[HUN] Vadászgépek beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 106
31 050
113
Az F-35t-ől a szuverenitás miatt ódzkodnak sokan, mert nagyon erős USA kontroll felett van a hosszútávú bevethetősége az ALIS miatt.
Gripen költségekre rudi csinált egy jó számítást, azt anno megosztottam. tessék visszakeresni. Az új FAQ-ban már az lesz benne, korrekció. Annyira nem volt drága a szerződésmódosítás és +10 év után, mint elsőre látszott.
Parancsolj...
https://forum.htka.hu/threads/hun-saab-jas-39ebs-hu-gripen.203/page-269#post-563958
Az idő halad,a dolgok meg változnak.
Ez a nemzeti szuverenitás dolog szerintem túldimenzionált.Tartósan külső támogatás nélkül semelik gépet nem tudjuk üzemeltetni.Pont.A Gripen üzemeltetését is bármikor el tudják lehetetleniteni az amik.
A mi gépeink ma már elavultak.Nem tudjuk mennyibe kerülne a modernizálásuk,és azt sem,hogy a vegyesfelvágott sárkányoknak(A és C keverék) mennyi még az élettartamuk utána.Ezek a paraméterek viszont döntésbefolyásoló tényezők.
Ha új gépeket akarunk venni,akkor viszont egyértelműen nem a Gripen E a legjobb választás.4+++ kategóriás gépekből a Super Hornet tűnik számomra annak,illetve az F35,ha hosszú távra akarunk gondolkodni
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Molni már levezette párszor, vissza kell keresni, fejbol nem tudom pontos osszege, de botrányosan magas volt.
Az f-35 100 millió magassága/darab. A gripenekért biztos kifizetjuk ennek a felét, 2/3-át a szerzodés végéig,és a ketto kozt nem annyi a használati érték kulonbozet.
Nem érdekel a Dánok esete a bélsár fogyasztással, repuljenek 2fedeluvel,vagy koltsenek a migránsokra, mí kozunk hozzá!?

24db kb 2.5mld dódó, az kb 2-2.5-% a az álamadósságunknak, pont semmi.
Mennyi zsé jon brusszelbol/annum, sikítsunk hozzá abból is 1 kicsit, azt meg is van.
MIT fossátok ossze magatokat az F-35 miatt amúgy, annyiraszar, vagy mi?
Abban a pár topikban amit olvasok folyton az az etalon, minden más szekér hozzá van mérve, jól siklanak a siklóbombái, jól repteljesít, alig látszik, és még jól is néz ki, mit rinyáltok?
Fogjuk meg, azt csináljuk, lv is onnan Jon, amennyire emlékszem.
Hol a kuruc virus?
Ha elkezditek meg magyarázni, hogy miért is nem lenne jó, lehidalok.

Attól tartok ez kicsit összetettebb kérdés. Engedd meg, mint a téma iránt laikus érdeklődőt, hogy több szemszögből közelítsem meg.

Igen, az F-35 nagyon jó "szekér" és akár "el is férhetne nálunk" - ugyanakkor úgy gondolom képességeinek jelentős részét akkor tudná kihasználni nálunk, ha a hálózati hadviselés minél szélesebb spektrumában aktív kiforrott szerephez juthatna. Véleményem szerint ez például a BTR -ekkel elég korlátozottan megvalósítható. Persze zajlik a Z2026, de amire a Leo 2A7+ -kkal meg a PzH2000 -ekkel stb. valós (!!) képesség lesz az is legalább egy évtized (amire megjönnek, rendszerbe állítás, kellő gyakorlat az üzemeltetésben, logisztikában és harcászatban stb.).

Az üzemeltetési kultúra - itt értem ez alatt a hazait illetve az eladó félét. Kezdjük az utóbbival. Nálunk reálisan max. egy századnyi gép lehetne. Még ha kettő is lenne, akkor is a vevők listájának leghátulján kullognánk - a "millióból". Itt nem csak az számít, hogy mennyire fogna vastagon a ceruza a beszerzésnél illetve karbantartásnál és esetleges képességbővítésnél, hanem azok ütemezése illetve tervezhetősége is. Nem mi lennénk a prioritási lista élén valószínűleg.

