A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
Az sokkal inkább egy tároló kocsi. Tárolásra, telephelyi mozgatásra való.
Nekünk is ilyenen van a vitorlásunk...
Nagyjából a kikötők ilyenekkel vannak tele. Ha közútra vinnéd, egyszerűbb lenne azzal a “szarral” együtt feldaruzni. Gondolom ott nem lesz rá szükség, azért viszik így.
Ui: amikor a Balatonon az út mellet látsz ilyen pótkocsi, mezőgazdasági vontató és egyéb csodákon hajókat (nem kikötőben) azokat így szállítják, vagy stikában elvontatják.
Vannak profi hajó vontatók, de szerintem ez nem az.
Koszi, lattam mar kisebb hajokat ilyen kocsikon, de hogy oszinte legyek rendszamot sosem figyeltem van e rajtuk. Gondoltam olyan hajoknak valo treler, aztan amelyiken van rendszam van, amelyiken nincs, nincs. Viszont! Ugye par eve tankok cirkaltakaz M1-esen havazaskor, meg a btr-80 jarmuvek rendszeresen, meg egyeb vacakok. Szoval nem gondolom hogy nagy ugy ha valamin a honvedsegnek nincs rendszama, muszakilag ugyis sok minden le van ott rottyanva. Szoval ezekkel nem optimalis szallitani? Igaz nem kell sokszor, de gondolom nem artana ilyen "kepesseg" a dicso seregnek a "himzo kepesseg" mellett. :)
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 564
93
Bár én pont azon a párton vagyok,hogy amit lehet hatékonyan modernizálni,felhasználni,azt ne dobjuk ki,de...Ha egy feladatra nincs alkalmas eszközúnk,akkor be kell szerezni rá.Egy félmegoldással csak a pénzt pocsékoljuk.
Ezek a tisztességben megőszült hajócskák lassúak,elfogónak kevéssé alkalmasok.Vizi megfigyelő pont szerepük lehet.Hogy milyen ma a felszerelésük,nemtudom.A képeken egy navigácios radardomot véltem csak látni,IR kameratornyot nem.Ettől még lehet rá felszerelni,és kézi eszközöket is használhatnak.Szárazföldi együtműködésre mindenképpen szükségük van.
Magam részéről inkább távirányitott felderitő/figyelőket telepitenék,a vizes szakaszon stégre/bójára.Egy megfelelő ponton meg parti támpontot,ahonnan gyors elfogóegységet tudok inditani akár szárazon,akár vizen.Rövid távon persze ez drágább,mint kiküldeni egy öreg motorost,az biztos.
Mindenesetre ez egy határrendészeti feladatkör,semmi köze a katonai folyami feladatokhoz.
Teljesen fogalmatlan vagy, mâr legalâbb tucatnyi hozzàszólàsban szidtad azt a hajot, ugy hogy azt sem tudod mire kell. Abban a hajoban lehet akar 6-8 fö is. Van benne wc, kàvét, teàt fözhetnek, meleg kajàt ehetnek. Eleve meleg kajutben vannak. Àgy is van benne, valamint olyan kabin is van, ahova be lehet csukni pàr embert arra a fél oràra mig kikötnek. A hajo belsö falait nem lehet szétrugni akkor sem, ha valamelyik migràns elkezd tombolni.. Az a hajotest nem sérül könnyen, cserébe minden szar elfér rà. Gumicsonakot felhuzhatjâk, vagy utàna is köthetik. Beemelhetnek könnyen embereket csonakrol, mert nem billeg, ami kurva fontos, mert a könnyü rendörcsonakok billegnek össze vissza, nem lehet rajtuk àllni, csak ha kapaszkodsz.. Egész ejjel kint lehetnek azon a pàr km szakaszon, akàr ketten-hàrman alhatnak is, a legénység majd szòl ha fogàs van. Ha a part mentén meghuzza az oldalàt valami kövön, akkor meghuzza. Ràrakhatnak àllvànyos refit elöre hàtra. Egy hajo amit nem kell félteni, de minden van rajta. Olcsò, és kézenfekvö megoldàs volt, és még nem is kényelmetlen a személyzetnek. Nem tudom mit kell szidni.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
