És még én vagyok a kretén!A kérdést sem tudom értelmezni?
HUNAF Gripen C vs. HUNAF F-35A
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
És még én vagyok a kretén!A kérdést sem tudom értelmezni?
Mivel USAF számon kívül nem ismert egy sem és az sincs bonva és kb. 3 év átlaga vagy egy tetszőleges időszaké most arról diskurálni, hogy nem létezi F-35A flotta mennyiért repülne egy nem kihasznált Gripen flottánál mondjuk úgy, hogy céltalan.És még én vagyok a kretén!
HUNAF Gripen C vs. HUNAF F-35A
Arra lettem volna kíváncsi, ha most a vételárat, mint egyszeri költséget nem számítjuk, mennyire dobná meg az F-35 a légierő költségeit értelmesen kihasznált üzemeltetés mellett.Mivel USAF számon kívül nem ismert egy sem és az sincs bonva és kb. 3 év átlaga vagy egy tetszőleges időszaké most arról diskurálni, hogy nem létezi F-35A flotta mennyiért repülne egy nem kihasznált Gripen flottánál mondjuk úgy, hogy céltalan.
Semmiféle értelmezhető minta nincs ehhez. Nincs 10+ éve üzemelő 14 gépes F-35A légierő, ami nem USAF.
Csak a margóra. no.1.
Lehet úgy "repültetni" egy flottát, ahogy a MiG-29-est. Kb. a kerón kívül basztak rákölteni. Olcsó is volt a valóban üzemeltetett Griffhez képest. Csak a Griffekből a balesetet leszámítva mind van és üzemel. A 29-es flotta meg elrohadt a földön. Ezt a svéd lízing nem engedi. Viszont az F-35A nem lízingbe jönne ide.
Csak a margóra. no.2
Mivel volt itt szó svéd Gripenről és mindenféle F-16-osokról, akkor talán leszel szíves nem tőmondatokban kommunikálni.
Pár közeli barátomnak feltűnt, hogy az ilyen homályos megfogalmazásokat nem értem, ha n+1 féle tárgy van és ők az egyikre gondoltak. Tessék normálisan fogalmazni...
Annyival egészíteném még ki, hogy az F-35-nek a teljes repóraköltségnek a 31.000USD egy erősen kalkulált összeg volt a cikk készültekor. Azóta több kongresszusi meghalgatason is kiderült, hogy jelenleg bőven 40.000USD felett van ez az érték (konkrétan ott hangzott el a 44.000 USD).A gépek repóra költségeinek megértéséhez javasolnám ezt a 2012-es Jane's anyagot.
(A Jane's meglehetősen tekintélyes média...nem nagyon szoktak marhaságokat írni)
Ez alapján az Ő 2012-es rangsoruk:
A bevezetőjében az anyag alábbiakat bocsájtja előre:
1.) A költségek a Gripen esetében az alábbi elemeket tartalmazzák:
- üzemanyag,
-repülésre előkészítés és nem ütemezett javítások,
- ütemezett időszakos javítások
2.) U.ezen a bázison számolva az F-16-ok repóra klts.e $7000
3.) 2012-es USD ázison és üza árakkal számolva a repóra klts.ek megoszlása az alábbi:
ves the CPFH is composed of approximately:
– 10-15% fogyó eszközök és alkatrészek és kisebb elektronikai alkatrészek;
– 20-25% kerozin
– 60-70% Javítás, karbantartás
4.) A repóra költségek gépenként és üzemeltetőnként (flottánként) jelentős szórást mutathatnak az alábbiak miatt:
- repülési profil;
- fedélzeti rendszerek;
- a repülőgép (flotta) kora (megjegyzés tőlem: ezt külön is kiemelném! A gépek életkorának előrehaladtával a karbantartási klts.ek exponenciálisan emelkednek)
- a gépeke (flotta) földrajzi elhelyezkedése
- felszállások száma (ciklusidők)
Az anyag a magyar Gripeneket külön is kiemeli azzal hogy a mi esetünkben valószínűleg a repóra klts. sokkal fontosabb faktor mint - a csak részben ismert - lízing szerződésben meghatározott lízing díj.
