C-130 Hercules / C-130J Super Hercules (Lockheed, USA)

további apró trükkök
- Winglet
160330-F-oc707-004.jpg

160330-F-oc707-026.jpg

a USAF mostanában fejezi be a kísérleteket a C-130-ra szánt wingletekkel. Polgári repülésben bevált logikus indukált ellenállás csökkentő továbbfejlesztés.
Eredmény: 1-3% üza. fogyasztás csökkenés (átlag - 21 gallon/óra) = 4% hatótáv növekedés,

Turbulátorok a törzsön
Szerintem ez egy egészen elképesztő fejlesztés és mutatja hogy az aerodinamika micsoda fantasztikus tudomány.
A törzs hátsó részére a teher rámpa mellé felszerelt turbulátorok úgy módosítják a törzs körüli áramlást hogy kivasalják a rámpaajtóknál fellépő turbulens áramlást ezzel 11 - 15%kal (!!) csökkentve a gép teljes légellenállását! Ennek az eredménye 4-5 % fogyasztás csökkenés (- 30 gallon / óra) = 6% hatótáv növekedés
A szépsége a dolognak hogy egy ilyen 3D nyomtatott turbulátor készlet költsége $ 90 000 és 2 nap alatt felszerelhető
Az üzemeltetőknek a beruházás átlag 400-500 repült óra alatt megtérül
DF-TECH-MICROVANES_2_LockMart.jpg

DF-TECH-MICROVANES_1_LockMart.jpg
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
 
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
A gép fő geometriai méretei és súlypontja adott. Ezen változtatni nem lehet, ha arra gondolsz, hogy a gép orrát alakítanád át.
Kíváncsi lennék, hogy a panelek által a burkolatra mennyivel több erő adódik át, hogy így mennyire fog hullámosodni a borítás idővel vagy akkor az is vastagabbra cserélik.

A linkelt törzs végén levő megoldás arra hajaz, amit anno én egyetemen vitorlázó gépeknél vizsgáltam/tuk, de végül nem lett belőle semmi, legalábbis azokon. Néhány szárnyprofil esetén különféle örvénykeltő elemek hatását vizsgáltuk azok siklószámára. (Motoros gépeken sem láttam alkalmazva.)

Eltérő formájú és kiemelkedésű örvénykeltő elemeket helyeztünk el a profilok kilépőélének hátsó 1/3-a mögött. Helyenként döbbenetes mértékű felhajtóerő erő növekedést mértünk (+30% volt a max), de a légellenállás is számottevően nőtt, a siklószám javulás csak nagyon szűk Re szám (sebesség) és állásszög tartományon belül jött ki és inkább csak azon elrendezéseknél, ahol a Cl növekedés 10% vagy alatta maradt. (Itt a mérési pontosság is már bejátszott abba, hogy mennyire volt reális az mért eredmény.)

A megoldás legfeljebb arra lett volna jó, hogy egyes gépek abszolút felhajtó ereje nőtt volna (már ameddig bírja a szerkezet), de a siklószám javítása kérdéses lett volna, ami a vitorlázó gépeknél a szent Grál. Kisebb sebességeknél egyes repülőgépeknél számottevően javította volna felszállási hosszt, a "bozótpilóta" környezetben ez nem hátrány ahol motorerő van, de kis sebességnél a Fl növekmény bőven veri a Fd növekményt. Ellenben a csúcssebességet és a hatótávolságot adott estben néhány százalékkal csökkenthette volna. De ez olyan szűk terület, hogy ezért sanszosan nem érte meg szórakozni.

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram
A gép fő geometriai méretei és súlypontja adott. Ezen változtatni nem lehet, ha arra gondolsz, hogy a gép orrát alakítanád át.
Kíváncsi lennék, hogy a panelek által a burkolatra mennyivel több erő adódik át, hogy így mennyire fog hullámosodni a borítás idővel vagy akkor az is vastagabbra cserélik.

A linkelt törzs végén levő megoldás arra hajaz, amit anno én egyetemen vitorlázó gépeknél vizsgáltam/tuk, de végül nem lett belőle semmi, legalábbis azokon. Néhány szárnyprofil esetén különféle örvénykeltő elemek hatását vizsgáltuk azok siklószámára. (Motoros gépeken sem láttam alkalmazva.)

Eltérő formájú és kiemelkedésű örvénykeltő elemeket helyeztünk el a profilok kilépőélének hátsó 1/3-a mögött. Helyenként döbbenetes mértékű felhajtóerő erő növekedést mértünk (+30% volt a max), de a légellenállás is számottevően nőtt, a siklószám javulás csak nagyon szűk Re szám (sebesség) és állásszög tartományon belül jött ki és inkább csak azon elrendezéseknél, ahol a Cl növekedés 10% vagy alatta maradt. (Itt a mérési pontosság is már bejátszott abba, hogy mennyire volt reális az mért eredmény.)

A megoldás legfeljebb arra lett volna jó, hogy egyes gépek abszolút felhajtó ereje nőtt volna (már ameddig bírja a szerkezet), de a siklószám javítása kérdéses lett volna, ami a vitorlázó gépeknél a szent Grál. Kisebb sebességeknél egyes repülőgépeknél számottevően javította volna felszállási hosszt, a "bozótpilóta" környezetben ez nem hátrány ahol motorerő van, de kis sebességnél a Fl növekmény bőven veri a Fd növekményt. Ellenben a csúcssebességet és a hatótávolságot adott estben néhány százalékkal csökkenthette volna. De ez olyan szűk terület, hogy ezért sanszosan nem érte meg szórakozni.

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.

Utasszállító gépek szárnyán is előfordulnak örvénygenerátor-lemezkék, itt pl. Boeing-737 szárnyának felső felületén (piszok kellemetlen érzés tud lenni, mikor a szerelő figyelmetlenül éppen rátérdel valamelyikre :(:mad:):

https://www.google.hu/search?q=b737...iJTkAhXvsIsKHbwOCUQQ_AUIESgB&biw=1120&bih=538
 
Utasszállító gépek szárnyán is előfordulnak örvénygenerátor-lemezkék, itt pl. Boeing-737 szárnyának felső felületén (piszok kellemetlen érzés tud lenni, mikor a szerelő figyelmetlenül éppen rátérdel valamelyikre :(:mad:):

https://www.google.hu/search?q=b737...iJTkAhXvsIsKHbwOCUQQ_AUIESgB&biw=1120&bih=538
Az örvénykeltők, amiket használtunk, azok kiemelkedése elérte a szárnyprofil kb. 3-7%-át és azok felülete az utolsó 1/3-ban úgy 15-20% volt. Más jellegűek voltak, de jó tudni ezt.

Bár most látom...
https://www.emapa.aero/Cessna-180-182A-182B-185-Micro-Vortex-Generator-p/cessna-180_182_185.htm

Ezek szerint akkor mégis csak elérhető a piacon, akinek ilyesmire van igénye. A stall speed kisebb, ergo leszállósebességet is csökkenti vagyis a kifutási úthossz és akkor a felszállásit is sanszosan. Lám lám, ma is tanultam újat.

Piper-PA-28-tapered-wings-2.jpg


Cessna-182-swept-tail-2.jpg
 
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
Gondolom a törzs alakellenállásának a csökkentésére gondolsz, de az aerodinamika nem ilyen egzakt tudomány...sok vicces dolog van benne.
Képzelj el egy kör keresztmetszetű áramvonalas csepp alakú testet aminek az lég ellenállása X. Képzelj ell egy szintén áramvonalas keresztmetszetű gyűrűt aminek a légellenállása Y.
Ha a gyűrűt az áramvonalas test elé helyezed érdekesen alakul a Z eredő ellenállás. Az ember azt várná hogy az eredő ellenállás Z = X + Y, esetleg valamivel több.
Az eredmény viszont Z<X.
Ezt hívják Townend gyűrűnek (ennek a továbbfejlesztése a NACA gyűrű)
A gyakorlati haszna az volt hogy a 30-as években ez hozta előnybe a - meglehetősen tömpe orrú - csillagmotorokkal felszerelt gépeket a soros motorokkal szereltekkel szemben. Pl.:
Townend%20Ring.jpg

Amúgy itt van a NASA virtuális szélcsatornája ahol el lehet játszani hogy a kül. alakú (benne kül. orrgörbületi sugarú) testek légellenállás tényezője hogyan alakul.
Egyszóval nem biztos hogy sokat nyernének vele ha a C-130 meglehetősen buci orrát szép hegyesre cserélnék…

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.
Rengeteg helyen használnak turbulátorokat. Sok helyen az orrsegédszárnyak alternatívájaként és roppant hatásosak tudnak lenni. Ha jól szerkesztik meg akkor nagyobb sebességnél az ellenállás növelő hatásuk minimális, kis sebességnél viszont rendkívül kedvezően befolyásolják a gép tulajdonságait.
Videó:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Vitorlázó gépeken is használunk turbulátorokat.
Ezek a szárnyon illetve a vezérsíkokon a lamináris-turbulens áramlás átváltási ponton vannak felragasztva hogy az áramlás jellege ne cikk-cakkosan hanem egy egyenes mentén váltson át s ezzel csökkenjen a parazita ellenállás
példa:
zackenband_60_detail_03-600x600.jpg
 
"WASHINGTON, November 20, 2019 -

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to New Zealand of five (5) C-130J aircraft and related equipment for an estimated cost of $1.4 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of New Zealand has requested to buy five (5) C-130J aircraft; twenty-four (24) Rolls Royce AE-2100D3 turboprop engines (20 installed, 4 spares); fifteen (15) Embedded Global Positioning System (GPS)/Inertial Navigation Systems (INS) (EGIs) with GPS security devices, airborne (10 installed, 5 spares); eight (8) Multi-Information Distribution System (MIDS)/Link-16 Low Video Terminal (LVT)-BU2 (5 installed, 3 spares); thirteen (13) AN/AAQ-24(V)N LAIRCM (Large Aircraft Infrared Countermeasures) System Processor Replacement (LSPR) (10 installed, 3 spares); and nineteen (19) Guardian Laser Transmitter Assembly for LAIRCM (15 installed, 4 spares). Also included are eight (8) AN/AAR-47 Missile Warning System (MWS); eight (8) AN/APN-241 Low Power Color Radar; eight (8) AN/ALR-56M Missile Warning System Receiver; fifteen (15) AN/ALE-47 Countermeasures Dispensing System; six (6) MX-20HD Electro-Optical/Infrared Imaging System; forty-four (44) Missile Warning Sensor, LAIRCM; Control Interface Unit Replacement, LAIRCM; classified memory cards, LAIRCM; Low Volume Terminal Cryptographic Modules KIV-55; AN/ARC-210 RT-1990A(C) Radio; AN/ARC- 164(V) RT-1518 Radio; AN/ARC-153 Tactical Air Navigation; AN/ARN-147 VHF Receiver; AN/ARC-190 HF Radio; AN/ARC-222 VHF Radio w/SINCGARS; Classified Tactical Manuals; Cartridge Activated Devices/Propellant Activated Devices; M206 Flares; MJU-64/B Decoy; BBU-35A/B Impulse Carts; Joint Mission Planning System; Classified Computer Identification Numbers; Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) support, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The total estimated value is $1.4 billion.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by helping to improve the security of a major ally that is a force for political stability, and economic progress in the Asia-Pacific region. The proposed sale will improve New Zealand's capability to meet current and future threats by enhancing its current airlift capability.

This proposed sale will provide the capability to support national, United Nations, and other coalition operations. This purchase also includes sensors and performance improvements that will assist New Zealand during extensive maritime surveillance and reconnaissance as well as improve its search and rescue capability. Additionally, the extra cargo capacity and aircraft performance will greatly increase New Zealand's Antarctic mission capabilities while simultaneously increasing safety margins. New Zealand currently operates the C-l30H aircraft and will have no difficulty absorbing this equipment and support into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The prime contractor will be Lockheed Martin, Ft Worth, TX. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this sale will require the assignment of up to three U.S. contractor representatives to New Zealand.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded."


-----------------------------------


5 korrekt módon felszerelt C-130J szállítógép 1,4 milliárd USD-ért. (támogatásal, a meglévő régi C-130-ok mellé)

Az egy gépre jutó átlagköltség 280 millió USD = 84 milliárd HUF.
 
5 korrekt módon felszerelt C-130J szállítógép 1,4 milliárd USD-ért. (támogatásal, a meglévő régi C-130-ok mellé)
Az egy gépre jutó átlagköltség 280 millió USD = 84 milliárd HUF.
Matematikus az, aki ebből 1 "csupasz", támogatás nélküli gép árát kiszámolja... :)