C-130 Hercules / C-130J Super Hercules (Lockheed, USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
további apró trükkök
- Winglet
160330-F-oc707-004.jpg

160330-F-oc707-026.jpg

a USAF mostanában fejezi be a kísérleteket a C-130-ra szánt wingletekkel. Polgári repülésben bevált logikus indukált ellenállás csökkentő továbbfejlesztés.
Eredmény: 1-3% üza. fogyasztás csökkenés (átlag - 21 gallon/óra) = 4% hatótáv növekedés,

Turbulátorok a törzsön
Szerintem ez egy egészen elképesztő fejlesztés és mutatja hogy az aerodinamika micsoda fantasztikus tudomány.
A törzs hátsó részére a teher rámpa mellé felszerelt turbulátorok úgy módosítják a törzs körüli áramlást hogy kivasalják a rámpaajtóknál fellépő turbulens áramlást ezzel 11 - 15%kal (!!) csökkentve a gép teljes légellenállását! Ennek az eredménye 4-5 % fogyasztás csökkenés (- 30 gallon / óra) = 6% hatótáv növekedés
A szépsége a dolognak hogy egy ilyen 3D nyomtatott turbulátor készlet költsége $ 90 000 és 2 nap alatt felszerelhető
Az üzemeltetőknek a beruházás átlag 400-500 repült óra alatt megtérül
DF-TECH-MICROVANES_2_LockMart.jpg

DF-TECH-MICROVANES_1_LockMart.jpg
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
 
M

molnibalage

Guest
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
A gép fő geometriai méretei és súlypontja adott. Ezen változtatni nem lehet, ha arra gondolsz, hogy a gép orrát alakítanád át.
Kíváncsi lennék, hogy a panelek által a burkolatra mennyivel több erő adódik át, hogy így mennyire fog hullámosodni a borítás idővel vagy akkor az is vastagabbra cserélik.

A linkelt törzs végén levő megoldás arra hajaz, amit anno én egyetemen vitorlázó gépeknél vizsgáltam/tuk, de végül nem lett belőle semmi, legalábbis azokon. Néhány szárnyprofil esetén különféle örvénykeltő elemek hatását vizsgáltuk azok siklószámára. (Motoros gépeken sem láttam alkalmazva.)

Eltérő formájú és kiemelkedésű örvénykeltő elemeket helyeztünk el a profilok kilépőélének hátsó 1/3-a mögött. Helyenként döbbenetes mértékű felhajtóerő erő növekedést mértünk (+30% volt a max), de a légellenállás is számottevően nőtt, a siklószám javulás csak nagyon szűk Re szám (sebesség) és állásszög tartományon belül jött ki és inkább csak azon elrendezéseknél, ahol a Cl növekedés 10% vagy alatta maradt. (Itt a mérési pontosság is már bejátszott abba, hogy mennyire volt reális az mért eredmény.)

A megoldás legfeljebb arra lett volna jó, hogy egyes gépek abszolút felhajtó ereje nőtt volna (már ameddig bírja a szerkezet), de a siklószám javítása kérdéses lett volna, ami a vitorlázó gépeknél a szent Grál. Kisebb sebességeknél egyes repülőgépeknél számottevően javította volna felszállási hosszt, a "bozótpilóta" környezetben ez nem hátrány ahol motorerő van, de kis sebességnél a Fl növekmény bőven veri a Fd növekményt. Ellenben a csúcssebességet és a hatótávolságot adott estben néhány százalékkal csökkenthette volna. De ez olyan szűk terület, hogy ezért sanszosan nem érte meg szórakozni.

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
A gép fő geometriai méretei és súlypontja adott. Ezen változtatni nem lehet, ha arra gondolsz, hogy a gép orrát alakítanád át.
Kíváncsi lennék, hogy a panelek által a burkolatra mennyivel több erő adódik át, hogy így mennyire fog hullámosodni a borítás idővel vagy akkor az is vastagabbra cserélik.

A linkelt törzs végén levő megoldás arra hajaz, amit anno én egyetemen vitorlázó gépeknél vizsgáltam/tuk, de végül nem lett belőle semmi, legalábbis azokon. Néhány szárnyprofil esetén különféle örvénykeltő elemek hatását vizsgáltuk azok siklószámára. (Motoros gépeken sem láttam alkalmazva.)

