F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

E mellet lehet, hogy elmentem. Abramsot rendeltek a görögök? Mikó? ....Melyiket?.....

Nem rendeltek. 2011 környékén került szóba valami 400 darab letárolt A1 Abrams és 700 M113 megvétele. Most így nem találom a cikket az összeggel, de valami nevetségesen alacsony árom juthattak volna az Abramshoz. A nagytestvér valószínűleg az elhúzó törököket próbálta volna ellensúlyozni az üzlettel...

Ofc a németek szívbajt kaptak, hogy az ő pénzükön vennének amerikai fegyvert.
 
Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.
Ennek a hírnek olvasta kettős.
  1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
  2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
 
Az USA (és nyilvánvalóan az alkalmazó országok is) lecserélik az F-35 problémás ALIS karbantartó rendszerét egy teljesen új fejlesztésű rendszerre.
Az új rendszer neve: Operational Data Integrated Network (ODIN)
A rendszert a Lockheed Martin fejleszti.
A LM nem kap új forrásokat az ODIN fejlesztésére, azt az eredetileg az ALIS-ra előirányzott $16,7 milliárdból kell megoldania.

Vagyis kétszintessé teszik többek között a negatív kritika miatt.
Az ALIS megmarad USA sajátnak - egy nagy hálózatos AMOS jellegű cuccnak. Ott aztán minden adat mehet, élvezhetik a tényleg óriási maintenance megtakarítás előnyeit.
Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D

Ennek a hírnek olvasta kettős.
  1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
  2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?

Ma már egy karbantartást nem kezelsz le számítógépes rendszer nélkül. Amúgy szar mind, az AMOS vagy a SAP évtizedek óta tartó foltozás után is állati ingatag. Viszont nélkülük 2 csarnok papír / gép a karbantartás....

Amúgy ja, valszeg a nemzetbiztonsági aggályokat figyelembe vették a szövetségesektől (micsoda diktatúra...), szóval csinálnak egy külső hálózatot. Abban nyilván nem lesz ipari mély karbantartási infó, csak olyanok, mint hajtóműhömérsékletek meg ilyesmik.
Cserébe igyák meg a levét, hogy nem lesz up-to-date statisztika, paraméterezés, direkt gyári javítási utasítás, etc... ami az USA saját gépeinek meglesz - nő az üzemeltetési költség, az alkatrészek bezerzési ideje, stb... ha így dönt a vevő és megfizeti ennek árát, tegye meg. Szíve joga.
 
.
Az ODIN meg mindenki másnak, oldják meg saját maguk a maintenance dolgokat a saját szerverekkel - ők majd kiszámlázzák a megrednelt cuccokat és slussz.

BTW ezután epedve várom mi lesz a távkapcsoló elmélet újabb szintje :D
Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.
 
Ennek a hírnek olvasta kettős.
  1. Az ALIS tényleg olyan komplex, hogy bonyultságával a munkát lassítja. Értsd a gép ne akarjon még az embernél okosabb lenni.
  2. Az ALIS elhagyása egyben a lazább gyeplőt is jelenti a partnerek felé...?
Szerintem az ALIS nem (volt) több mint egy sima karbantartó rendszer.
Nyilvántartotta hogy melyik gép mennyit repült, gyűjtötte a rendszerektől érkező adatokat (pl. hajtómű rezgés) hogy kiszűrje az esetleges meghibásodásokat, ütemezte az esedékes karbantartásokat, stb...
A Norvég F-35 pilcsi szerint mindig is szűrhető volt hogy az alkalmazók mikor milyen adatokat osztottak meg a rendszeren keresztül az USA-val.
Az USA elsősorban nem az ALIS-on keresztül ellenőrzi a F-35-ök neki tetsző használatát, bár tény hogy karbantartás nélkül az F-35-ök sem maradnak sokáig bevethetőek.
 
Én kérdésként tettem fel, de nálad már ez állítás lett. Azért erről több infó kéne.

Eddigi tapasztalatok alapján gondolom - soha nem az van, amit lekommunikálnak, csak az alapinfót érdemes elemezni a tapasztalatok alapján a leglogikusabb irányba.

Nekem ez jön le, mivel innentől már a gépek továbbfejlesztése jön, a saját spec. USA igények szerint. Nyilván az LM adja a flottafejlesztéseket - de ma már nincs az a légkör, mint a JSF program indulásakor. Az USAF/NAVY a saját gépeire plusz pénzért már olyan továbbfejlesztéseket fog rendelni, ami másoknak nem megy ki, ahhoz pedig másik rendszer kell. A többiek pedig lassan úgyis belenyúkálhatnak, hiszen igen hamar nem ez lesz a top és meg kell engedni nekik (Japán és a többiek).
Végül is vagy 50 éves szolgálat várható...
 
"Today Royal Air Force five Lockheed Martin F-35B's lifted off from RAF Marham as they make their way to Nellis Air Force Base, Nevada to take part in Exercise RED FLAG 20/1. The aircraft will be joined by other RAF aircraft including an Airbus Voyager AirTanker which lifted off from RAF Brize Norton and The Boeing Company Sentry E-3D out of RAF Waddington, seen below."
 
Egy gépre jutó átlagos beszerzési költség:

Szingapúr: 2,75 milliárd / 12 = 229 millió USD/gép
Lengyelország: 6,53 milliárd / 32 = 204 millió USD/gép
Belgium:6,53 milliárd / 34 = 192 millió USD/gép
Korea: 10,8 milliárd / 60 = 180 millió USD/gép
Japán: 10 milliárd / 42 = 238 millió USD/gép

Új hírek a Lengyel F35 beszerzés és árazás körül...

