F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 230
17 107
113
EUr_3LrXgAM2Z3j
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 430
18 856
113
Nekem valahogy az f-35 erősebbnek tűnik manőverben mint az f-22
3:12-nél azt hittem a felvétel van felgyorsítva de nem o_O
Ilyen erős gyorsulásokat nem látok a szu-30/35 gépektől
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Manőverezőképességben pont, hogy a Raptor a potensebb, vagy jobbanmondva inkább sokoldalúbb, viszont ami tényleg feltűnő az az, hogy az F-35A ha kiengedi a botot és minimál állásszögön nagy fáklyával gyorsításba kezd, akkor nagyon meg tud indulni.
A Raptor a vektorálás miatt nagyon be tudja szűkíteni a manővereket, az F-35A meg lényegében mindent meg tud csinálni, amit az F-22-es, csak azzal a különbséggel, hogy nem tudja úgy elhúzni az orrát, ugyanakkor nem is koptatja el úgy a sebességét.

Vegyük például a Pedal Turn manővert (4:03), ami egy vezetett lapos dugóhúzó, az F-22-esenél szinte talpon liftelést és közben tetszőleges irányokba forgást jelent, nagyon látványosan. Ezt a manővert az oroszok Stopernak hívják és náluk ez még látványosabb, de az F-22-esnek egyátalán nincs szégyenkezni valója. Közel ugyanolyan jól meg tudja csinálni, pedg a fúvócsövekkel oldalirányú tolóerővektor komponenst nem is tud előállítani.

Hanem az F-35A ezt a manővert csak jóval kevesebb fordulatig és sokkal nagyobb merüléssel, félig-meddig lógó orral a föld felé forogva tudja csak és kizárólag maximális utánégetéssel képes megcsinálni, Ennek oka, hogy a TVC-s gépekkel ellentétben, melyek majdnem a függőleges tengelyük körül forogva merülnek, az F-35-ös inkább a merülés tengelye körül spirálozik lefelé. Ehhez tolóerőre és némileg az orrát leadva, valamekkora útirányú sebeségre is szükség van.
Erre mondhatnánk, hogy így "nem annyira nagy kunszt", de lássuk be, ebből így könnyebb a manőver végével sebességet gyűjteni, mivel már eleve van valamennyi.
A TVC-s gépek meg talpon fejezik be a forgást és még utána kell erőből kitolniuk magukat.
 
M

molnibalage

Guest
Manőverezőképességben pont, hogy a Raptor a potensebb, vagy jobbanmondva inkább sokoldalúbb, viszont ami tényleg feltűnő az az, hogy az F-35A ha kiengedi a botot és minimál állásszögön nagy fáklyával gyorsításba kezd, akkor nagyon meg tud indulni.
Ezt a Gripennél is meg lehet figyelni. Pontosan erre szoktam mondani, hogy ezért nem ér szart sem a tolóerő/tömeg arány. Mert semmit nem mond el a légellenállás nagyságáról.

Viszont pont ezért van az, hogy nincs a világos olyan külső függesztményes vadászgép, ami harcászati értelemben hangsebesség felett repülne. A hullámellenállást teljesen hazavágják a függesztmények. Lehet mindenféle marketing bullshitet tolni, de engem nem hat meg. Teljesen egyértelmű ez a vadászgépek FM-jeiben levő performance envelope görbék alapján. Az, hogy 2-4 db rakétával esetleg elérhető a EF Ty. számára utánégtős gyorsítás után a M1.3 az kb. kend a hajadra kategória.

Egy függesztmény nélküli telitankolt F-16CJ as kb. 20+7 ezer font. Egy 6xMk-82 és fél tankos F-16CJ is kb. annyi. A tömeg azonos, de a légellenállás brutálisan eltér.
Ezért van az, hogy amíg a Gripen BVR gyorsításhoz még egész megfelelő paraméterekkel bírhat, ettől függetlenül a tolóereje elégtelen ahhoz, hogy dogfigtban birkózzon HOBS nélkül még egy F-16 Block 30/32 ellen is. Szenvedés. Nem én használtam ezt a szót. A pilóták.

A Raptor a vektorálás miatt nagyon be tudja szűkíteni a manővereket, az F-35A meg lényegében mindent meg tud csinálni, amit az F-22-es, csak azzal a különbséggel, hogy nem tudja úgy elhúzni az orrát, ugyanakkor nem is koptatja el úgy a sebességét.
A 2D vektorálás és a két hajtómű asszim tolóereje látszik szerintem. Az viszont önmagában "csoda", hogy TVC és egy hajtóművel mit megcsinál az F-35A. Olyasmiket, amire az F-16-nak soha semmiféle sansza nem volt és nem is lesz.

Azért egy valami látszik. Amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35A-val csak a legmegveszekedettebb barmok linkelik pierre sprey idióta beszólásait sok évvel ezelőttről.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Ezt a Gripennél is meg lehet figyelni. Pontosan erre szoktam mondani, hogy ezért nem ér szart sem a tolóerő/tömeg arány. Mert semmit nem mond el a légellenállás nagyságáról.

Viszont pont ezért van az, hogy nincs a világos olyan külső függesztményes vadászgép, ami harcászati értelemben hangsebesség felett repülne. A hullámellenállást teljesen hazavágják a függesztmények. Lehet mindenféle marketing bullshitet tolni, de engem nem hat meg. Teljesen egyértelmű ez a vadászgépek FM-jeiben levő performance envelope görbék alapján. Az, hogy 2-4 db rakétával esetleg elérhető a EF Ty. számára utánégtős gyorsítás után a M1.3 az kb. kend a hajadra kategória.

Egy függesztmény nélküli telitankolt F-16CJ as kb. 20+7 ezer font. Egy 6xMk-82 és fél tankos F-16CJ is kb. annyi. A tömeg azonos, de a légellenállás brutálisan eltér.
Ezért van az, hogy amíg a Gripen BVR gyorsításhoz még egész megfelelő paraméterekkel bírhat, ettől függetlenül a tolóereje elégtelen ahhoz, hogy dogfigtban birkózzon HOBS nélkül még egy F-16 Block 30/32 ellen is. Szenvedés. Nem én használtam ezt a szót. A pilóták.


A 2D vektorálás és a két hajtómű asszim tolóereje látszik szerintem. Az viszont önmagában "csoda", hogy TVC és egy hajtóművel mit megcsinál az F-35A. Olyasmiket, amire az F-16-nak soha semmiféle sansza nem volt és nem is lesz.

