T
Törölt tag 1945
Guest
General Electric S8G – Natural Circulation Reactor
A korábban ismertetett S5G természetes cirkulációjú reaktor, növelt teljesítményű sorozatban gyártott változata.
A 688 osztálynál alkalmazott S6G reaktorhoz képest a természetes cirkulációjú S8G 4m hosszabb, és ezer tonnával nehezebb.
A meghajtás elemei el voltak szigetelve a hajótesttől, a 688 osztálynál alkalmazott nagyobb átmérőjű, vékonyabb húrú 7 ágú hajócsavar alacsony fordulattal járt, a gépészet mozgó elemeit CNC szerszámgépeken, 3 mikron pontossággal állították elő.
A ballisztikus rakétahordozóknál megszokott 5 csomós őrjáratozási sebességnél a primer kör keringtetésére, a hűtőfolyadék természetes konvekcióját használták fel, ekkor a keringtető szivattyúkat kikapcsolták, ami további 5dB zajcsökkenést eredményezett.
A reaktormag üzemideje utántöltésig ~15év.
Az S8G reaktor átmérőjének növekedése a korábbi reaktorokhoz képest azért nem jelentett problémát, mert a hordozott rakéták méretnövekedése úgyis egyre nagyobb átmérőjű hajótestet igényelt.
Miközben a korábbi Polaris/Poseidon rakétákkal felszerelt amerikai ballisztikus rakétahordozók a Skóciai Holy Loch, és a Spanyolországi Rota kikötőjéből folytattak őrjáratozást a Norvég és a Földközi tengeren, addig a nagyobb hatótávolságú Trident rakétákkal felszerelt Ohio osztály egységei már az USA Georgia államának Kings Bay bázisáról őrjáratoztak az Atlanti Óceán amerikai partjainál, ezáltal jelentősen nehezítve a szovjet tengeralattjáró elhárítás lehetőségeit.
A Csendes óceánon is hasonlóan eltávolodhattak az új rakétahordozók a szovjet partoktól.
1981..97 18db Ohio
A gépészet főbb elemei:
1db S8G természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db gőzturbina, 2x 30’000LE mechanikai teljesítménnyel
Becsüljük meg az Ohio osztály maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 60’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 170.7m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 12.8m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (60’000LE / (170.7m x 12.8m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.56)^⅓ = 25 x 1.37 = 34 csomó
A 2.2m átmérőjű Trident indítótubusba 7db Tomahawk fér.
2008-ban az első négy egységet átalakították Tomohawk robotrepülőgép hordozására, az eredeti 24 indítótubusból 22-be helyeztek hét Tomahawk-ot tartalmazó indító betétet.
Ezáltal egyetlen hajó 154db robotrepülőgépet képes hordozni, ami megfelel egy tipikus amerikai felszíni kötelék teljes javadalmazásának.
A maradék két tubust a fedélzeten szállítot, 66 főt kitevő különleges alakulatok használják zsilipként, illetve minitengeralattjáróik és egyéb eszközeik tárolására.
A különféle betét tubusokból lehetséges különféle drónok indítása is.
Jelenleg a négy legelőször átadott egységet robotrepülőgép hordozóként alkalmazzák, kettő állomásozik a Csendes és kettő az Atlanti óceánon.
A maradék tizennégy ballisztikus rakéta hordozóból nyolc a Csendes óceánon, hat az Atlanti óceánon teljesít szolgálatot, és közülük is négy egység mindig éles őrjáraton, az indítási zónában tartózkodik.
Az őrjáratok hossza átlagosan 70 nap, minden hajóhoz két teljes személyzet van (kék és arany), így le lehet 35 napra rövidíteni a bevetések közötti időt.
Események az Ohio egységek történetéből:
1986 márciusában Midway mellett az SSBN-729 USS Georgia éppen egy személyt vett fel az YTM-415 USS Secota vontatóról, amikor annak leállt a motorja, és nekisodródott a Georgia forgó hajócsavarjának, ami azonnal el is süllyesztette.
Tíz embert kimentettek, de a Secota géptermében ragadt két tengerész életét vesztette.
1989 szeptemberében a Floridai kikötő látogatásra hajózó SSBN-735 USS Pennsylvania egy iszappadra futott, ahonnan két óra elteltével tudták levontatni.
Ez volt azon ritka esetek egyike, amikor a kapitányt nem váltották le zátonyra futás után, mivel az iszap padot a pár nappal azelőtt elvonult Hugo Hurrikán hozta létre, nem szerepelt térképen.