A mi "üzemeltetési kultúránk" -at szerintem nem kell részletezni. Egy évtized után alhangon a fele már földhözragadt lenne. Azaz az előbbit és ezt figyelembe véve valóban kellene a két századnyi gép, ha szeretnénk mindenkor legalább egy századnyi gépet harckésznek tudni. Úgy már nagyon drága lenne. Amennyire jól tudom ez a legdrágább része a projektnek - a megfelelő üzemeltetési kultúrával a gépek nagy részét harckész állapotban tartani folyamatosan és ehhez a megfelelő pilóta és üzemeltető állomány rendelkezésre állását a megfelelő színvonalon. Személy szerint a Gripen lízing konstrukciónak azért is örültem inkább - mégha drágább is a sima gépvásárlásnál - mert kvázi csak ilyenformán garantálható a magas rendelkezésre állási arány, a tervezhetőbb karbantartás. Az üzemeltetés tekintetében is komoly feltételeket támasztanak a svédek (teljesen jogosan). Valamint a svéd oldalról is tervezhetőbb a projekt - közvetlenebb a kapcsolat. Ez akár a modernizációk, igények egyeztetése stb. terén is előremutatóbb - mindkét fél érdeke, hogy ne csak alkatrész utánrendelgetés legyen időnként meg pl. a gépek fele a csillaggarázsban álljon repképtelenül. Sokak szerint amennyiben a jövőben is Gripen -ben gondolkodnánk (akár plussz Gripen E század vagy csak a jelenlegiek modernizálása és évtizedekig rendszerben tartása), akkor a svédek "letérdelnének". Ezt nem gondolom teljesen így, de valószínűleg törekednének olyan megoldásra mely a továbbiakban is hosszú távú közös együttműködést eredményezne (azaz az ilyen szoros együttműködést, ahol a prioritási lista "értelmezhető" helyén vagyunk inkább pl. a svédekkel tartom elképzelhetőnek) ...

A képesség oldaláról vizsgálva - az F-35 -ös "game changer" előnyeinek nagy részét jelenleg nem tudnánk kihasználni, vagy pénz nem lenne rá vagy a földrajzi helyzetünkből adódóan nem tudnánk kihasználni. Azt, hogy pl. egy koalíciós műveletben a világ másik végén magyar F-35 -ösök "törjék az utat" (legyenek a támadóék) - hát különösebben nem vágyok. A szomszédoknál hasonló képességű gép nem várható a közeljövőben. Legközelebb lengyeleknél van - esetleg a cseheknél lesz. Ez utóbbi az alkupozíciónkat is segítheti a svédeknél ... Nem utolsósorban a mi fontossági sorrendünk - a fentebbiek alapján is előbb rakjuk rendbe a "mindenmást". Akár a sokat emlegetett egyéni felszereléseket - a MOFÉM sisaknak meg a műbőr tártáskának tényleg már a múzeumban a helye sokminden mással egyetemben ...

Természetesen egy merőben új típus rendszerbe állításának is jelentős a költsége. Itt mind a technikai - mind a személyzet oldaláról. Ezt mondjuk 2 századnyi F-35 -el ... Szerintem jelenleg meghaladná a teljesítőképességünket.
 
  • Tetszik
Reactions: Halfdan

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
... 4+++ kategóriás gépekből a Super Hornet tűnik számomra annak,illetve az F35,ha hosszú távra akarunk gondolkodni

Ez az a típus (Super Hornet), melynek az elődtípusa(i) pl. az ausztrál és svájci légierőnél "repedeznek" (ez kvázi típushiba). Amennyire jól tudom ennek az igazi "megoldása" kvázi csak az új típusra állás és a külföldi üzemeltetők is ebben gondolkodnak leginkább. Ennél a vonalnál - így rövid távon gondolkozva is - még a mi változatunk üzembentartása modernizációval együtt is "épkézlábabb" (illetve olcsóbb) ötletnek tűnik ... A hosszú táv meg jó kérdés ...
 