Azért egy valami látszik. Amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35A-val csak a legmegveszekedettebb barmok linkelik pierre sprey idióta beszólásait sok évvel ezelőttről.
Erre akkor reagálnék is három dolgot:
  • Az F-22-esnél a bemutató első felében van egy látványos J-Turn. A gép miután az első pár manőverkombináción túl van, végrehajt egy ugrást, abból egy agresszív átnyomást, majd felkapja az orrát és bal legyezővel megfordul. Namost, ezt 2008 óta a pilóták full utánégetésen, szimmetrikus tolóerővel csinálják, kivéve a 2017-es évben, mert az akkori szezon pilótája pár alkalommal aszmmetrikus tolóerővel csinálta a manővert. Csakhogy érdemi különbség nélkül. Nincs akkora erőkarja a hossztengelyhez közeli beépítés miatt az eltérő tolóerőnek. És ez tavaly jól látszott a finn F/A-18C Hornet bemutatóján is a RIAT-on. Nem véletlen, hiszen a közeli hajtómű elrendezéssel pont az aszimmetriát akarták ezeknél a gépeknél mérsékelni, egyhajtóműves repülések idejére.
  • Az F-16-os egy penge masina. Mindene adott, hogy úgy repülhessen, mint egy Hornet, csak jóval dinamikusabban. Egyet kivéve. Az a baj vele, hogy dinamikus 40 fokos belerántás felett a vízszintes vezérsík átesik, emiatt a Deep Stall jelenség jelentkezik. A statikailag instabil konstrukció így elveszíti legfőbb beavatkozó felületét, emiatt a géppel sokkal kisebb állásszög tartományban, de cserébe jóval nagyobb szögsebességgel és így dinamizmussal repülik, mint mondjuk a Hornetet. Ezt a kvázi hiányosságot időrendben először a szovjet tervezők korrigálták a saját munkájukon. Ők ugyanis a T-10Sz tervezésekor árgus szemekkel tanulmányozták az YF-16A nagy állásszögű kontrollálhatóságát és annak határait. Ebből lett a jól ismert Szu-27-es, annak nem ok nélkül hátranyilazott kilépőélével és jó nagy vezérsíkaival. Majd a következő csapat a japán Mitsubishi volt, akik a General Dynamics nagyobb fesztávú Agile Falcon projektjét átvették, csökkentették a belépőél nyilazását, előrenyilazták a kilépőélet és hasonló nyilazási szögekkel egy a Falcon-énál nagyobb felületű vízszintes vezérsíkot alkalmaztak. Ez lett a Mitsubishi F2. Végezetül a Lockheed mérnökei az F-35-ösöknél hasonló megoldásokkal érték el, hogy az a fránya vezérsík még 70 fokon se essen át, hogy képes legyen kontrollálni a gépet. Ez az állásszög csak merülésben érhető el, de vízszintes repülésben 55 fokig húzható el a gép orra és vezethető a gép mindhárom tengely körül
  • Végezetül, amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35-ösökkel, kellemes hozadéka lett a dolognak, hogy a Viper Demo is sokkal látványosabb, sűrűbb, érdekesebb lett. Pedig ugyanúgy az USAF-ról van szó, mint eddig is.
 
M

molnibalage

Guest
Erre akkor reagálnék is három dolgot:
  • Az F-22-esnél a bemutató első felében van egy látványos J-Turn. A gép miután az első pár manőverkombináción túl van, végrehajt egy ugrást, abból egy agresszív átnyomást, majd felkapja az orrát és bal legyezővel megfordul. Namost, ezt 2008 óta a pilóták full utánégetésen, szimmetrikus tolóerővel csinálják, kivéve a 2017-es évben, mert az akkori szezon pilótája pár alkalommal aszmmetrikus tolóerővel csinálta a manővert. Csakhogy érdemi különbség nélkül. Nincs akkora erőkarja a hossztengelyhez közeli beépítés miatt az eltérő tolóerőnek. És ez tavaly jól látszott a finn F/A-18C Hornet bemutatóján is a RIAT-on. Nem véletlen, hiszen a közeli hajtómű elrendezéssel pont az aszimmetriát akarták ezeknél a gépeknél mérsékelni, egyhajtóműves repülések idejére.
  • Az F-16-os egy penge masina. Mindene adott, hogy úgy repülhessen, mint egy Hornet, csak jóval dinamikusabban. Egyet kivéve. Az a baj vele, hogy dinamikus 40 fokos belerántás felett a vízszintes vezérsík átesik, emiatt a Deep Stall jelenség jelentkezik. A statikailag instabil konstrukció így elveszíti legfőbb beavatkozó felületét, emiatt a géppel sokkal kisebb állásszög tartományban, de cserébe jóval nagyobb szögsebességgel és így dinamizmussal repülik, mint mondjuk a Hornetet. Ezt a kvázi hiányosságot időrendben először a szovjet tervezők korrigálták a saját munkájukon. Ők ugyanis a T-10Sz tervezésekor árgus szemekkel tanulmányozták az YF-16A nagy állásszögű kontrollálhatóságát és annak határait. Ebből lett a jól ismert Szu-27-es, annak nem ok nélkül hátranyilazott kilépőélével és jó nagy vezérsíkaival. Majd a következő csapat a japán Mitsubishi volt, akik a General Dynamics nagyobb fesztávú Agile Falcon projektjét átvették, csökkentették a belépőél nyilazását, előrenyilazták a kilépőélet és hasonló nyilazási szögekkel egy a Falcon-énál nagyobb felületű vízszintes vezérsíkot alkalmaztak. Ez lett a Mitsubishi F2. Végezetül a Lockheed mérnökei az F-35-ösöknél hasonló megoldásokkal érték el, hogy az a fránya vezérsík még 70 fokon se essen át, hogy képes legyen kontrollálni a gépet. Ez az állásszög csak merülésben érhető el, de vízszintes repülésben 55 fokig húzható el a gép orra és vezethető a gép mindhárom tengely körül
  • Végezetül, amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35-ösökkel, kellemes hozadéka lett a dolognak, hogy a Viper Demo is sokkal látványosabb, sűrűbb, érdekesebb lett. Pedig ugyanúgy az USAF-ról van szó, mint eddig is.
Azért egy Dale Snodgrass féle F-35 bűvészkedése kíváncsi lennék.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and emel

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Kár, hogy az öreg már csak MB339-essel repül, még az F-86-osát is leadta.
Vagy nem tudom mi lett vele.
Illetve abban se vagyok biztos, hogy még repül-e a srác.
Amit az idei F-35C felkészülésekből látni lehetett idáig az a Heritage Flight-ra való tréning. Általában a beélesített demoprogram előtt egy-két évig a gépek odaát csak ilyen félig-meddig önálló programmal, más gépekkel összeállva adnak ízelítőt a tudásukból.
Tavaly előtt csak pár forszázsos áthúzás volt a repülőnapokra érkezési és távozási napon, tavaly egy-két manővert is belefűztek, de a C nem volt a légibemutató szezon dedikált műsorszáma az USA-ban. Aki szerencsés volt, láthatta.
Idén már egy összetettebb manőversorozattal készültek, Corsair-ek és Super Hornetek társaságában, a Heritage Flight vegyes kötelékezéseket kitöltő párperces szünetekre.
De ezt most elmosta a vírus.

Viszont hiába a legnehezebb variáns a C, hiába ennek van a legnagyobb szárnya, ami biztos rontja a légellenállást, de úgy az alaktényezőt is, ez is bitang mód be tud gyorsulni. És hiába nincs egyátalán semmilyen LERX-e vagy akár annyi örvénygeneráló éle, mint az A-nak és a B-nek, amit meg nem old meg az örvényekkel és a tolóerő/tömeg aránnyal, azt megoldja szárnyfelülettel és a jóval komolyabb mechanizációjával:

 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Tudtommal nincs.
Paul Metz repült az YF-23-assal, de sosem repült az YF-22-essel, csak az F-22-essel.
Jim Sandberg viszont nem.

David Fergusson és Tom Morgenfeld F-117 és YF-22 (meg még sok egyéb Lockheed típus) pilótái közül csak Morgenfeld repült az X-35-össel is.

Az X-35-össel (X-35, majd az abból átépített X-35B) és az F-35 AF001 gépekkel sokan repültek olyanok, akik az F-22-essel is, mint Joe Bisley, vagy Paul Smith, de ők nem repültek az YF-22-essel.

Fred Davy Knox repült az F-22-essel és az X-32-essel, de nem repült az YF-22-essel.

Philip Yates és Edward Cabrera repültek az X-32-essel de ebből Cabrera repült csak az F-22-essel is, viszont egyikük sem repült az YF-22-essel.
Az ok egyszerű, azzal a két-két géppel összesen csak négy ember repült. Kettő az egyikkel, kettő a másikkal.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Érdekes, rendhagyó bemutató a Raptorral. A repülőgépvezető a dedikált 2018-19 demópilóta, azonban az alkonyati fényviszonyokhoz egy P-51-es trojkával állt össze kötelékezni, majd látványos utánégetős áthúzásokkal szórakoztatta a nagyérdeműt, Közben meg egy-két manőverkombinációt a műsorból is előad. Én ugyan hiányoltam a naplementében igen látványos vektorálós loopingokat, de azért így se rossz. Érdekes a szokatlanul hosszú ideig kitartott nagy állásszögű lassú áthúzás.