A Hableány kiemelését júniusban majdnem az egész világon (CNN, BBC...) élőben mutatták. Na, ott sem volt semmi munkavédelmi, láthatósági stb. felszerelés senkin. Igazi balkáni, közel-keleti látvány volt. Kb. mint a harmadik világban. Az illetékeseknek gratulálnék is hozzá szívesen. Ez aztán az országimázs.
Nem tudom, de nekem az ilyen felelotlen hozzaallas nagyon szokatlan. Ez olyan nyolcvanas evekbeli stilus. Aztan ha megtortenik egyszer a baj akkor meg utolag lehet az arvakat elhivni a karacsonyi bulira meg hinteni a pudert a medianak. A baj meg neha megtortenik bizony, meg a teljesen rutin feladatoknal is, meg a kizart dolog hogy megtortenik feladatoknal is. Lehet hogy egy felesleges hulyesegnek tunik sok minden de aztan rogzul, es tudatosul egy ido utan, es tenyleg azert vedoeszkoz meg kockazat elemzes meg egyeb bolondbiztos dolgok hogy feleslegesen ne legyen baj. Es akkor itt van egy ilyen kep es egy Nato kompatibililis alakulat. :oops: 2020-ban 21 evvel egy ugymond professzionalis sereg epites meg natoba lepes es nato szabvany stb utan ez a kep van megosztva a civilekkel. Nem artana szerzodtetnie a seregnek tolunk par fot safety osztalyrol hogy utolerjek magukat szemlelet teren. Mert itt meg kisert a VSZ szelleme. :( Mondjuk azert ugye egy epitkezesen miket varnak el a segedmunkastol, kozben itt meg ugye csak a ket civilen van valami lathatosagi cucc. Igazabol masnak felesleges is volna ott lenni...
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
Én sem vagyok szakértő, de egyértelműnek látszik, hogy a fehér, túlméretes szállítmányokra specializált kamion vitte oda a hajót, majd áttehették a másik, honvédségi pótosra!
Egyébként ez utóbbi nem lehet alkalmas közúton ekkora terhet szállítani, azzal szükség esetén biztonságban megállni! Viszont arra jó lehet, hogy amint azt a pontonos motorcsónakokkal teszik, beállnak a vízbe a hajóval, és útjára engedik! Persze ekkora súlynál kicsit foglalkozósabb lehet a dolog!
En ugy ertelmeztem hogy a kep indulaskor keszult, de igazabol mindegy.
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
29 943
73 260
113
Mindenre itt a válasz. Nagyjából minden amit fent beszéltünk:
Jó manőverező képesség, alacsony merülés, éjjellátó, reflektor, radar. A határsértők mindenféle ladikon, csónakon jönnek.
A tároló kocsi pedig a téli tároló volt. Nem csak nem való közútra, de gyors vontatásra sem (picit olyan, mint a II.VH-s 80mm-es Boforsok sem voltak alkalmasak
gyors vontatásra, mondjuk ott a tömör gumi kerekek miatt, de itt most mindegy is).
Amire ráemelték, az egy közúti hajószállító volt. Megjegyzem ebben a dimenzióban a legtöbb hajó túl-méretes szállítmány a hajók szélessége végett.
A rendőrséggel együttműködve végzik a dolgukat, saját technikai eszközzel.
Nem 105-os boforsok voltak?
 

honved

Well-Known Member
2010. június 2.
10 873
21 212
113
A Hableány kiemelését júniusban majdnem az egész világon (CNN, BBC...) élőben mutatták. Na, ott sem volt semmi munkavédelmi, láthatósági stb. felszerelés senkin. Igazi balkáni, közel-keleti látvány volt. Kb. mint a harmadik világban. Az illetékeseknek gratulálnék is hozzá szívesen. Ez aztán az országimázs.

Most néztem vissza pár percre, a youtube oldalon, a kiemelést, illetve abból részletet. Igazad van. Daruzás ezerrel, de sisak senkin, ami alap daruzásnál. Védőmellény, senkin. Láthatósági melllény pár emberen, talán ők a melósok. Mellettük, egy rakás TEK-es, inkább akadék, mint segítség, a munkában. Természetesen semmi védőfelszerelés rajtuk. Napszemüveg viszont, mindenkin. :) Hát, ennyi szabálytalanság láttn, nagy szerencse hogy nem történt még baleset és haláleset, a kiemelésnél.
 
  • Tetszik
Reactions: mindenen kívül

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 897
36 516
113
Teljesen fogalmatlan vagy, mâr legalâbb tucatnyi hozzàszólàsban szidtad azt a hajot, ugy hogy azt sem tudod mire kell. Abban a hajoban lehet akar 6-8 fö is. Van benne wc, kàvét, teàt fözhetnek, meleg kajàt ehetnek. Eleve meleg kajutben vannak. Àgy is van benne, valamint olyan kabin is van, ahova be lehet csukni pàr embert arra a fél oràra mig kikötnek. A hajo belsö falait nem lehet szétrugni akkor sem, ha valamelyik migràns elkezd tombolni.. Az a hajotest nem sérül könnyen, cserébe minden szar elfér rà. Gumicsonakot felhuzhatjâk, vagy utàna is köthetik. Beemelhetnek könnyen embereket csonakrol, mert nem billeg, ami kurva fontos, mert a könnyü rendörcsonakok billegnek össze vissza, nem lehet rajtuk àllni, csak ha kapaszkodsz.. Egész ejjel kint lehetnek azon a pàr km szakaszon, akàr ketten-hàrman alhatnak is, a legénység majd szòl ha fogàs van. Ha a part mentén meghuzza az oldalàt valami kövön, akkor meghuzza. Ràrakhatnak àllvànyos refit elöre hàtra. Egy hajo amit nem kell félteni, de minden van rajta. Olcsò, és kézenfekvö megoldàs volt, és még nem is kényelmetlen a személyzetnek. Nem tudom mit kell szidni.
Na,ez volt a süket duma.
Elöször is,ez a hajocska kicsi,teljesen más célokra tervezték.
Másodszor lassú.Km-enként folyamatosan kint kéne 1nek lenni,hogy ténylegesen le tudják zárni a határszakaszt.Tisza nem túl széles,kanyargó folyó.Nem ismerem a konkrét határszakaszt,de nem lepne meg,ha egy hajórol nem lehetne belátni az egészet.
Szerinted egy támpontban nem lehet wc,meg még zuhanyzó,konyha,alvókörlet és fogda is?
Szóval a szememben ez ugyan olyan mint a Mihu.Van harci helink!Hurrá-éppen csak alkalmatlan a modern hadviselésre....Van határör járörhajónk.Hurrá-éppen csak alkalmatlan a határsértő elfogására....
És ahogy nem magának a Mihunak a hibája,hogy nem kapott a korszerű harci alkalmazáshoz megfelelő felszerelést,éppen úgy nem ezeknek a hajoknak a hibája,hogy nem ideálisak a határrendészeti feladatra.És nem is a rajta szolgáló flottillás katonák hibája.
 

Shed

Well-Known Member
2016. október 7.
904
4 564
93
Na,ez volt a süket duma.
Elöször is,ez a hajocska kicsi,teljesen más célokra tervezték.
Másodszor lassú.Km-enként folyamatosan kint kéne 1nek lenni,hogy ténylegesen le tudják zárni a határszakaszt.Tisza nem túl széles,kanyargó folyó.Nem ismerem a konkrét határszakaszt,de nem lepne meg,ha egy hajórol nem lehetne belátni az egészet.
Szerinted egy támpontban nem lehet wc,meg még zuhanyzó,konyha,alvókörlet és fogda is?
Szóval a szememben ez ugyan olyan mint a Mihu.Van harci helink!Hurrá-éppen csak alkalmatlan a modern hadviselésre....Van határör járörhajónk.Hurrá-éppen csak alkalmatlan a határsértő elfogására....
És ahogy nem magának a Mihunak a hibája,hogy nem kapott a korszerű harci alkalmazáshoz megfelelő felszerelést,éppen úgy nem ezeknek a hajoknak a hibája,hogy nem ideálisak a határrendészeti feladatra.És nem is a rajta szolgáló flottillás katonák hibája.
Nem kell a hajorol semmit nézni. Ha hivatàsos lennél, és egy napot is lettél volna a hatàron, akkor tudnàd hogy egyszerüen felàllitanak valahol a parton egy 30 m magas tornyot, ràraknak egy tàvirànyitàsu hõkamerât, azzal meg az operàtor belàt több km mélyen éjszaka, ködben is. Még a majmok oda sem értek a partra, màr ràdiózik a hajonak, hogy 4 fö, 2 ferfi, egy nö, meg egy gyerek tart a parthoz, itt és itt,huznak valami csonakot a vizhez, lehet készülni.

A hajon van a legénység, nem a "tàmponton" kell a wc meg a kàvè. Meg nem a "tàmponton" fogjâk el a migriket, hanem a folyón. Ha valamelyik ugat, bebasszàk egy kabinba bilincsben, aztàn szevasz, mig kikötnek ottmarad. Majd szted hajnal kettökor egy vizelés vagy friss kàvé miatt kikötnek, meg valaki majd felmàszik a partra a tàmpontba?

Fillérekböl megoldottàk hogy egy csapat komfortosan, melegben ott legyen àllandoan a vizen. Meg nem kell rà géppuska sem, fegyvertelen embereket kell összeszedni, ennyi a nagy feladat.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 555
4 801
113
Nem 105-os boforsok voltak?
29M_Bofors_80mm-es_l%C3%A9gv%C3%A9delmi_%C3%A1gy%C3%BA_t%C3%BCzel%C5%91%C3%A1ll%C3%A1sban._Fortepan_27130.jpg

Nem, 29M Bofors 80mm-volt a neve. Nagyjából olyan, mint a német 88-as, csak hozzánk a svédektől jött még.
Tömörgumi kerekek miatt csak lassan lehetett vontatni. Valami vontató traktor volt hozzá, ami olyan rettenetes hangos volt, hogy "hazaárulónak" hívták a katonák.
A 40mm-esnek már rendes tömlős gumijai voltak és azok gyorsan vontathatóak voltak tehergépkocsikkal.
Bocsi az OFF-ért!
 