Az anyag az alábbi klts elemeket veszi figyelembe:
- ALAP REÓRA KLTS:
--Üza;
--Fogyó anyagok;
--Karbantartás;
--Munkaerő klts.
--Rendszer fejlesztés
--Tőke klts.ek
--ÉCS
- TELJES REPÓRA KLTS:
--Alap repóra klts.
--kezdeti beszerzési és üzembeállítási ráfordításaok;
--továbbfejlesztések klts.ei
Az anyag leszögezi hogy bár a teljes repóra klts. közgazdaságilag értelmesebb mutató mint az Alap, de a források hiányos volta miatt A FENTI TÁBLÁZATBAN AZ ALAP REPÓRA KLTS:EKET HASONLÍTOTTA ÖSSZE.
A többit olvassa el mindenki maga...
A Gripen FAQ melléklet értékeihez ez anno asszem kimaradt.A gépek repóra költségeinek megértéséhez javasolnám ezt a 2012-es Jane's anyagot.
(A Jane's meglehetősen tekintélyes média...nem nagyon szoktak marhaságokat írni)
Ez alapján az Ő 2012-es rangsoruk:
A bevezetőjében az anyag alábbiakat bocsájtja előre:
1.) A költségek a Gripen esetében az alábbi elemeket tartalmazzák:
- üzemanyag,
-repülésre előkészítés és nem ütemezett javítások,
- ütemezett időszakos javítások
2.) U.ezen a bázison számolva az F-16-ok repóra klts.e $7000
3.) 2012-es USD ázison és üza árakkal számolva a repóra klts.ek megoszlása az alábbi:
ves the CPFH is composed of approximately:
– 10-15% fogyó eszközök és alkatrészek és kisebb elektronikai alkatrészek;
– 20-25% kerozin
– 60-70% Javítás, karbantartás
4.) A repóra költségek gépenként és üzemeltetőnként (flottánként) jelentős szórást mutathatnak az alábbiak miatt:
- repülési profil;
- fedélzeti rendszerek;
- a repülőgép (flotta) kora (megjegyzés tőlem: ezt külön is kiemelném! A gépek életkorának előrehaladtával a karbantartási klts.ek exponenciálisan emelkednek)
- a gépeke (flotta) földrajzi elhelyezkedése
- felszállások száma (ciklusidők)
Az anyag a magyar Gripeneket külön is kiemeli azzal hogy a mi esetünkben valószínűleg a repóra klts. sokkal fontosabb faktor mint - a csak részben ismert - lízing szerződésben meghatározott lízing díj.
Az anyag az alábbi klts elemeket veszi figyelembe:
- ALAP REÓRA KLTS:
--Üza;
--Fogyó anyagok;
--Karbantartás;
--Munkaerő klts.
--Rendszer fejlesztés
--Tőke klts.ek
--ÉCS
- TELJES REPÓRA KLTS:
--Alap repóra klts.
--kezdeti beszerzési és üzembeállítási ráfordításaok;
--továbbfejlesztések klts.ei
Az anyag leszögezi hogy bár a teljes repóra klts. közgazdaságilag értelmesebb mutató mint az Alap, de a források hiányos volta miatt A FENTI TÁBLÁZATBAN AZ ALAP REPÓRA KLTS:EKET HASONLÍTOTTA ÖSSZE.
A többit olvassa el mindenki maga...
Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.Egy fél század F35 lenulláz egy ezrednyi Gripen C-t.E model jobb lesz,de nem nagyságrenddel.Mindenesetre azt hiszem el lehet fogadni hogy a Gripen, a szóba jöhető versenytársakkal összehasonlítva, a leg olcsóbban üzemeltethető típus.
Egyetlen, repóra klts.ben közeli alternatíva az F16.
Az meg hogy az F35 repült óra klts.e 5x vagy csak 3x drágàbb a Gripenhez viszonyítva, azt hiszem részletkérdès...mindenkép nagyságrendbeli a különbség.
Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.Egy fél század F35 lenulláz egy ezrednyi Gripen C-t.E model jobb lesz,de nem nagyságrenddel.
A Gripen E egy nagyobb gép lesz,nőni fog az üzemköltsége is.
F35 a nagy darabszám miatt olcsóbbodni fog,és az üzemeltetés,meg úgy általában az egész gép,idővel olyan kiforrott lesz,amit a kis darabszámú Gripen nemigen tud majd utolérni.
Gripenben benne volt(van?) a lehetőség,hogy aféle modernkori F5 legyen-de egyszerűen túl drága hozzá.Emiatt nem tudja elérni azt a darabszámot,hogy occsósodni tudjon.Róka fokta csuka.
Ha továbbra is csak egy minimálisan elégséges látványlégierő fentartása a célunk,a jelenlegi gépek továbbéltatése bőven elegendő.
Ha komolyabb önvédelmi képesség a cél,akkor mind a géplétszám,mind a felszereltség kevés.
Ha a térség meghatározó légi(hadi)erejét akarjuk,akkor vagy nagyságrendileg több,vagy nagyságrendileg nagyobb harcértékű gépek kellenek.
Szerintem továbbra is a 2 tipusos légierő lenne nekünk a megoldás.1század F35 mellé 2-3század olcsóbb gép.Csak mivel közben kiderűlt,hogy lesz eladó svéd használtgép,és a lizingelt gépeink további költség nélkül maradhatnak,a Kfir block 60 helyett modernizált Gripen C alkothatná a derékhadat.(különben nem vagyok amerikafan,és F35fan se.Ha mondjuk a koreaiak/japánok/akárki ténylegesen képes lenne olyan képességű gépet ajánlani,mint az F35,nekem az is jó lenne-csak alkalmas legyen a feladatra.De nincs,és a közeljövőben nem is lesz.)
Melyik gépnek nagyobb a harcértéke, amelyiknek a személyzete rendesen ki van képezve, vagy amelyik a gépet csak a hangárban nézegetheti, mert nincs rá lóvé, hogy kiképzőrepülésekre vigyék őket?Nagyságrenddel nagyobb,de a harcértéke is.
Az üzemanyag fogyasztáson felül mennyivel is nő a költsége?A Gripen E egy nagyobb gép lesz,nőni fog az üzemköltsége is.
Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.A több típusos légierőnél kevés drágább dolog létezik.
Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.
De attól még azért nem csak F22eket használnak,mert olcsóbb a szükséges méretű légierőt 2 tipusbol kiállitani.Az F16 is azért lett,mert rájöttek,hogy még az ő bukszájuk is kevés ahoz,hogy csak az F15 váltsa a sokezernyi F4estDehogy olcsóbb,hogy lenne már olcsóbb...Amerika annyi pénzt költ egyedül a haderőre mint a világ nagy része összesen...
De attól még azért nem csak F22eket használnak,mert olcsóbb a szükséges méretű légierőt 2 tipusbol kiállitani.Az F16 is azért lett,mert rájöttek,hogy még az ő bukszájuk is kevés ahoz,hogy csak az F15 váltsa a sokezernyi F4est
Az F-35t-ől a szuverenitás miatt ódzkodnak sokan, mert nagyon erős USA kontroll felett van a hosszútávú bevethetősége az ALIS miatt.
Gripen költségekre rudi csinált egy jó számítást, azt anno megosztottam. tessék visszakeresni. Az új FAQ-ban már az lesz benne, korrekció. Annyira nem volt drága a szerződésmódosítás és +10 év után, mint elsőre látszott.
Parancsolj...