 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Érdekes, rendhagyó bemutató a Raptorral. A repülőgépvezető a dedikált 2018-19 demópilóta, azonban az alkonyati fényviszonyokhoz egy P-51-es trojkával állt össze kötelékezni, majd látványos utánégetős áthúzásokkal szórakoztatta a nagyérdeműt, Közben meg egy-két manőverkombinációt a műsorból is előad. Én ugyan hiányoltam a naplementében igen látványos vektorálós loopingokat, de azért így se rossz. Érdekes a szokatlanul hosszú ideig kitartott nagy állásszögű lassú áthúzás.

Nagyon profin megtervezett, látványos és kemény bemutató program!! Lehet tudni hogy ki a pilóta? Szívesen látnám egyszer élőben is közvetlenül a fejem fölött Ostravában ... bár sajnos semmi reményem hozzá.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Nagyon profin megtervezett, látványos és kemény bemutató program!! Lehet tudni hogy ki a pilóta? Szívesen látnám egyszer élőben is közvetlenül a fejem fölött Ostravában ... bár sajnos semmi reményem hozzá.
Paul ‘Loco’ Lopez őrnagy:

https://www.airforceheritageflight.org/news/2019/11/06/paul-loco-lopez-f-22-raptor-demo-team/




Ez az egyik legjobb videó, mert itt szokatlan szögből, a box közepéről filmezhetett a kamerás. Mintha Ostravában lennél:


Itt pedig annyiban érdekes a start, hogy a tengerészgyalogos légibázis MCAS Beaufort repterén a nézőtér és a pálya egymáshoz képesti sajátos pozíciója miatt a megszokott föld feletti kigyorsítás utáni szimpla függőleges belerántást még megelőzi egy vízszintes is, ami miatt a műsorban megszokott normál ugrási sebesség helyett jóval kisebbel emelkedik a gép, de erő így is van bőven:

 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 085
15 027
113
Paul ‘Loco’ Lopez őrnagy:

https://www.airforceheritageflight.org/news/2019/11/06/paul-loco-lopez-f-22-raptor-demo-team/




Ez az egyik legjobb videó, mert itt szokatlan szögből, a box közepéről filmezhetett a kamerás. Mintha Ostravában lennél:


Itt pedig annyiban érdekes a start, hogy a tengerészgyalogos légibázis MCAS Beaufort repterén a nézőtér és a pálya egymáshoz képesti sajátos pozíciója miatt a megszokott föld feletti kigyorsítás utáni szimpla függőleges belerántást még megelőzi egy vízszintes is, ami miatt a műsorban megszokott normál ugrási sebesség helyett jóval kisebbel emelkedik a gép, de erő így is van bőven:

Köszi, a második tényleg ostravai élmény is lehetNE, szerintem nem véletlenül lett "Loco" a beceneve, tényleg mint a lokomotív, gyors, kemény és energikus ... :) :)
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 085
60 170
113
Hogy mennyit számít a pilóta és ezen felül az, amit megengednek neki a programja összeállításához, azt jól mutatja ez az amúgy igen jó minőségben fennmaradt 1986-os Tomcat demovideó.
A gép “csak” egy F-14A, de a pilótája a legendás Dale Snodgrass, a korszak pedig még az, ahol a Navy engedte a gépeivel a 9g-t is.
A legendásan pompázs-érzékeny, de a Tomcat felszállótömegéhez képest hirhedten alulmotorizáltnak ismert TF30-asok erőtlenségéből itt nem venni észre semmit, a gép jókora állásszögeken, hatalmas energiával manőverezik.
Már sokszor linkeltem ezt a videót, de érdemes mindig újranézni. Amúgy ebben az évben volt nálunk a MiG-23-as debütálása a budaörsi repülőnapon. Odaát meg ez volt a műsor: