Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Ezt a Gripennél is meg lehet figyelni. Pontosan erre szoktam mondani, hogy ezért nem ér szart sem a tolóerő/tömeg arány. Mert semmit nem mond el a légellenállás nagyságáról.Manőverezőképességben pont, hogy a Raptor a potensebb, vagy jobbanmondva inkább sokoldalúbb, viszont ami tényleg feltűnő az az, hogy az F-35A ha kiengedi a botot és minimál állásszögön nagy fáklyával gyorsításba kezd, akkor nagyon meg tud indulni.
A 2D vektorálás és a két hajtómű asszim tolóereje látszik szerintem. Az viszont önmagában "csoda", hogy TVC és egy hajtóművel mit megcsinál az F-35A. Olyasmiket, amire az F-16-nak soha semmiféle sansza nem volt és nem is lesz.A Raptor a vektorálás miatt nagyon be tudja szűkíteni a manővereket, az F-35A meg lényegében mindent meg tud csinálni, amit az F-22-es, csak azzal a különbséggel, hogy nem tudja úgy elhúzni az orrát, ugyanakkor nem is koptatja el úgy a sebességét.
Erre akkor reagálnék is három dolgot:Ezt a Gripennél is meg lehet figyelni. Pontosan erre szoktam mondani, hogy ezért nem ér szart sem a tolóerő/tömeg arány. Mert semmit nem mond el a légellenállás nagyságáról.
Viszont pont ezért van az, hogy nincs a világos olyan külső függesztményes vadászgép, ami harcászati értelemben hangsebesség felett repülne. A hullámellenállást teljesen hazavágják a függesztmények. Lehet mindenféle marketing bullshitet tolni, de engem nem hat meg. Teljesen egyértelmű ez a vadászgépek FM-jeiben levő performance envelope görbék alapján. Az, hogy 2-4 db rakétával esetleg elérhető a EF Ty. számára utánégtős gyorsítás után a M1.3 az kb. kend a hajadra kategória.
Egy függesztmény nélküli telitankolt F-16CJ as kb. 20+7 ezer font. Egy 6xMk-82 és fél tankos F-16CJ is kb. annyi. A tömeg azonos, de a légellenállás brutálisan eltér.
Ezért van az, hogy amíg a Gripen BVR gyorsításhoz még egész megfelelő paraméterekkel bírhat, ettől függetlenül a tolóereje elégtelen ahhoz, hogy dogfigtban birkózzon HOBS nélkül még egy F-16 Block 30/32 ellen is. Szenvedés. Nem én használtam ezt a szót. A pilóták.
A 2D vektorálás és a két hajtómű asszim tolóereje látszik szerintem. Az viszont önmagában "csoda", hogy TVC és egy hajtóművel mit megcsinál az F-35A. Olyasmiket, amire az F-16-nak soha semmiféle sansza nem volt és nem is lesz.
Azért egy valami látszik. Amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35A-val csak a legmegveszekedettebb barmok linkelik pierre sprey idióta beszólásait sok évvel ezelőttről.
Azért egy Dale Snodgrass féle F-35 bűvészkedése kíváncsi lennék.Erre akkor reagálnék is három dolgot:
- Az F-22-esnél a bemutató első felében van egy látványos J-Turn. A gép miután az első pár manőverkombináción túl van, végrehajt egy ugrást, abból egy agresszív átnyomást, majd felkapja az orrát és bal legyezővel megfordul. Namost, ezt 2008 óta a pilóták full utánégetésen, szimmetrikus tolóerővel csinálják, kivéve a 2017-es évben, mert az akkori szezon pilótája pár alkalommal aszmmetrikus tolóerővel csinálta a manővert. Csakhogy érdemi különbség nélkül. Nincs akkora erőkarja a hossztengelyhez közeli beépítés miatt az eltérő tolóerőnek. És ez tavaly jól látszott a finn F/A-18C Hornet bemutatóján is a RIAT-on. Nem véletlen, hiszen a közeli hajtómű elrendezéssel pont az aszimmetriát akarták ezeknél a gépeknél mérsékelni, egyhajtóműves repülések idejére.
- Az F-16-os egy penge masina. Mindene adott, hogy úgy repülhessen, mint egy Hornet, csak jóval dinamikusabban. Egyet kivéve. Az a baj vele, hogy dinamikus 40 fokos belerántás felett a vízszintes vezérsík átesik, emiatt a Deep Stall jelenség jelentkezik. A statikailag instabil konstrukció így elveszíti legfőbb beavatkozó felületét, emiatt a géppel sokkal kisebb állásszög tartományban, de cserébe jóval nagyobb szögsebességgel és így dinamizmussal repülik, mint mondjuk a Hornetet. Ezt a kvázi hiányosságot időrendben először a szovjet tervezők korrigálták a saját munkájukon. Ők ugyanis a T-10Sz tervezésekor árgus szemekkel tanulmányozták az YF-16A nagy állásszögű kontrollálhatóságát és annak határait. Ebből lett a jól ismert Szu-27-es, annak nem ok nélkül hátranyilazott kilépőélével és jó nagy vezérsíkaival. Majd a következő csapat a japán Mitsubishi volt, akik a General Dynamics nagyobb fesztávú Agile Falcon projektjét átvették, csökkentették a belépőél nyilazását, előrenyilazták a kilépőélet és hasonló nyilazási szögekkel egy a Falcon-énál nagyobb felületű vízszintes vezérsíkot alkalmaztak. Ez lett a Mitsubishi F2. Végezetül a Lockheed mérnökei az F-35-ösöknél hasonló megoldásokkal érték el, hogy az a fránya vezérsík még 70 fokon se essen át, hogy képes legyen kontrollálni a gépet. Ez az állásszög csak merülésben érhető el, de vízszintes repülésben 55 fokig húzható el a gép orra és vezethető a gép mindhárom tengely körül
- Végezetül, amióta elkezdtek istenes demókat repülni az F-35-ösökkel, kellemes hozadéka lett a dolognak, hogy a Viper Demo is sokkal látványosabb, sűrűbb, érdekesebb lett. Pedig ugyanúgy az USAF-ról van szó, mint eddig is.
Nagyon profin megtervezett, látványos és kemény bemutató program!! Lehet tudni hogy ki a pilóta? Szívesen látnám egyszer élőben is közvetlenül a fejem fölött Ostravában ... bár sajnos semmi reményem hozzá.Érdekes, rendhagyó bemutató a Raptorral. A repülőgépvezető a dedikált 2018-19 demópilóta, azonban az alkonyati fényviszonyokhoz egy P-51-es trojkával állt össze kötelékezni, majd látványos utánégetős áthúzásokkal szórakoztatta a nagyérdeműt, Közben meg egy-két manőverkombinációt a műsorból is előad. Én ugyan hiányoltam a naplementében igen látványos vektorálós loopingokat, de azért így se rossz. Érdekes a szokatlanul hosszú ideig kitartott nagy állásszögű lassú áthúzás.
Ő még a tomcattal is nagyot tudott alkotni!Azért egy Dale Snodgrass féle F-35 bűvészkedése kíváncsi lennék.
Dale Snodgrass még a Tomcatnél is ősibb MiG-17F-el is nagyot és látványosat tudott repülni!!Ő még a tomcattal is nagyot tudott alkotni!
Paul ‘Loco’ Lopez őrnagy:Nagyon profin megtervezett, látványos és kemény bemutató program!! Lehet tudni hogy ki a pilóta? Szívesen látnám egyszer élőben is közvetlenül a fejem fölött Ostravában ... bár sajnos semmi reményem hozzá.
Köszi, a második tényleg ostravai élmény is lehetNE, szerintem nem véletlenül lett "Loco" a beceneve, tényleg mint a lokomotív, gyors, kemény és energikus ...Paul ‘Loco’ Lopez őrnagy:
https://www.airforceheritageflight.org/news/2019/11/06/paul-loco-lopez-f-22-raptor-demo-team/
Ez az egyik legjobb videó, mert itt szokatlan szögből, a box közepéről filmezhetett a kamerás. Mintha Ostravában lennél:
Itt pedig annyiban érdekes a start, hogy a tengerészgyalogos légibázis MCAS Beaufort repterén a nézőtér és a pálya egymáshoz képesti sajátos pozíciója miatt a megszokott föld feletti kigyorsítás utáni szimpla függőleges belerántást még megelőzi egy vízszintes is, ami miatt a műsorban megszokott normál ugrási sebesség helyett jóval kisebbel emelkedik a gép, de erő így is van bőven: