bármilyen terhelésre bármilyen alakú követ használni, mert szét fog menni. Ja, hogy így drágábbat kell venni..
3. a kövek fektetési mintáját a tervezőnek a várható forgalmi irányokhoz meg kell határozni, és ki kellene rajzolni (én is utálom ezt csinálni), amit a kivitelezőnek be kellene tartani. Ja, hogy ez így macerás
4. nem kellene átvenni a szart, átvételkor locsolókocsival telibe önteni, ha már akkor sem folyik el a víz akkor meg bontsa vissza, akkor is ha jön a választás vagy a polgármester sógora a kivitelező.
+1 tessék megnézni az 1-es villamos meghosszabbítását, minden gyalog átkelőt pocsolyába vezettek a Bikás parknál, és ezt valaki mosolyogva átvette, a kurva anyját
http://www.kavicsbeton.hu/uploads/images/kk_termekkatalogus_beliv_2013_02_11.pdf
http://www.maut.hu/MAUTDATA/mediatár/sajtófigyelés/cikk169.pdf
Ez nem atomfizika, én már csak mutatóban tudok integrálni, de ehhez az nem kell, csak olvasni tudás és odafigyelés.
On
 
Kire nézve? Sajnos, ha a kivitelező hanyag, azzal a legkiválóbb terv sem tud mit kezdeni... Viszont, ha igaz a cikk ezen része, akkor meg kik vették át a szart? Na, azokat kell megkínálni ezzel-azzal...

Mondjuk az, hogy itthon is a műszaki ellenőrök miféle munkálat vesznek át és igazolnak teljesítést civil build. részen az sokszor nevetséges. A javított Egyetem tér közelében levő térköves utat pár év alatt szétcseszték a buszok és autók (nahát...), de a javítás után is elég "viccesen" néz ki...
Jött az ember munkapróbázni - hegesztōüzem. Az emberkereskedō persze jött a süket dumával, hogy ezek milyen profi srácok, mert kint melóztak az atomerōműben a szlovákoknál...

Helyes, akkor lehet csövet összehegeszteni tompavarratban, fel felett, 45-fokban a csō hossztengelye a talajhoz képest. Lehet kezdeni... Mondjuk már itt árulkodó volt néhány fej, hogy ebbōl bizony baj lesz more...

Jó, közben nézzük meg azért a papírokat. Emberünknek volt úgy 5 élō tanúsítványa, természetesen mindegyik erōművi anyagra (P91-es melegszilárd acél, AWI-gyök, elektróda töltō takaró, fej felett, 45-fokban hegesztve, ahogy kértem a próbamunkát is..)

Ami furcsa volt, hogy mind az 5 vizsgát 1 nap alatt csinálta meg, ami a hōbevitel meg az anyagra elōírt hōmérséklet-határok között missiom impossible. Aztán néztem tovább a papírokat. Félévente meg kell hosszabbítani a tanúsítványt. Ez azt jelenti, hogy hegesztési felügyelō aláírja. Minden alkalommal más név. Ez még nem is lenne gond, mert egy ekkora baszott nagy építkezésen lehet vagy 30 hegesztōmérnök. Ami furcsa volt, hogy a számok mind ugyanolyanok és a tinta színe ugyanaz.

A mappában még volt 7 hegesztō, mindenki ugyanazon a napon vizsgázott. Mindenki. Az emberkereskedō külön ki is hangsúlyozta, hogy tegnap csináltak "kiegészítō elméleti vizsgát, mert hallotta, hogy nálam ez is kell"

A próbamunka gyalázatos volt. Ilyen fos módra meghegesztett gyököt ritkán látni, viszont gyönyörűen mutatta, hogy az emberünk sosem hegesztett fej feletti helyzetben, mert fogalma sem volt róla, hogy az ömledék hogy viselkedik ebben a pozícióban...

Kéne Paksra is pár tökös ember és rendetvágni az elején, de erre valószínűleg csak elméleti esély van. A cigánykodás bele van kódolva egy ilyen projektbe - mivel túl sokan és gyorsan akarják a yachtot meg a X6-ost. Ez nem a nukleáris energia hibája, hanem a puhapöcs vezetésé...
 
