Tengerészeti atomreaktorok

Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.

Neem ez nem illik bele a sztereotípiákba.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Mikor merul a tengo akkor mindenki azon van azon ugykodik hogy megmentse. Kozben meg a hajo tulmelyre sulyed esosszeroppan vagy lehetetlen lesz belole a menekules. 200 meterig meg ved a mentoruha de kerdes hovaemelkedsz fel. Fagyos viharos tengeren perceidlesznek hatra. Hasulyed a hajo akkor tengon lenni extran szar. Felszini egysegnel sokkal jobb a tulelesi esely. Persze ha van mentokapszula mint az orosz tengokon az szuper. Igaz azis kell hozza hogy mukodjon, vagy nelegyen leheggesztve, vagy hogy a ajtaja ne nyiljon ki meg a vizfelszin alatt. Tudtommal 0 % os a sikeres mentesi aranya az orosz kapszulanak.

Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and fip7
Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.

Szerintem a KGB egy percig nem engedte ki a kezebol a hatalmat. Meximum elbizonytalanodott de vegig ott voltak a dontesi poziciokban. Nem veletlen nem lett semilyen tisztogatas es ha ma is ki ul az elnoki szekben?

A mai oroszorszag nem mas mint egy nemileg modernizalt szovjetunio az az ahogy Putyin mondta "Nagy oroszorszag csak maskent hivtuk" Es ez a fajta hasonlosag azonossag naprol napra erosebben tisztabban lathato.
 
Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
"a kapszula mukodott amig meg nem hibasodott"

Hat ez az !!! :-)
Minden addig mukodik ameddig meg nem hibasodik.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi
Szerintem a KGB egy percig nem engedte ki a kezebol a hatalmat. Meximum elbizonytalanodott de vegig ott voltak a dontesi poziciokban. Nem veletlen nem lett semilyen tisztogatas es ha ma is ki ul az elnoki szekben?

A mai oroszorszag nem mas mint egy nemileg modernizalt szovjetunio az az ahogy Putyin mondta "Nagy oroszorszag csak maskent hivtuk" Es ez a fajta hasonlosag azonossag naprol napra erosebben tisztabban lathato.
Kéretik ezt az Oroszország off topikban folytatni.
 
  • Tetszik
Reactions: notaricon
Egy fő túlélte vele, ha úgy vesszük hogy akkor már csak 5 (6?) élő ember volt a hajón százalékosan is jó arány.... valamint az a hajó láthatóan nem roppant össze, még 1700 m -en is egészben fekszik a fenéken. Viszont a kapszula működött - amíg meg nem hibásodott. Az 1500 m, ahonnan feljött egy tengeralattjárónál messze a tervezési mélység alatt lehet.
Pontosan. Az irány jó. Erre kell haladni.
 
Ozzy! Nem lehetett volna a Toshiba hajócsavarról levenni a mintát, és titánból leönteni az új hajócsavart?
Titánból nem öntenek ilyen dolgokat. A kavitációval az a gond, hogy csak úgy lehet ellene védekezni, ha az anyagban minimális a feszültség plusz a felső réteg nagyon kemény. Ezt alapból nem lehet megcsinálni. A gond az, hogy az öntésnél meg kell közelíteni az előgyártmányt és ekkor belefutunk az eltérő lehűlés problémájába. A propeller lapátok egészen vékonyak, az agyrész meg vastag. Az eltérő lehűlés miatt eltérő szövetszerkezet jöhet létre, illetve kedvezőtlenül alakulhatnak a feszültségek.

Kiel-ben láttam propeller-gyárat - illetve itt is írtam már hegesztési utasítást propeller javítására (igaz, ez "csak" bronz-ötvözet volt). Bronzot lehetett görgőzni (hidegen alakítani és így felkeményíteni), de ez a titánnál sokkal nehezebb, arról nem is beszélve, hogy megmunkálni is egy rémálom. Szerintem az lehetett a gond, hogy a szerszám gép nem volt elég merev, így a rezgések átadódtak a szerszámra, emiatt a felületi minőség szar lett.

Igazából a komoly zsugát az amerikaiak jól titkolták. Ők már ekkor "kavitációval" (az erózió egyik fajtája) munkálták meg a propeller és turbina/kompresszor alkatrészeket. Az elv abban állt, hogy kémiai erózióval munkálták meg, így nem vittek feszültséget az anyagba, a forgács-leválasztás végig egyenletes volt és gyönyörű felületet kaptak. Mivel minimális volt a bevitt feszültség, ezután a kémiai bevonatolás (CVD) "relatív" egyszerűen ment - ez nagyon leegyszerűsítve olyan, mint a fogaskerekeknél a betétedzés. A fogaskerék anyaga az elején alacsony széntartalmú, emiatt szívós és könnyen előmunkálható. Előmunkálás után jön a betétedzés (egy fadobozba csomagolják a fogaskereket, kívül csontliszt meg kokszba van becsomagolva az a felület, amit szénnel akarunk dúsítani. Amit meg nem, az le van takarva). A betétedzés után sok a karbon a fogrészben, ezt jól meghőkezelik (edzik megeresztik), majd készre köszörülik. Hasonló a játék a CVD-vel, csak itt a titán felületén akkoriban egy nitro-cianidos kezelést csináltak, így egyszerre lett karbon és nitrid alapú kemény bevonat TiC - ez titán-karbid, ez fekete és TiN - ez a titán-nitrid, ez aranyszínű, majd ezután jönne egy polírozás.

