[HUN] Vadászgépek beszerzése

A gépek repóra költségeinek megértéséhez javasolnám ezt a 2012-es Jane's anyagot.
(A Jane's meglehetősen tekintélyes média...nem nagyon szoktak marhaságokat írni)

Ez alapján az Ő 2012-es rangsoruk:
aa.jpg


A bevezetőjében az anyag alábbiakat bocsájtja előre:
1.) A költségek a Gripen esetében az alábbi elemeket tartalmazzák:
- üzemanyag,
-repülésre előkészítés és nem ütemezett javítások,
- ütemezett időszakos javítások
2.) U.ezen a bázison számolva az F-16-ok repóra klts.e $7000
3.) 2012-es USD ázison és üza árakkal számolva a repóra klts.ek megoszlása az alábbi:
ves the CPFH is composed of approximately:
– 10-15% fogyó eszközök és alkatrészek és kisebb elektronikai alkatrészek;
– 20-25% kerozin
– 60-70% Javítás, karbantartás
4.) A repóra költségek gépenként és üzemeltetőnként (flottánként) jelentős szórást mutathatnak az alábbiak miatt:
- repülési profil;
- fedélzeti rendszerek;
- a repülőgép (flotta) kora (megjegyzés tőlem: ezt külön is kiemelném! A gépek életkorának előrehaladtával a karbantartási klts.ek exponenciálisan emelkednek)
- a gépeke (flotta) földrajzi elhelyezkedése
- felszállások száma (ciklusidők)

Az anyag a magyar Gripeneket külön is kiemeli azzal hogy a mi esetünkben valószínűleg a repóra klts. sokkal fontosabb faktor mint - a csak részben ismert - lízing szerződésben meghatározott lízing díj.

Az anyag az alábbi klts elemeket veszi figyelembe:
- ALAP REÓRA KLTS:
--Üza;
--Fogyó anyagok;
--Karbantartás;
--Munkaerő klts.
--Rendszer fejlesztés
--Tőke klts.ek
--ÉCS

- TELJES REPÓRA KLTS:
--Alap repóra klts.
--kezdeti beszerzési és üzembeállítási ráfordításaok;
--továbbfejlesztések klts.ei

Az anyag leszögezi hogy bár a teljes repóra klts. közgazdaságilag értelmesebb mutató mint az Alap, de a források hiányos volta miatt A FENTI TÁBLÁZATBAN AZ ALAP REPÓRA KLTS:EKET HASONLÍTOTTA ÖSSZE.

A többit olvassa el mindenki maga...
A Gripen FAQ melléklet értékeihez ez anno asszem kimaradt.
https://www.rand.org/content/dam/rand/pubs/research_reports/RR1100/RR1178/RAND_RR1178.pdf
 
Mindenesetre azt hiszem el lehet fogadni hogy a Gripen, a szóba jöhető versenytársakkal összehasonlítva, a leg olcsóbban üzemeltethető típus.
Egyetlen, repóra klts.ben közeli alternatíva az F16.
Az meg hogy az F35 repült óra klts.e 5x vagy csak 3x drágàbb a Gripenhez viszonyítva, azt hiszem részletkérdès...mindenkép nagyságrendbeli a különbség.
 