R

rejsz felügyelő

Guest
Nem 105-os boforsok voltak?

29M_Bofors_80mm-es_l%C3%A9gv%C3%A9delmi_%C3%A1gy%C3%BA_t%C3%BCzel%C5%91%C3%A1ll%C3%A1sban._Fortepan_27130.jpg

Nem, 29M Bofors 80mm-volt a neve. Nagyjából olyan, mint a német 88-as, csak hozzánk a svédektől jött még.
Tömörgumi kerekek miatt csak lassan lehetett vontatni. Valami vontató traktor volt hozzá, ami olyan rettenetes hangos volt, hogy "hazaárulónak" hívták a katonák.
A 40mm-esnek már rendes tömlős gumijai voltak és azok gyorsan vontathatóak voltak tehergépkocsikkal.
Bocsi az OFF-ért!
https://karosszektabornok.blog.hu/2015/08/18/169_a_29_m_8_cm-es_legvedelmi_agyu
Régi Pavesikkel meg KV traktorokkal vontatták őket.
A 40mm-est meg Botondokkal és azzal ami épp volt persze. Sajnos akkoriban a Honvédség(és úgy általában az ország) motorizáltsága nagyon alacsony szinten volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 897
36 516
113
Nem kell a hajorol semmit nézni. Ha hivatàsos lennél, és egy napot is lettél volna a hatàron, akkor tudnàd hogy egyszerüen felàllitanak valahol a parton egy 30 m magas tornyot, ràraknak egy tàvirànyitàsu hõkamerât, azzal meg az operàtor belàt több km mélyen éjszaka, ködben is. Még a majmok oda sem értek a partra, màr ràdiózik a hajonak, hogy 4 fö, 2 ferfi, egy nö, meg egy gyerek tart a parthoz, itt és itt,huznak valami csonakot a vizhez, lehet készülni.

A hajon van a legénység, nem a "tàmponton" kell a wc meg a kàvè. Meg nem a "tàmponton" fogjâk el a migriket, hanem a folyón. Ha valamelyik ugat, bebasszàk egy kabinba bilincsben, aztàn szevasz, mig kikötnek ottmarad. Majd szted hajnal kettökor egy vizelés vagy friss kàvé miatt kikötnek, meg valaki majd felmàszik a partra a tàmpontba?

Fillérekböl megoldottàk hogy egy csapat komfortosan, melegben ott legyen àllandoan a vizen. Meg nem kell rà géppuska sem, fegyvertelen embereket kell összeszedni, ennyi a nagy feladat.
Némá,mintha valami távvezérelt figyelőrendszert irkáltam volna.....
A támpont,az egy bázis.Nevezhetnék határőr örsnek is.
Közbe utána nézztem,reaktiváltak belölük hármat,a tüzszerész szolgálatnak.Jobb hijján,arra alkalmasak is.De azért nem kell túl sokat várni tőlük.Öreg,kicsi hajocskák ezek-
Baja-Aknasznaszad-Hadihajo-Balaton-Balatonfuzfo-Bomba-Tuzszeresz-Hajofelujitas-Hajozashu.jpg

Ekkorkák.A képen csak egy navigációs radar látható,amit kapot a reaktiváláskor,más felderitő berendezés nem.Különben eredetileg is akna,vagy inkább bombamentesitésre tervezték őket,nem határrendészeti célokra.Meg sodoraknákat tudott kidobni,de azokat nem sokáig,rég kivonták őket.Ettöl még el lehet velük hajokázni látványosan.Csak tényleges elrettentő ereje nem lesz.5en elvonják a hajó figyelmét,közben 15en meg 3km-re átkelnek.Mire az AN odaér,már a parton vannak.Nem a hajó hibája.Nem erre tervezték.Ide egy gyors,rövid reakcióidejű rendörmotoros kell.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 897
36 516
113
29M_Bofors_80mm-es_l%C3%A9gv%C3%A9delmi_%C3%A1gy%C3%BA_t%C3%BCzel%C5%91%C3%A1ll%C3%A1sban._Fortepan_27130.jpg

Nem, 29M Bofors 80mm-volt a neve. Nagyjából olyan, mint a német 88-as, csak hozzánk a svédektől jött még.
Tömörgumi kerekek miatt csak lassan lehetett vontatni. Valami vontató traktor volt hozzá, ami olyan rettenetes hangos volt, hogy "hazaárulónak" hívták a katonák.
A 40mm-esnek már rendes tömlős gumijai voltak és azok gyorsan vontathatóak voltak tehergépkocsikkal.
Bocsi az OFF-ért!
Hoffherr,egyhengeres motorral.
 
