Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A harmadik generációs vadász tengeralattjárókba az OK-650 meghajtás csak egyetlen 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort alkalmazott.
Zajcsökkentési szempontból a korábbiakban tárgyaltakkal azonos lépéseket alkalmaztak, a természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, ami különleges vékonyhúrú csendes “Toshiba” hajócsavart hajtott meg, és a hajótestet kívülről is hangszigetelték.


SIERRA-Prop.jpg

Mivel a Pr945 (Sierra I) teste titánból készült, anyag összeférhetetlenség miatt a hajócsavarja sem készülhetett könnyen megmunkálható bronz ötvözetből. Titán megmunkálására viszont alkalmatlan volt a szovjet titkosszolgálatok által beszerzett Toshiba marógép, így az osztály egységeire a hagyományos, zajosabb propeller került.
Ozzy! Nem lehetett volna a Toshiba hajócsavarról levenni a mintát, és titánból leönteni az új hajócsavart?
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
1984 végén a K-284 Pr971 (Akula) kétszer is megbukott az állami átvételen, mivel reaktorának teljesítményét nem lehetett 50% fölé növelni.
Kiderült, hogy a hűtővíz rendszere részlegesen iszappal volt eltömődve.

1985 Decemberében az állami átvétel közben a K-148 Pr949A (Oscar II) súlyos turbina baleset következik be, a megrongálódott hetedik rekeszt kilenc hónapig javítják.

1986 Áprilisában a TK-208 Pr941 (Typhoon) nyolcadik rekeszében keletkezett elektromos tűz.

880x495-298250.jpg

K-278 Pr685 (Mike) 1858m mélységben

1989 Áprilisában a Norvég tengeren 380m mélységben hajózva, a K-278 Pr685 (Mike) hetedik (hátsó) rekeszében tűz keletkezett.
A hajó vészhelyzetet jelentett, és megkezdte a felmerülést 50m-re.
A hetedik rekeszben a tüzet nem sikerült megfékezni, felmerülés közben 150m mélységben rövidzárlat keletkezett, a gőzturbina vészleállítása után a hajó elvesztette a meghajtását.
A ballaszt tank vészkifúvatása közben a még mindig lángokban álló hetedik rekeszben a nagynyomású levegő vezetéke felrobbant, és a nagynyomású levegő óriási tűzvihart okozott, ami a hatodik (turbina) rekeszre is átterjedt.
Amikor elérte a felszínt, a reaktort leállították, és a hajó az akkumulátorokon működött.
Mivel a hátsó rekeszben tomboló tüzet nem sikerült elfojtani, a hátsó ballaszt tartályok szabályzása nélkül a hajó lassan az oldalára fordult, felborult majd elsüllyedt.
Az elkésett kiürítési parancs után, csak egyetlen mentőcsónakot sikerült vízre bocsájtani, így a 69 fős legénység 42 tagja a balesetben az életét vesztette.

1990 Júniusában kifutás után a követésre kijelölt 671RTMK (Victor III) jelentette, hogy a K-119 Pr949A (Oscar II) szokatlanul zajos.
Kiderült, hogy a K-119 mindkét hajócsavar tengelye el volt görbülve.

1991 Szeptemberében a TK-17 Pr941 (Typhoon) R-39 gyakorló rakétája az indítótubusban ragadt, a robbanás kidobta a tubus zárófedelét, és a rakéta fejet a tengerbe.

1993-ban bevetésen a K-410 Szmolenszk Pr949A (Oscar II) segédturbina hibáját két napon át javították, miközben a hajó a felszín alatt maradt.

1993 Októberében a TK-17 Pr941 (Typhoon) segédturbina hibája miatt kellett a kikötőbe vontatni.

1995 Augusztusában a hajógyár hogy felhívja a Minisztérium figyelmét a pénzügyi helyzetére, megakadályozta a K-295 Drakon Pr971 (Akula) kifutását, vontatóhajókkal állták el az útját.

1996 Októberében a Csendes Óceánon őrjáratozás közben a K-331 Narval Pr971 (Akula) a hajócsavar tengelyének szigetelése tönkre ment, amit a hátsó rekeszben vízbetörés követett.
Miután a vízbetörést sikerült elhárítani, a hajó periszkóp mélységben a kisegítő hajócsavarjai segítségével 4 csomó sebességgel 10 nap alatt tette meg a hazavezető 1900km hosszú utat.

1997 Áprilisában őrjáratozás közben a K-154 Tigr Pr971 (Akula) segédturbinájából elfolyt az olaj, dízel generátor segítségével tért haza.

1997 Októberében őrjáratozás közben a K-419 Morzs Pr971 (Akula) turbina rekeszében keletkezett tűz, amit sikerült eloltani.

1998 Szeptemberében őrjáratozás közben a Csukcs tengeren a K-150 Tomszk Pr949A (Oscar II) jobb oldali merülési kormánya meghibásodott, a vészhelyzetben nagy sebességgel emelkedtek fel a felszínre, áttörve a jeget.
Mivel a felszínen kellett hazahajózni, a Bering szorosban egy orosz jégtörő mögött haladt, illetve két Il-38-as tengerészeti felderítőgép segített a jég mentesebb irány felderítésében.
A US NAVY P-3 Orionjai is többször meglátogatták a felszínen hazafelé tartó hajót.

1998 Szeptemberében a kikötőben a K-157 Vepr Pr971 (Akula) torpedó rekeszében elbarikádozta magát egy tengerész, miután 8 társát lelőtte, és a torpedók felrobbantásával fenyegetőzött.
Miután az anyja, bátyja, egy pópa, és egy pszichológus sem járt nála sikerrel, hogy rábeszélje a megadásra, 23 óra tárgyalás után az FSzB különleges egysége lerohanta a torpedó termet.
Az akcióban a tengerész az életét vesztette.

1999 nyarán felülvizsgálat közben a K-266 Orel Pr949A (Oscar II) jobboldali hajócsavar tengelyén repedéseket fedeztek fel.

1999 Augusztusában a kikötőben a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) hibás működés miatt beindult az orrban a freon tűzoltó berendezés, ami 1 fő életét követelte.

2000 Januárjában a felszínen haladó K-461 Volk Pr971 (Akula) személyzetének két tagját sodorta el a fedélzetről egy hullám.
Keresésük a viharos időjárás miatt sikertelen volt.

2000 Augusztusában gyakorlatozás közben a K-141 Kurszk Pr949A (Oscar II) egy 65-76A típusú 650mm kaliberű torpedója a fedélzeten felrobbant, a hajó 108m mélységbe merült, a balesetben a teljes 118 fő személyzet életét követelte.

Kurszk-1.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk balesete. A 650mm-es torpedó robbanása után a tengerfenéken egy 5t TNT hatóerejű második robbanás teljesen szétroncsolta a hajó orrát.

Kurszk-2.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk felemelése a célra átalakított holland Giant-4 merülő fedélzetű uszály segítségével. Az emelés előtt a szétroncsolódott orr rekeszt levágták.

Kursk-submarine-disaster.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk orrész nélkül felszínre hozott roncsa

Kursk-r.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk roncsa

2003 Márciusában nagyjavítás közben a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) külső hangszigetelő burkolata meggyulladt, és eloltásáig másfél órán át égett.

2004 Októberében a Motovszki öbölben K-266 Orel Pr949A (Oscar II) hármasszámú trim tartálya a leeresztő szelep hibája által okozott túlnyomás miatt szétrobbant, jelentősen megrongálva a kilencedik rekeszt.
A baleset csak azért nem követelt áldozatok, mert éppen senki sem tartózkodott a rekeszben.

2006 Novemberében nagyjavítás közben K-317 Pantera Pr971 (Akula) harmadik rekeszében keletkezett tűz, az oltásban résztvevő két tűzoltó súlyos füstmérgezést szenvedett.

