Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

T

Törölt tag 1945

Guest
General Electric S8G – Natural Circulation Reactor

A korábban ismertetett S5G természetes cirkulációjú reaktor, növelt teljesítményű sorozatban gyártott változata.

USN-Reactors-Ohio.jpg

A 688 osztálynál alkalmazott S6G reaktorhoz képest a természetes cirkulációjú S8G 4m hosszabb, és ezer tonnával nehezebb.

A meghajtás elemei el voltak szigetelve a hajótesttől, a 688 osztálynál alkalmazott nagyobb átmérőjű, vékonyabb húrú 7 ágú hajócsavar alacsony fordulattal járt, a gépészet mozgó elemeit CNC szerszámgépeken, 3 mikron pontossággal állították elő.
A ballisztikus rakétahordozóknál megszokott 5 csomós őrjáratozási sebességnél a primer kör keringtetésére, a hűtőfolyadék természetes konvekcióját használták fel, ekkor a keringtető szivattyúkat kikapcsolták, ami további 5dB zajcsökkenést eredményezett.
A reaktormag üzemideje utántöltésig ~15év.

Ohio-rak.jpg

Az S8G reaktor átmérőjének növekedése a korábbi reaktorokhoz képest azért nem jelentett problémát, mert a hordozott rakéták méretnövekedése úgyis egyre nagyobb átmérőjű hajótestet igényelt.

Miközben a korábbi Polaris/Poseidon rakétákkal felszerelt amerikai ballisztikus rakétahordozók a Skóciai Holy Loch, és a Spanyolországi Rota kikötőjéből folytattak őrjáratozást a Norvég és a Földközi tengeren, addig a nagyobb hatótávolságú Trident rakétákkal felszerelt Ohio osztály egységei már az USA Georgia államának Kings Bay bázisáról őrjáratoztak az Atlanti Óceán amerikai partjainál, ezáltal jelentősen nehezítve a szovjet tengeralattjáró elhárítás lehetőségeit.
A Csendes óceánon is hasonlóan eltávolodhattak az új rakétahordozók a szovjet partoktól.

Ohio.jpg

1981..97 18db Ohio

A gépészet főbb elemei:
1db S8G természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db gőzturbina, 2x 30’000LE mechanikai teljesítménnyel

Becsüljük meg az Ohio osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 60’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 170.7m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 12.8m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (60’000LE / (170.7m x 12.8m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.56)^⅓ = 25 x 1.37 = 34 csomó

Ohio-Tomahawk.jpg

A 2.2m átmérőjű Trident indítótubusba 7db Tomahawk fér.

2008-ban az első négy egységet átalakították Tomohawk robotrepülőgép hordozására, az eredeti 24 indítótubusból 22-be helyeztek hét Tomahawk-ot tartalmazó indító betétet.
Ezáltal egyetlen hajó 154db robotrepülőgépet képes hordozni, ami megfelel egy tipikus amerikai felszíni kötelék teljes javadalmazásának.
A maradék két tubust a fedélzeten szállítot, 66 főt kitevő különleges alakulatok használják zsilipként, illetve minitengeralattjáróik és egyéb eszközeik tárolására.
A különféle betét tubusokból lehetséges különféle drónok indítása is.

Jelenleg a négy legelőször átadott egységet robotrepülőgép hordozóként alkalmazzák, kettő állomásozik a Csendes és kettő az Atlanti óceánon.
A maradék tizennégy ballisztikus rakéta hordozóból nyolc a Csendes óceánon, hat az Atlanti óceánon teljesít szolgálatot, és közülük is négy egység mindig éles őrjáraton, az indítási zónában tartózkodik.
Az őrjáratok hossza átlagosan 70 nap, minden hajóhoz két teljes személyzet van (kék és arany), így le lehet 35 napra rövidíteni a bevetések közötti időt.


Események az Ohio egységek történetéből:

1986 márciusában Midway mellett az SSBN-729 USS Georgia éppen egy személyt vett fel az YTM-415 USS Secota vontatóról, amikor annak leállt a motorja, és nekisodródott a Georgia forgó hajócsavarjának, ami azonnal el is süllyesztette.
Tíz embert kimentettek, de a Secota géptermében ragadt két tengerész életét vesztette.

1989 szeptemberében a Floridai kikötő látogatásra hajózó SSBN-735 USS Pennsylvania egy iszappadra futott, ahonnan két óra elteltével tudták levontatni.
Ez volt azon ritka esetek egyike, amikor a kapitányt nem váltották le zátonyra futás után, mivel az iszap padot a pár nappal azelőtt elvonult Hugo Hurrikán hozta létre, nem szerepelt térképen.