1997-ben az SSBN-728 USS Florida kapitányát leválltották, mert nem tudott együttműködni a legénységgel.
1998 márciusában Long Islandnál a kifutás előtti gyakorlaton az SSBN-737 USS Kentucky-nek nekiment a SSN-751 USS San Juan 688i osztályú vadász.
A balesetben senki sem sérült meg, a Kentucky másnap megkezdte őrjáratát.
Mk48 torpedó találat az LPH-9 USS Guam-on a Sinkex éleslövészet alatt
2001 októberében a Sinkex éles gyakorlat keretében az SSBN-738 USS Maryland egyetlen éles Mk48-as torpedó indításával elsüllyesztette célpontját az LPH-9 USS Guam hordozót.
2002 májusában őrjáratozás közben az SSBN-738 USS Maryland személyzetének egy tagja szívrohamban életét vesztette.
2003 novemberében a Bangor-i kikötőben az SSBN-729 USS Georgia Trident-I C4 rakétáit cserélték, amikor a tubusban felejtett létra kilukasztotta a rakétafej burkolatát.
2008 decemberében az SSBN-736 USS West Virginia kapitányát leváltották, mivel a parancsnokának bizalma megingott benne.
2010 júniusában válaszul a Kínai rakétatesztelésre, három Tomahawk hordozó egység az SSGN-726 USS Ohio, SSGN-727 USS Michigan, és az SSGN-728 USS Florida emelkedett a felszínre, és jelezte jelenlétét, a Fülöp Szigetekenél, Dél Koreánál, és az Indiai óceánon.
2011 márciusában a Földközi tengeren az SSGN-728 USS Florida 93db Tomahawk robotrepülőgépet indított Líbia ellen, amikből 90db célba talált.
2014 júniusától az SSBN-735 USS Pennsylvania 140 napos őrjáratot teljesített, ami rekordnak számít.
2017 áprilisában a szokásos Észak Koreai fenyegetőzés hatására, az SSGN-727 USS Michigan látogatta meg a Busan-i kikötőt Dél Koreában.
Jövő hét végén jön a szovjet harmadik generáció reaktorai…
A korábban ismertetett S5G természetes cirkulációjú reaktor, növelt teljesítményű sorozatban gyártott változata.
A 688 osztálynál alkalmazott S6G reaktorhoz képest a természetes cirkulációjú S8G 4m hosszabb, és ezer tonnával nehezebb.
A meghajtás elemei el voltak szigetelve a hajótesttől, a 688 osztálynál alkalmazott nagyobb átmérőjű, vékonyabb húrú 7 ágú hajócsavar alacsony fordulattal járt, a gépészet mozgó elemeit CNC szerszámgépeken, 3 mikron pontossággal állították elő.
A ballisztikus rakétahordozóknál megszokott 5 csomós őrjáratozási sebességnél a primer kör keringtetésére, a hűtőfolyadék természetes konvekcióját használták fel, ekkor a keringtető szivattyúkat kikapcsolták, ami további 5dB zajcsökkenést eredményezett.
A reaktormag üzemideje utántöltésig ~15év.
Az S8G reaktor átmérőjének növekedése a korábbi reaktorokhoz képest azért nem jelentett problémát, mert a hordozott rakéták méretnövekedése úgyis egyre nagyobb átmérőjű hajótestet igényelt.
Miközben a korábbi Polaris/Poseidon rakétákkal felszerelt amerikai ballisztikus rakétahordozók a Skóciai Holy Loch, és a Spanyolországi Rota kikötőjéből folytattak őrjáratozást a Norvég és a Földközi tengeren, addig a nagyobb hatótávolságú Trident rakétákkal felszerelt Ohio osztály egységei már az USA Georgia államának Kings Bay bázisáról őrjáratoztak az Atlanti Óceán amerikai partjainál, ezáltal jelentősen nehezítve a szovjet tengeralattjáró elhárítás lehetőségeit.
A Csendes óceánon is hasonlóan eltávolodhattak az új rakétahordozók a szovjet partoktól.
1981..97 18db Ohio
A gépészet főbb elemei:
1db S8G természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db gőzturbina, 2x 30’000LE mechanikai teljesítménnyel
Becsüljük meg az Ohio osztály maximális sebességét:
V – tengeralattjáró maximális sebessége csomóban <- ezt keressük
K – hajócsavar számától függő koefficiens (25 egypropelleres egységekre, 24 kétpropelleresre); 25
P – meghajtás tengelyteljesítménye LE-ben; 60’000LE
L – tengeralattjáró hossza méterben; 170.7m
D – tengeralattjáró átmérője méterben; 12.8m
V = K (P / (L x D x 10.76))^⅓ = 25 x (60’000LE / (170.7m x 12.8m x 10.76))^⅓ = 25 x (2.56)^⅓ = 25 x 1.37 = 34 csomó
A 2.2m átmérőjű Trident indítótubusba 7db Tomahawk fér.