Off
De, alkalmas rá, csak a kivitelezők (és a tervezők) nem alkalmasak rá:
1. nem az ágyazóhomokkal kell oldalesést adni mert szét fog menni. Ja, hogy így macerás...
2. nem lehet bármilyen terhelésre bármilyen alakú követ használni, mert szét fog menni. Ja, hogy így drágábbat kell venni..
3. a kövek fektetési mintáját a tervezőnek a várható forgalmi irányokhoz meg kell határozni, és ki kellene rajzolni (én is utálom ezt csinálni), amit a kivitelezőnek be kellene tartani. Ja, hogy ez így macerás
4. nem kellene átvenni a szart, átvételkor locsolókocsival telibe önteni, ha már akkor sem folyik el a víz akkor meg bontsa vissza, akkor is ha jön a választás vagy a polgármester sógora a kivitelező.
+1 tessék megnézni az 1-es villamos meghosszabbítását, minden gyalog átkelőt pocsolyába vezettek a Bikás parknál, és ezt valaki mosolyogva átvette, a kurva anyját
http://www.kavicsbeton.hu/uploads/images/kk_termekkatalogus_beliv_2013_02_11.pdf
http://www.maut.hu/MAUTDATA/mediatár/sajtófigyelés/cikk169.pdf
Ez nem atomfizika, én már csak mutatóban tudok integrálni, de ehhez az nem kell, csak olvasni tudás és odafigyelés.
On
OFF
Anno nézegettem vidinyókat térburkolásról, hogyha az udvarnak neki esek, ne vétsek nagy hibákat, akkor találkoztam e kisfilmmel.
Youtube link

OFF
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Érdekes hír fúziós energia témában.
Az új HTS mágnes technológia úgy tűnik kezd "felnőni"
A videó arról szól hogy az új technológiával 20 K hőmérsékleten stabilan fenn tudják tartani a szupravezetést és és +24 Tesla erősségű mágneses teret létrehozni.
A rendszer mechanikailag is "bullet proof"
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Összehasonlítva az épülgető ITER mágneseivel ez hatalmas eredmény.
Az ITER mágneseit 4 Kelvin hőmérsékletre kell hűteni (cseppfolyós Héliummal) és mindössze 10 Tesla a teljesítményük.

A fúziós energia terén a plazmát összetartó mágnesek ereje a kulcs. A az új HTS mágnesek esélyt adnak egy az ITER-nél nagyságrendekkel kisebb és olcsóbb fúziós reaktor megépítésére.
 
A fúziós energia terén a plazmát összetartó mágnesek ereje a kulcs. A az új HTS mágnesek esélyt adnak egy az ITER-nél nagyságrendekkel kisebb és olcsóbb fúziós reaktor megépítésére.
Ez lenne az alapvető. Én az ITER-t annak komplexitása miatt nem tudom komolyan venni, mint megoldást. Biztosan szép tudományos kísérlet, csak annak drága úgy, ha nem szolgálja a célt.

Az ITER-hez képest egy sima 2.5 generációs erőmű is faék egyszerűségűnek tűnik...
 
Ez lenne az alapvető. Én az ITER-t annak komplexitása miatt nem tudom komolyan venni, mint megoldást. Biztosan szép tudományos kísérlet, csak annak drága úgy, ha nem szolgálja a célt.

Az ITER-hez képest egy sima 2.5 generációs erőmű is faék egyszerűségűnek tűnik...
Az ITER egy agyon politizált projekt amiből minden résztvevő ország igyekszik legalább akkora hasznot húzni mint az àltala a projektbe fektetett összeg.
Ezért van hogy az ITER mágnesek felét Olaszországban a másik felét meg Japánban gyártják két teljesen egyforma üzemben két teljes garnitúra munkaerővel.
Naná hogy a végén minden eszméletlen drága és lassú lesz.
Most nekem úgy tűnik hogy mire az ITER megépülne addigra el is avul.
Azt a technológia amivel megtervezték már most meghaladott és az üzembe helyezéséig még 6-16 év van hátra.
 
Az ITER egy agyon politizált projekt amiből minden résztvevő ország igyekszik legalább akkora hasznot húzni mint az àltala a projektbe fektetett összeg.
Ezért van hogy az ITER mágnesek felét Olaszországban a másik felét meg Japánban gyártják két teljesen egyforma üzemben két teljes garnitúra munkaerővel.
Naná hogy a végén minden eszméletlen drága és lassú lesz.
Most nekem úgy tűnik hogy mire az ITER megépülne addigra el is avul.
Azt a technológia amivel megtervezték már most meghaladott és az üzembe helyezéséig még 6-16 év van hátra.

Ez igaz, de ahhoz, hogy elavuljon el kellett kezdeni csinálni. El kell kezdeni önteni bele a pénzt, és akkor lesznek eredmények. Ilyen ez a fránya alapkutatás.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat