FCAS - Future Combat Air System (francia,német,spanyol kooperáció) / SCAF

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
A spanyolok is csatlakoznak:
Spain Joins FCAS/SCAF Program

Talán részegységek gyártásával, fejlesztésével Mo is beszállhatna. Gondolva/készülve a Griffek utáni időkre.


Why a Franco-German fighter is a very bad idea?

"Last month, France and Germany signed a €65 million ($74 million) contract covering the first two years of a planned binational fighter under the Future Combat Air System (FCAS) program. This represents a departure from the historical pattern—for the past half century, Germany has worked with Britain and other countries on combat aircraft, while France has gone its own way. But this time, the UK’s EU Brexit has inspired the two countries to try a different, joint path.

Superficially, this makes sense. Germany and France are the core Airbus countries, and the two countries’ militaries constitute the largest fighter markets in Europe, outside of the UK. France has the most capable military industry on the continent. Yet there are also several flaws with this joint project, flaws serious enough to kill the aircraft before it gets off the ground.

The first problem is a misalignment in foreign policies and arms-sales practices. Germany is concerned about who buys and uses its weapons. In February, BAE Systems announced that a second Eurofighter sale to Saudi Arabia was at risk because of a German arms embargo, imposed due to the Saudi war in Yemen.

Germany also is blocking exports of the Airbus A330-Multirole Tanker Transport, C-295 transport and H145 helicopter. Outgoing Airbus CEO Tom Enders told La Tribune, “It has made us crazy for years at Airbus that the German side gives itself the right to block the sale, say, of a French helicopter while only a tiny German piece has entered its manufacture.”

This foreign policy difference matters to BAE and the UK, but it is far more important to France and Dassault. The French military aerospace industry is heavily dependent on exports, largely because its domestic market is not that large. The Mirage III/V, Mirage F1 and Mirage 2000 programs each relied on exports for 65% of their orders. The pan-European Tornado had only one export customer, while the Eurofighter
orderbook is only 24% export customers.

The export customers for these French jets also indicate a big difference. The biggest single Mirage F1 customer was Saddam Hussein’s Iraq. Apartheid-era South Africa and Muammar Qaddafi’s Libya were also notable customers. Post-Arab Spring Egypt was the first Rafale export customer. It is highly unlikely that Germany would permit arms exports to these governments.

The second problem with a Franco-German fighter is that French industry is dominant. Dassault has been given the lead role for the airframe, and the company’s cooperation with Airbus has never been good, to say the least. Safran can and will lead on the engine, and it is not clear what share it will need to give to MTU. Thales will unquestionably be the prime on the radar, electronic warfare system and other avionics; here again, it is not clear what will be left for German industry.

In the early 1980s, France was offered a spot as the fifth Eurofighter partner. The country requested a 46% workshare, which of course was not tenable.

In short, will Germany be given sufficient incentive to stay with the FCAS? If it will only have, say, a 25% workshare, why would it contribute a meaningful percentage of the nonrecurring expenses? And if that contribution is small, why would France want to complicate its exports by including Germany?

These two problems may be irresolvable. But Europe needs to get its act together on a future military aircraft. As the graph indicates, current programs are running out of orders. The Saab Gripen and Rafale are good for the next decade, but the Eurofighter and A400M will end production by the mid-to-late 2020s. Teal Group projects European military aircraft output to fall by more than 60% over the next 10 years. The impact on the continent’s defense industry could be very damaging unless work begins on new programs.

The way out of this problem may be simple. Perhaps it's best to view the FCAS is as a kneejerk response to the political nightmare that is Brexit. Once the dust settles over Brexit in a few years, history can resume its normal course: Germany can join the UK and BAE on its Tempest concept fighter, perhaps joined by Italy and Sweden. As for France, it has historically done well by going its own way. "


UF12_TealGroup.jpg
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 845
9 665
113
Why a Franco-German fighter is a very bad idea?

"Last month, France and Germany signed a €65 million ($74 million) contract covering the first two years of a planned binational fighter under the Future Combat Air System (FCAS) program. This represents a departure from the historical pattern—for the past half century, Germany has worked with Britain and other countries on combat aircraft, while France has gone its own way. But this time, the UK’s EU Brexit has inspired the two countries to try a different, joint path.

Superficially, this makes sense. Germany and France are the core Airbus countries, and the two countries’ militaries constitute the largest fighter markets in Europe, outside of the UK. France has the most capable military industry on the continent. Yet there are also several flaws with this joint project, flaws serious enough to kill the aircraft before it gets off the ground.

The first problem is a misalignment in foreign policies and arms-sales practices. Germany is concerned about who buys and uses its weapons. In February, BAE Systems announced that a second Eurofighter sale to Saudi Arabia was at risk because of a German arms embargo, imposed due to the Saudi war in Yemen.

Germany also is blocking exports of the Airbus A330-Multirole Tanker Transport, C-295 transport and H145 helicopter. Outgoing Airbus CEO Tom Enders told La Tribune, “It has made us crazy for years at Airbus that the German side gives itself the right to block the sale, say, of a French helicopter while only a tiny German piece has entered its manufacture.”

This foreign policy difference matters to BAE and the UK, but it is far more important to France and Dassault. The French military aerospace industry is heavily dependent on exports, largely because its domestic market is not that large. The Mirage III/V, Mirage F1 and Mirage 2000 programs each relied on exports for 65% of their orders. The pan-European Tornado had only one export customer, while the Eurofighter
orderbook is only 24% export customers.

The export customers for these French jets also indicate a big difference. The biggest single Mirage F1 customer was Saddam Hussein’s Iraq. Apartheid-era South Africa and Muammar Qaddafi’s Libya were also notable customers. Post-Arab Spring Egypt was the first Rafale export customer. It is highly unlikely that Germany would permit arms exports to these governments.

The second problem with a Franco-German fighter is that French industry is dominant. Dassault has been given the lead role for the airframe, and the company’s cooperation with Airbus has never been good, to say the least. Safran can and will lead on the engine, and it is not clear what share it will need to give to MTU. Thales will unquestionably be the prime on the radar, electronic warfare system and other avionics; here again, it is not clear what will be left for German industry.

In the early 1980s, France was offered a spot as the fifth Eurofighter partner. The country requested a 46% workshare, which of course was not tenable.

In short, will Germany be given sufficient incentive to stay with the FCAS? If it will only have, say, a 25% workshare, why would it contribute a meaningful percentage of the nonrecurring expenses? And if that contribution is small, why would France want to complicate its exports by including Germany?

These two problems may be irresolvable. But Europe needs to get its act together on a future military aircraft. As the graph indicates, current programs are running out of orders. The Saab Gripen and Rafale are good for the next decade, but the Eurofighter and A400M will end production by the mid-to-late 2020s. Teal Group projects European military aircraft output to fall by more than 60% over the next 10 years. The impact on the continent’s defense industry could be very damaging unless work begins on new programs.

The way out of this problem may be simple. Perhaps it's best to view the FCAS is as a kneejerk response to the political nightmare that is Brexit. Once the dust settles over Brexit in a few years, history can resume its normal course: Germany can join the UK and BAE on its Tempest concept fighter, perhaps joined by Italy and Sweden. As for France, it has historically done well by going its own way. "


UF12_TealGroup.jpg

Örülnék, ha ezeket a vélt vagy valós problémákat ki tudnák iktatni. Az borítékolható volt, hogy a projekt legnagyobb ellenzői a tengerntúlról érkeznek majd.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113


A cikk, amit linkeltem, arról szól hogy 2018 második felére egyértelműen el kellene dönteni, hogy mit akarnak, különben már csúszni fog a projekt.
Az egész projekt pedig még csak ott tart hogy nem tudják hogy két ország részvételével fusson vagy több országot is vonjanak be. Mindkettőnek vannak előnyei és hátrányai. Meglátjuk hogy Alpha jet- vagy Eurofighter-szerű projekt lesz belőle. Korábban 2 résztvevő sem tudott megegyezni a részletekről, nem hogy négy....
Illetve már aggódnak az export-lehetőségek miatt.

A két tyúk (Florence Parly és Ursula von der Leyen) állítólag ma felrakta a pontot egy "i" betűre...
image.jpg

https://www.defensenews.com/2018/04...ve-ahead-on-sixth-generation-combat-aircraft/
A hivatalos bejelentés majd Ápr.25-én az ILA Berlin Air Shown, de úgy tűnik a Franciák és a Németek közösen tényleg nekiveselkednek egy 5.gen harci gép kifejlesztésének.
A cél: kifejleszteni a Dassault Rafale és Eurofighter Typhoon váltótípusát (figyelem: a Tornádoról már nincs szó!!)
Érdekes lesz...:rolleyes:

Hatodik generaciosat ir a cikk.

Mi az a 6. generációs? Jó lesz az 5.nek is...

Hát,még 5.sincs,6.meg azt sem tudom mit is akar jelenteni.Szvsz a dél-koreaiak elöbb fogják megcsinálni a betervezet új gépüket,mint ők.

:)

Cikk szerint 2040-re kéne kb kész lennie. Jobb ha 6-ik generációsnak tervezik már most :)

Arra jó lehet az elnevezés, hogy mutassa, nem egy szolgai f22/35 másolat lesz a cél Eu gyártásban, hanem valami azon túlmutató.

Örömhír, az irány jó. Na most kéne egy olyan eu összefogás, ahol pl. az olaszok, spanyolok is besorolnak mögéjük a fejlesztésben, a kicsik meg legalább annyival, hogy ebből vesznek majd. Kb. ezen fog állni vagy bukni.

Tiszta nyugdíjas klubban veszekednek lett a forum.

Na hogy on topic is legyen legalább néha.
https://www.defensenews.com/2018/04...ve-ahead-on-sixth-generation-combat-aircraft/

Na ez lesz a marhaság, ha marad a Francia-Brit kezdeményezés is. Esélyesen a britek becsatlakozhatnak az SCAF-be később...

Szerintem/remélem mostanra összrakta mindenki azt, hogy egy darab gép kell rafi, ef mellé, utódjának és nem kettő.

http://www.bbc.com/news/business-43895648

Rivals Airbus and Dassault Aviation have struck a deal to develop and produce Europe's next generation of fighter aircraft. Franco-German Airbus is part of the consortium behind Eurofighter, while France's Dassault makes the Rafale jet. The two companies said their European Future Combat Air System (FCAS) would replace the existing planes by 2040

Jobb későn, mint soha.

Iszonyat lassan megy minden Európában. Mire Európa kifejleszt egy 5-ik generációsat, addigra már mások 6-okkal nyomulnak.

Amúgy ha sokan vesznek Európában F-35-öt, akkor a közös európai 5-ik generációsnak egy nagyobb, kéthajtóműves gépnek kéne lennie, nem?
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
Az F-35 maximális felszállótömege (31,8 tonna) nagyobb, mint az F-15C-é (30,8 tonna) és jóval meghaladja az Eurofighterét (23,5 tonna) és a Rafale-t (24,5 tonna).
Az F-35 valójában eléggé nagy gép... ;)

Kérdéses, hogy mi a terv a géppel, illetve mi a terv a Francia / Német, esetleg közös európai katonai irányvonal terén.
2040-re a CdG már egyértelműen leszerelésre kerül, ha nem pótolják, akkor nincs szükség hordozófedélzeti alkalmazásra, vagy ha nagyobb méretű CV / CVN egységgel pótolják, akkor pedig lehet akár nagyobb is. Én arra számítok, hogy legalábbis a franciák biztos szeretnék a hordozó-képességet megőrizni, így két út áll előttük: ők is megveszik az F-35C-t (nem lenne ördögtől való, eddig is használtak amerikai gépeket, pl. C-2D AW&C gépek), vagy az új FCAS hordozófedélzetre is alkalmas lesz.

Hogy kell-e nagy méretű gép (mondjuk 30 tonna feletti felszállótömeg), az leginkább a katonai igényektől függ, ráadásul az FCAS-nak nem az F-35-össel, hanem az utána következő géppel kell "versenyeznie" - bármi is legyen 22 év múlva a tendencia....

Ha alapvető légi használat (légtér-ellenőrzés, csapásmérés, felderítés, légiharc), akkor szvsz egy 25 tonnás gép bőven elég lehet, és az sem feltétlen probléma, ha egy hajtóműves - csak akkor megfelelő hajtóművet kell kifejleszteni hozzá...

Jelenleg senkinek lövése nincs arról, hogy mi a fene az a 6. generációs vadászgép. Még az 5. gennél is a képességek terén van elég nagy szórás. Az F-35-höz képest az F-35 repteljesítményben pont annyira más liga erőben, mint egy Super Hornet egy F-15SA-val összemérve... A nagy állásszögű manővereknél meg pont fordítva, csak annak harcászati haszna nemigen van...

Hm, valóban nagy az F-35 :)

Persze az F-35-öt a nagyobbak közül csak a britek és olaszok veszik, a franciák, németek, spanyolok nem. Tehát lehet igény egy másik 5-ik generációsra. Csak olyan soká készül az el, még ha holnap kezdenének is bele...

A spanyoloknak sincs sok választásuk, ha a Juan Carlos I. fedélzetén le szeretnék cserélni az AV-8B-ket.
A nagyobbik probléma pedig az, hogy márpedig az Eurofighter élettartama körül van. 2040-re az Tranche 1 EF-ek már 50-55 év felett járnak, ami még évi 120 óra repült órával is sok...


Megvolt az aláírási ceremónia is.
31369355_1255270354603246_4065974766652096512_o.jpg

http://defence-blog.com/news/german...ly-develop-a-next-generation-fighter-jet.html
Az új gépet egyenlőre csak Next Generation Weapons System (NGWS)-nek nevezik.

Megállapodtak továbbá:
- egy új tengerészeti járőrgép közös fejlesztéséről;
- a Németek is rendelnek C-130-kat és ezekből és a Franciák már meglévő új Herkuleseiből közös flottát hoznak létre.

FCAS koncepció a Dassault Aviation-tól.

AeSwPuPaq1s.jpg

Kicsit oxlan 6 generációs a hátulja :)

images

Ha most rögtön nekiállnak egy zsír új és "jövőbe mutató" típusnak, az 20 évnél hamarabb nem is nagyon érné el a "Full Operational Capability"-t, vagyis úgy 2038-2040-ről beszélhetünk. Egyébként szerintem nem lenne hülyeség belevágni, csak persze ésszel. A "6. generáció", mint olyan, minden bizonnyal nem fog olyan élesen elkülönülni a mostani 5. gentől, mint amennyire az 5. generációsok a 4. generációsoktól. Szóval ezzel az elméleti géppel lehetne akár "lőni" a 6. generációs marketingnevű kategóriába is.


6 genreációs?

És csak a jenki 6 gen gép fromája az igazi függőleges vezérsíkok nélkül .
Szerintem a 6 gen gépkenél alapkövetelmény lesz a függőleges vezérsíkok elhagyása ,remélem ezt fogja követni mindenki
Picture_1.JPG

https://www.defensenews.com/industr...-fighter-jet-is-stuck-in-the-bickering-phase/

Egy kis politika, egy kis Európa. Mindenféle konkrétum nélkül a hír inkább bulvár jellegű, minthogy komoly dolgokról számolna be, de mégis olyan európai. A francia-német megállapodás mélyebb részleteibe menne bele, de lényegében nincs mibe, egyelőre a munkamegosztás tervezete van csak az asztalon (és úgy néz ki, lesz még mit tárgyalni). Ami számomra érdekes, hogy 2040-re akarnak előállni a közös fejlesztésű géppel ami az Eurofightert és a Rafalet egyaránt váltaná.


https://www.t-online.de/nachrichten...kreich-kampfjet-der-zukunft-wird-geplant.html

Lassan körvonalazódik a közös német-francia vadászrepülőgép program ("Future Combat Air System" (FCAS) ), minden estre animációból nincs hiány. A hajtóművet közösen fogja fejleszteni a francia Safran ( Gennevilliers) és a német MTU (München). A tervezett rendszeresítés kezdete 2040.
Megemlítették még a leendő egységes harckocsi projektet is, mely "Main Ground Combat System" (MGCS) néven fut.

Qrvára csatlakozni kéne Mo.nak is mindkettő projekthez.... :) azért a Brittek megint elmennek a f@szba a különc anyjukcsáját, megint 2 ugyanolyan projektet futtatnak az EUban, kidobva pár milliárd EURt. Mondjuk Brexit után azt csinálnak amit akarnak. Aztán meglátjuk mi lesz 28 nappal később... :)

Mondjuk Európa szerintem akkor járna a legjobban ha az fcas-t a franciák az Mgcs-t meg a németek fejlesztenék.:D


A Mennyország az, ahol az angolok a rendőrök, a franciák a szakácsok, a németek a technikusok, az olaszok a szeretők és az egészet a svájciak szervezik.
A Pokol az, ahol a németek a rendőrök, az angolok a szakácsok, a franciák a technikusok, a svájciak a szeretők és az egészet az olaszok szervezik.:D


Spanyolország csatlakozik Franciaországhoz és Németországhoz a 6. generációs európai vadászrepülőgép 2026-ig történő felépítésére irányuló projektben
https://www.european-views.com/2019...-6th-generation-european-fighter-jet-by-2026/

2026-ra fognak megegyezni hogy a fejlesztésben ki hány %-ban vesz részt..

Egy újabb mock-up-pal több :rolleyes:
Makaróni és a hölgykoszorú (Florence Parly, Ursula Von Der Leyen és Margarita Robles) bemutatták az új Eu.i 5.gen gép (Future Combat Air System - FCAS) modelljét.
IMG-20190617-WA0001.jpg


http://m.sg.hu/cikk.php?cid=136846
"Három ország fejleszti az új európai vadászgépet.
Ehhez pedig drónok és egyéb eszközök társulnak majd a 2020-as évek közepéig."