2008-ban az első négy egységet átalakították Tomohawk robotrepülőgép hordozására, az eredeti 24 indítótubusból 22-be helyeztek hét Tomahawk-ot tartalmazó indító betétet.
Ezáltal egyetlen hajó 154db robotrepülőgépet képes hordozni, ami megfelel egy tipikus amerikai felszíni kötelék teljes javadalmazásának.
A maradék két tubust a fedélzeten szállítot, 66 főt kitevő különleges alakulatok használják zsilipként, illetve minitengeralattjáróik és egyéb eszközeik tárolására.
A különféle betét tubusokból lehetséges különféle drónok indítása is.
Jelenleg a négy legelőször átadott egységet robotrepülőgép hordozóként alkalmazzák, kettő állomásozik a Csendes és kettő az Atlanti óceánon.
A maradék tizennégy ballisztikus rakéta hordozóból nyolc a Csendes óceánon, hat az Atlanti óceánon teljesít szolgálatot, és közülük is négy egység mindig éles őrjáraton, az indítási zónában tartózkodik.
Az őrjáratok hossza átlagosan 70 nap, minden hajóhoz két teljes személyzet van (kék és arany), így le lehet 35 napra rövidíteni a bevetések közötti időt.
Események az Ohio egységek történetéből:
1986 márciusában Midway mellett az SSBN-729 USS Georgia éppen egy személyt vett fel az YTM-415 USS Secota vontatóról, amikor annak leállt a motorja, és nekisodródott a Georgia forgó hajócsavarjának, ami azonnal el is süllyesztette.
Tíz embert kimentettek, de a Secota géptermében ragadt két tengerész életét vesztette.
1989 szeptemberében a Floridai kikötő látogatásra hajózó SSBN-735 USS Pennsylvania egy iszappadra futott, ahonnan két óra elteltével tudták levontatni.
Ez volt azon ritka esetek egyike, amikor a kapitányt nem váltották le zátonyra futás után, mivel az iszap padot a pár nappal azelőtt elvonult Hugo Hurrikán hozta létre, nem szerepelt térképen.
1997-ben az SSBN-728 USS Florida kapitányát leválltották, mert nem tudott együttműködni a legénységgel.
1998 márciusában Long Islandnál a kifutás előtti gyakorlaton az SSBN-737 USS Kentucky-nek nekiment a SSN-751 USS San Juan 688i osztályú vadász.
A balesetben senki sem sérült meg, a Kentucky másnap megkezdte őrjáratát.
Mk48 torpedó találat az LPH-9 USS Guam-on a Sinkex éleslövészet alatt
2001 októberében a Sinkex éles gyakorlat keretében az SSBN-738 USS Maryland egyetlen éles Mk48-as torpedó indításával elsüllyesztette célpontját az LPH-9 USS Guam hordozót.
2002 májusában őrjáratozás közben az SSBN-738 USS Maryland személyzetének egy tagja szívrohamban életét vesztette.
2003 novemberében a Bangor-i kikötőben az SSBN-729 USS Georgia Trident-I C4 rakétáit cserélték, amikor a tubusban felejtett létra kilukasztotta a rakétafej burkolatát.
2008 decemberében az SSBN-736 USS West Virginia kapitányát leváltották, mivel a parancsnokának bizalma megingott benne.
2010 júniusában válaszul a Kínai rakétatesztelésre, három Tomahawk hordozó egység az SSGN-726 USS Ohio, SSGN-727 USS Michigan, és az SSGN-728 USS Florida emelkedett a felszínre, és jelezte jelenlétét, a Fülöp Szigetekenél, Dél Koreánál, és az Indiai óceánon.
2011 márciusában a Földközi tengeren az SSGN-728 USS Florida 93db Tomahawk robotrepülőgépet indított Líbia ellen, amikből 90db célba talált.
2014 júniusától az SSBN-735 USS Pennsylvania 140 napos őrjáratot teljesített, ami rekordnak számít.
2017 áprilisában a szokásos Észak Koreai fenyegetőzés hatására, az SSGN-727 USS Michigan látogatta meg a Busan-i kikötőt Dél Koreában.
Jövő hét végén jön a szovjet harmadik generáció reaktorai…