Mindenesetre azt hiszem el lehet fogadni hogy a Gripen, a szóba jöhető versenytársakkal összehasonlítva, a leg olcsóbban üzemeltethető típus.
Egyetlen, repóra klts.ben közeli alternatíva az F16.
Az meg hogy az F35 repült óra klts.e 5x vagy csak 3x drágàbb a Gripenhez viszonyítva, azt hiszem részletkérdès...mindenkép nagyságrendbeli a különbség.
Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.Egy fél század F35 lenulláz egy ezrednyi Gripen C-t.E model jobb lesz,de nem nagyságrenddel.
A Gripen E egy nagyobb gép lesz,nőni fog az üzemköltsége is.
F35 a nagy darabszám miatt olcsóbbodni fog,és az üzemeltetés,meg úgy általában az egész gép,idővel olyan kiforrott lesz,amit a kis darabszámú Gripen nemigen tud majd utolérni.
Gripenben benne volt(van?) a lehetőség,hogy aféle modernkori F5 legyen-de egyszerűen túl drága hozzá.Emiatt nem tudja elérni azt a darabszámot,hogy occsósodni tudjon.Róka fokta csuka.
Ha továbbra is csak egy minimálisan elégséges látványlégierő fentartása a célunk,a jelenlegi gépek továbbéltatése bőven elegendő.
Ha komolyabb önvédelmi képesség a cél,akkor mind a géplétszám,mind a felszereltség kevés.
Ha a térség meghatározó légi(hadi)erejét akarjuk,akkor vagy nagyságrendileg több,vagy nagyságrendileg nagyobb harcértékű gépek kellenek.
Szerintem továbbra is a 2 tipusos légierő lenne nekünk a megoldás.1század F35 mellé 2-3század olcsóbb gép.Csak mivel közben kiderűlt,hogy lesz eladó svéd használtgép,és a lizingelt gépeink további költség nélkül maradhatnak,a Kfir block 60 helyett modernizált Gripen C alkothatná a derékhadat.(különben nem vagyok amerikafan,és F35fan se.Ha mondjuk a koreaiak/japánok/akárki ténylegesen képes lenne olyan képességű gépet ajánlani,mint az F35,nekem az is jó lenne-csak alkalmas legyen a feladatra.De nincs,és a közeljövőben nem is lesz.)
 
Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.Egy fél század F35 lenulláz egy ezrednyi Gripen C-t.E model jobb lesz,de nem nagyságrenddel.
A Gripen E egy nagyobb gép lesz,nőni fog az üzemköltsége is.
F35 a nagy darabszám miatt olcsóbbodni fog,és az üzemeltetés,meg úgy általában az egész gép,idővel olyan kiforrott lesz,amit a kis darabszámú Gripen nemigen tud majd utolérni.
Gripenben benne volt(van?) a lehetőség,hogy aféle modernkori F5 legyen-de egyszerűen túl drága hozzá.Emiatt nem tudja elérni azt a darabszámot,hogy occsósodni tudjon.Róka fokta csuka.
Ha továbbra is csak egy minimálisan elégséges látványlégierő fentartása a célunk,a jelenlegi gépek továbbéltatése bőven elegendő.
Ha komolyabb önvédelmi képesség a cél,akkor mind a géplétszám,mind a felszereltség kevés.
Ha a térség meghatározó légi(hadi)erejét akarjuk,akkor vagy nagyságrendileg több,vagy nagyságrendileg nagyobb harcértékű gépek kellenek.
Szerintem továbbra is a 2 tipusos légierő lenne nekünk a megoldás.1század F35 mellé 2-3század olcsóbb gép.Csak mivel közben kiderűlt,hogy lesz eladó svéd használtgép,és a lizingelt gépeink további költség nélkül maradhatnak,a Kfir block 60 helyett modernizált Gripen C alkothatná a derékhadat.(különben nem vagyok amerikafan,és F35fan se.Ha mondjuk a koreaiak/japánok/akárki ténylegesen képes lenne olyan képességű gépet ajánlani,mint az F35,nekem az is jó lenne-csak alkalmas legyen a feladatra.De nincs,és a közeljövőben nem is lesz.)

A több típusos légierőnél kevés drágább dolog létezik.
 
Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.
Melyik gépnek nagyobb a harcértéke, amelyiknek a személyzete rendesen ki van képezve, vagy amelyik a gépet csak a hangárban nézegetheti, mert nincs rá lóvé, hogy kiképzőrepülésekre vigyék őket?
A Gripen E egy nagyobb gép lesz,nőni fog az üzemköltsége is.
Az üzemanyag fogyasztáson felül mennyivel is nő a költsége?
Ráadásul emlékeim szerint az E - nem tudom, hogy az új típusú hajtómű miatt-e, de - hosszabb üzemidő periódusokkal rendelkezik, mint a C/D.
Akkor mivel is nő a fenntartási költség? Mert gyakorlatilag nincs több hajtómű, ugyan akkora személyzetet igényel, földön és levegőben egyaránt....
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
A több típusos légierőnél kevés drágább dolog létezik.
Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.
 
Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.