2008 Novemberében az állami átvétel közben a K-152 Nerpa Pr971 (Akula) beindult az orrban a LOH tűzoltó berendezés, ami az orr rekeszben tartózkodók között 20 fő életét követelte, és további 20 fő sérülését okozta.

2012 Januárjában nagyjavítás közben K-335 Gepard Pr971 (Akula) negyedik reaktor rekeszében a hajógyári munkások alkohol-aceton keverékkel tisztítottak valamit, amikor az egyikük elejtett egy hordozható lámpát.
Az eltört izzólámpa belobbantotta a rekeszben felgyűlt alkohol-aceton párát, amitől beindult a reaktor automatikus freon tűzoltó rendszere.

2015 Áprilisában nagyjavítás közben a K-266 Orel Pr949A (Oscar II) kilencedik rekeszében volt tűz.



Jövő héten ismét az amcsik jönnek
Hol járhatott a Volk, amikor a két szerencsétlen matrózt elsodorta a víz? Egyáltalán, hogyhogy nem voltak kikötve? Amúgy valami szerelést végeztek.
Azért érdekel, merre járhattak, mert kérhettek volna légi segítséget a kereséshez.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Azt veszem észre,hogy egy ideig a reaktorokkal és a hozzájuk kapcsolódó berendezésekkel volt baj,miután ezt megszüntették meg minden mással van baj.
Értem én-hogy a 90-es évek nem volt a legjobb időszak de na!
Ui.:Minden orosz tengerész piromán?
A hajógyári munkások is.
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
A K-278 roncsán torony mögött láthatóan hiányzik a mentőkapszula. Öt tengerész 1500 m-ről kísérelte meg használni, de a felszínhez közeledve a búvónyílás kinyílt. Egy fő a hirtelen dekompresszió miatt halt meg, hárman a kapszulával együtt süllyedtek el. (vissza) Egy túlélő volt, akit a nyomásváltozás "csak kilökött".
Nem is tudtam, hogy túlnyomás van a mentőgömbben.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Ezen én is gondolkoztam, miközben gyűjtöttem az adatokat...
... valahogyan az orosz/szovjet sohasem volt igazán hajós nép.

Az összes nagy háborújukban a szárazföldön akarták lerohanni őket a nyugat-európaiak, és minden emlékezetes győzelmük szárazföldön történt. Tengeri csatát szinte sohasem nyertek, még a cári időszakot is ideértve.

Az angol-szászok meg állandóan tengeren harcoltak, és párszáz év alatt kialakult a hajózás kultúrája, amit a szovjetek tervutasítással, meg paranccsal próbáltak pótolni, bár a vezetés (a mai napig) mindig is csak gyanakodva, félszívvel (és negyed költségvetéssel) támogatta a tengeri víziókat.
Nos ezt a csordogáló költségvetést is el lehetett pl Sierra egységekre verni, teljesen értelmetlenül.

A rakéta, és minden azzal kapcsolatos, valahogy egyszerűen közelebb áll az orosz/szovjet néplélekhez.
,,Nagyon sajnálom, hogy legalább egy egyszerű matróz ként nem lehettem Usakov valamely hajóján." (Lord Nelson)
https://hu.wikipedia.org/wiki/Fjodor_Fjodorovics_Usakov#A_napóleoni_háborúkban
In the course of 43 naval battles under his command he did not lose a single ship and never lost a battle.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 792
30 574
113
Ezen én is gondolkoztam, miközben gyűjtöttem az adatokat...
... valahogyan az orosz/szovjet sohasem volt igazán hajós nép.

Az összes nagy háborújukban a szárazföldön akarták lerohanni őket a nyugat-európaiak, és minden emlékezetes győzelmük szárazföldön történt. Tengeri csatát szinte sohasem nyertek, még a cári időszakot is ideértve.

Az angol-szászok meg állandóan tengeren harcoltak, és párszáz év alatt kialakult a hajózás kultúrája, amit a szovjetek tervutasítással, meg paranccsal próbáltak pótolni, bár a vezetés (a mai napig) mindig is csak gyanakodva, félszívvel (és negyed költségvetéssel) támogatta a tengeri víziókat.
Nos ezt a csordogáló költségvetést is el lehetett pl Sierra egységekre verni, teljesen értelmetlenül.

A rakéta, és minden azzal kapcsolatos, valahogy egyszerűen közelebb áll az orosz/szovjet néplélekhez.
Azért ez nem teljesen igaz.Rurik,a névadó kapásbol vérbeli hajós volt,viking.Jermak,Szibéria meghóditója sajkás kozák,és sajkán hóditott.Makarov meg volt olyan nagytudású,ha nem nagyobb(de mindenképpen tapasztaltabb),mint a kortárs és elhiresült Mahan
 
  • Tetszik
Reactions: Rotten878

Masztiff

Well-Known Member
2018. július 4.
4 156
7 940
113
Azért ez nem teljesen igaz.Rurik,a névadó kapásbol vérbeli hajós volt,viking.Jermak,Szibéria meghóditója sajkás kozák,és sajkán hóditott.Makarov meg volt olyan nagytudású,ha nem nagyobb(de mindenképpen tapasztaltabb),mint a kortárs és elhiresült Mahan
Miért hagyjátok ki Nagy Pétert? (Egyébként a viking Ruriknak a (genetikai) kutatások alapján leginkább finnugor felmenői voltak.;))
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 829
31 845
113
Ezen én is gondolkoztam, miközben gyűjtöttem az adatokat...
... valahogyan az orosz/szovjet sohasem volt igazán hajós nép.

Az összes nagy háborújukban a szárazföldön akarták lerohanni őket a nyugat-európaiak, és minden emlékezetes győzelmük szárazföldön történt. Tengeri csatát szinte sohasem nyertek, még a cári időszakot is ideértve.

Az angol-szászok meg állandóan tengeren harcoltak, és párszáz év alatt kialakult a hajózás kultúrája, amit a szovjetek tervutasítással, meg paranccsal próbáltak pótolni, bár a vezetés (a mai napig) mindig is csak gyanakodva, félszívvel (és negyed költségvetéssel) támogatta a tengeri víziókat.
Nos ezt a csordogáló költségvetést is el lehetett pl Sierra egységekre verni, teljesen értelmetlenül.

A rakéta, és minden azzal kapcsolatos, valahogy egyszerűen közelebb áll az orosz/szovjet néplélekhez.

Már Péter cár is nagyon ráfeküdt a flottafejlesztésre, tengeri hatalmat akart csinálni Oo-ból. Azért túlzás, hogy ne lennének tengerészhagyományaik.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Hol járhatott a Volk, amikor a két szerencsétlen matrózt elsodorta a víz? Egyáltalán, hogyhogy nem voltak kikötve? Amúgy valami szerelést végeztek.
Azért érdekel, merre járhattak, mert kérhettek volna légi segítséget a kereséshez.

Két napig tartottak a keresési műveletek, négy felszíni egységgel.
A Marsal Usztyinov cirkáló, az Altáj mentőhajó, a 110-es vontató hajó, és a Tamjmír jégtörő vett részt benne, plusz Ka-27 helikopterek.
Sajnos csak az egyik áldozat holttestét találták meg.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Bocs, de ezt a 100 % undorodó gyűlöletbeszédet máshol légyszíves. Köszi.
Ebben egy szazalek nem sok annyi gyulolet nem volt. Szimplan tenymegallapitas.
Nem vallaljak a felelosseget. Tagadnak hazudnak a vegletekig. Meg akkor is sokszor amikor mar minden nyilvanvalo. Lasd Csernobil film es a az orosz reakcio a CIA es ugynokokkel.

Ilyen a kulturajuk es ezt be kell kalkulalni a veluk valo barmely dologba.

A magyaroknak nemeteknek amerikaiaknak is meg van a keresztjuk. Nem gyuloletbeszed szimplan tenykerdes a dolog.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 829
31 845
113
Ebben egy szazalek nem sok annyi gyulolet nem volt. Szimplan tenymegallapitas.
Nem vallaljak a felelosseget. Tagadnak hazudnak a vegletekig. Meg akkor is sokszor amikor mar minden nyilvanvalo. Lasd Csernobil film es a az orosz reakcio a CIA es ugynokokkel.

Ilyen a kulturajuk es ezt be kell kalkulalni a veluk valo barmely dologba.

A magyaroknak nemeteknek amerikaiaknak is meg van a keresztjuk. Nem gyuloletbeszed szimplan tenykerdes a dolog.

Azért ez inkább szovjet örökség, a cári időkre nem tudom mennyire volt jellemző. Bár már ott is nyilván szokás volt a feljebbvalók elől az igazság eltitkolása a végsőkig érthető okokból, meg a kozmetikázás. Tolsztojnak van egy kisregénye a 19. századi "csecsen háborúról" (az volt valójában az első, és évtizedekig tartott, amíg sikerült megtörniük a hegyi törzseket), abban is vannak erre utalások, pl. az a rész, ahol a csecsenek lelőnek egy orosz kiskatonát, a tisztek pedig olyan jelentést írnak az "ütközetről", hogy az ellenség száz embert veszített (valójában egyet sem), erre mondtam magamban annó, hogy semmi sem változott (akkoriban volt az "első" csecsen háború). De a szovjet, különösen a sztálini időkben azért különösen leszokhattak a felelősség vállalásáról, mert a felelősség valamilyen kudarcért akkoriban automatikusan gulágot vagy tarkón lövést jelentett. A másik persze az "arc megőrzése", ami a keleti kultúrákban is fontos, az oroszoknál meg legalább annyira, erre is jócskán ráerősített a szovjet korszak, amikor a propaganda szerint minden nagyszerű kellett legyen, "nincs a Földön boldogabb, szebb ország", a szovjet tudomány és technika a világon az első, orosz ember találta fel a vasutat és a rádiót is (egyébként valóban volt mindkettőnek létező orosz feltalálója is, aki kísérletezett vele anno), a SZU majdnem annyira igyekezett a külvilág felé ilyen propagandavalóságot mutatni, mint Észak-Korea (ott sem utazgathatott elvileg külföldi kíséret nélkül, legfeljebb arra, ahova a "passzusa" szólt, mondjuk nem mindig tartották be, apámék is elmentek annak idején Moszkvából egy közeli városba műemlék kolostort vagy templomot megnézni az orosz "HÉV-vel" (elektricska), aztán utólag tudták meg, hogy az egy "zárt város" volt, ahova külföldieknek elvileg tilos volt csak úgy bemenni külön engedély nélkül).
 

Elkhound

Well-Known Member
2016. május 17.
317
1 559
93
Elkhound

Van arról esetleg valami infó, hogy hogyan tudod kinyílni még a víz alatt a mentőkapszula ajtaja? :eek:

Nincs információ, "a nyílás (~fedél) leszakad a nyomáskülönbségtől".

https://www.gazeta.ru/science/2019/04/07_a_12288715.shtml

A szonárkép azért keltette fel a figyelmemet, mert még sosem olvastam olyanról hogy merülésben lévő tengeralattjáróról sikeresen menekültek volna. Itt meg - a láthatóan nem összeroppant - hajóról hiányzik a mentőkapszula...
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Azért ez inkább szovjet örökség, a cári időkre nem tudom mennyire volt jellemző. Bár már ott is nyilván szokás volt a feljebbvalók elől az igazság eltitkolása a végsőkig érthető okokból, meg a kozmetikázás. Tolsztojnak van egy kisregénye a 19. századi "csecsen háborúról" (az volt valójában az első, és évtizedekig tartott, amíg sikerült megtörniük a hegyi törzseket), abban is vannak erre utalások, pl. az a rész, ahol a csecsenek lelőnek egy orosz kiskatonát, a tisztek pedig olyan jelentést írnak az "ütközetről", hogy az ellenség száz embert veszített (valójában egyet sem), erre mondtam magamban annó, hogy semmi sem változott (akkoriban volt az "első" csecsen háború). De a szovjet, különösen a sztálini időkben azért különösen leszokhattak a felelősség vállalásáról, mert a felelősség valamilyen kudarcért akkoriban automatikusan gulágot vagy tarkón lövést jelentett. A másik persze az "arc megőrzése", ami a keleti kultúrákban is fontos, az oroszoknál meg legalább annyira, erre is jócskán ráerősített a szovjet korszak, amikor a propaganda szerint minden nagyszerű kellett legyen, "nincs a Földön boldogabb, szebb ország", a szovjet tudomány és technika a világon az első, orosz ember találta fel a vasutat és a rádiót is (egyébként valóban volt mindkettőnek létező orosz feltalálója is, aki kísérletezett vele anno), a SZU majdnem annyira igyekezett a külvilág felé ilyen propagandavalóságot mutatni, mint Észak-Korea (ott sem utazgathatott elvileg külföldi kíséret nélkül, legfeljebb arra, ahova a "passzusa" szólt, mondjuk nem mindig tartották be, apámék is elmentek annak idején Moszkvából egy közeli városba műemlék kolostort vagy templomot megnézni az orosz "HÉV-vel" (elektricska), aztán utólag tudták meg, hogy az egy "zárt város" volt, ahova külföldieknek elvileg tilos volt csak úgy bemenni külön engedély nélkül).
A problema az hogy az elmult 100 evben semmi nem valtozott. Sot nem is akarnak valtoztatni ez igy jo szerintuk.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Nincs információ, "a nyílás (~fedél) leszakad a nyomáskülönbségtől".

https://www.gazeta.ru/science/2019/04/07_a_12288715.shtml

A szonárkép azért keltette fel a figyelmemet, mert még sosem olvastam olyanról hogy merülésben lévő tengeralattjáróról sikeresen menekültek volna. Itt meg - a láthatóan nem összeroppant - hajóról hiányzik a mentőkapszula...
Mikor merul a tengo akkor mindenki azon van azon ugykodik hogy megmentse. Kozben meg a hajo tulmelyre sulyed esosszeroppan vagy lehetetlen lesz belole a menekules. 200 meterig meg ved a mentoruha de kerdes hovaemelkedsz fel. Fagyos viharos tengeren perceidlesznek hatra. Hasulyed a hajo akkor tengon lenni extran szar. Felszini egysegnel sokkal jobb a tulelesi esely. Persze ha van mentokapszula mint az orosz tengokon az szuper. Igaz azis kell hozza hogy mukodjon, vagy nelegyen leheggesztve, vagy hogy a ajtaja ne nyiljon ki meg a vizfelszin alatt. Tudtommal 0 % os a sikeres mentesi aranya az orosz kapszulanak.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 796
75 855
113
A problema az hogy az elmult 100 evben semmi nem valtozott. Sot nem is akarnak valtoztatni ez igy jo szerintuk.

Ez azért elég nagy butaság mert minimum 2 rendszerváltás volt náluk ami gyökeres változást hozott minden elképzelhető és elképzelhetetlen dologban.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Ez azért elég nagy butaság mert minimum 2 rendszerváltás volt náluk ami gyökeres változást hozott minden elképzelhető és elképzelhetetlen dologban.
Szerintem az ucso nagy valtozast vagy hivhatjuk tenyleges valtozasnak csak a 1917 es forradalom polgarhaboru hozott. Azota csak az arnyalat valtozik a pillanatnyi gazdasagies politikai helyzet fugvenyeben de a szin ugyanaz.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
12 829
31 845
113
Szerintem az ucso nagy valtozast vagy hivhatjuk tenyleges valtozasnak csak a 1917 es forradalom polgarhaboru hozott. Azota csak az arnyalat valtozik a pillanatnyi gazdasagies politikai helyzet fugvenyeben de a szin ugyanaz.

Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.
 
  • Tetszik
Reactions: vilmoci