Ezt kellett volna az akkori szovjet iparnak megugrani...
 
Titánból nem öntenek ilyen dolgokat. A kavitációval az a gond, hogy csak úgy lehet ellene védekezni, ha az anyagban minimális a feszültség plusz a felső réteg nagyon kemény. Ezt alapból nem lehet megcsinálni. A gond az, hogy az öntésnél meg kell közelíteni az előgyártmányt és ekkor belefutunk az eltérő lehűlés problémájába. A propeller lapátok egészen vékonyak, az agyrész meg vastag. Az eltérő lehűlés miatt eltérő szövetszerkezet jöhet létre, illetve kedvezőtlenül alakulhatnak a feszültségek.

Kiel-ben láttam propeller-gyárat - illetve itt is írtam már hegesztési utasítást propeller javítására (igaz, ez "csak" bronz-ötvözet volt). Bronzot lehetett görgőzni (hidegen alakítani és így felkeményíteni), de ez a titánnál sokkal nehezebb, arról nem is beszélve, hogy megmunkálni is egy rémálom. Szerintem az lehetett a gond, hogy a szerszám gép nem volt elég merev, így a rezgések átadódtak a szerszámra, emiatt a felületi minőség szar lett.

Igazából a komoly zsugát az amerikaiak jól titkolták. Ők már ekkor "kavitációval" (az erózió egyik fajtája) munkálták meg a propeller és turbina/kompresszor alkatrészeket. Az elv abban állt, hogy kémiai erózióval munkálták meg, így nem vittek feszültséget az anyagba, a forgács-leválasztás végig egyenletes volt és gyönyörű felületet kaptak. Mivel minimális volt a bevitt feszültség, ezután a kémiai bevonatolás (CVD) "relatív" egyszerűen ment - ez nagyon leegyszerűsítve olyan, mint a fogaskerekeknél a betétedzés. A fogaskerék anyaga az elején alacsony széntartalmú, emiatt szívós és könnyen előmunkálható. Előmunkálás után jön a betétedzés (egy fadobozba csomagolják a fogaskereket, kívül csontliszt meg kokszba van becsomagolva az a felület, amit szénnel akarunk dúsítani. Amit meg nem, az le van takarva). A betétedzés után sok a karbon a fogrészben, ezt jól meghőkezelik (edzik megeresztik), majd készre köszörülik. Hasonló a játék a CVD-vel, csak itt a titán felületén akkoriban egy nitro-cianidos kezelést csináltak, így egyszerre lett karbon és nitrid alapú kemény bevonat TiC - ez titán-karbid, ez fekete és TiN - ez a titán-nitrid, ez aranyszínű, majd ezután jönne egy polírozás.

Ezt kellett volna az akkori szovjet iparnak megugrani...

Ők nem ismerték ezt a kémiai megmunkálást vagy nem tudták ipari szinten művelni?
 
Ők nem ismerték ezt a kémiai megmunkálást vagy nem tudták ipari szinten művelni?
Az elvet valószínűleg ismerték, meg lehet, hogy valahol, valamelyik egyetemen egy mintát el tudtak készíteni, de piszkosul hiányoztak a CNC gépek. Egy bizonyos szint felett már nem lehet kézzel esztergálni, oda kell a gépi vezérlés.

Érdekes adalék a korszak viszonyaihoz az alábbi linken leírt botrány:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba-Kongsberg_scandal
Érdemes összeszámolni a gépeket és az akkori, csúcson lévő Szovjetúnió szintjén nézni. Ha lett volna technológia a gépekre, akkor lett volna szovjet CNC vezérlés a komplett szocialista blokkban. A beszerzés mennyisége és célállomás azonban mást sejtet...

Emiatt voltak botrányos szar minőségűek a korabeli szovjet csapágyak is. A komolyabb szerszámgépek akkoriban vagy a TOS-tól vagy a Skoda-tól jöttek. Amiben az oroszok előre voltak, azok a gépágyazások. Full, tömör ágyazású gépek voltak (akkoriban csak kevés gépnek volt külön ágyazása, így az egymás mellett lévő gépek egymást gerjesztették...), szemben az akkori nyugati gépekkel, amelyek üregesek voltak.

A CNC az 50-es években kezdődött, 1970-re a nyugati cégeknél már napi cikk volt. Magyarország 1975-ben kezdi el.

Egyik ismerősöm projekt-menedzser volt egy robotos cégnél. Utolsó melója Irktuszk-ban volt egy CNC szegecselő gépsor... Na, vajon mit szegecselnek ott, amihez a precizitás kell...
 
Az elvet valószínűleg ismerték, meg lehet, hogy valahol, valamelyik egyetemen egy mintát el tudtak készíteni, de piszkosul hiányoztak a CNC gépek. Egy bizonyos szint felett már nem lehet kézzel esztergálni, oda kell a gépi vezérlés.

Érdekes adalék a korszak viszonyaihoz az alábbi linken leírt botrány:
https://en.wikipedia.org/wiki/Toshiba-Kongsberg_scandal
Érdemes összeszámolni a gépeket és az akkori, csúcson lévő Szovjetúnió szintjén nézni. Ha lett volna technológia a gépekre, akkor lett volna szovjet CNC vezérlés a komplett szocialista blokkban. A beszerzés mennyisége és célállomás azonban mást sejtet...

Emiatt voltak botrányos szar minőségűek a korabeli szovjet csapágyak is. A komolyabb szerszámgépek akkoriban vagy a TOS-tól vagy a Skoda-tól jöttek. Amiben az oroszok előre voltak, azok a gépágyazások. Full, tömör ágyazású gépek voltak (akkoriban csak kevés gépnek volt külön ágyazása, így az egymás mellett lévő gépek egymást gerjesztették...), szemben az akkori nyugati gépekkel, amelyek üregesek voltak.

A CNC az 50-es években kezdődött, 1970-re a nyugati cégeknél már napi cikk volt. Magyarország 1975-ben kezdi el.

Egyik ismerősöm projekt-menedzser volt egy robotos cégnél. Utolsó melója Irktuszk-ban volt egy CNC szegecselő gépsor... Na, vajon mit szegecselnek ott, amihez a precizitás kell...

Repülőhöz?IAPO?
 

Egyébként m9st hogy állnak ezzel az oroszok?Amiről tudok biztosan nyilatkozni az a Kamov gyár ahol modern(nyugati vagy japán meg nem mondom)gépek vannak és ha jól rémlik az UVZ gyárat is mosernizálták.
Az embargó kiterjed ezekre a gépekre is?Ők tudnak maguknak ilyen gépejet gyártani?
 
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...), szóval a hajócsavar már a levegőn elkezd rohadni - holott önmagában tengervízálló is lenne. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor a mezei acéllétrába rozsdamentes csavart raknak.

A termodinamikai hajtóerő a potenciálkülönbség - titán/bronz esetében 450mV, a tömegarányok brutálisak (egy-egy hajócsavar tömeg a hajótesthez....) és a kitűnő elektrolit, a tengervíz. Hát jól kibasztak magukkal. Célszerűségi okokból a hajótestnek kell "rohadni" (ez a tömeg és felület arány miatt minimális), szóval olyan anyagot kell választani, ami kibírja a tengervizet és nagyjából a titán mellett van.. Vas vagy nikkel alapú cucc nem játszik, alumínium még ok lenne, viszont nem bírja a terhelést. Alumínium gáz, egyedül ami eszembe jut terhelés/tengervíz vonalon az a 8090-T81-as ötvözet lenne, csak az meg végképp a sci-fi kategória volt(?) akkoriban. Szóval felültek a titán-propeller-szopórollerre...
 
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...), szóval a hajócsavar már a levegőn elkezd rohadni - holott önmagában tengervízálló is lenne. Ez ugyanaz a helyzet, mint amikor a mezei acéllétrába rozsdamentes csavart raknak.

A termodinamikai hajtóerő a potenciálkülönbség - titán/bronz esetében 450mV, a tömegarányok brutálisak (egy-egy hajócsavar tömeg a hajótesthez....) és a kitűnő elektrolit, a tengervíz. Hát jól kibasztak magukkal. Célszerűségi okokból a hajótestnek kell "rohadni" (ez a tömeg és felület arány miatt minimális), szóval olyan anyagot kell választani, ami kibírja a tengervizet és nagyjából a titán mellett van.. Vas vagy nikkel alapú cucc nem játszik, alumínium még ok lenne, viszont nem bírja a terhelést. Alumínium gáz, egyedül ami eszembe jut terhelés/tengervíz vonalon az a 8090-T81-as ötvözet lenne, csak az meg végképp a sci-fi kategória volt(?) akkoriban. Szóval felültek a titán-propeller-szopórollerre...