Dehogy olcsóbb,hogy lenne már olcsóbb...Amerika annyi pénzt költ egyedül a haderőre mint a világ nagy része összesen...
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
Dehogy olcsóbb,hogy lenne már olcsóbb...Amerika annyi pénzt költ egyedül a haderőre mint a világ nagy része összesen...
De attól még azért nem csak F22eket használnak,mert olcsóbb a szükséges méretű légierőt 2 tipusbol kiállitani.Az F16 is azért lett,mert rájöttek,hogy még az ő bukszájuk is kevés ahoz,hogy csak az F15 váltsa a sokezernyi F4est
 
De attól még azért nem csak F22eket használnak,mert olcsóbb a szükséges méretű légierőt 2 tipusbol kiállitani.Az F16 is azért lett,mert rájöttek,hogy még az ő bukszájuk is kevés ahoz,hogy csak az F15 váltsa a sokezernyi F4est

De ott a mennyiség volt a probléma.Ha csak feleannyi gép kellett volna nem lett volna F-16 mert mindek.Most sem azért vesznek F-15-öt mert olcsóbb mint az f-35 hanem kőkemény korrupció van mögötte.Vagy szerinted véletlen egybeesés,hogy amint a Boeing vezér kormányzati pozícióba(vagy legalábbis kormányközeli) kerül azonnal vesznek F-5-öt úgy,hogy előtte kb senkinek eszébe nem jutott?
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Az F-35t-ől a szuverenitás miatt ódzkodnak sokan, mert nagyon erős USA kontroll felett van a hosszútávú bevethetősége az ALIS miatt.
Gripen költségekre rudi csinált egy jó számítást, azt anno megosztottam. tessék visszakeresni. Az új FAQ-ban már az lesz benne, korrekció. Annyira nem volt drága a szerződésmódosítás és +10 év után, mint elsőre látszott.
Parancsolj...
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-269#post-563958


Igen,erre gondoltam én is,köszönöm a linket.Nekem csak a 100 millás darabár volt a fejemben,nem olvasom az F35 topoikot(sem semmilyen nem Orosz repülőgép topikját)
?és úgy emlékeztem,hogy ott körülre jött ki a gripen is a lizing végére,amit nem tudtam,hogy közben újra lett tárgyalva a svédekkel a szerződés,ill,hogy a végén a mienk lesz a használt gép.Megjegyzem,ez nem sokat számít,mármint,hogy a használtak nálunk maradnának,mert az F35-ök újonnan lennének véve.
Amin elegánsan átfutottam az a repóra költség :oops: ,ami picit megdobja az üzemeltetési költségeket. :rolleyes:
A nagyon erős usa kontrol szerintem relatív,mert igazából nem tervezünk megtámadni velük egyik szövetségesünket sem,hacsak ők nem baszakodnak velünk,ha meg bárki megtámad minket,és az usa nem engedi,hogy visszalőjünk az ő fegyverével,akkor kb eláshatja magát a jóval nagyobb szövetségesei,fegyver vásárlói előtt is,és ezt a legkomolyabban mondom.
Amennyire én tudom,az usa eddig sem kérte tőlünk,hogy harcoló alakulatba adjunk katonát,tűzszerészként,kiképzőként,meg objektum őrzésre adtunk eddig katonát,kizárhatónak tartom,hogy bármilyen frontra innen kke-ből vonjanak el mi 1-2 századunkból vadászgépet,mikor nekik százával van/lesz.
Orosz-usa meccs nem lesz sehol,ezt át is ugorhatjuk,ha elköteleződünk oda,akkor ez nem fog megtámadni,ha amoda,akkor meg emez nem fog megtámadni,sokkal nagyobb esélyünk van a kettő közt lebegve,hogy valamelyik elsodor,ha úgy adódik.
Nem dobtak ki minket a natoból akkor sem,mikor az ukránokat nem szavaztuk be a nyelvtörvény miatt,azt mondta a Soltemberg srác,hogy nem érti az ellentétet,de elfogadja,ez van,Trump is fogadta a kedves vezetőnket ettől függetlenül,szóval ha nem hagyod magad zsarolni,akkor nem,pedig ukrajna elég prioritás nekik.
A technikai részt nálam sokkal jobban tudjátok,amennyit én látok belőle,nekem kb annyira van az F35 a gripentől,mint a gripen a Mig-21-től előre,látatlanban mondom,hogy még 10-20 évig sehol sem lesz az európai F35 megfelelője,sőt addig az F35-öt folyamatosan fejleszteni fogják,a már most meglévő fölénye,nem fog csökkenni,nekem gyanús,hogy az európai szövik is addig fognak matekozni,hogy nem marad más hátra,mint F35-öt venni,csak még kéretik magukat.
A gripenben is amcsi hajtómű van,módosítva,ha jól emlékszem,szóval ez is nyomokban tartalmaz usa alkatrészt,besűrűsödhet a svédeknek is a levegő,alkalom adtán....:rolleyes:
Na,szóval én az F35-re szavazok!
:D

Legyetek jók,ha tudtok.:)
 
Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.
De az USAF két típusából az egyik 2000+ db volt a másik meg F-15A,B, C és D 700+ gyártás és még 220 db E.
Emellé van a kb. 180 db Ratpor. Hát, jó drágán is repül...