"A Reuters jelentése szerint a szokásos párizsi légibemutató alatt írták alá a megállapodást, mégpedig a három, közreműködő állam védelmi miniszterének részvételével. Ezzel különböző spanyol cégek csatlakoznak majd az összefogásban jelenleg résztvevő vállalatokhoz, amelyek között a francia Dassault, valamint a német MTU Aero Engines is megtalálható – ez utóbbi a szintén francia Safran szakembereivel közösen a hajtóművön dolgozik majd, míg a Dassault és az Airbus eközben együtt juttatta el javaslatát a 2026-ig elérendő célkitűzésekre vonatkozóan, a listán megemlítve az új vadászt, az ehhez kapcsolódó drónokat, valamint az úgynevezett „légi harci felhő” kialakítását, amely egyben Európa versenyben maradását is biztosítaná a globális fegyverkezési hajszában."

 
  • Tetszik
Reactions: tonyo and Nemerson

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
8 675
34 557
113
2026 után egy század Gripen-E meg még egy század ebből az FCAS-ból, nem tudnak ennek az új gépnek valami értelmes nevet adni?
Su 57 is jöhet tőlem nagyon nem bánnám.
 
  • Tetszik
Reactions: tonyo

tonyo

Well-Known Member
2017. június 23.
5 371
7 838
113
2026 után egy század Gripen-E meg még egy század ebből az FCAS-ból, nem tudnak ennek az új gépnek valami értelmes nevet adni?
Su 57 is jöhet tőlem nagyon nem bánnám.
Remélem az Airbust is be fogják állítani mögé. Nem csak szavak szintjén. Ha sikerül normálisan leszervezniük a feladatokat, kooperálni a folyamatokat stb.... akkor 2030-35 re le is tudnának rakni az asztalra egy épkézláb gépet.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 347
113
Remélem az Airbust is be fogják állítani mögé. Nem csak szavak szintjén. Ha sikerül normálisan leszervezniük a feladatokat, kooperálni a folyamatokat stb.... akkor 2030-35 re le is tudnának rakni az asztalra egy épkézláb gépet.

Ja, az A400 is mekkora siker lett.... az Airbus rohadtul nem alkalmas erre, egyszerűen ők másban jók. Van Dassault meg a többi, akik meg a harci gépekben jók, arra vannak belőve - nem tudom miért lenne egy utasgépre tanult mérnök annyira penge egy katonai fejlesztésben (arról nem is beszélve, hogy ahhoz SC kell...).

2026 után egy század Gripen-E meg még egy század ebből az FCAS-ból, nem tudnak ennek az új gépnek valami értelmes nevet adni?
Su 57 is jöhet tőlem nagyon nem bánnám.

Gripen-E egy nyers pénzkidobás az F-35 piacon létezése óta (BTW az USA ugyanúgy leembargózhatja, mint az F-35-öt, távirányítás baromság meg máshol ki lett tárgyalva), az FCAS meg ha az EF-2000 ütemét viszi, akkor 2050-re lesz belőle használható harci gép. Arra a gépre számítani... legenyhébben fogalmazva is nedves álom, honvédelmi szempontból meg kb. akkora szippantás lenne, mint az osztrák Eurofighter kaland volt... .

Az egész FCAS akkor lesz komolyan vehető, mikor egy szilárd bázis lesz, lefixált követelményekkel, feladatelosztással, pénzügyi háttérrel, R&D kapacitással. Addig meg csak egy újabb rohadt költségesnek ígérkező, medicorate eszköz várható, ahogy eddig is. HA lesz repülőképes prototípus új hajtóművel és minta elektronikával, 200+ megrendeléssel és még összetartó szövetéssel mögötte - akkor igen, érdemes számítani rá. Addig viszont egyszerűen egy kockázatos luxuscikk, ami csak a gyártóknak éri meg valamennyire, az R&D fenntartása miatt - vásárlóknak sima pénzégetés.

(Amúgy ha van eszük, figyelik a francia igényeket, és amint felmerül, hogy a szar ladikjukról is tudjon a gép üzemelni, ki kell hajítani őket azonnal vagy menekülni a programból).
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 478
113
A francia-német védelmi ipari együttműködés dilemmái

"Hiánypótló áttekintést ad a francia-német védelmiipari együttműködés körüli problémákról a német Christian Mölling, a German Council on Foreign Relations és a francia Jean-Pierre Maulny, a French Institute for International and Strategic Affairs igazgatóhelyettesének közös munkája..."
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 314
13 347
113