1997-ben az SSBN-728 USS Florida kapitányát leválltották, mert nem tudott együttműködni a legénységgel.

1998 márciusában Long Islandnál a kifutás előtti gyakorlaton az SSBN-737 USS Kentucky-nek nekiment a SSN-751 USS San Juan 688i osztályú vadász.
A balesetben senki sem sérült meg, a Kentucky másnap megkezdte őrjáratát.

Sinkex.jpg

Mk48 torpedó találat az LPH-9 USS Guam-on a Sinkex éleslövészet alatt

2001 októberében a Sinkex éles gyakorlat keretében az SSBN-738 USS Maryland egyetlen éles Mk48-as torpedó indításával elsüllyesztette célpontját az LPH-9 USS Guam hordozót.

2002 májusában őrjáratozás közben az SSBN-738 USS Maryland személyzetének egy tagja szívrohamban életét vesztette.

2003 novemberében a Bangor-i kikötőben az SSBN-729 USS Georgia Trident-I C4 rakétáit cserélték, amikor a tubusban felejtett létra kilukasztotta a rakétafej burkolatát.

2008 decemberében az SSBN-736 USS West Virginia kapitányát leváltották, mivel a parancsnokának bizalma megingott benne.

2010 júniusában válaszul a Kínai rakétatesztelésre, három Tomahawk hordozó egység az SSGN-726 USS Ohio, SSGN-727 USS Michigan, és az SSGN-728 USS Florida emelkedett a felszínre, és jelezte jelenlétét, a Fülöp Szigetekenél, Dél Koreánál, és az Indiai óceánon.

2011 márciusában a Földközi tengeren az SSGN-728 USS Florida 93db Tomahawk robotrepülőgépet indított Líbia ellen, amikből 90db célba talált.

2014 júniusától az SSBN-735 USS Pennsylvania 140 napos őrjáratot teljesített, ami rekordnak számít.

2017 áprilisában a szokásos Észak Koreai fenyegetőzés hatására, az SSGN-727 USS Michigan látogatta meg a Busan-i kikötőt Dél Koreában.



Jövő hét végén jön a szovjet harmadik generáció reaktorai…
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Walker árulása után a szovjetek mindkét (evolúció - revolúció) lehetséges fejlesztési utat egymással párhuzamosan végigjárták.
NIKIET a korábban ismertetett módon dolgozott a nagy sorozatban gyártott második generációs meghajtással szerelt Pr671RTM (Victor III) és Pr667BDR/BDRM (Delta III/IV) egységek hangszigetelésén OK-300A és OK-700A jelzéssel. (evolúció)
Mivel a Pr705 (Alfa) meghajtása körüli problémákból az Afrikantov jött ki jobban, így ők lettek megbízva a harmadik generációs, az alapoktól csendesnek tervezett meghajtás kifejlesztésével. (revolúció)

Afrikantov OK-650

OK-650-1.jpg

Reaktorterem a kémlelő ablakból

OK-650.jpg

OK-650 szabályozórúdjai, és az azokat működtető motorok

Az OK-650 meghajtás egy vagy két 150MW hőteljesítményű nyomottvizes reaktort alkalmaz.
Mivel a zajcsökkentés kedvéért természetes cirkulációjú reaktorokat alkalmaztak, az ezzel a meghajtással szerelt hajók átmérője jelentősen nagyobb lett a korábbiaknál.
1980 és 1995 között 38 egységbe összesen 57db reaktort építettek.

Oscar-I.jpg

A Pr670 (Charlie) robotrepülő hordozók leváltására épült a Pr949 (Oscar I) kettő és a Pr949A (Oscar II) tizenegy egysége.

1980..83 2db Pr949 (Oscar I)
1986..96 11db Pr949A (Oscar II)

A természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, amit kívülről is hangszigeteltek.

O-5.jpg

1984-ben amint a szovjet titkosszolgálatoknak sikerült a szükséges marógépet beszerezniük a Toshibától, azok fel is kerültek a 949-esekre.

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
2db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db OK-9 gőzturbina, 2x 50’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 3200kW elektromos teljesítménnyel

O-II-1.jpg

A hajó által hordozott 550km hatótávolságú 24db P-700 Gránit robotrepülő Mach2.5 sebességgel közelíti meg célját.

Szovjet feltételezések szerint, egyetlen Pr949 (Oscar) által indított 24 robotrepülőből álló kötelék képes egy amcsi hordozót elintézni, különösen nukleáris harcirész alkalmazása esetén, miközben megépítése mindössze tizedannyiba került.

Typhoon.jpg

A Pr941 (Typhoon) 8300km hatótávolságú R-39 ballisztikus rakétából 20db-ot hordozott, és az északi sarki jég alól, de akár a saját kikötőből is fenyegethette az USA területét, ahol sem a SOSUS, sem a P-3 Orionok nem segíthették az amcsi vadász tengeralattjárókat.

A ballisztikus rakétahordozó a Pr949 (Oscar) meghajtásához hasonlót kapott, a zajcsökkentés is azonos lépéseket tartalmazott, a természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, amit kívülről is hangszigeteltek.

typhoon-2.jpg

A Pr941 (Typhoon) egységek a különleges vékonyhúrú “Toshiba” hajócsavarokat is megkapták.

1981..89 6db Pr941 (Typhoon)

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
2db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db BPTU-514 gőzturbina, 2x 50’000LE mechanikai teljesítménnyel
4db generátor, 4x 3200kW elektromos teljesítménnyel


A Pr941 (Typhoon) típus történetének érdekesebb pillanatai:


1982 Decemberében a TK-208 Pr941 (Typhoon) gyakorló lövészetre merült fel a sarki vizeken, és ahhoz hogy a felszínre törjön, 1’200t jeget emelt meg.

1983 Decemberétől 1984 Áprilisáig 121 napon át tartó őrjáraton vett részt a TK-208 Pr941 (Typhoon), amiből 90 napot a Barents és a Kara tenger jege alatt töltött.
A szovjet flottában rekord hosszúnak számító őrjárat legénységéből 137-en kaptak állami kitüntetést, a kapitányt a Szovjetunió Hőse érdemrenddel tüntették ki.

1985 Októberében a TK-12 Pr941 (Typhoon) az Északi-sarktól 80km távolságban indított gyakorló rakétát.

1988 Augusztusában gyakorlaton kis mélységben a tengerfenékre ültetett TK-208 Pr941 (Typhoon) indított sikeresen ballisztikus rakétákat.
Egy a tengerfenéken nyugvó, tengeralattjárót nem lehet torpedóval megsemmisíteni, mivel azt a torpedó aktív szonárja nem tudja megkülönböztetni a tengerfenék alakzataitól.

1989 Augusztusában az otthoni bázisán tartózkodó, a mólójához kikötött TK-13 Pr941 (Typhoon) indított két gyakorló rakétát.

1990-ben a TK-13 Pr941 (Typhoon) a kis mélységben (87m) való tengerfenékre ültetést gyakorolta.

1997 Márciusában a TK-13 Pr941 (Typhoon) először a típus történetében teljes szalvót indított, a 20db gyakorló ballisztikus rakétából 19 eltalálta célját.



Holnap jönnek a harmadik generációs szovjet vadászok, és az általuk elért eredmények…
 
T

Törölt tag 1945

Guest
A harmadik generációs vadász tengeralattjárókba az OK-650 meghajtás csak egyetlen 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort alkalmazott.
Zajcsökkentési szempontból a korábbiakban tárgyaltakkal azonos lépéseket alkalmaztak, a természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, ami különleges vékonyhúrú csendes “Toshiba” hajócsavart hajtott meg, és a hajótestet kívülről is hangszigetelték.

Akula-vs-688i.jpg

Pr971 (Akula) (piros) és a 688i (kék) rajza egymásra montírozva. Jól látható, hogy az OK-650 természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor, vadászoknál szokatlanul nagy átmérőjű törzset eredményezett.

1984..95 14db Pr971 (Akula)

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
1db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db OK-9B gőzturbina, 50’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 3200kW elektromos teljesítménnyel

Becsüljük meg a Pr971 (Akula) osztály maximális sebességét:

V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 50’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 110.3m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 13.6m

V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (50’000LE / (110.3m x 13.6m x 10.76))^⅓ = 25 x (3)^⅓ = 25 x 1.44 = 36 csomó


A Pr971 (Akula) lett a hidegháború legcsendesebb szovjet vadász tengeralattjárója, zajszintje megközelítette a 688-t, ezért nyugaton Walker class-nak nevezték.


A típus történetének érdekesebb pillanatai:

1990 nyarán a K-322 Pr971 (Akula) 14 napon (354 órán) át követett egy idegen tengeralattjárót passzív szonárja segítségével, ami minden korábbi szovjet rekordot megdöntött.

1991 Szeptemberében a K-391 Pr971 (Akula) 16 napon (380 órán) át követett egy idegen tengeralattjárót passzív szonárja segítségével, ami újabb orosz, és egyben szovjet rekord is volt.
A legénység 36 tagját magas állami kitüntetésben részesítették.

1993 Áprilisában a K-419 Morzs Pr971 (Akula) az USA nyugati partjainál tevékenykedett, demonstrálva a típus üzemeltethetőségét távoli vizeken.

1993 Augusztusában a K-331 Narval Pr971 (Akula) az amerikai partoknál várt egy tengeralattjáró kifutására, majd azt a Csendes óceánon követte.

1993 Decemberében a K-391 Kit Pr971 (Akula) a flotta történetében először indított 3M54 Gránát (manapság Kalibr-nek nevezett) robotrepülőt.

1995 Decemberében a K-461 Volk Pr971 (Akula) a Földközi tengeren kísérte a Kuznetsov hordozót, és észlelte az annak követésére érkező 688-as egységet.

1997 Augusztusában a közben átnevezett K-391 Nerpa Pr971 (Akula) négy órán át követett egy 688 osztályú tengeralattjárót, passzív szonárja segítségével.

2004 őszén a K-157 Vepr Pr971 (Akula) közös Francia – Orosz hadgyakorlaton vett részt a Norvég tengeren, majd először a flotta történetében, látogatást tett a francia haditengerészet és a NATO Breszt-i bázisán.

Sierra.jpg

Pr945 (Sierra)

Az acélépítésű, két hajógyárban is nagysorozatban párhuzamosan épített Pr971 (Akula) osztály mellett, a szovjetek folytatták a Pr671 (Victor) és Pr705 (Alfa) idején megkezdett gyakorlatot, és ugyan csak kisebb sorozatban, de párhuzamosan gyártották a Pr971 (Akula) titánból készített testvér változatát is, Pr945 (Sierra) típusjellel.
A rettenetesen drága titánötvözetből készült hajótest 25%-al kisebb tömeget eredményezett, és mivel így az elkészült hajóegységek vízi úton (folyókon) való szállítása lehetővé vált, az osztály a Gorkij hajógyárban készült, a tengertől több mint 1000km távolságban.
A gyártás helyén kívül, sem az egységek által biztonságosan elérhető mélység, sem a végsebességük, sem az automatizáltság foka nem különbözött az acéltestű nagysorozatban gyártott testvér típusától.

1984..87 2db Pr945 (Sierra I)
1990..93 2db Pr945A (Sierra II)

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
1db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db OK-9 gőzturbina, 50’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Zajcsökkentési szempontból is a korábbiakhoz hasonló lépéseket alkalmaztak, a természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, és a hajótestet kívülről is hangszigetelték.

SIERRA-Prop.jpg

Mivel a Pr945 (Sierra I) teste titánból készült, anyag összeférhetetlenség miatt a hajócsavarja sem készülhetett könnyen megmunkálható bronz ötvözetből. Titán megmunkálására viszont alkalmatlan volt a szovjet titkosszolgálatok által beszerzett Toshiba marógép, így az osztály egységeire a hagyományos, zajosabb propeller került.


A típus történetének érdekesebb pillanatai:

1997 Októberében a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) a Norvég tengeren 520m mélységben tevékenykedett.

1998 Szeptember és Novemberében a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) 76 napos bevetést teljesített, aminek folyamán, 480 órán (20 napon) át követett idegen tengeralattjárót passzív szonárja segítségével, ami újabb orosz és egyben szovjet rekord is volt.
A legénység 26 tagját magas állami kitüntetésben részesítették, a kapitány megkapta az Oroszország Hőse kitüntetést.

Mike.jpg

K-278 Pr685 (Mike)

A harmadik generációs vadász tengeralattjárók között különleges a titán hajótestű Pr685 (Mike) egység, amely csak egyetlen példányban épült, 1983-ban.

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
1db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db OK-2A gőzturbina, 42’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db OK-2F generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel


A rettenetesen drága titánötvözetből készült hajótest célja a testvér egységeihez képest dupla merülési mélység elérése.

Seasonal-thermocline-in-the-North-Atalantic.jpg

Taktikai szempontból a mélytengeri réteghatár (~1000m) alatt való üzemelés a képen látható, változó mélységű (20~100m), és évszakonként változó erősségű, illetve télen teljesen megszűnő szezonális réteghatárhoz képest egész évben garantálta felszíni szonárok és a szonárbóják előli rejtettséget.

1985 Augusztusában a Pr685 K-278 (Mike) 1027m mélységben 51 percen át tartózkodott, majd felmerülés közben 800m mélységben sikeresen indított gyakorló torpedókat.



Holnap a harmadik generáció egységeivel történt balesetek következnek…
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 631
113
Az acélépítésű, két hajógyárban is nagysorozatban párhuzamosan épített Pr971 (Akula) osztály mellett, a szovjetek folytatták a Pr671 (Victor) és Pr705 (Alfa) idején megkezdett gyakorlatot, és ugyan csak kisebb sorozatban, de párhuzamosan gyártották a Pr971 (Akula) titánból készített testvér változatát is, Pr945 (Sierra) típusjellel.
A rettenetesen drága titánötvözetből készült hajótest 25%-al kisebb tömeget eredményezett, és mivel így az elkészült hajóegységek vízi úton (folyókon) való szállítása lehetővé vált, az osztály a Gorkij hajógyárban készült, a tengertől több mint 1000km távolságban.
A gyártás helyén kívül, sem az egységek által biztonságosan elérhető mélység, sem a végsebességük, sem az automatizáltság foka nem különbözött az acéltestű nagysorozatban gyártott testvér típusától.

1984..87 2db Pr945 (Sierra I)
1990..93 2db Pr945A (Sierra II)

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
1db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db OK-9 gőzturbina, 50’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db generátor, 2x 3000kW elektromos teljesítménnyel

Zajcsökkentési szempontból is a korábbiakhoz hasonló lépéseket alkalmaztak, a természetes cirkulációjú reaktor gépészetét elszigetelték a hajótesttől, és a hajótestet kívülről is hangszigetelték.

SIERRA-Prop.jpg

Mivel a Pr945 (Sierra I) teste titánból készült, anyag összeférhetetlenség miatt a hajócsavarja sem készülhetett könnyen megmunkálható bronz ötvözetből. Titán megmunkálására viszont alkalmatlan volt a szovjet titkosszolgálatok által beszerzett Toshiba marógép, így az osztály egységeire a hagyományos, zajosabb propeller került.


A típus történetének érdekesebb pillanatai:

1997 Októberében a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) a Norvég tengeren 520m mélységben tevékenykedett.

1998 Szeptember és Novemberében a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) 76 napos bevetést teljesített, aminek folyamán, 480 órán (20 napon) át követett idegen tengeralattjárót passzív szonárja segítségével, ami újabb orosz és egyben szovjet rekord is volt.
A legénység 26 tagját magas állami kitüntetésben részesítették, a kapitány megkapta az Oroszország Hőse kitüntetést.

Mike.jpg

K-278 Pr685 (Mike)

A harmadik generációs vadász tengeralattjárók között különleges a titán hajótestű Pr685 (Mike) egység, amely csak egyetlen példányban épült, 1983-ban.

Az OK-650 gépészet főbb elemei:
1db 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
1db OK-2A gőzturbina, 42’000LE mechanikai teljesítménnyel
2db OK-2F generátor, 2x 2000kW elektromos teljesítménnyel


A rettenetesen drága titánötvözetből készült hajótest célja a testvér egységeihez képest dupla merülési mélység elérése.

Seasonal-thermocline-in-the-North-Atalantic.jpg

Taktikai szempontból a mélytengeri réteghatár (~1000m) alatt való üzemelés a képen látható, változó mélységű (20~100m), és évszakonként változó erősségű, illetve télen teljesen megszűnő szezonális réteghatárhoz képest egész évben garantálta felszíni szonárok és a szonárbóják előli rejtettséget.

1985 Augusztusában a Pr685 K-278 (Mike) 1027m mélységben 51 percen át tartózkodott, majd felmerülés közben 800m mélységben sikeresen indított gyakorló torpedókat.



Holnap a harmadik generáció egységeivel történt balesetek következnek…

Ezek szerint nem volt gond a zajosabb propeller.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
1984 végén a K-284 Pr971 (Akula) kétszer is megbukott az állami átvételen, mivel reaktorának teljesítményét nem lehetett 50% fölé növelni.
Kiderült, hogy a hűtővíz rendszere részlegesen iszappal volt eltömődve.

1985 Decemberében az állami átvétel közben a K-148 Pr949A (Oscar II) súlyos turbina baleset következik be, a megrongálódott hetedik rekeszt kilenc hónapig javítják.

1986 Áprilisában a TK-208 Pr941 (Typhoon) nyolcadik rekeszében keletkezett elektromos tűz.

880x495-298250.jpg

K-278 Pr685 (Mike) 1858m mélységben

1989 Áprilisában a Norvég tengeren 380m mélységben hajózva, a K-278 Pr685 (Mike) hetedik (hátsó) rekeszében tűz keletkezett.
A hajó vészhelyzetet jelentett, és megkezdte a felmerülést 50m-re.
A hetedik rekeszben a tüzet nem sikerült megfékezni, felmerülés közben 150m mélységben rövidzárlat keletkezett, a gőzturbina vészleállítása után a hajó elvesztette a meghajtását.
A ballaszt tank vészkifúvatása közben a még mindig lángokban álló hetedik rekeszben a nagynyomású levegő vezetéke felrobbant, és a nagynyomású levegő óriási tűzvihart okozott, ami a hatodik (turbina) rekeszre is átterjedt.
Amikor elérte a felszínt, a reaktort leállították, és a hajó az akkumulátorokon működött.
Mivel a hátsó rekeszben tomboló tüzet nem sikerült elfojtani, a hátsó ballaszt tartályok szabályzása nélkül a hajó lassan az oldalára fordult, felborult majd elsüllyedt.
Az elkésett kiürítési parancs után, csak egyetlen mentőcsónakot sikerült vízre bocsájtani, így a 69 fős legénység 42 tagja a balesetben az életét vesztette.

1990 Júniusában kifutás után a követésre kijelölt 671RTMK (Victor III) jelentette, hogy a K-119 Pr949A (Oscar II) szokatlanul zajos.
Kiderült, hogy a K-119 mindkét hajócsavar tengelye el volt görbülve.

1991 Szeptemberében a TK-17 Pr941 (Typhoon) R-39 gyakorló rakétája az indítótubusban ragadt, a robbanás kidobta a tubus zárófedelét, és a rakéta fejet a tengerbe.

1993-ban bevetésen a K-410 Szmolenszk Pr949A (Oscar II) segédturbina hibáját két napon át javították, miközben a hajó a felszín alatt maradt.

1993 Októberében a TK-17 Pr941 (Typhoon) segédturbina hibája miatt kellett a kikötőbe vontatni.

1995 Augusztusában a hajógyár hogy felhívja a Minisztérium figyelmét a pénzügyi helyzetére, megakadályozta a K-295 Drakon Pr971 (Akula) kifutását, vontatóhajókkal állták el az útját.

1996 Októberében a Csendes Óceánon őrjáratozás közben a K-331 Narval Pr971 (Akula) a hajócsavar tengelyének szigetelése tönkre ment, amit a hátsó rekeszben vízbetörés követett.
Miután a vízbetörést sikerült elhárítani, a hajó periszkóp mélységben a kisegítő hajócsavarjai segítségével 4 csomó sebességgel 10 nap alatt tette meg a hazavezető 1900km hosszú utat.

1997 Áprilisában őrjáratozás közben a K-154 Tigr Pr971 (Akula) segédturbinájából elfolyt az olaj, dízel generátor segítségével tért haza.

1997 Októberében őrjáratozás közben a K-419 Morzs Pr971 (Akula) turbina rekeszében keletkezett tűz, amit sikerült eloltani.

1998 Szeptemberében őrjáratozás közben a Csukcs tengeren a K-150 Tomszk Pr949A (Oscar II) jobb oldali merülési kormánya meghibásodott, a vészhelyzetben nagy sebességgel emelkedtek fel a felszínre, áttörve a jeget.
Mivel a felszínen kellett hazahajózni, a Bering szorosban egy orosz jégtörő mögött haladt, illetve két Il-38-as tengerészeti felderítőgép segített a jég mentesebb irány felderítésében.
A US NAVY P-3 Orionjai is többször meglátogatták a felszínen hazafelé tartó hajót.

1998 Szeptemberében a kikötőben a K-157 Vepr Pr971 (Akula) torpedó rekeszében elbarikádozta magát egy tengerész, miután 8 társát lelőtte, és a torpedók felrobbantásával fenyegetőzött.
Miután az anyja, bátyja, egy pópa, és egy pszichológus sem járt nála sikerrel, hogy rábeszélje a megadásra, 23 óra tárgyalás után az FSzB különleges egysége lerohanta a torpedó termet.
Az akcióban a tengerész az életét vesztette.

1999 nyarán felülvizsgálat közben a K-266 Orel Pr949A (Oscar II) jobboldali hajócsavar tengelyén repedéseket fedeztek fel.

1999 Augusztusában a kikötőben a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) hibás működés miatt beindult az orrban a freon tűzoltó berendezés, ami 1 fő életét követelte.

2000 Januárjában a felszínen haladó K-461 Volk Pr971 (Akula) személyzetének két tagját sodorta el a fedélzetről egy hullám.
Keresésük a viharos időjárás miatt sikertelen volt.

2000 Augusztusában gyakorlatozás közben a K-141 Kurszk Pr949A (Oscar II) egy 65-76A típusú 650mm kaliberű torpedója a fedélzeten felrobbant, a hajó 108m mélységbe merült, a balesetben a teljes 118 fő személyzet életét követelte.

Kurszk-1.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk balesete. A 650mm-es torpedó robbanása után a tengerfenéken egy 5t TNT hatóerejű második robbanás teljesen szétroncsolta a hajó orrát.

Kurszk-2.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk felemelése a célra átalakított holland Giant-4 merülő fedélzetű uszály segítségével. Az emelés előtt a szétroncsolódott orr rekeszt levágták.

Kursk-submarine-disaster.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk orrész nélkül felszínre hozott roncsa

Kursk-r.jpg

Pr949A (Oscar II) K-141 Kurszk roncsa

2003 Márciusában nagyjavítás közben a K-336 Pszkov Pr945A (Sierra II) külső hangszigetelő burkolata meggyulladt, és eloltásáig másfél órán át égett.

2004 Októberében a Motovszki öbölben K-266 Orel Pr949A (Oscar II) hármasszámú trim tartálya a leeresztő szelep hibája által okozott túlnyomás miatt szétrobbant, jelentősen megrongálva a kilencedik rekeszt.
A baleset csak azért nem követelt áldozatok, mert éppen senki sem tartózkodott a rekeszben.

2006 Novemberében nagyjavítás közben K-317 Pantera Pr971 (Akula) harmadik rekeszében keletkezett tűz, az oltásban résztvevő két tűzoltó súlyos füstmérgezést szenvedett.

2008 Novemberében az állami átvétel közben a K-152 Nerpa Pr971 (Akula) beindult az orrban a LOH tűzoltó berendezés, ami az orr rekeszben tartózkodók között 20 fő életét követelte, és további 20 fő sérülését okozta.

2012 Januárjában nagyjavítás közben K-335 Gepard Pr971 (Akula) negyedik reaktor rekeszében a hajógyári munkások alkohol-aceton keverékkel tisztítottak valamit, amikor az egyikük elejtett egy hordozható lámpát.
Az eltört izzólámpa belobbantotta a rekeszben felgyűlt alkohol-aceton párát, amitől beindult a reaktor automatikus freon tűzoltó rendszere.

2015 Áprilisában nagyjavítás közben a K-266 Orel Pr949A (Oscar II) kilencedik rekeszében volt tűz.



Jövő héten ismét az amcsik jönnek
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 343
113
Azt veszem észre,hogy egy ideig a reaktorokkal és a hozzájuk kapcsolódó berendezésekkel volt baj,miután ezt megszüntették meg minden mással van baj.
Értem én-hogy a 90-es évek nem volt a legjobb időszak de na!
Ui.:Minden orosz tengerész piromán?
 

Elkhound

Well-Known Member
2016. május 17.
332
1 660
93
Ezek szerint nem volt gond a zajosabb propeller.

A K-278 roncsán torony mögött láthatóan hiányzik a mentőkapszula. Öt tengerész 1500 m-ről kísérelte meg használni, de a felszínhez közeledve a búvónyílás kinyílt. Egy fő a hirtelen dekompresszió miatt halt meg, hárman a kapszulával együtt süllyedtek el. (vissza) Egy túlélő volt, akit a nyomásváltozás "csak kilökött".
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram and gacsat

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
19 185
60 003
113
Elkhound

Van arról esetleg valami infó, hogy hogyan tudod kinyílni még a víz alatt a mentőkapszula ajtaja? :eek:
 
M

molnibalage

Guest
Ezt egész egyszerűen nem értem. Az orosz űrtechnika világszínvonalú, a repülőgépeik hajtóműve sem katasztrofális már élettartam terén, a teljesítmény is megvan.
A tengó flotta meg ehhez képest katasztrófa és balesetek végeláthatatlan sora.

Mi a búbánattól lehet ez?
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
Ezt egész egyszerűen nem értem. Az orosz űrtechnika világszínvonalú, a repülőgépeik hajtóműve sem katasztrofális már élettartam terén, a teljesítmény is megvan.
A tengó flotta meg ehhez képest katasztrófa és balesetek végeláthatatlan sora.

Mi a búbánattól lehet ez?
Ezek a tengók még a régi, szovjet protokollok szerint voltak tervezve, építve. Az új DE tengókkal azt hiszem nem volt eddig komoly gond, az új nukleáris meghajtásúakkal még nincs sok tapasztalat, a következő évtizedben kiderül, hogy megbízhatóbbak lettek-e, mint a régi szovjet testvéreik.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Ezek a tengók még a régi, szovjet protokollok szerint voltak tervezve, építve. Az új DE tengókkal azt hiszem nem volt eddig komoly gond, az új nukleáris meghajtásúakkal még nincs sok tapasztalat, a következő évtizedben kiderül, hogy megbízhatóbbak lettek-e, mint a régi szovjet testvéreik.

Esetleg 20-30-40 ev mulva a baleset utan talan megtudunk valamit. Mi voltlegutobb is. Amint tortent egy balesetazonnaltagadtakhazudtak meg kikapcsoltak az erzekelo monitor rendszert. A minosegbiztositas hianya, a meg nemfizetett emberek, az alkoholizmus, a protekcionizmus mind mind idozitett bombakent ketyeg nallukmindenbe.
Papiron ugye az o tengoik a legbiztonsagosabbak meg mentokapszula is van bennuk. Aztan a valosagmeg arcul ut.

A hibak nalluk rendszerszinten vannak beleegetve a folyamatokba.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 597
12 631
113
Esetleg 20-30-40 ev mulva a baleset utan talan megtudunk valamit. Mi voltlegutobb is. Amint tortent egy balesetazonnaltagadtakhazudtak meg kikapcsoltak az erzekelo monitor rendszert. A minosegbiztositas hianya, a meg nemfizetett emberek, az alkoholizmus, a protekcionizmus mind mind idozitett bombakent ketyeg nallukmindenbe.
Papiron ugye az o tengoik a legbiztonsagosabbak meg mentokapszula is van bennuk. Aztan a valosagmeg arcul ut.

A hibak nalluk rendszerszinten vannak beleegetve a folyamatokba.

Biztosan(?) akkor lehet szemléletváltozásról beszélni, amikor teljesen eltűnik egy generáció, kicserélődik a népesség.
Sztálin 66 éve halt meg, mégis még mindig tömegek éltetik.
70 évet akartam írni, de jó lesz az legalább 90 évnek is...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
Esetleg 20-30-40 ev mulva a baleset utan talan megtudunk valamit. Mi voltlegutobb is. Amint tortent egy balesetazonnaltagadtakhazudtak meg kikapcsoltak az erzekelo monitor rendszert. A minosegbiztositas hianya, a meg nemfizetett emberek, az alkoholizmus, a protekcionizmus mind mind idozitett bombakent ketyeg nallukmindenbe.
Papiron ugye az o tengoik a legbiztonsagosabbak meg mentokapszula is van bennuk. Aztan a valosagmeg arcul ut.

A hibak nalluk rendszerszinten vannak beleegetve a folyamatokba.
Bocs, de ezt a 100 % undorodó gyűlöletbeszédet máshol légyszíves. Köszi.
 
  • Tetszik
Reactions: Masztiff
T

Törölt tag 1945

Guest
Ezt egész egyszerűen nem értem. Az orosz űrtechnika világszínvonalú, a repülőgépeik hajtóműve sem katasztrofális már élettartam terén, a teljesítmény is megvan.
A tengó flotta meg ehhez képest katasztrófa és balesetek végeláthatatlan sora.

Mi a búbánattól lehet ez?

Ezen én is gondolkoztam, miközben gyűjtöttem az adatokat...
... valahogyan az orosz/szovjet sohasem volt igazán hajós nép.

Az összes nagy háborújukban a szárazföldön akarták lerohanni őket a nyugat-európaiak, és minden emlékezetes győzelmük szárazföldön történt. Tengeri csatát szinte sohasem nyertek, még a cári időszakot is ideértve.

Az angol-szászok meg állandóan tengeren harcoltak, és párszáz év alatt kialakult a hajózás kultúrája, amit a szovjetek tervutasítással, meg paranccsal próbáltak pótolni, bár a vezetés (a mai napig) mindig is csak gyanakodva, félszívvel (és negyed költségvetéssel) támogatta a tengeri víziókat.
Nos ezt a csordogáló költségvetést is el lehetett pl Sierra egységekre verni, teljesen értelmetlenül.

A rakéta, és minden azzal kapcsolatos, valahogy egyszerűen közelebb áll az orosz/szovjet néplélekhez.