- az első gépet várhatóan 2024-ben kapják meg;
- a darabszám: 32 db F35A;
- a vételár: na ez jó kérdés...
Eredetileg arról volt szó hogy $6.5 milliárd. (= $203.15 millió / db)
Majd jött a hír hogy ha lemondanak az ellentételezésről akkor $1 milliárddal kevesebbet kell fizetni (= $5.5 milliárd = $171.8 millió / db)
- a mostani hír szerint a Lockheed Martin-nal a várhatóan jövő héten aláírandó szerződés $4 milliárdról fog szólni ($125 millió / db), de ez csak pusztán a 32 gép vételára lesz, mindenféle kiegészítő szolgáltatás, infrastruktúra, fegyverzet, reprogramming office, stb… nélkül. Ha azokat is hozzávesszük, akkor szerintem várhatóan meglesz az eredetileg előre jelzett ellentételezés nélküli $5,5 milliárdos ár.

Magánvélemény: Lengyel barátainknak nagyot akarnak domborítani ezzel az F35-tel, de végeredményben lesz egy olyan gépük aminek a beszerzésére az ingük - gatyájuk rámegy ( ~$170 millió / db), eszméletlen drágán üzemeltethető (~$30-40 ezer / óra), az iparuk semmit nem fog profitálni a beszerzésből, végül pedig nem is ők döntik el hogy mikor, ki ellen vethetik be.
Mit mondhatnék...bravó!
 
Azt nem tudom, hogy a lengyel "HTKA-as közösség" által valójában favorizált (ez végül is nem jelent semmit) F-15EX lengyel verziója mennyivel lett volna jobb atekintetben, hogy szabadon használható akárki ellen, akármikor.
Ma már minden valamire való légi komplexum (talán már így érdemes hívni egy modern harcászati repülőgépet) ki van téve így, vagy úgy a gyártó ország kívánalmainak.
 
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Gyorsan gyűlnek az órák a MARINE CORPS F-35B pilótáknak.
Lt. Col. Brian W. Bann az első pilóta aki meghaladta az 1000 repült órát az F-35B típuson.

Brian nem panaszkodhat hogy nem jut neki elég repülési lehetőség...:)
2000-ben csatlakozott a tengerész gyalogosokhoz. Azóta 3000 órát repült összesen (évi átlag 150 óra) 2000-et AV-8B Harrier II és F-16 típusokon.

A Marine Corps eddig kb. 100 F-35B gépet vett át amik az alábbi bázisokon tengerészgyalogos bázisokon állomásoznak:
- MCAS Yuma, Ariz.,
- MCAS Beaufort, S.C.,
- MCAS Miramar, Calif.,
- MCAS Iwakuni, Japan.
 
Magánvélemény: Lengyel barátainknak nagyot akarnak domborítani ezzel az F35-tel, de végeredményben lesz egy olyan gépük aminek a beszerzésére az ingük - gatyájuk rámegy ( ~$170 millió / db), eszméletlen drágán üzemeltethető (~$30-40 ezer / óra), az iparuk semmit nem fog profitálni a beszerzésből, végül pedig nem is ők döntik el hogy mikor, ki ellen vethetik be.
Mit mondhatnék...bravó!

Nem igazán vágom miért menne rá a gatyájuk (ott nem magánrepülő flottára költ a hadsereg hogy a Bahamákra repkedjenek), másrészt amit kapnak érte az részben zárójelbe tesz olyan légierőket, mint a Francia, de az oroszok ellen is először nem letolt gatyával állnak szemben.
Az iparuk eddig is beszállt amerikai programokba, jó eséllyel akarnak ebből is szeletet (talán törökök helyett). Ha már ott a gép, ugrálhatnak, főleg, hogy ha van/lesz szabad kapacitásuk.

Amire gondolok, hogy ne legyünk már okosabbak, mint a lengyel vezérkar, csak tudják, hogy mi a legoptimálisabb a hazájuknak (ők is hazaszeretetből dolgoznak, nem az Illumináte terveiért...). Ahogy a többi haderő sokezer szakértője is. Lehet a ruszki propaganda szerint gondolkozni, de nyugaton a gondolkozásmód alapja nem a paranoia... de ezt úgyis magyarázhatom azoknak, akik azt nem ismerik mélyebben.

BTW a végén ez most a távkapcsoló konteó vagy a verbális tiltás (ami Pakisztánnál is remekül működött ugye)? Csak hogy ezen röhögjek-e vagy az "ígéretek" betarthatóságán...
 
Nem igazán vágom miért menne rá a gatyájuk (ott nem magánrepülő flottára költ a hadsereg hogy a Bahamákra repkedjenek), másrészt amit kapnak érte az részben zárójelbe tesz olyan légierőket, mint a Francia, de az oroszok ellen is először nem letolt gatyával állnak szemben.
Az iparuk eddig is beszállt amerikai programokba, jó eséllyel akarnak ebből is szeletet (talán törökök helyett). Ha már ott a gép, ugrálhatnak, főleg, hogy ha van/lesz szabad kapacitásuk.

Amire gondolok, hogy ne legyünk már okosabbak, mint a lengyel vezérkar, csak tudják, hogy mi a legoptimálisabb a hazájuknak (ők is hazaszeretetből dolgoznak, nem az Illumináte terveiért...). Ahogy a többi haderő sokezer szakértője is. Lehet a ruszki propaganda szerint gondolkozni, de nyugaton a gondolkozásmód alapja nem a paranoia... de ezt úgyis magyarázhatom azoknak, akik azt nem ismerik mélyebben.

BTW a végén ez most a távkapcsoló konteó vagy a verbális tiltás (ami Pakisztánnál is remekül működött ugye)? Csak hogy ezen röhögjek-e vagy az "ígéretek" betarthatóságán...

Miért akarják megtámadni az oroszok a lengyelket?