Tengerészeti atomreaktorok

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.

Neem ez nem illik bele a sztereotípiákba.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

Elkhound

Well-Known Member
2016. május 17.
338
1 707
93
Mikor merul a tengo akkor mindenki azon van azon ugykodik hogy megmentse. Kozben meg a hajo tulmelyre sulyed esosszeroppan vagy lehetetlen lesz belole a menekules. 200 meterig meg ved a mentoruha de kerdes hovaemelkedsz fel. Fagyos viharos tengeren perceidlesznek hatra. Hasulyed a hajo akkor tengon lenni extran szar. Felszini egysegnel sokkal jobb a tulelesi esely. Persze ha van mentokapszula mint az orosz tengokon az szuper. Igaz azis kell hozza hogy mukodjon, vagy nelegyen leheggesztve, vagy hogy a ajtaja ne nyiljon ki meg a vizfelszin alatt. Tudtommal 0 % os a sikeres mentesi aranya az orosz kapszulanak.

Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fip7

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.

Szerintem a KGB egy percig nem engedte ki a kezebol a hatalmat. Meximum elbizonytalanodott de vegig ott voltak a dontesi poziciokban. Nem veletlen nem lett semilyen tisztogatas es ha ma is ki ul az elnoki szekben?

A mai oroszorszag nem mas mint egy nemileg modernizalt szovjetunio az az ahogy Putyin mondta "Nagy oroszorszag csak maskent hivtuk" Es ez a fajta hasonlosag azonossag naprol napra erosebben tisztabban lathato.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
"a kapszula mukodott amig meg nem hibasodott"

Hat ez az !!! :)
Minden addig mukodik ameddig meg nem hibasodik.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi
M

molnibalage

Guest
Szerintem a KGB egy percig nem engedte ki a kezebol a hatalmat. Meximum elbizonytalanodott de vegig ott voltak a dontesi poziciokban. Nem veletlen nem lett semilyen tisztogatas es ha ma is ki ul az elnoki szekben?

A mai oroszorszag nem mas mint egy nemileg modernizalt szovjetunio az az ahogy Putyin mondta "Nagy oroszorszag csak maskent hivtuk" Es ez a fajta hasonlosag azonossag naprol napra erosebben tisztabban lathato.
Kéretik ezt az Oroszország off topikban folytatni.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
Pontosan. Az irány jó. Erre kell haladni.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Ozzy! Nem lehetett volna a Toshiba hajócsavarról levenni a mintát, és titánból leönteni az új hajócsavart?
Titánból nem öntenek ilyen dolgokat. A kavitációval az a gond, hogy csak úgy lehet ellene védekezni, ha az anyagban minimális a feszültség plusz a felső réteg nagyon kemény. Ezt alapból nem lehet megcsinálni. A gond az, hogy az öntésnél meg kell közelíteni az előgyártmányt és ekkor belefutunk az eltérő lehűlés problémájába. A propeller lapátok egészen vékonyak, az agyrész meg vastag. Az eltérő lehűlés miatt eltérő szövetszerkezet jöhet létre, illetve kedvezőtlenül alakulhatnak a feszültségek.

Kiel-ben láttam propeller-gyárat - illetve itt is írtam már hegesztési utasítást propeller javítására (igaz, ez "csak" bronz-ötvözet volt). Bronzot lehetett görgőzni (hidegen alakítani és így felkeményíteni), de ez a titánnál sokkal nehezebb, arról nem is beszélve, hogy megmunkálni is egy rémálom. Szerintem az lehetett a gond, hogy a szerszám gép nem volt elég merev, így a rezgések átadódtak a szerszámra, emiatt a felületi minőség szar lett.

Igazából a komoly zsugát az amerikaiak jól titkolták. Ők már ekkor "kavitációval" (az erózió egyik fajtája) munkálták meg a propeller és turbina/kompresszor alkatrészeket. Az elv abban állt, hogy kémiai erózióval munkálták meg, így nem vittek feszültséget az anyagba, a forgács-leválasztás végig egyenletes volt és gyönyörű felületet kaptak. Mivel minimális volt a bevitt feszültség, ezután a kémiai bevonatolás (CVD) "relatív" egyszerűen ment - ez nagyon leegyszerűsítve olyan, mint a fogaskerekeknél a betétedzés. A fogaskerék anyaga az elején alacsony széntartalmú, emiatt szívós és könnyen előmunkálható. Előmunkálás után jön a betétedzés (egy fadobozba csomagolják a fogaskereket, kívül csontliszt meg kokszba van becsomagolva az a felület, amit szénnel akarunk dúsítani. Amit meg nem, az le van takarva). A betétedzés után sok a karbon a fogrészben, ezt jól meghőkezelik (edzik megeresztik), majd készre köszörülik. Hasonló a játék a CVD-vel, csak itt a titán felületén akkoriban egy nitro-cianidos kezelést csináltak, így egyszerre lett karbon és nitrid alapú kemény bevonat TiC - ez titán-karbid, ez fekete és TiN - ez a titán-nitrid, ez aranyszínű, majd ezután jönne egy polírozás.

Ezt kellett volna az akkori szovjet iparnak megugrani...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
Titánból nem öntenek ilyen dolgokat. A kavitációval az a gond, hogy csak úgy lehet ellene védekezni, ha az anyagban minimális a feszültség plusz a felső réteg nagyon kemény. Ezt alapból nem lehet megcsinálni. A gond az, hogy az öntésnél meg kell közelíteni az előgyártmányt és ekkor belefutunk az eltérő lehűlés problémájába. A propeller lapátok egészen vékonyak, az agyrész meg vastag. Az eltérő lehűlés miatt eltérő szövetszerkezet jöhet létre, illetve kedvezőtlenül alakulhatnak a feszültségek.

Kiel-ben láttam propeller-gyárat - illetve itt is írtam már hegesztési utasítást propeller javítására (igaz, ez "csak" bronz-ötvözet volt). Bronzot lehetett görgőzni (hidegen alakítani és így felkeményíteni), de ez a titánnál sokkal nehezebb, arról nem is beszélve, hogy megmunkálni is egy rémálom. Szerintem az lehetett a gond, hogy a szerszám gép nem volt elég merev, így a rezgések átadódtak a szerszámra, emiatt a felületi minőség szar lett.

Igazából a komoly zsugát az amerikaiak jól titkolták. Ők már ekkor "kavitációval" (az erózió egyik fajtája) munkálták meg a propeller és turbina/kompresszor alkatrészeket. Az elv abban állt, hogy kémiai erózióval munkálták meg, így nem vittek feszültséget az anyagba, a forgács-leválasztás végig egyenletes volt és gyönyörű felületet kaptak. Mivel minimális volt a bevitt feszültség, ezután a kémiai bevonatolás (CVD) "relatív" egyszerűen ment - ez nagyon leegyszerűsítve olyan, mint a fogaskerekeknél a betétedzés. A fogaskerék anyaga az elején alacsony széntartalmú, emiatt szívós és könnyen előmunkálható. Előmunkálás után jön a betétedzés (egy fadobozba csomagolják a fogaskereket, kívül csontliszt meg kokszba van becsomagolva az a felület, amit szénnel akarunk dúsítani. Amit meg nem, az le van takarva). A betétedzés után sok a karbon a fogrészben, ezt jól meghőkezelik (edzik megeresztik), majd készre köszörülik. Hasonló a játék a CVD-vel, csak itt a titán felületén akkoriban egy nitro-cianidos kezelést csináltak, így egyszerre lett karbon és nitrid alapú kemény bevonat TiC - ez titán-karbid, ez fekete és TiN - ez a titán-nitrid, ez aranyszínű, majd ezután jönne egy polírozás.

Ezt kellett volna az akkori szovjet iparnak megugrani...

Ők nem ismerték ezt a kémiai megmunkálást vagy nem tudták ipari szinten művelni?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Ők nem ismerték ezt a kémiai megmunkálást vagy nem tudták ipari szinten művelni?
Az elvet valószínűleg ismerték, meg lehet, hogy valahol, valamelyik egyetemen egy mintát el tudtak készíteni, de piszkosul hiányoztak a CNC gépek. Egy bizonyos szint felett már nem lehet kézzel esztergálni, oda kell a gépi vezérlés.

Érdekes adalék a korszak viszonyaihoz az alábbi linken leírt botrány:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba-Kongsberg_scandal
Érdemes összeszámolni a gépeket és az akkori, csúcson lévő Szovjetúnió szintjén nézni. Ha lett volna technológia a gépekre, akkor lett volna szovjet CNC vezérlés a komplett szocialista blokkban. A beszerzés mennyisége és célállomás azonban mást sejtet...

Emiatt voltak botrányos szar minőségűek a korabeli szovjet csapágyak is. A komolyabb szerszámgépek akkoriban vagy a TOS-tól vagy a Skoda-tól jöttek. Amiben az oroszok előre voltak, azok a gépágyazások. Full, tömör ágyazású gépek voltak (akkoriban csak kevés gépnek volt külön ágyazása, így az egymás mellett lévő gépek egymást gerjesztették...), szemben az akkori nyugati gépekkel, amelyek üregesek voltak.

A CNC az 50-es években kezdődött, 1970-re a nyugati cégeknél már napi cikk volt. Magyarország 1975-ben kezdi el.

Egyik ismerősöm projekt-menedzser volt egy robotos cégnél. Utolsó melója Irktuszk-ban volt egy CNC szegecselő gépsor... Na, vajon mit szegecselnek ott, amihez a precizitás kell...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
Az elvet valószínűleg ismerték, meg lehet, hogy valahol, valamelyik egyetemen egy mintát el tudtak készíteni, de piszkosul hiányoztak a CNC gépek. Egy bizonyos szint felett már nem lehet kézzel esztergálni, oda kell a gépi vezérlés.

Érdekes adalék a korszak viszonyaihoz az alábbi linken leírt botrány:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba-Kongsberg_scandal
Érdemes összeszámolni a gépeket és az akkori, csúcson lévő Szovjetúnió szintjén nézni. Ha lett volna technológia a gépekre, akkor lett volna szovjet CNC vezérlés a komplett szocialista blokkban. A beszerzés mennyisége és célállomás azonban mást sejtet...

Emiatt voltak botrányos szar minőségűek a korabeli szovjet csapágyak is. A komolyabb szerszámgépek akkoriban vagy a TOS-tól vagy a Skoda-tól jöttek. Amiben az oroszok előre voltak, azok a gépágyazások. Full, tömör ágyazású gépek voltak (akkoriban csak kevés gépnek volt külön ágyazása, így az egymás mellett lévő gépek egymást gerjesztették...), szemben az akkori nyugati gépekkel, amelyek üregesek voltak.

A CNC az 50-es években kezdődött, 1970-re a nyugati cégeknél már napi cikk volt. Magyarország 1975-ben kezdi el.

Egyik ismerősöm projekt-menedzser volt egy robotos cégnél. Utolsó melója Irktuszk-ban volt egy CNC szegecselő gépsor... Na, vajon mit szegecselnek ott, amihez a precizitás kell...

Repülőhöz?IAPO?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113

Egyébként m9st hogy állnak ezzel az oroszok?Amiről tudok biztosan nyilatkozni az a Kamov gyár ahol modern(nyugati vagy japán meg nem mondom)gépek vannak és ha jól rémlik az UVZ gyárat is mosernizálták.
Az embargó kiterjed ezekre a gépekre is?Ők tudnak maguknak ilyen gépejet gyártani?
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...), szóval a hajócsavar már a levegőn elkezd rohadni - holott önmagában tengervízálló is lenne. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor a mezei acéllétrába rozsdamentes csavart raknak.

A termodinamikai hajtóerő a potenciálkülönbség - titán/bronz esetében 450mV, a tömegarányok brutálisak (egy-egy hajócsavar tömeg a hajótesthez....) és a kitűnő elektrolit, a tengervíz. Hát jól kibasztak magukkal. Célszerűségi okokból a hajótestnek kell "rohadni" (ez a tömeg és felület arány miatt minimális), szóval olyan anyagot kell választani, ami kibírja a tengervizet és nagyjából a titán mellett van.. Vas vagy nikkel alapú cucc nem játszik, alumínium még ok lenne, viszont nem bírja a terhelést. Alumínium gáz, egyedül ami eszembe jut terhelés/tengervíz vonalon az a 8090-T81-as ötvözet lenne, csak az meg végképp a sci-fi kategória volt(?) akkoriban. Szóval felültek a titán-propeller-szopórollerre...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 955
85 572
113
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...), szóval a hajócsavar már a levegőn elkezd rohadni - holott önmagában tengervízálló is lenne. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor a mezei acéllétrába rozsdamentes csavart raknak.

A termodinamikai hajtóerő a potenciálkülönbség - titán/bronz esetében 450mV, a tömegarányok brutálisak (egy-egy hajócsavar tömeg a hajótesthez....) és a kitűnő elektrolit, a tengervíz. Hát jól kibasztak magukkal. Célszerűségi okokból a hajótestnek kell "rohadni" (ez a tömeg és felület arány miatt minimális), szóval olyan anyagot kell választani, ami kibírja a tengervizet és nagyjából a titán mellett van.. Vas vagy nikkel alapú cucc nem játszik, alumínium még ok lenne, viszont nem bírja a terhelést. Alumínium gáz, egyedül ami eszembe jut terhelés/tengervíz vonalon az a 8090-T81-as ötvözet lenne, csak az meg végképp a sci-fi kategória volt(?) akkoriban. Szóval felültek a titán-propeller-szopórollerre...