Az amerikaiak csináltak hajó méretű és alkú zsebtelepet mondjuk ott acél+"alumónium" kombót alkalmaztak.
 
Egyébként m9st hogy állnak ezzel az oroszok?Amiről tudok biztosan nyilatkozni az a Kamov gyár ahol modern(nyugati vagy japán meg nem mondom)gépek vannak és ha jól rémlik az UVZ gyárat is mosernizálták.
Az embargó kiterjed ezekre a gépekre is?Ők tudnak maguknak ilyen gépejet gyártani?
ezeket már korábban beszerezték, olaj-, gázipar szerintem nagy tételben vett ezekből. plusz majdnem minden gyártó kiment Kínába, mert ott occó a munkaerő és akkora tételben vásároltak, a kínaiak meg keresztben szarnak az embargókra.

Egy időben kerestem az orosz olajos cégeket a tőzsdén (na nem a Gazprom, hanem azokat, akik begyártanak az olajos nagyoknak). Így találtam meg a C.A.T.-ot, meg a HMS-t, nagyon komoly turbinákat/kompresszorokat gyártanak, szóval ott tuti, hogy megfelelő CAD, CFD meg CNC legyártani. A hadiiparban meg 100%-ra veszem. Meg különben is, ha kispufóknak van Maybach-ja, nem hiszem, hogy Oroszországban ne lenne háttér.

Csak abba gondolj bele, hogy mennyibe kerül egy gázvezeték. A csövek mérete adott (40 coll), a mennyiséget csak úgy tudod fokozni, hogy a nyomást növeled. Ehhez viszont combos kompresszor kell, ami ráadásul megbízható. A jelek szerint összehozták.

Jelenleg az egykristály-növesztéssel szívnak, meg az überbrutál-tiszta nikkel előállítással a gázturbinákhoz. Szerintem akad pár ember majd minden ország titkosszolgálatában, aki tudja, mire érdemes figyelni, ha egy ország képességeit akarod kifürkészni. Manapság már nem lehetetlen.
 
Azt nem mondanám, 1991 azért elég nagy változás volt, a kilencvenes évek Oroszországa maga volt a kaotikus vadkapitalizmus/vadkelet. Aztán a népnek elege lett belőle, és jött az egyetlen réteg, amelyik képes volt az államot valamennyire működtetni, ezek a KGB-sek voltak.
A 90 utani kaotikus idoszak gyakorlatilag megegyezik a 17 utani polgarhaborus kaotikus idoszakkal. Elvesztettek egy haborut, a gazdasag osszeomlott a kozponti vezetes megszunt vagy meggyengult. A hatalomert csoportok kezdtek el harcolni anno politikai 90 ben gazdasagi csoportok . Valoban volt remeny egy ujrakezdesre valos valtozasra de sajnos a regi csapat a komunistak yoztek akik elkezdtek ujraepiteni a szovjetuniot . Kicsit modernebb hatekonyabb de az irany ugyanaz.

Nincs valtozas. Lenin meg mindig ott van a Moszkva es az orosz emberek eletenek kozpontjaban.
 
E
A 90 utani kaotikus idoszak gyakorlatilag megegyezik a 17 utani polgarhaborus kaotikus idoszakkal. Elvesztettek egy haborut, a gazdasag osszeomlott a kozponti vezetes megszunt vagy meggyengult. A hatalomert csoportok kezdtek el harcolni anno politikai 90 ben gazdasagi csoportok . Valoban volt remeny egy ujrakezdesre valos valtozasra de sajnos a regi csapat a komunistak yoztek akik elkezdtek ujraepiteni a szovjetuniot . Kicsit modernebb hatekonyabb de az irany ugyanaz.

Nincs valtozas. Lenin meg mindig ott van a Moszkva es az orosz emberek eletenek kozpontjaban.

Oroszországgal kapcsolatos off-topicban kellene ezt folytatni, nem itt.
 
Mondjuk a titán hajótest és bronz hajócsavar egy ritka kellemetlen öntökönszúrás esete. Emlékeim szerint a kettő között van úgy laza 450mV potenciálkülönbség tengervízben (levegőn meg úgy 2V, akár LED-et lehetne üzemeltetni a tengeralattjáróról - önmagában...),.
Ezt úgy kell érteni, hogy a pot. diffnél, ha összekötöm a két részt kábellel és égni fog a lámpa?
Anno műszaki kémián végeztem korrózió sebesség mérést, pont az ólom és mittomén mit kaptam és kijött olyan sebesség, ami valami nagyságrendekkel kisebb volt minden másnál.

Ez azt jelenti, hogy akkor a hajócsavar védelme az úgy van, hogy lényegében a hajótest tömegét eszi folyamatosan az elektrokémiai korrózió? Vagy erre van külön fogyó test beépítve? A hajóknál úgy tudom, hogy van ilyen.