Eltérő formájú és kiemelkedésű örvénykeltő elemeket helyeztünk el a profilok kilépőélének hátsó 1/3-a mögött. Helyenként döbbenetes mértékű felhajtóerő erő növekedést mértünk (+30% volt a max), de a légellenállás is számottevően nőtt, a siklószám javulás csak nagyon szűk Re szám (sebesség) és állásszög tartományon belül jött ki és inkább csak azon elrendezéseknél, ahol a Cl növekedés 10% vagy alatta maradt. (Itt a mérési pontosság is már bejátszott abba, hogy mennyire volt reális az mért eredmény.)

A megoldás legfeljebb arra lett volna jó, hogy egyes gépek abszolút felhajtó ereje nőtt volna (már ameddig bírja a szerkezet), de a siklószám javítása kérdéses lett volna, ami a vitorlázó gépeknél a szent Grál. Kisebb sebességeknél egyes repülőgépeknél számottevően javította volna felszállási hosszt, a "bozótpilóta" környezetben ez nem hátrány ahol motorerő van, de kis sebességnél a Fl növekmény bőven veri a Fd növekményt. Ellenben a csúcssebességet és a hatótávolságot adott estben néhány százalékkal csökkenthette volna. De ez olyan szűk terület, hogy ezért sanszosan nem érte meg szórakozni.

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.

Utasszállító gépek szárnyán is előfordulnak örvénygenerátor-lemezkék, itt pl. Boeing-737 szárnyának felső felületén (piszok kellemetlen érzés tud lenni, mikor a szerelő figyelmetlenül éppen rátérdel valamelyikre :(:mad:):

https://www.google.hu/search?q=b737...iJTkAhXvsIsKHbwOCUQQ_AUIESgB&biw=1120&bih=538
 
M

molnibalage

Guest
Utasszállító gépek szárnyán is előfordulnak örvénygenerátor-lemezkék, itt pl. Boeing-737 szárnyának felső felületén (piszok kellemetlen érzés tud lenni, mikor a szerelő figyelmetlenül éppen rátérdel valamelyikre :(:mad:):

https://www.google.hu/search?q=b737...iJTkAhXvsIsKHbwOCUQQ_AUIESgB&biw=1120&bih=538
Az örvénykeltők, amiket használtunk, azok kiemelkedése elérte a szárnyprofil kb. 3-7%-át és azok felülete az utolsó 1/3-ban úgy 15-20% volt. Más jellegűek voltak, de jó tudni ezt.

Bár most látom...
https://www.emapa.aero/Cessna-180-182A-182B-185-Micro-Vortex-Generator-p/cessna-180_182_185.htm

Ezek szerint akkor mégis csak elérhető a piacon, akinek ilyesmire van igénye. A stall speed kisebb, ergo leszállósebességet is csökkenti vagyis a kifutási úthossz és akkor a felszállásit is sanszosan. Lám lám, ma is tanultam újat.

Piper-PA-28-tapered-wings-2.jpg


Cessna-182-swept-tail-2.jpg
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Az a vicces, hogy a gép "másik végének" átalakításával szerintem sokkal többet nyerhetnének. :rolleyes:
Gondolom a törzs alakellenállásának a csökkentésére gondolsz, de az aerodinamika nem ilyen egzakt tudomány...sok vicces dolog van benne.
Képzelj el egy kör keresztmetszetű áramvonalas csepp alakú testet aminek az lég ellenállása X. Képzelj ell egy szintén áramvonalas keresztmetszetű gyűrűt aminek a légellenállása Y.
Ha a gyűrűt az áramvonalas test elé helyezed érdekesen alakul a Z eredő ellenállás. Az ember azt várná hogy az eredő ellenállás Z = X + Y, esetleg valamivel több.
Az eredmény viszont Z<X.
Ezt hívják Townend gyűrűnek (ennek a továbbfejlesztése a NACA gyűrű)
A gyakorlati haszna az volt hogy a 30-as években ez hozta előnybe a - meglehetősen tömpe orrú - csillagmotorokkal felszerelt gépeket a soros motorokkal szereltekkel szemben. Pl.:
Townend%20Ring.jpg

Amúgy itt van a NASA virtuális szélcsatornája ahol el lehet játszani hogy a kül. alakú (benne kül. orrgörbületi sugarú) testek légellenállás tényezője hogyan alakul.
Egyszóval nem biztos hogy sokat nyernének vele ha a C-130 meglehetősen buci orrát szép hegyesre cserélnék…