Az amerikaiak csináltak hajó méretű és alkú zsebtelepet mondjuk ott acél+"alumónium" kombót alkalmaztak.
 

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 779
18 033
113
Egyébként m9st hogy állnak ezzel az oroszok?Amiről tudok biztosan nyilatkozni az a Kamov gyár ahol modern(nyugati vagy japán meg nem mondom)gépek vannak és ha jól rémlik az UVZ gyárat is mosernizálták.
Az embargó kiterjed ezekre a gépekre is?Ők tudnak maguknak ilyen gépejet gyártani?
ezeket már korábban beszerezték, olaj-, gázipar szerintem nagy tételben vett ezekből. plusz majdnem minden gyártó kiment Kínába, mert ott occó a munkaerő és akkora tételben vásároltak, a kínaiak meg keresztben szarnak az embargókra.

Egy időben kerestem az orosz olajos cégeket a tőzsdén (na nem a Gazprom, hanem azokat, akik begyártanak az olajos nagyoknak). Így találtam meg a C.A.T.-ot, meg a HMS-t, nagyon komoly turbinákat/kompresszorokat gyártanak, szóval ott tuti, hogy megfelelő CAD, CFD meg CNC legyártani. A hadiiparban meg 100%-ra veszem. Meg különben is, ha kispufóknak van Maybach-ja, nem hiszem, hogy Oroszországban ne lenne háttér.

Csak abba gondolj bele, hogy mennyibe kerül egy gázvezeték. A csövek mérete adott (40 coll), a mennyiséget csak úgy tudod fokozni, hogy a nyomást növeled. Ehhez viszont combos kompresszor kell, ami ráadásul megbízható. A jelek szerint összehozták.

Jelenleg az egykristály-növesztéssel szívnak, meg az überbrutál-tiszta nikkel előállítással a gázturbinákhoz. Szerintem akad pár ember majd minden ország titkosszolgálatában, aki tudja, mire érdemes figyelni, ha egy ország képességeit akarod kifürkészni. Manapság már nem lehetetlen.
 

DINAMO

Well-Known Member
2017. április 5.
3 476
1 826
113
Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.
A 90 utani kaotikus idoszak gyakorlatilag megegyezik a 17 utani polgarhaborus kaotikus idoszakkal. Elvesztettek egy haborut, a gazdasag osszeomlott a kozponti vezetes megszunt vagy meggyengult. A hatalomert csoportok kezdtek el harcolni anno politikai 90 ben gazdasagi csoportok . Valoban volt remeny egy ujrakezdesre valos valtozasra de sajnos a regi csapat a komunistak yoztek akik elkezdtek ujraepiteni a szovjetuniot . Kicsit modernebb hatekonyabb de az irany ugyanaz.

Nincs valtozas. Lenin meg mindig ott van a Moszkva es az orosz emberek eletenek kozpontjaban.
 

enzo

Well-Known Member
2014. augusztus 4.
14 612
37 003
113
E
A 90 utani kaotikus idoszak gyakorlatilag megegyezik a 17 utani polgarhaborus kaotikus idoszakkal. Elvesztettek egy haborut, a gazdasag osszeomlott a kozponti vezetes megszunt vagy meggyengult. A hatalomert csoportok kezdtek el harcolni anno politikai 90 ben gazdasagi csoportok . Valoban volt remeny egy ujrakezdesre valos valtozasra de sajnos a regi csapat a komunistak yoztek akik elkezdtek ujraepiteni a szovjetuniot . Kicsit modernebb hatekonyabb de az irany ugyanaz.

Nincs valtozas. Lenin meg mindig ott van a Moszkva es az orosz emberek eletenek kozpontjaban.

Oroszországgal kapcsolatos off-topicban kellene ezt folytatni, nem itt.
 
M

molnibalage

Guest
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...),.
Ezt úgy kell érteni, hogy a pot. diffnél, ha összekötöm a két részt kábellel és égni fog a lámpa?
Anno műszaki kémián végeztem korrózió sebesség mérést, pont az ólom és mittomén mit kaptam és kijött olyan sebesség, ami valami nagyságrendekkel kisebb volt minden másnál.

Ez azt jelenti, hogy akkor a hajócsavar védelme az úgy van, hogy lényegében a hajótest tömegét eszi folyamatosan az elektrokémiai korrózió? Vagy erre van külön fogyó test beépítve? A hajóknál úgy tudom, hogy van ilyen.