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-269#post-563958
De az USAF két típusából az egyik 2000+ db volt a másik meg F-15A,B, C és D 700+ gyártás és még 220 db E.Érdekes mód ennek ellenére maga az USAF is 2 tipusra épit-mert túl drága lenne csak F22(régebben F15) gépekből kiállitani a szükséges gépállományt.Vagyis azért használnak 2 tipust,mert igy olcsóbb.
Ugyan az a problémánk,csak kicsibe.Képtelenek vagyunk a valóságosan önálló harcképességet biztositő mennyiségben F35öst hadrendben tartani.Ugyanúgy szükségünk van egy tömegnövelő olcsóbb tipusra,mint az amiknak,csak a mi kicsinke léptékünkben.De ott a mennyiség volt a probléma.Ha csak feleannyi gép kellett volna nem lett volna F-16 mert mindek.Most sem azért vesznek F-15-öt mert olcsóbb mint az f-35 hanem kőkemény korrupció van mögötte.Vagy szerinted véletlen egybeesés,hogy amint a Boeing vezér kormányzati pozícióba(vagy legalábbis kormányközeli) kerül azonnal vesznek F-5-öt úgy,hogy előtte kb senkinek eszébe nem jutott?
A légierő nem nagyon tud kiváltani szárazföldi erőt. A légierő mérete és tűzereje mindig arányos kell hogy legyen azzal, amit támogat. Itthon ez annyira látványosan sérült, hogy ihaj. Mert lényegében ma nincs mit támogatni. A Gripeneken kívül nincs korszerű komolyan vehető korszerű nehézfegyverzet. De ott is "csak" platform korszerű. A "bumm" hiányzik hozzá. Az SDB I/II és JDAM.Még olyan kérdésem is van,hogy feltételezve 2 század F35-öt,az a tűzerő önmagában kiválthat hatalmas mennyiságű földi erőt,ami szintén milliárdokba kerülne,nem?
Lehet hülyén számolom,de ha 30 rongy is egy óra,de pl 12 gép elenged 100-as nagyságrendű siklóbonbát,amit csak mondjuk 20 A7+-al,500 emberrel,meg 50 theherautóval,200 tank lőszerrel lhetett volna megoldani 1 hét előkészülettel,ezek meg felmálháznak,felszállnak,hazajönnek veszteség nélkül,és volt ellen,nincs ellen.
Csak ezért nem éri meg fenntartani. Háború esetén meg repül minden, ha kell. Felvállalt kockázat.Az én szememben a több típusos légierőnek egy előnye van; ha előjön egy strukturális/tervezési hiba az élettertam alatt, ami miatt földre kényszerül egy típus, van mihez nyúlni. Tudom, hogy pénzügyileg (logisztikában, stb.) ez súlyos teher, de aki tudja, felvállalja valamiért a vegyes flották fenntartását. Lehet politikai motivációból is, de az más szempontú döntés...
Attól te okostojás, hogy mindkét flottához kevés a pilóta. Ha csak néhány pilóta elhagyja a pályát, akkor a flotta nem repülhető ki. Ezzel szemben, ha van egy 28 gépes századod és van hozzá 56 pilóta, akkor kevésbé megrázó akár 5 pilóta távozása, mint a két kisebbnél. És a pilóta is lehet időlegesen alkalmatlan, beteg stb.Ugyan az a problémánk,csak kicsibe.Képtelenek vagyunk a valóságosan önálló harcképességet biztositő mennyiségben F35öst hadrendben tartani.Ugyanúgy szükségünk van egy tömegnövelő olcsóbb tipusra,mint az amiknak,csak a mi kicsinke léptékünkben.
Mégis,mi a fenétől lenne drágább egy 2tipusos légierő?Ha az egyik gép üzemköltsége(mindent beleértve) X,a másik gép üzemköltsége meg az X harmada(Y),akkor mégis mitöl lenne költségesebb,ha X+X=X+3Y?