M

molnibalage

Guest
A mi gépeink ma már elavultak.
Milyen mérce szerint?

Nem tudjuk mennyibe kerülne a modernizálásuk,és azt sem,hogy a vegyesfelvágott sárkányoknak(A és C keverék) mennyi még az élettartamuk utána.
Azért ez nem feketemágia. A magyar terelés és repült óra mellett ez kb. nem probléma...


Ha új gépeket akarunk venni,akkor viszont egyértelműen nem a Gripen E a legjobb választás.4+++ kategóriás gépekből a Super Hornet tűnik számomra annak,illetve az F35,ha hosszú távra akarunk gondolkodni
Öööö, a Super Hornet gyártósora , ha igaz...
https://www.flightglobal.com/helico...roduction-line-busy-until-2025/127623.article
Ha a Super Hornet elfogadható, akkor a Gripen E/F miért is nem...?????
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 106
31 050
113
Ha a Super Hornet elfogadható, akkor a Gripen E/F miért is nem...?????
Ára és az azért kinált harcászati kapacitáskülönbség miatt.Gripen E ára veri az F35ét,miközben a harcértéke kullog az SH mögött.
Attól tartok ez kicsit összetettebb kérdés. Engedd meg, mint a téma iránt laikus érdeklődőt, hogy több szemszögből közelítsem meg.

Igen, az F-35 nagyon jó "szekér" és akár "el is férhetne nálunk" - ugyanakkor úgy gondolom képességeinek jelentős részét akkor tudná kihasználni nálunk, ha a hálózati hadviselés minél szélesebb spektrumában aktív kiforrott szerephez juthatna. Véleményem szerint ez például a BTR -ekkel elég korlátozottan megvalósítható. Persze zajlik a Z2026, de amire a Leo 2A7+ -kkal meg a PzH2000 -ekkel stb. valós (!!) képesség lesz az is legalább egy évtized (amire megjönnek, rendszerbe állítás, kellő gyakorlat az üzemeltetésben, logisztikában és harcászatban stb.).

Az üzemeltetési kultúra - itt értem ez alatt a hazait illetve az eladó félét. Kezdjük az utóbbival. Nálunk reálisan max. egy századnyi gép lehetne. Még ha kettő is lenne, akkor is a vevők listájának leghátulján kullognánk - a "millióból". Itt nem csak az számít, hogy mennyire fogna vastagon a ceruza a beszerzésnél illetve karbantartásnál és esetleges képességbővítésnél, hanem azok ütemezése illetve tervezhetősége is. Nem mi lennénk a prioritási lista élén valószínűleg.

A mi "üzemeltetési kultúránk" -at szerintem nem kell részletezni. Egy évtized után alhangon a fele már földhözragadt lenne. Azaz az előbbit és ezt figyelembe véve valóban kellene a két századnyi gép, ha szeretnénk mindenkor legalább egy századnyi gépet harckésznek tudni. Úgy már nagyon drága lenne. Amennyire jól tudom ez a legdrágább része a projektnek - a megfelelő üzemeltetési kultúrával a gépek nagy részét harckész állapotban tartani folyamatosan és ehhez a megfelelő pilóta és üzemeltető állomány rendelkezésre állását a megfelelő színvonalon. Személy szerint a Gripen lízing konstrukciónak azért is örültem inkább - mégha drágább is a sima gépvásárlásnál - mert kvázi csak ilyenformán garantálható a magas rendelkezésre állási arány, a tervezhetőbb karbantartás. Az üzemeltetés tekintetében is komoly feltételeket támasztanak a svédek (teljesen jogosan). Valamint a svéd oldalról is tervezhetőbb a projekt - közvetlenebb a kapcsolat. Ez akár a modernizációk, igények egyeztetése stb. terén is előremutatóbb - mindkét fél érdeke, hogy ne csak alkatrész utánrendelgetés legyen időnként meg pl. a gépek fele a csillaggarázsban álljon repképtelenül. Sokak szerint amennyiben a jövőben is Gripen -ben gondolkodnánk (akár plussz Gripen E század vagy csak a jelenlegiek modernizálása és évtizedekig rendszerben tartása), akkor a svédek "letérdelnének". Ezt nem gondolom teljesen így, de valószínűleg törekednének olyan megoldásra mely a továbbiakban is hosszú távú közös együttműködést eredményezne (azaz az ilyen szoros együttműködést, ahol a prioritási lista "értelmezhető" helyén vagyunk inkább pl. a svédekkel tartom elképzelhetőnek) ...

