UH-60 / S-70 Black Hawk (Sikorsky,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 479
113
August 7, 2019

The Republic of Korea has requested to buy twelve (12) MH-60R Multi-Mission Helicopters, equipped with the following: thirteen (13) APS-153(V) Multi-Mode Radars (12 installed, 1 spare); twenty-five (25) T-700-GE-401C Engines (24 installed, 1 spare); twelve (12) Airborne Low Frequency Sonar Systems (ALFS) (12 installed); thirteen (13) AN/AAS-44C(V) Multi-Spectral Targeting Systems (12 installed, 1 spare); twenty-four (24) Embedded Global Positioning System/Inertial Navigation Systems (EGI) with Selective Availability/Anti-Spoofing Module (SAASM) (24 installed); twelve (12) Link 16 Multifunctional Information Distribution Systems – Low Volume Terminals (MIDS-LVT) Block Upgrade Two Terminals; four (4) M-240D crew served guns; four (4) GAU-21 crew served guns; and one thousand (1,000) AN/SSQ-36/53/62 sonobuoys. Also included are twenty-four (24) AN/ARC-210 RT-1990A(C) radios with Communications Security (COMSEC); twenty (20) AN/ARC-220 High Frequency radios; twenty (20) AN/APX-123 Identification Friend or Foe (IFF) transponders; spare engine containers; facilities study; design and construction; spare and repair parts; support and test equipment; communications equipment; ferry support; publications and technical documentation; personnel training and training equipment; U.S. Government and contractor engineering, technical, and logistics support services; and other related elements of logistics and program support. The total estimated program cost is $800 million.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 479
113
12 helikopter Koreának 800 millió USD (= 236 milliárd HUF)
(66,6 millió USD az egy gépre jutó költéség átlagosan)

7 helikopter a görögöknek 600 millió USD (= 177 milliárd HUF)
( 85,7 millió USD az egy gépre jutó költéség átlagosan)

A görögöt a fegyverzet drágította meg ennyire?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 226
17 084
113
EFESFXJU4AA8eVb
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci and fishbed
T

Törölt tag 1586

Guest
igen ez így van ,teljesen igazad van, ettől függetlenül nem szabad összekeverni mi a feladata egy közepes szállítóhelikopternek , illetve attól hogy pár dolgot megtud csinálni részlegesen az UH amit az airbus attól még nem kerülnek egy osztályba
Az általánosan elfogadott besorolás szerint mind a UH-60 mind a H225 a közepes szállítóhelikopterek kategóriába tartozik.
Viszont szerintem az UH-60M Upgrade jóval korszerűbb kialakítású és az új GE T901 hajtóművekkel sokkal nagyobb teljesítményű mint a H225M
Két okból:
1.) Az UH-60M fly-by-wire kormányvezérlése
A gépen a botkormány (joystick) és a vezérlés közötti hagyományos tolórudas kapcsolatot üvegszálas kábelekkel váltották fel.
Ez millió előnnyel jár. Csökken a tömeg, nő a megbízhatóság és a sérülés állóság, a gép könnyebben kormányozható, stb...
Egyenlőre a hidraulikus aktuátorok maradtak, de a következő bejelentett fejlesztési lépcsőfok a teljesen elektromos aktuátorok alkalmazása.

2.) Az új GE T901 hajtóművek
Folyamatban van mind az AH-64-ek mind az UH60M-ek újra hajtóművezése. Az új GE T901 óriási előrelépés a korábbi GE T700-as sorozatú hajtóművekhez képest.
A hajtóművek teljesítménye a korábbi 1.410 kW-ról több mint 50%-kal (!!) 2.200 kW-ra nő. Mindeközben az üza. fogyasztás 25%-kal csökken, a hajtómű tömege nem változik és az élettartam 20%-kal nő.

Hogy ez mit jelent az UH-60 teljesítményének a növekedésében?
A számok:
H225M
max. felszálló tömeg: 11.200 kg
max. hasznos teher: 5.670 kg
hajtómű: 2 x Turbomeca Makila 2A1 - egyenként 1776 kW
UH-60M régi T700 hatóművel
max. felszálló tömeg: 9.980 kg
max. hasznos teher: 4.200 kg
hajtómű: 2 x GE T701E - egyenként 1.410 kW

Az új hajtóművek 50%-kal nagyobb hajtómű teljesítményével az UH-60 hasznos tömege nagy valószínűséggel erősen közelíteni fogja érni a nála majd két tonnával nehezebb H225M teheremelő képességét! Hot-High képességben pedig tutira kenterbe fogja verni az Airbus típust.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 412
113
Az új hajtóművek 50%-kal nagyobb hajtómű teljesítményével az UH-60 hasznos tömege nagy valószínűséggel erősen közelíteni fogja érni a nála majd két tonnával nehezebb H225M teheremelő képességét! Hot-High képességben pedig tutira kenterbe fogja verni az Airbus típust.
The company’s T901 turbine engine has a single-spool core architecture, compared to the T900’s dual-spool design put forward by competitor Advanced Turbine Engine Company (ATEC), a joint venture of Honeywell and Pratt & Whitney. The contract is cost-plus-incentive-fee and firm-fixed-price. It has an estimated completion date of August 2024, with low-rate production anticipated soon after.
Forrás
Az USA áthajtóművezését is majd csak 2025 utánra tervezik. De mire egyáltalán oda kerülnénk, hogy mi is kapjunk belőle, lenne az vagy 2030-is! (1600UH-60, és 600AH-64-re terveznek)
Ezek után pedig nem biztos, hogy olyan messzire érdemes előretekinteni!
Attól, hogy te azonos kategóriába teszed a 2 helikoptert, azok még nem fognak azonosba kerülni.
Hiába növelik meg egyszer majd a hajtóműveit a Black Hawk-nak, ha a belső mérete nem elegendő a szükséges katona elszállításara (gondolom, hogy nem véletlen esett erre a választás, mivel kisebb gépe az Airbusnak is lett volna.). A H225M kb. 4m3-rel nagyobb kabinnal rendelkezik, amit a legsűrűbben pakolva 28 katonával lehet telerakni.
Az a raj nagyságától függően 2-3 raj is lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: fedett_mókus

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 647
6 357
113
Az általánosan elfogadott besorolás szerint mind a UH-60 mind a H225 a közepes szállítóhelikopterek kategóriába tartozik.
Viszont szerintem az UH-60M Upgrade jóval korszerűbb kialakítású és az új GE T901 hajtóművekkel sokkal nagyobb teljesítményű mint a H225M
Két okból:
1.) Az UH-60M fly-by-wire kormányvezérlése
A gépen a botkormány (joystick) és a vezérlés közötti hagyományos tolórudas kapcsolatot üvegszálas kábelekkel váltották fel.
Ez millió előnnyel jár. Csökken a tömeg, nő a megbízhatóság és a sérülés állóság, a gép könnyebben kormányozható, stb...
Egyenlőre a hidraulikus aktuátorok maradtak, de a következő bejelentett fejlesztési lépcsőfok a teljesen elektromos aktuátorok alkalmazása.

2.) Az új GE T901 hajtóművek
Folyamatban van mind az AH-64-ek mind az UH60M-ek újra hajtóművezése. Az új GE T901 óriási előrelépés a korábbi GE T700-as sorozatú hajtóművekhez képest.
A hajtóművek teljesítménye a korábbi 1.410 kW-ról több mint 50%-kal (!!) 2.200 kW-ra nő. Mindeközben az üza. fogyasztás 25%-kal csökken, a hajtómű tömege nem változik és az élettartam 20%-kal nő.

Hogy ez mit jelent az UH-60 teljesítményének a növekedésében?
A számok:

H225M
max. felszálló tömeg: 11.200 kg
max. hasznos teher: 5.670 kg
hajtómű: 2 x Turbomeca Makila 2A1 - egyenként 1776 kW

UH-60M régi T700 hatóművel
max. felszálló tömeg: 9.980 kg
max. hasznos teher: 4.200 kg
hajtómű: 2 x GE T701E - egyenként 1.410 kW

Az új hajtóművek 50%-kal nagyobb hajtómű teljesítményével az UH-60 hasznos tömege nagy valószínűséggel erősen közelíteni fogja érni a nála majd két tonnával nehezebb H225M teheremelő képességét! Hot-High képességben pedig tutira kenterbe fogja verni az Airbus típust.
minden tiszteletem a Tiéd mert normálisan,adatok alapján próbálsz érvelni
2 dologra hívnám fel a figyelmed :
-első , amit pöcshuszár is mondott már , először az ami vasakkal lesz foglalkozva illetve az ami vasat az "infinite fuel" jegyében tervezték , mire velünk egyáltalán foglalkoznának lenne vagy 2030-2035
-második , a két gép nem egy kategória még mindig , az egyik utility helicopter (UH60) míg az airbus a tactical transport helikopter kategóriába esik , a kettőnek megvan a maga maga feladata és nem ugyanaz , mint mondtam attól hogy az ami vas képes néhány hasonló dologra mint az airbus nem fogja tudni kiváltani , még csak össze sem hasonlíthatók , ha nagyon más vashoz szeretnéd hasonlítani akkor az NH90 vagy a MI38 sokkal jobb viszonyítás
(+1 , amíg a UH combat radius-a alig 600km addig az airbusnál ez picivel több mint 850km)
arról nem beszélve hogy míg az UH-ba éppen beszáll 11 koma addig az airbusba 28-an ülnek be
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Rászántam egy kis időt, de nem találtam olyat, ami igazolná a korábbi kijelentésedet. Egyáltalán melyik upgrade-ra gondolsz? Ha van forrás ahonnan meritettél oszd meg velem kérlek.
Jelenleg is futó program az ARMY-nál az UH-60L és M változatainak közös avionikai platformra hozása. (Az A modellt fokozatosan kivonják a rendszerből) Az átépítésre kerülő L modell (közel 750 db) új megjelölése - UH-60V
Az átépítés során az átépített L modell NEM kapja meg az M modell fly-by-wire kormány rendszerét.

Ezt követő modernizációs lépcsőfok a hajtóművek cseréje az új generációs GE T901-re.

Azt látni kell hogy az új hajtómű fejlesztése a GE számára egy "low hanging fruit" mivel a hajtómű gyakorlatilag már létezik ;)
Az új T901 gyakorlatilag minden fontos elemét a már létező civil változatú GE ATP / Catalyst TP hajtóműből emelik át
erről a hajtóműről már volt szó itt
https://forum.htka.hu/threads/egyéb-hajtóművek.100/page-11#post-375224
és ez a hajtómű már létezik.
Az első ezzel a típusú hajtóművel szerelt repülőgépet - Cassna Denali - várhatóan 2020-ban adják át a megrendelőnek.

A katonai T901-ek gyártása 2014-ben kezdődik és 2025-ben adják át az első áthajtóművezett UH-60-at (és AH-64-et) az ARMY-nak.

Kb. akkor amikor az általunk megrendelt H225M-ek is beérkeznek….o_O




 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
T

Törölt tag 1586

Guest
Nekem úgy tűnik hogy az első linkelt videó nem műxik
talán most:
a két gép nem egy kategória még mindig , az egyik utility helicopter (UH60) míg az airbus a tactical transport helikopter kategóriába esik
Már bocsi, de azt hogy a gyártó milyen hangzatos neveket ad a gyártmányának hogy úgy mondjam, tök mindegy.
Talán hasznosabb ha az osztályba sorolást a gépek feladata és teljesítménye alapján végezzük.
FELADAT alapján mind az UH-60, mind a H225M alapban u.azt a feladatot látja el, nevezetesen utánpótlás és katonák szállítása a front és a hátország között.
Mind a kettő egy nélkülözhetetlen logisztikai eszköz.
Természetesen mind a kettő képes további katonai feladatokat is ellátni, pl.: CSAR, SOP, MEDEVAC, stb...
TELJESÍTMÉNY alapján u.az a súly kategória (MTOW ~ 10 tonna), hasznos teher 4-5 tonna (és ebben a UH-60 várhatóan utoléri a H225 -öst)

Mivel mind feladat terén, mind teljesítményben u.az vagy közel vannak egymáshoz, szerintem teljesen egyértelmű hogy u.abba a kategóriába - közepes szállító helikopter - tartozik mind a kettő.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Az átépítésre kerülő L modell (közel 750 db) új megjelölése - UH-60V
Igen, köszönöm, ezt megtaláltam,...fura a legnagyobb problémájuk pl. itt van leírva:

"Additional work is ongoing to complete software development, improve reliability, develop a performance planning module for UH-60V engines, and improve the cybersecurity posture before IOT&E in 2019, according to the report.

An Army vulnerability analysis found “no appreciable difference between the UH-60V and the legacy UH-60L in force protection, aircraft attrition, and forced landing kills when engaged by armor-piercing incendiary threats, high explosive incendiary threats, and rocket-propelled grenades,” according to the DOT&E report.

The report also states a cybersecurity assessment identified “a number of potential insider and near-sider cyber-attack vectors,” adding that an adversarial assessment “confirmed that some of those vectors could be exploited.”

The UH-60V Victor program plans to upgrade legacy UH-60L models at a rate of at least 48 aircraft per year, eventually modernizing 760 Black Hawks to include capabilities that better match the most up-to-date UH-60M version of the utility helicopter, but at a lower cost.

DOT&E recommended the Army “continue to develop UH-60V software to address the frequent reliability failure modes … [and] eliminate or reduce the cybersecurity vulnerability.”...

The Army also identified “12 deficiencies and 43 shortcomings” during software testing in May 2018, though the DOT&E report states many of these shortcomings “have since been corrected and verified in flight testing.”

A katonai T901-ek gyártása 2014-ben kezdődik és 2025-ben adják át az első áthajtóművezett UH-60-at (és AH-64-et) az ARMY-nak.
Az "Army-nak". 2025-ben. Ebből is látszik, hogy sem cseh sem magyar viszonylatban szóba sem kerülhetett ez az upgradel-t tipus.

Kb. akkor amikor az általunk megrendelt H225M-ek is beérkeznek….o_O
Azaz kb. akkor amikor az utolsó H225M megérkezik, akkor kérdezhettünk volna rá, hogy esetleg az Army mellett rendelhetnénk-e belőle mi is. Mikorra lett volna nekünk abból heli? o_O

Természetesen mind a kettő képes további katonai feladatokat is ellátni, pl.: CSAR, SOP, MEDEVAC, stb...
TELJESÍTMÉNY alapján u.az a súly kategória (MTOW ~ 10 tonna), hasznos teher 4-5 tonna (és ebben a UH-60 várhatóan utoléri a H225 -öst)
Igen, utoléri ebben a paraméterben,...mikor már rég repülnek a magyar H225M-k.

szerintem teljesen egyértelmű hogy u.abba a kategóriába - közepes szállító helikopter - tartozik mind a kettő.
Ezzel pl. teljes mértékben egyetértek. A csehek is ugyanezt mondták. :)

Suma sumárum...teljesen rendben van a H225M a leendő upgrade-lt (!) UH-60-al szemben, ami még csak papiron volt - igy azt egyszerűen nem is lehetett választani.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 412
113
Mivel mind feladat terén, mind teljesítményben u.az vagy közel vannak egymáshoz, szerintem teljesen egyértelmű hogy u.abba a kategóriába - közepes szállító helikopter - tartozik mind a kettő.
Előttem már mindent leírt arcas.
Má csak annyi kiegészítés:
11 vs 28 fő.
Nincs több kérdésem bíró úr! :rolleyes:
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 514
2 544
113
Előttem már mindent leírt arcas.
Má csak annyi kiegészítés:
11 vs 28 fő.
Nincs több kérdésem bíró úr! :rolleyes:
Biró úr,protestálok!:)A 2 helikoptertipust eltérő kvetelmények szerint tervezték.Mig az egyik egy harci,rohamdesszant szállitó,változattol függően komoly csataképességgel-addig a másik egy szállitó helikopter,felruházva rohamdesszant képességgel,de korlátozott harci képességekkel.A két tipus szerintem igazábol egymás kiegészitői,nem vetélytársai
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Suma sumárum...teljesen rendben van a H225M a leendő upgrade-lt (!) UH-60-al szemben, ami még csak papiron volt - igy azt egyszerűen nem is lehetett választani.
Suma, sumárum….
A H225M valószínűleg megfelelő lesz a közepes szállítóhelikopter szerepre ha a reduktor problémát megnyugtatóan sikerül rendezni (és nem úgy hogy visszaveszik a reduktor üzemóráját és sűrítik a szervíz ciklusokat…)
Az új hajtóművel felszerelt UH-60M 2025-ben szolgálatba fog állni. Most 2019 van. Ha valaki 2025 ben korszerű helikopter akar kapni azt kb. ennyi idővel korábban kell megrendelni.
A nekünk szükséges 10-20 gép egyszerűen nem tétel egy LM / Sikorsky kaliberű gyártónak. A gép exportálható és exportálják is.
Vagyis simán lehetett volna választani akár ezt a típust is...

Ja, és az eredeti kérdés az volt hogy a legkorszerűbb gépet választottuk e?
A válasz ezek után az hogy: NEM
 

Anti

Well-Known Member
2018. december 29.
4 790
12 120
113
Suma, sumárum….
A H225M valószínűleg megfelelő lesz a közepes szállítóhelikopter szerepre ha a reduktor problémát megnyugtatóan sikerül rendezni (és nem úgy hogy visszaveszik a reduktor üzemóráját és sűrítik a szervíz ciklusokat…)
Az új hajtóművel felszerelt UH-60M 2025-ben szolgálatba fog állni. Most 2019 van. Ha valaki 2025 ben korszerű helikopter akar kapni azt kb. ennyi idővel korábban kell megrendelni.
A nekünk szükséges 10-20 gép egyszerűen nem tétel egy LM / Sikorsky kaliberű gyártónak. A gép exportálható és exportálják is.
Vagyis simán lehetett volna választani akár ezt a típust is...

Ja, és az eredeti kérdés az volt hogy a legkorszerűbb gépet választottuk e?
A válasz ezek után az hogy: NEM

Majd 40 helikoptert? Amerikait? Az a Zrínyi felét elvitte volna. :D
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
T

Törölt tag 1586

Guest
Majd 40 helikoptert? Amerikait? Az a Zrínyi felét elvitte volna. :D
Talán nem kellett volna hagyni majd 30 évig lerohadni a sereget hogy utána egyszerre kelljen mindent megvenni.
Ha valaki 10 év alatt akarja behozni 30 év alatt elmaradt fejlesztéseit akkor az bizony sokba fog kerülni (függetlenül attól hogy honnan veszed)
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Ja, és az eredeti kérdés az volt hogy a legkorszerűbb gépet választottuk e?
A válasz ezek után az hogy: NEM
Még mindig nem értek egyet ezzel a kijelentéssel, mivel egyszerűen nem igaz. Egy a jelenben alkalmazott -egyébként teljesen korszerű- H225M heli fölé helyezel egy még nem is létező UH változatot úgy, hogy semmilyen specifikációt nem említesz amiben az korszerűbb lenne, mint a H225M. o_O
Azt megértem, hogy ha esetleg neked nem tetszik az Airbus vonal, de ilyen butaságokat nem kellene képernyőre hányni. Évről évre előjönnek újabb modernizációkkal, új koncepciókkal, új gépekkel vagy upgrade-kel,...az összes gyártó. Ne hasonlítgassunk már nem létező dolgokat a beszerzésre kerülő gépekhez, hogy az majd 6-7 év múlva korszerűbb lesz....
A nekünk szükséges 10-20 gép egyszerűen nem tétel egy LM / Sikorsky kaliberű gyártónak.
Nem tétel, valóban, de ettől még nem kapod meg hamarabb, mint pl. az Army, ha már az be van gyártásilag tervezve szerintem. De mindegy. Én örülök a korszerű magyar H225M-nek. ;)