Ezt akarod mérni egy 14+28 db-os légierőhöz?

Még csak jan 4., de már megint ezt marhaságot kell olvasni, ami le volt tárgyalva?
Milyen messzire gurult már el a gyógyszered megint...?
100 gépnél kisebb légierők azok egytípusosak. Pont. Ha nem, akkor az kényszer.

Te most tényleg azt hiszed, hogy lesz olyan pilóta, aki mindkét típust repüli? Mennyire szopás szerinted személyzetileg két ilyen kevés gépre mindkét oldalon tartalékot is képezni pilóta és földi személyzet oldalon...?

Áh, sójajt legyint. Minden baromságodat képtelen vagy elengedni, ahogy a Kfiredet is...
 
  • Tetszik
Reactions: arcas and borisz
Még olyan kérdésem is van,hogy feltételezve 2 század F35-öt,az a tűzerő önmagában kiválthat hatalmas mennyiságű földi erőt,ami szintén milliárdokba kerülne,nem?
Lehet hülyén számolom,de ha 30 rongy is egy óra,de pl 12 gép elenged 100-as nagyságrendű siklóbonbát,amit csak mondjuk 20 A7+-al,500 emberrel,meg 50 theherautóval,200 tank lőszerrel lhetett volna megoldani 1 hét előkészülettel,ezek meg felmálháznak,felszállnak,hazajönnek veszteség nélkül,és volt ellen,nincs ellen.
 
Az én szememben a több típusos légierőnek egy előnye van; ha előjön egy strukturális/tervezési hiba az élettertam alatt, ami miatt földre kényszerül egy típus, van mihez nyúlni. Tudom, hogy pénzügyileg (logisztikában, stb.) ez súlyos teher, de aki tudja, felvállalja valamiért a vegyes flották fenntartását. Lehet politikai motivációból is, de az más szempontú döntés...
 
De ott a mennyiség volt a probléma.Ha csak feleannyi gép kellett volna nem lett volna F-16 mert mindek.Most sem azért vesznek F-15-öt mert olcsóbb mint az f-35 hanem kőkemény korrupció van mögötte.Vagy szerinted véletlen egybeesés,hogy amint a Boeing vezér kormányzati pozícióba(vagy legalábbis kormányközeli) kerül azonnal vesznek F-5-öt úgy,hogy előtte kb senkinek eszébe nem jutott?
Ugyan az a problémánk,csak kicsibe.Képtelenek vagyunk a valóságosan önálló harcképességet biztositő mennyiségben F35öst hadrendben tartani.Ugyanúgy szükségünk van egy tömegnövelő olcsóbb tipusra,mint az amiknak,csak a mi kicsinke léptékünkben.
Mégis,mi a fenétől lenne drágább egy 2tipusos légierő?Ha az egyik gép üzemköltsége(mindent beleértve) X,a másik gép üzemköltsége meg az X harmada(Y),akkor mégis mitöl lenne költségesebb,ha X+X=X+3Y?
 
Még olyan kérdésem is van,hogy feltételezve 2 század F35-öt,az a tűzerő önmagában kiválthat hatalmas mennyiságű földi erőt,ami szintén milliárdokba kerülne,nem?
Lehet hülyén számolom,de ha 30 rongy is egy óra,de pl 12 gép elenged 100-as nagyságrendű siklóbonbát,amit csak mondjuk 20 A7+-al,500 emberrel,meg 50 theherautóval,200 tank lőszerrel lhetett volna megoldani 1 hét előkészülettel,ezek meg felmálháznak,felszállnak,hazajönnek veszteség nélkül,és volt ellen,nincs ellen.
A légierő nem nagyon tud kiváltani szárazföldi erőt. A légierő mérete és tűzereje mindig arányos kell hogy legyen azzal, amit támogat. Itthon ez annyira látványosan sérült, hogy ihaj. Mert lényegében ma nincs mit támogatni. A Gripeneken kívül nincs korszerű komolyan vehető korszerű nehézfegyverzet. De ott is "csak" platform korszerű. A "bumm" hiányzik hozzá. Az SDB I/II és JDAM.

Az én szememben a több típusos légierőnek egy előnye van; ha előjön egy strukturális/tervezési hiba az élettertam alatt, ami miatt földre kényszerül egy típus, van mihez nyúlni. Tudom, hogy pénzügyileg (logisztikában, stb.) ez súlyos teher, de aki tudja, felvállalja valamiért a vegyes flották fenntartását. Lehet politikai motivációból is, de az más szempontú döntés...
Csak ezért nem éri meg fenntartani. Háború esetén meg repül minden, ha kell. Felvállalt kockázat.

Ugyan az a problémánk,csak kicsibe.Képtelenek vagyunk a valóságosan önálló harcképességet biztositő mennyiségben F35öst hadrendben tartani.Ugyanúgy szükségünk van egy tömegnövelő olcsóbb tipusra,mint az amiknak,csak a mi kicsinke léptékünkben.
Mégis,mi a fenétől lenne drágább egy 2tipusos légierő?Ha az egyik gép üzemköltsége(mindent beleértve) X,a másik gép üzemköltsége meg az X harmada(Y),akkor mégis mitöl lenne költségesebb,ha X+X=X+3Y?
Attól te okostojás, hogy mindkét flottához kevés a pilóta. Ha csak néhány pilóta elhagyja a pályát, akkor a flotta nem repülhető ki. Ezzel szemben, ha van egy 28 gépes századod és van hozzá 56 pilóta, akkor kevésbé megrázó akár 5 pilóta távozása, mint a két kisebbnél. És a pilóta is lehet időlegesen alkalmatlan, beteg stb.

Nem tűnik fel b*meg, hogy a hh alatt a 100 gépes Holland Kir. Légierő egytípusos volt...? Az F-16A volt az egyetlen komoly gépük a 80-as évektől.
 
  • Tetszik
Reactions: szuvorov and borisz
A légierő nem nagyon tud kiváltani szárazföldi erőt. A légierő mérete és tűzereje mindig arányos kell hogy legyen azzal, amit támogat. Itthon ez annyira látványosan sérült, hogy ihaj. Mert lényegében ma nincs mit támogatni. A Gripeneken kívül nincs korszerű komolyan vehető korszerű nehézfegyverzet. De ott is "csak" platform korszerű. A "bumm" hiányzik hozzá. Az SDB I/II és JDAM.


Csak ezért nem éri meg fenntartani. Háború esetén meg repül minden, ha kell. Felvállalt kockázat.


Attól te okostojás, hogy mindkét flottához kevés a pilóta. Ha csak néhány pilóta elhagyja a pályát, akkor a flotta nem repülhető ki. Ezzel szemben, ha van egy 28 gépes századod és van hozzá 56 pilóta, akkor kevésbé megrázó akár 5 pilóta távozása, mint a két kisebbnél. És a pilóta is lehet időlegesen alkalmatlan, beteg stb.

Nem tűnik fel b*meg, hogy a hh alatt a 100 gépes Holland Kir. Légierő egytípusos volt...? Az F-16A volt az egyetlen komoly gépük a 80-as évektől.
F16 előtt speciel a holland légierő is 2tipusos volt,F104+F5.
Ja,hogy meg kell fizetni a pilótát?Meg.Különben elmegy egy időután máshova.De ez benne van az üzemköltség mindent beleértve rovatba.
Viszont azt is meg kell érteni,hogy hiába van 1század akármilyen korszerű géped,ha a feladat többet igényel.A géplétszámot meg a geostratégiai helyzet erősdve meghatározza.
354c121566182c8185aa6fbeb4884490.jpg
NF-5A%20K-3057_315%20SQN.jpg
 
F16 előtt speciel a holland légierő is 2tipusos volt,F104+F5.
Ja,hogy meg kell fizetni a pilótát?Meg.Különben elmegy egy időután máshova.De ez benne van az üzemköltség mindent beleértve rovatba.
Viszont azt is meg kell érteni,hogy hiába van 1század akármilyen korszerű géped,ha a feladat többet igényel.A géplétszámot meg a geostratégiai helyzet erősdve meghatározza.
354c121566182c8185aa6fbeb4884490.jpg
NF-5A%20K-3057_315%20SQN.jpg
Egyik sem volt soha élvonalbeli gép a korszakéban. Két másodvonalas volt, amiből az F-5 inkább felhozó gép volt, de oda se neki. Az F-104 annyira volt "sikeres", hogy az USAF kvázi nem is használva. Aztán rásózták Európára. A MiG-21-esek ellen szódával elment. Vagy még az sem, amit az indus-paki bokszmeccs megmutatott.

Egyébként mekkora is volt az a légierő? 2x14 gép? Nem.
Mi lett ezután? Ja, hogy egytípusos légierő.
Beszerzések itt.
http://www.f-16.net/f-16_users_article8.html

Röviden. Ne húzzál már fel... Még csak jan.4-i van, de már kezdek kiégni a hülyeségtől...
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Egyik sem volt soha élvonalbeli gép a korszakéban. Két másodvonalas volt, amiből az F-5 inkább felhozó gép volt, de oda se neki. Az F-104 annyira volt "sikeres", hogy az USAF kvázi nem is használva. Aztán rásózták Európára. A MiG-21-esek ellen szódával elment. Vagy még az sem, amit az indus-paki bokszmeccs megmutatott.

Egyébként mekkora is volt az a légierő? 2x14 gép? Nem.
Mi lett ezután? Ja, hogy egytípusos légierő.
Beszerzések itt.
http://www.f-16.net/f-16_users_article8.html

Röviden. Ne húzzál már fel... Még csak jan.4-i van, de már kezdek kiégni a hülyeségtől...
No,akkor vegyél egy mély levegőt.
Ha valós önálló országvédelmi képesség a cél,vedd számba,hogy mekkora géplétszám kell.1század úgy olvad el,mint a jégkocka a Szaharában fényes délben.Folyamatosan a levegőben kellene tartani egy géppárt,honi légvédelmi céllal,plusz egy géppár készültségben.És máris el is van foglalva az egy századod-még komoly harc nélkül.Csak a honi légtér minimális biztositására elment az az egy század.Hisz a gépeket cserélgetni kell,a technikát karban kell tartani,pilotákat pihentetni kell-ha nem csak 3naprol van szó,kell rá az egész század.Nade a többi feladatot ki fogja megcsinálni?(ezért irtam egy rovattal odébb,hogy nálunk a komoly légierők hiányában a tüzérségi fölény fokozottan számit)
 
No,akkor vegyél egy mély levegőt.
Ha valós önálló országvédelmi képesség a cél,vedd számba,hogy mekkora géplétszám kell.1század úgy olvad el,mint a jégkocka a Szaharában fényes délben.Folyamatosan a levegőben kellene tartani egy géppárt,honi légvédelmi céllal,plusz egy géppár készültségben.És máris el is van foglalva az egy századod-még komoly harc nélkül.Csak a honi légtér minimális biztositására elment az az egy század.Hisz a gépeket cserélgetni kell,a technikát karban kell tartani,pilotákat pihentetni kell-ha nem csak 3naprol van szó,kell rá az egész század.Nade a többi feladatot ki fogja megcsinálni?(ezért irtam egy rovattal odébb,hogy nálunk a komoly légierők hiányában a tüzérségi fölény fokozottan számit)
És ebből hogy a búbánatba vezeted le azt, hogy akkor két típus kell 28 db-os légierőhöz és nem egy...?

Kár volt ezért új nicket beregelni...
 
És ebből hogy a búbánatba vezeted le azt, hogy akkor két típus kell 28 db-os légierőhöz és nem egy...?

Kár volt ezért új nicket beregelni...
X+3Y=4század.14+42db.Ezt a géplétszámot tartom az önálló hadviselési képességhez szükséges mennyiségnek.A két tipus meg az anyagiak miatt.Mint anno a hollandusok.Még a másodvonalas F104böl se tudták kiállitani a gárdát,kellett hozzá a harmadvonalas F5.Később már volt pénzük az egynemű F16 flottára,nem kellet mellé az F5E
A mi esetünkben ez F35(oké,lóg a kezem a bilibe) és 3század Gripen C.