A képesség oldaláról vizsgálva - az F-35 -ös "game changer" előnyeinek nagy részét jelenleg nem tudnánk kihasználni, vagy pénz nem lenne rá vagy a földrajzi helyzetünkből adódóan nem tudnánk kihasználni. Azt, hogy pl. egy koalíciós műveletben a világ másik végén magyar F-35 -ösök "törjék az utat" (legyenek a támadóék) - hát különösebben nem vágyok. A szomszédoknál hasonló képességű gép nem várható a közeljövőben. Legközelebb lengyeleknél van - esetleg a cseheknél lesz. Ez utóbbi az alkupozíciónkat is segítheti a svédeknél ... Nem utolsósorban a mi fontossági sorrendünk - a fentebbiek alapján is előbb rakjuk rendbe a "mindenmást". Akár a sokat emlegetett egyéni felszereléseket - a MOFÉM sisaknak meg a műbőr tártáskának tényleg már a múzeumban a helye sokminden mással egyetemben ...

Természetesen egy merőben új típus rendszerbe állításának is jelentős a költsége. Itt mind a technikai - mind a személyzet oldaláról. Ezt mondjuk 2 századnyi F-35 -el ... Szerintem jelenleg meghaladná a teljesítőképességünket.
Az a baj,szerintem,hogy nem a kihasználhatósággal,vagy az ország teherbiró képességének nem felel meg az F35,hanem a létező üzemeltetési szervezeti rendszerünknek.
 
M

molnibalage

Guest
Ára és az azért kinált harcászati kapacitáskülönbség miatt.Gripen E ára veri az F35ét,miközben a harcértéke kullog az SH mögött.

Az a baj,szerintem,hogy nem a kihasználhatósággal,vagy az ország teherbiró képességének nem felel meg az F35,hanem a létező üzemeltetési szervezeti rendszerünknek.
És ez mibő vezetted le...?
  • Hol van pl. akár + vagy - 90 fokos túl kitéríthető radar, ami az F-polehoz kifejezetten előnyös?
  • A Gripen E-n emlékeim szerint les DAS szerű rendszer. A SH esetén ez hol van?
  • IRST alapfelszerelése a gépnek.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 106
31 050
113
És ez mibő vezetted le...?
  • Hol van pl. akár + vagy - 90 fokos túl kitéríthető radar, ami az F-polehoz kifejezetten előnyös?
  • A Gripen E-n emlékeim szerint les DAS szerű rendszer. A SH esetén ez hol van?
  • IRST alapfelszerelése a gépnek.
Kifejlesztették az SH-hez is ezeket,csak valakinek meg kéne rendelni a gyártást.Az utolsó sorozathoz a Navy a lehetőségeknek csak egy részét rendelte.És az F18 egyszerűen egy nagyobb gép,több minden fér bele/rá.
A Boeingnek szintén érdeke a gyártósor fentartásához a vékony ceruza.Ha jol emlékszem,az utolsó rendeléskor 50milkás db árat kértek-najó,ezek csak maguk a gépek,nem a rendszeresités költsége.
Sam bácsinak is érdeke,hogy ne csak az LM rendelkezzen aktiv harcigép gyártó kapacitással.A legutóbbi Boeingnek adott rendelések lényegében erről szoltak.
Az viszont tény,hogy az utolsó pillanatokban vagyunk,mire nálunk megszületik a döntés,nem lesz gyártásban-hacsak Sam bácsi nem élteti tovább
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Ára és az azért kinált harcászati kapacitáskülönbség miatt.Gripen E ára veri az F35ét,miközben a harcértéke kullog az SH mögött.
Ez nem igaz…(mindig összekeveritek az USA-fejlesztő ország árakat a nem fejlesztő országok áraival…)
F-35A - Lengyel ajánlat: $200 millió / db (32 gép - $6.5 milliárd)
Gripen E / F - Brazil beszerzés: $110 millió / db (36 gép - $4 milliárd)
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
Ez nem igaz…(mindig összekeveritek az USA-fejlesztő ország árakat a nem fejlesztő országok áraival…)
F-35A - Lengyel ajánlat: $200 millió / db (32 gép - $6.5 milliárd)
Gripen E / F - Brazil beszerzés: $110 millió / db (36 gép - $4 milliárd)