  • Tetszik
Reactions: Hegylakó

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 555
4 801
113
Hoffherr,egyhengeres motorral.
A 29.M lövegek vontatásához kezdetben Pavesi P-4 vontatókat alkalmaztak majd később a kispesti Hoffer gyár (teljes nevén Hoffer-Schrantz-Clayton-Shuttleworth Magyar Gépgyári Művek, vagy rövidítve HSCS, csak az érdekesség kedvéért) KV-40-es vontatóját rendszeresítették, amely igen megbízható, de rendkívül hangos jármű volt. A tüzérek nem véletlenül hívták „hazaárulónak” hiszen messzire elhallatszó hangja alapján az ellenség bemérhette a tüzelőállást, amikor a katonák elfoglalták azt.
blog169-109.jpg

blog169-111.jpg

De nagyon tökön leszünk szúrva az OFF-ért! :oops:

Parapitecusnak jelentem: Azért kapcsolódik a haderő fejlesztéhez, mert voltam olyan lüke, hogy a téli hajótároló vontatási sebessége és a Bofors 80-as
között párhuzamot vontam (mindkettő alacsony sebességeel vontatható). Majd elkanyarodtunk... :rolleyes:
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 204
90 607
113
Ezt a PGSR-3i radart amúgy mi is alkalmazzuk? Nem nagyon találok róla semmit magyar nyelven.

https://propatria-inc.com/solutions-en/products/radars/beagle

Valami ilyesmit mutogattak egész évben a katonák a toborzó kitelepüléseken is. Azt mondták, hogy a déli határzárnál használják megfigyelésére. De nem mondták hogy magyar termék.

A cég eddigi referenciái:

Systemsof PGSR-3i ’Beagle’Portable Ground Surveillance Radars foran EurasianArmy
Systems of PGSR-3i ’Beagle’ Portable Ground Surveillance Radars for a Middle-West European Army
Systems of PGSR-3i ’Beagle’ Portable Ground Surveillance Radars for an Middle-Asian Army
PGSR-3i ’Beagle’ Portable Ground Surveillance Radars and Uncooled Portable Thermal Camera integration for the ElitCommando –Indo-China region

NATO member country project with C2 integration (APC)
National border project in Eurasia, (fix deployment, integration) –biggest outside of USA in 2015
Eurasia Border Service -(Lockheed Martin subcontractor)
’Scout’ vehicle deploymentinan Eurasian country
Shortlisted in a substantial North African country with complete sensor solution as main contractor


Valószínűleg ezek lehettek a magyar projektek:

National C2 connection through UHF/VHF/Satellite connection option
Police of Eastern European Country (Border Guard Service) ’Beagle’ Radar and ’ Scout’ vehicle
Development and OEM projects (Leonardo Airborne)
Hungarian Army on several border protection projects



Az ELBIT Foxtrack radarját gyártják licenc alapján, a szoftver meg valószínűerg saját fejlesztés.

 
T

Törölt tag

Guest
Némá,mintha valami távvezérelt figyelőrendszert irkáltam volna.....
A támpont,az egy bázis.Nevezhetnék határőr örsnek is.
Közbe utána nézztem,reaktiváltak belölük hármat,a tüzszerész szolgálatnak.Jobb hijján,arra alkalmasak is.De azért nem kell túl sokat várni tőlük.Öreg,kicsi hajocskák ezek-
Baja-Aknasznaszad-Hadihajo-Balaton-Balatonfuzfo-Bomba-Tuzszeresz-Hajofelujitas-Hajozashu.jpg

Ekkorkák.A képen csak egy navigációs radar látható,amit kapot a reaktiváláskor,más felderitő berendezés nem.Különben eredetileg is akna,vagy inkább bombamentesitésre tervezték őket,nem határrendészeti célokra.Meg sodoraknákat tudott kidobni,de azokat nem sokáig,rég kivonták őket.Ettöl még el lehet velük hajokázni látványosan.Csak tényleges elrettentő ereje nem lesz.5en elvonják a hajó figyelmét,közben 15en meg 3km-re átkelnek.Mire az AN odaér,már a parton vannak.Nem a hajó hibája.Nem erre tervezték.Ide egy gyors,rövid reakcióidejű rendörmotoros kell.
Akkor egy picit jobban is utánanézhettél volna! o_O
5-öt újítottak fel összesen.
Az első dolguk volt, hogy egy modern meghajtásra cserélték a motorokat.
Eredetileg ugye 2x85LE-s Csepelek dolgoztak bennük. A felújításkor meg - 2007-ben - a Baja 2x190LE-s Volvo Penta-kat kapott.
A Zeusz 1 db 230LE-set, míg a 2 tavaly ősszel átadott Balatonakarattya és Csepel naszádok egyenként 2db 230LE-s Pentával kavarnak.
Ez utóbbiakról nyilatkozták azt, hogy bejáratós (2500-ra korlátozott, 3400 rpm a max.) motorral is folyásiránnyal szemben 33km/h felett mentek vele.
Csak hogy teljes legyen a kép, a legrégebben felújított Ercsi még az eredeti motorokat kapta vissza.
Akit érdekel, itt nagyjából minden le van írva.
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 555
4 801
113
Némá,mintha valami távvezérelt figyelőrendszert irkáltam volna.....
A támpont,az egy bázis.Nevezhetnék határőr örsnek is.
Közbe utána nézztem,reaktiváltak belölük hármat,a tüzszerész szolgálatnak.Jobb hijján,arra alkalmasak is.De azért nem kell túl sokat várni tőlük.Öreg,kicsi hajocskák ezek-
Baja-Aknasznaszad-Hadihajo-Balaton-Balatonfuzfo-Bomba-Tuzszeresz-Hajofelujitas-Hajozashu.jpg