Azóta nem foglalkoztam ilyesmivel, de nem láttam soha sehol gyakorlati alkalmazásban ilyet.
Rengeteg helyen használnak turbulátorokat. Sok helyen az orrsegédszárnyak alternatívájaként és roppant hatásosak tudnak lenni. Ha jól szerkesztik meg akkor nagyobb sebességnél az ellenállás növelő hatásuk minimális, kis sebességnél viszont rendkívül kedvezően befolyásolják a gép tulajdonságait.
Videó:
Vitorlázó gépeken is használunk turbulátorokat.
Ezek a szárnyon illetve a vezérsíkokon a lamináris-turbulens áramlás átváltási ponton vannak felragasztva hogy az áramlás jellege ne cikk-cakkosan hanem egy egyenes mentén váltson át s ezzel csökkenjen a parazita ellenállás
példa:
zackenband_60_detail_03-600x600.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 282
81 227
113
"WASHINGTON, November 20, 2019 -

The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to New Zealand of five (5) C-130J aircraft and related equipment for an estimated cost of $1.4 billion. The Defense Security Cooperation Agency delivered the required certification notifying Congress of this possible sale today.

The Government of New Zealand has requested to buy five (5) C-130J aircraft; twenty-four (24) Rolls Royce AE-2100D3 turboprop engines (20 installed, 4 spares); fifteen (15) Embedded Global Positioning System (GPS)/Inertial Navigation Systems (INS) (EGIs) with GPS security devices, airborne (10 installed, 5 spares); eight (8) Multi-Information Distribution System (MIDS)/Link-16 Low Video Terminal (LVT)-BU2 (5 installed, 3 spares); thirteen (13) AN/AAQ-24(V)N LAIRCM (Large Aircraft Infrared Countermeasures) System Processor Replacement (LSPR) (10 installed, 3 spares); and nineteen (19) Guardian Laser Transmitter Assembly for LAIRCM (15 installed, 4 spares). Also included are eight (8) AN/AAR-47 Missile Warning System (MWS); eight (8) AN/APN-241 Low Power Color Radar; eight (8) AN/ALR-56M Missile Warning System Receiver; fifteen (15) AN/ALE-47 Countermeasures Dispensing System; six (6) MX-20HD Electro-Optical/Infrared Imaging System; forty-four (44) Missile Warning Sensor, LAIRCM; Control Interface Unit Replacement, LAIRCM; classified memory cards, LAIRCM; Low Volume Terminal Cryptographic Modules KIV-55; AN/ARC-210 RT-1990A(C) Radio; AN/ARC- 164(V) RT-1518 Radio; AN/ARC-153 Tactical Air Navigation; AN/ARN-147 VHF Receiver; AN/ARC-190 HF Radio; AN/ARC-222 VHF Radio w/SINCGARS; Classified Tactical Manuals; Cartridge Activated Devices/Propellant Activated Devices; M206 Flares; MJU-64/B Decoy; BBU-35A/B Impulse Carts; Joint Mission Planning System; Classified Computer Identification Numbers; Electronic Combat International Security Assistance Program (ECISAP) support, support and test equipment, publications and technical documentation, personnel training and training equipment, U.S. Government and contractor engineering, technical and logistics support services; and other related elements of logistical and program support. The total estimated value is $1.4 billion.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by helping to improve the security of a major ally that is a force for political stability, and economic progress in the Asia-Pacific region. The proposed sale will improve New Zealand's capability to meet current and future threats by enhancing its current airlift capability.

This proposed sale will provide the capability to support national, United Nations, and other coalition operations. This purchase also includes sensors and performance improvements that will assist New Zealand during extensive maritime surveillance and reconnaissance as well as improve its search and rescue capability. Additionally, the extra cargo capacity and aircraft performance will greatly increase New Zealand's Antarctic mission capabilities while simultaneously increasing safety margins. New Zealand currently operates the C-l30H aircraft and will have no difficulty absorbing this equipment and support into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support will not alter the basic military balance in the region.

The prime contractor will be Lockheed Martin, Ft Worth, TX. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this sale will require the assignment of up to three U.S. contractor representatives to New Zealand.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

This notice of a potential sale is required by law and does not mean the sale has been concluded."


-----------------------------------


5 korrekt módon felszerelt C-130J szállítógép 1,4 milliárd USD-ért. (támogatásal, a meglévő régi C-130-ok mellé)

Az egy gépre jutó átlagköltség 280 millió USD = 84 milliárd HUF.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
5 korrekt módon felszerelt C-130J szállítógép 1,4 milliárd USD-ért. (támogatásal, a meglévő régi C-130-ok mellé)
Az egy gépre jutó átlagköltség 280 millió USD = 84 milliárd HUF.
Matematikus az, aki ebből 1 "csupasz", támogatás nélküli gép árát kiszámolja... :)