Pontosan. Ráadásul ez az ár azoknak a lengyeleknek él, akik korábban rendeltek/üzembeállítottak F-16 -ot, Patriot -ot és kismillió más USA cuccot. Gyanítom más polcon lennénk mi még Hozzájuk viszonyítva is. Nekünk kiindulópontként majd a cseh F-35 ajánlat állhat legközelebb - mind országméret (+ régió), mennyiség és felszereltség stb. terén is ...
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Pontosan. Ráadásul ez az ár azoknak a lengyeleknek él, akik korábban rendeltek/üzembeállítottak F-16 -ot, Patriot -ot és kismillió más USA cuccot. Gyanítom más polcon lennénk mi még Hozzájuk viszonyítva is. Nekünk kiindulópontként majd a cseh F-35 ajánlat állhat legközelebb - mind országméret (+ régió), mennyiség és felszereltség stb. terén is ...
???
Nálad mit jelent hogy a "...Gripen E ára veri az F35ét..."?
Én azt hittem arra gondolsz hogy a Gripen E/F a drágább.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
18 106
31 050
113
Ez nem igaz…(mindig összekeveritek az USA-fejlesztő ország árakat a nem fejlesztő országok áraival…)
F-35A - Lengyel ajánlat: $200 millió / db (32 gép - $6.5 milliárd)
Gripen E / F - Brazil beszerzés: $110 millió / db (36 gép - $4 milliárd)
Hát azért kiváncsi lennék,hogy mi tartozik bele ebbe az árba a polákoknál,és mi a braziloknál.Mert az LM nyilatkozata szerint maguknak a gépeknek az ára 90milka alá csökken,mig a SAAB pont ezt a 110milkát adta meg db-árnak-magukra a gépekre.Persze a rendszeresitési költség,pláne ha a fegyverzeti csomag is beleszámitandó,jóval nagyobb.(angol nyelvű belinkelés sajna nekem nem jó,inkább foglald össze nékem ékes magyar nyelven)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 877
91 416
113
Ez nem igaz…(mindig összekeveritek az USA-fejlesztő ország árakat a nem fejlesztő országok áraival…)
F-35A - Lengyel ajánlat: $200 millió / db (32 gép - $6.5 milliárd)
Gripen E / F - Brazil beszerzés: $110 millió / db (36 gép - $4 milliárd)
Most olvastam a kolunbiai vadászgép beszerzési dilemmák kapcsán ezt a cikket. Ha fenti árak ránk is mérvadóak, akkor még az üzemeltetési költségek figyelembevételével hülyeség lenne váltani.