Ekkorkák.A képen csak egy navigációs radar látható,amit kapot a reaktiváláskor,más felderitő berendezés nem.Különben eredetileg is akna,vagy inkább bombamentesitésre tervezték őket,nem határrendészeti célokra.Meg sodoraknákat tudott kidobni,de azokat nem sokáig,rég kivonták őket.Ettöl még el lehet velük hajokázni látványosan.Csak tényleges elrettentő ereje nem lesz.5en elvonják a hajó figyelmét,közben 15en meg 3km-re átkelnek.Mire az AN odaér,már a parton vannak.Nem a hajó hibája.Nem erre tervezték.Ide egy gyors,rövid reakcióidejű rendörmotoros kell.
https://hajozas.hu/magazin/itthon/am-aknamentesito-hadihajo-magyar-honvedseg-hadihajos-ezred/
Némá,mintha valami távvezérelt figyelőrendszert irkáltam volna.....
A támpont,az egy bázis.Nevezhetnék határőr örsnek is.
Közbe utána nézztem,reaktiváltak belölük hármat,a tüzszerész szolgálatnak.Jobb hijján,arra alkalmasak is.De azért nem kell túl sokat várni tőlük.Öreg,kicsi hajocskák ezek-
Baja-Aknasznaszad-Hadihajo-Balaton-Balatonfuzfo-Bomba-Tuzszeresz-Hajofelujitas-Hajozashu.jpg

Ekkorkák.A képen csak egy navigációs radar látható,amit kapot a reaktiváláskor,más felderitő berendezés nem.Különben eredetileg is akna,vagy inkább bombamentesitésre tervezték őket,nem határrendészeti célokra.Meg sodoraknákat tudott kidobni,de azokat nem sokáig,rég kivonták őket.Ettöl még el lehet velük hajokázni látványosan.Csak tényleges elrettentő ereje nem lesz.5en elvonják a hajó figyelmét,közben 15en meg 3km-re átkelnek.Mire az AN odaér,már a parton vannak.Nem a hajó hibája.Nem erre tervezték.Ide egy gyors,rövid reakcióidejű rendörmotoros kell.
Vízkiszorítás 10,5
Hossz 13,4 m
Szélesség 3,7 m
Merülés 0,6 m
Hajtómű 2 db Csepel D–613 dízelmotor
Üzemanyagtartály 460 kg l
Üzemanyag gázolaj
Teljesítmény 2×85=170 LE (125 kW)
Sebesség 13 csomó (24 km/h)
Hatótávolság 340 km
Fegyverzet 1 db 12,7 mm-es DSK légvédelmi géppuska
Legénység 7 fő

Ez hajózásban nem tekinthető alacsony sebességnek (24km/h)
viszont:
Az első AN 2-t 2005-ben újították fel és Ercsi néven állították ismét szolgálatba. Ezt követte a Baja nevű hajó, melyet 2007-ben újítottak fel, majd még két másik hajó felújítása következett. A felújítás során korszerű motorokat kapott a hajó és a vázszerkezeten kívül minden berendezését kicserélték, a DSK géppuskát pedig NSZVT géppuskára cserélték.
https://hu.wikipedia.org/wiki/AN_2
Most akkor, bár adatunk nincs, de vélhetően gyorsabb lett. Ugyanakkor manőverezve ez a sebesség egy ilyen folyón bőven elég.
Hiába lenne gyorsabb, nem tudná kihasználni (egy két ideális esetet leszámítva). Ugyanakkor figyelembe kéne venni azt is, hogy a határsértők mennyi idő alatt evickélhetnek át. Főleg ha pl a parton kell felfújniuk a csónakot. Nem tudom cipeltél e nagy gumicsónakot, evezőket, hátizsákot, stb. Ez nem úgy van, hogy odafut a semmiből egy több fő befogadására képes gumicsónakkal.
01729_2.jpg


Kb ekkora egy ilyen csónak. és sejtheted a sebességét is. Vízre kell tenni, billeg, be kell mászni. Mindeközben a víz rohadt hideg.
Hideg van, sötét és fúj a szél... Téli ruhában próbálkozol... ha vízbe esel tuti vízbe fulladás. Ne gondoljuk túl... Aki ezzel megpróbálkozik, az elsősorban
a saját életét kockáztatja, nem azt hogy átjut egy hajóval szemben.
Ha elfogod őket, akkor fel kell venned. Erre egy motoros gumi tutaj nem alkalmas még nyáron sem.
hal%C3%A1szat%20(270x173).jpg

Értem, hogy valami ilyesmit szeretnél, de akkor demonstrál egy téli éjszakai szolit rajta... Értsd meg, hogy a vízen hideg van. Nem mozogsz és ezért a zárt hely fontos, ezt tapasztalatból mondom. Egyszer Dér Kupára mentünk (novemberben Kenesén van) éjszaka. Olyan hidegrázás kapott el, pedig felöltöztem és őrülten hideg sem volt, hogy szabályosan vacogtam. A kabinban pár perc alatt rendbe jöttem. Főztünk egy kávét és vezettem tovább, mintha semmi sem lett volna előtte.

images
BIG_0015829317.jpg

Ez a legnagyobb méret a Balatonon pl. itt is max 4 főnek van ülőhelye... Ha több szál be, akkor a padlón kell ülni.
Szerintem a vízi szolgálatnál mindenki a nyári akciózásra gondol. Most tél van, itt már az gond lehet, hogy kimész a dekkre és csúszik... A korlát amiben megkapaszkodhatsz hideg, kesztyű nélkül tartósan nem tudsz benne megkapaszkodni... Nem is folytatom. Csak képzeld el!
 

Hegylakó

Well-Known Member
2019. január 17.
1 555
4 801
113
Akkor egy picit jobban is utánanézhettél volna! o_O
5-öt újítottak fel összesen.
Az első dolguk volt, hogy egy modern meghajtásra cserélték a motorokat.
Eredetileg ugye 2x85LE-s Csepelek dolgoztak bennük. A felújításkor meg - 2007-ben - a Baja 2x190LE-s Volvo Penta-kat kapott.
A Zeusz 1 db 230LE-set, míg a 2 tavaly ősszel átadott Balatonakarattya és Csepel naszádok egyenként 2db 230LE-s Pentával kavarnak.
Ez utóbbiakról nyilatkozták azt, hogy bejáratós (2500-ra korlátozott, 3400 rpm a max.) motorral is folyásiránnyal szemben 33km/h felett mentek vele.
Csak hogy teljes legyen a kép, a legrégebben felújított Ercsi még az eredeti motorokat kapta vissza.
Akit érdekel, itt nagyjából minden le van írva.
Hú, de jó anyag. Én ilyent nem találtam.
Brutális motorok...:hadonaszos:
20191105_112025.jpg
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 897
36 516
113
https://hajozas.hu/magazin/itthon/am-aknamentesito-hadihajo-magyar-honvedseg-hadihajos-ezred/

Vízkiszorítás 10,5
Hossz 13,4 m
Szélesség 3,7 m
Merülés 0,6 m
Hajtómű 2 db Csepel D–613 dízelmotor
Üzemanyagtartály 460 kg l
Üzemanyag gázolaj
Teljesítmény 2×85=170 LE (125 kW)
Sebesség 13 csomó (24 km/h)
Hatótávolság 340 km
Fegyverzet 1 db 12,7 mm-es DSK légvédelmi géppuska
Legénység 7 fő

Ez hajózásban nem tekinthető alacsony sebességnek (24km/h)
viszont:
Az első AN 2-t 2005-ben újították fel és Ercsi néven állították ismét szolgálatba. Ezt követte a Baja nevű hajó, melyet 2007-ben újítottak fel, majd még két másik hajó felújítása következett. A felújítás során korszerű motorokat kapott a hajó és a vázszerkezeten kívül minden berendezését kicserélték, a DSK géppuskát pedig NSZVT géppuskára cserélték.
https://hu.wikipedia.org/wiki/AN_2
Most akkor, bár adatunk nincs, de vélhetően gyorsabb lett. Ugyanakkor manőverezve ez a sebesség egy ilyen folyón bőven elég.
Hiába lenne gyorsabb, nem tudná kihasználni (egy két ideális esetet leszámítva). Ugyanakkor figyelembe kéne venni azt is, hogy a határsértők mennyi idő alatt evickélhetnek át. Főleg ha pl a parton kell felfújniuk a csónakot. Nem tudom cipeltél e nagy gumicsónakot, evezőket, hátizsákot, stb. Ez nem úgy van, hogy odafut a semmiből egy több fő befogadására képes gumicsónakkal.
01729_2.jpg


Kb ekkora egy ilyen csónak. és sejtheted a sebességét is. Vízre kell tenni, billeg, be kell mászni. Mindeközben a víz rohadt hideg.
Hideg van, sötét és fúj a szél... Téli ruhában próbálkozol... ha vízbe esel tuti vízbe fulladás. Ne gondoljuk túl... Aki ezzel megpróbálkozik, az elsősorban
a saját életét kockáztatja, nem azt hogy átjut egy hajóval szemben.
Ha elfogod őket, akkor fel kell venned. Erre egy motoros gumi tutaj nem alkalmas még nyáron sem.
hal%C3%A1szat%20(270x173).jpg

Értem, hogy valami ilyesmit szeretnél, de akkor demonstrál egy téli éjszakai szolit rajta... Értsd meg, hogy a vízen hideg van. Nem mozogsz és ezért a zárt hely fontos, ezt tapasztalatból mondom. Egyszer Dér Kupára mentünk (novemberben Kenesén van) éjszaka. Olyan hidegrázás kapott el, pedig felöltöztem és őrülten hideg sem volt, hogy szabályosan vacogtam. A kabinban pár perc alatt rendbe jöttem. Főztünk egy kávét és vezettem tovább, mintha semmi sem lett volna előtte.

images
BIG_0015829317.jpg

Ez a legnagyobb méret a Balatonon pl. itt is max 4 főnek van ülőhelye... Ha több szál be, akkor a padlón kell ülni.
Szerintem a vízi szolgálatnál mindenki a nyári akciózásra gondol. Most tél van, itt már az gond lehet, hogy kimész a dekkre és csúszik... A korlát amiben megkapaszkodhatsz hideg, kesztyű nélkül tartósan nem tudsz benne megkapaszkodni... Nem is folytatom. Csak képzeld el!
A folyami hajók sebessége esetleges.Erösen függ,hogy folyásirányba,avagy az ellen halad e,illetve a folyó sodrátol.A felujitott naszádok 30-40km/órára képesek.Newmtudom,jelenlegi csúcssabességükön mennyire jol irányithatóak,eredetileg kevesebbre tervezték őket.
Egy kolléga berakta korábban a Balaton jelenlegi legnagyobb rendörmotorosát,kb az AN mérete,de vizirendészeti feladatokra tervezetten.Én beraktam egy rendőrmotoros képét,ami alig kisebb,mint az AN,zárt kabinnal,megintcsak célirányossan tervezve.A rendőrmotoros nem azt jelenti,hogy nyitott gumitutaj,vagy rohamcsónak.Bár "gumitutaj" rendszerűböl is van zárt kabinnal épitett változat.
e337458b0de4620956981ec37a689972.jpg
Nem tudom,hogy megvannak e még,de a régi magyar vizirendészeti motorosnak is volt egy pici kabinja,és fedni lehetett a vezetőállást,akkor még ponyvával.Ma ez lehetne főszigetelt műanyag, fedél,ponyva jellegű vagy merev.
Azonkivűl szerintem ne használjuk a katonákat rendészeti célra,ha nem muszály.Honvédség ne legyen egy zöld ruhás rendészeti szerv.Van arra hivatott rendészeti egység,tessék azt megfelelően kiképezni,felszerelni,megfizetni.Elvégre ezért fizeti az állampolgár az adót,nem azért,hogy kutyának se kellő kisvasútra meg stadionokra költsék.
Az AN aknafelderitési célokra lett épitve.Ezér olyan,amilyen.Korábban beraktam az orosz Shmel járörhajót,ami a régi magyar őrnaszádok megfelelői.Teljesen más konstrukció,mert más feladat.Folyamrendészeti célra meg megint más konstrukció kell.
Persze vannak,voltak több célú hajok.Pl a kolumbiai helikopterhordozó járőrhajok új változatát már cserélhető feladatmodulokkal tervezték.MS25 naszádok váltótipusának távlatilag olyasfélében kéne gondolkodni.De a határra egy tipikus gyors rendészeti járörhajó kell.
És ha bemész egy jobb vizitüra boltba,vehetsz gumicsónak felfúvó patront.5másodperc alatt felfújja a csonakot.És adnak hozzá csonakmotort is.
 
T

Törölt tag

Guest
Különben, ha tippelnem kellene, akkor az MS-25-ösöket is előbb-utóbb fel fogják újítani. ;) Minimum hajtómű szinten!
Nem tudom, hogy milyen állapotban vannak jelenleg a kivont hajók (3db), de egy 2014-es kép szerint a Százhalombatta (AM-21) még úszóképes.
17824.jpg


Csak eljátszottam a gondolattal, hogy mi lenne, ha már minden fontos modernizációval meglenne a MH, és úgy döntenek, hogy mondjuk nem csak felújítani lenne érdemes, de tennénk egy kísérletet a fejlesztésükre is!
Az orrába kapjon a légvédelmi gépágyú helyett egy Nemo Navy automata aknavetőt:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A tatra meg egy ilyen MPCV távirányított tornyot
MPCV-640x360.jpg


A tetejére meg egy Giraffe 1X-et.
Csak úgy próbából! ;)