"Jane egy híres 2011. évi becslése szerint egy óra Gripen becslések szerint 4700 USD (5260 USD 2020-as árakon). Összehasonlításképpen: az F-35 Lightning II amerikai lopakodó repülési órája most 44 000 dollárba kerül. A Gripen működési szempontból legolcsóbb nyugati vadászgépnek tekinthető. "
https://www.armadninoviny.cz/stihacky-pro-kolumbii-svedsky-gripen-proti-izraelskemu-kfiru.html
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 877
91 416
113
Pontosan. Ráadásul ez az ár azoknak a lengyeleknek él, akik korábban rendeltek/üzembeállítottak F-16 -ot, Patriot -ot és kismillió más USA cuccot. Gyanítom más polcon lennénk mi még Hozzájuk viszonyítva is. Nekünk kiindulópontként majd a cseh F-35 ajánlat állhat legközelebb - mind országméret (+ régió), mennyiség és felszereltség stb. terén is ...
A magyar szerződés 26-ban jár le, a cseh 27-ben vagy még kesőbb, nekünk előbb kell dönteni.
Idézet a fenti cseh cikkből, a cseh dilemmákról.

"Miután meghosszabbították, a bérleti szerződésnek hivatalosan 2027-ig kell tartania (opcióval 2029-ig).

A 2030-ig tartó katonai fejlesztés koncepciója szerint, amely a Védelmi Minisztérium weboldalán található, öt év múlva kell dönteni arról, hogy a bérleti szerződés folytatódik-e, vagy új akvizícióra kerül sor. "
 

dkes

Well-Known Member
2019. december 5.
2 385
8 928
113
A magyar szerződés 26-ban jár le, a cseh 27-ben vagy még kesőbb, nekünk előbb kell dönteni.
Idézet a fenti cseh cikkből, a cseh dilemmákról.

"Miután meghosszabbították, a bérleti szerződésnek hivatalosan 2027-ig kell tartania (opcióval 2029-ig).

A 2030-ig tartó katonai fejlesztés koncepciója szerint, amely a Védelmi Minisztérium weboldalán található, öt év múlva kell dönteni arról, hogy a bérleti szerződés folytatódik-e, vagy új akvizícióra kerül sor. "

Jogos, azonban 2016 -ban a lízing lejártát követően a tulajdonjog maradványértéken átszáll a magyar államra a jelenlegi állás szerint. Amennyire nyomon követtem a témát repórák maradnak bőven a madarakban - azaz e tekintetben "nem kerget a tatár". A svédek eddigi attitűdje alapján azt feltételezem nem zárkóznának el valamilyen formában a hosszabbítástól (legyen ez akár pár éves is) - még modernizáció nélkül sem. Azaz egyértelmű döntéskényszer most nem feltétlenül áll fenn - a komoly döntést lehetne későbbre halasztani. Akár olyan formában, hogy időközben a csehekkel párhuzamosan mi is "tapogatóznánk" a háttérben ... Feltételezem valami ilyen forgatókönyv lesz a reális.
 
M

molnibalage

Guest
Most olvastam a kolunbiai vadászgép beszerzési dilemmák kapcsán ezt a cikket. Ha fenti árak ránk is mérvadóak, akkor még az üzemeltetési költségek figyelembevételével hülyeség lenne váltani.

"Jane egy híres 2011. évi becslése szerint egy óra Gripen becslések szerint 4700 USD (5260 USD 2020-as árakon). Összehasonlításképpen: az F-35 Lightning II amerikai lopakodó repülési órája most 44 000 dollárba kerül. A Gripen működési szempontból legolcsóbb nyugati vadászgépnek tekinthető. "
https://www.armadninoviny.cz/stihacky-pro-kolumbii-svedsky-gripen-proti-izraelskemu-kfiru.html
Na akkor most elnézést...
...de a jóisten bassza meg.

Elolvasnád a Gripen FAQ-t és a HTÖ-t? A 4700 USD/óra költség egy marketing bullshit. Ez kb. a keró ára hosszútávon.

A jenkik által megadott görgetett átlag az F-16C flottára is ott van mellékletben. 20-22 ezer USD/óra.

Aki ma képes elhinni, hogy a teljes üzemeltetési költsége egy szuperszonikus vadászgépnek 5000 USD/óra alatt van az vagy simán tudatlan, vagy kretén.

Elnézést, de mos elszakadt a cérna. Lassan fél évtizede ott a FAQ ezen rész is. Nehéz lenne elolvasni?
Vagy gondolkodni? A keró ára ismert. A gép üzemanyag kapacitása is. Ezek alapján a fenti állításhoz mennyire kell hülyének lenni?
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 877
91 416
113
Na akkor most elnézést...
...de a jóisten bassza meg.

Elolvasnád a Gripen FAQ-t és a HTÖ-t? A 4700 USD/óra költség egy marketing bullshit. Ez kb. a keró ára hosszútávon.

A jenkik által megadott görgetett átlag az F-16C flottára is ott van mellékletben. 20-22 ezer USD/óra.

Aki ma képes elhinni, hogy a teljes üzemeltetési költsége egy szuperszonikus vadászgépnek 5000 USD/óra alatt van az vagy simán tudatlan, vagy kretén.

Elnézést, de mos elszakadt a cérna. Lassan fél évtizede ott a FAQ ezen rész is. Nehéz lenne elolvasni?
Vagy gondolkodni? A keró ára ismert. A gép üzemanyag kapacitása is. Ezek alapján a fenti állításhoz mennyire kell hülyének lenni?
Take it easy!

Egyébként mai áron 5260 dollárt írnak az meg nálam 5000 fölött van. :eek:
Viszonyitva az F35-höz hogy aránylik az üzemeltetési költsége saccperkábé?

A többit meg beszéld meg csehekkel akik a cikket írták.
 
M

molnibalage

Guest
Take it easy!

Egyébként mai áron 5260 dollárt írnak az meg nálam 5000 fölött van. :eek:
Viszonyitva az F35-höz hogy aránylik az üzemeltetési költsége saccperkábé?

A többit meg beszéld meg csehekkel akik a cikket írták.
Te elolvasnád azt amit a Gripen költségekről linkeltem a lízingnél? Hogy nem deríthető ki, hogy pontosan mennyi? A svédek meg nem tesznek közzé számokat, csak PR marhaságot. Mivel a Gripen egy F-16C szerű gép, csak kisebb, de a flotta is kisebb, azért igen naiv aki azt hiszi, hogy a Gripen üzemeltetése nem 15k USD /óra nagyságrend minden figyelembe véve.

Pl. amikor 800 órás nagy check van és hónapokig nem repül a gép és órák ezreit tekerik bele egy gépbe karbantartásnál, akkor annak nyugati költségével repóra elég muris számot kapsz. Úgy önmagában 1500-2000 USD/óta ennek a költsége.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
25 877
91 416
113
Te elolvasnád azt amit a Gripen költségekről linkeltem a lízingnél? Hogy nem deríthető ki, hogy pontosan mennyi? A svédek meg nem tesznek közzé számokat, csak PR marhaságot. Mivel a Gripen egy F-16C szerű gép, csak kisebb, de a flotta is kisebb, azért igen naiv aki azt hiszi, hogy a Gripen üzemeltetése nem 15k USD /óra nagyságrend minden figyelembe véve.

Pl. amikor 800 órás nagy check van és hónapokig nem repül a gép és órák ezreit tekerik bele egy gépbe karbantartásnál, akkor annak nyugati költségével repóra elég muris számot kapsz. Úgy önmagában 1500-2000 USD/óta ennek a költsége.
Akkor egy hasonló nagyságrendű F-35 flotta üzemeltetésénél reális háromszoros szorzóval számolni?
 
M

molnibalage

Guest
Akkor egy hasonló nagyságrendű F-35 flotta üzemeltetésénél reális háromszoros szorzóval számolni?
A kérdést sem tudom értelmezni? Mihez képest háromszoros és mi?
  • USAF F-35A vs USAF F-16C
  • USAF F-35A vs HUNAF Gripen C
  • USAF F-35A vs HUNAF F-35A