F-22 Raptor (Lockheed Martin,USA)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 751
66 495
113
Sokszor az ilyen előadások információgazdagsága nagyban függ a feltett kérdések minőségétől.
Én például kíváncsi lettem volna a kontrarotáló forgórészek precessziójának hatására a manőverezőképességre, vagy, hogy mennyi aszimmetriára van esetleg lehetőség a két belépőél mozgatásánál.
Ahogy arra is, hogy a törzs felső részén a zsalukat milyen rendszer szerint nyitják-zárják.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 751
66 495
113
A legelső teljes Raptor demo, ahol a figurák sorrendje és a végrehajtása is kicsit más volt még:


A felszállásból tower, majd annak tetején nulla sebességnél átnyomás az egy évvel korábbi, utolsó nem hivatalos manőver bemutatóból lett átemelve. Michael “Dozer” Shower alezredes egy légigyőzelmes (jugoszláv MiG-29-es) korábbi F-15 pilóta, jelenlegi republikánus képviselő feladata volt ízelítő bemutató repüléseket végrehajtani az USA kölönféle repülőnapjain, még a hivatalos democsapat felállása előtt.


Aki ekkoriban hozzám hasonlóan rendre, napi szinten követte a Flight Level 350 videós oldalt (még a Youtube előtt vagyunk), azt láthatta, hogy még csak “húzták” a repülésrajongók agyát, azzal, hogy egy igen felkészült pilótával a fedélzeten a gép csinált egy igen látványos és zajos felszállást, majd elment a várakozási légtérbe kunsztokat gyártani. Mutatott is valamit, meg nem is.


Ezt a jó kis startot az első demoévben még átvették, majd 2008 után lecserélték egy Power Loop-ra, ami ekkor még az első, min radius turn-ból indított ugrás tetején volt. És ekkor még volt ezen felül kettő a programban, ami most is megvan.Tehát összesen három, különféle sebességeken végzett Power Loop volt akkor is és van most is.

2008-ban, az első demo évet követően volt a váltás. Itt, ez a promo videó még a 2007 őszi Langley AFB repülőnapjának anyagát tartalmazza, a Farborough-i légiszalonhoz kedvcsinálónak:


De Paul “Max” Moga őrnagy Farnborough-ban már az új koreográfiát mutatta be, ezt láttam akkor én is. Azóta is ez a manőverek sorrendje:


Pedig az az átnyomás elég látványos...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 751
66 495
113

Szingapúr, 2020. Egy igen jó kis F-22-es bemutató. Uganaz, mint az eddigiek, csak valahogy jobban el vannak kapva a figurák.

Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy eloszlassak egy réges-régi tévedést.
Anno, az ATF tenderen a GE YF120-as hajtóművel szerelt YF-22-es gyorsabb volt, mint a PW YF119-es hajtóművével szerelt YF-22-es és az YF-23-asok pedig gyorsabbak voltak az YF-22-esekenél, de ott is a GE-s gyorsabb volt, mint a PW.
Tehát, a leglassabb kombináció a négy gép közül a PW YF119-essel szerelt YF-22-es volt, mégis ez a páros nyert.

Azóta is tartja magát a konteó, hogy a változtatható kétáramúsági fokú, egzotikus YF120-ast hogy a fenébe tudta a "maradi" YF119-es legyőzni, ahogy a futurisztikus YF-23-as alulmaradása is érthetetlen sokak számára a konzervatívabb YF-22-essel szemben.
Pedig még Paul Metz, az YF-23-asok egyik pilótája, a későbbi F-22 Raptor első berepülőpilótája is azt mondta, hogy a GE hajtóműves YF-23 az maga volt a csoda.
Ennyire komoly teljesítmény fölényt adott volna a misztikus változtatható kétáramúsági fok? Hiszen az ATF tender specifikációi közt ott volt a "35000 lbs class thrust engine" is. A tolóerejük tehát azonos volt. Vagy mégsem?

Nos, az igazság ott bújik meg, hogy maga az ATF tender, mint pályázati kiírás egy szándékosan eléggé szélesen értelmezhető valami volt. Direkt, hogy a nagy amerikai repülőgépgyárak a lehető legszélesebb spektrumban kutassák ki az új technológiákat, megoldásokat.
Így ugyanarra a tenderre beérkezett egy futurisztikus kialakítású, elég gyors, de merev fúvócsöves hajtóművekkel, ellenben eléggé komplex mozgású kormányfelületekkel szerelt gép és egy TVC fúvócsöves, ám relatíve konzervatív aerdonamikai kialakítású gép is.

A hajtóművek tekintetében az egyik fél a minél szélesebb spektrumban operálni képes, ám korábban lényegében ismeretlen, változtatható ciklusú hajtóművel, míg a másik a minden korábbinál kevesebb forgórésszel és mégis nagy sűrítési viszonnyal rendelkező, de elképesztően alacsony kétáramúsági fokú dizájnnal rukkolt elő.
Mind a két gyártó kidolgozta a saját TVC fúvócsövét is, ebben nem volt köztük eltérés.

Mégis, mitől volt akkor az YF119-es annyival lassabb? Illetve hogyan van az, hogy az egykori, alig 14 tonnás YF-22-eshez képest kvázi monstrum, közel 20 tonnás szerkezetű Raptor még a GE hajtóműves YF-23-asnál is gyorabb lett?
(Bár hozzáteszem, az ATF tenderen elért maximális sebesség értékeket nem tették soha közzé, csak egy akkora értéket tüntettek fel a négy gépnél, amit még publikusank ítéltek).

Az ok az, hogy a Pratt&Whitney cég mikor az F100-asból elkezdte kifejleszteni a lehető leggazdaságosabb megoldásokkal a csupán mintegy iránymutatónak szánt YF119-est, akkor ők az ATF tender eredeti specifikációjára "lőttek", a hajtómű tolóerejét kb 133kN értékre lőtték be, ehhez megfelelő levegőátfutással és kompresszor átmérővel.
Azonban az ATF tenderen tolóerő kategóriát a "30000lbs"-ről (kb 133kN) "35000lbs"-re (kb 156kN) növelték és ennek a GE YF120-asa már megfelelt, mivel ők valamely okból a tender határidejére még tudták módosítani a konstrukciót, így az ő hajtóművükkel szerelt két pályáazti gép hajtómű gondoláját időben le tudták módosítani. A Pratt&Whitney-féle hajtómű esetében a kb 15 százalékkal nagyobb átmérőjű kisnyomású kompresszor már nem fért volna be az elkészült két gép egyikének hajtóműházába sem, így ők maradtak az eredeti átmérőnél.

Tehát a híres-neves ATF tenderen a két hajtóműgyártó valójában nem is azonos tolóerő-ligában játszott, hiszen a GE hajtóműve (ami valóban egzotikusabb kialakítással bírt) egyszerűen jóval erősebb volt, mint a PW nevezése. De csak ennyi volt az YF119-es hibája.
Bár a Lockheed/Boeing/GD trió a lehető legjobb eredmények érdekében az YF120-as hajtóművel szerelt példánnyal demonstrálta a TVC hajtóműves manőverezőképességet (addig a PW hajtóművessel végezték a demonstratív rakéta lövészeteket), az USAF látta, hogy a Pratt lemaradása csak annyi, hogy a hajtómű akkori kialakítása szimplán csak gyengébb, mint amúgy lehetne. Ezzel szemben a GE hajtóművét "túl bonyolultnak" titulálták, holott a General Electric minden módot megragadott, hogy bizonyítsa, az ígéretes változtatható ciklus nem igényel túl bonyolult kialakítást, egyszerű visszacsapó szelepekkel vezérlik az egész renszert, mi több, eleve kevesebb mozgó alkatrész van az YF120-asban, mint egy F110GE100-asban.
Az USAF-ot ez nem hatotta meg (valószínű azért a jó öreg lobby-tevékenység is közrejátszhatott) és az YF119-est választotta.

Ugyanakkor az F-22-es Raptor F119PW100-as hajtóműve csak jellegében emlékeztet az egykori YF119-esre.
Nagyon sok mindent áttervezve jött létre és a leglényegesebb különbség, hogy bár az USAF még mindig csak az ATF tender specifikációját mantrázta a Raptor hajtóművének teljesítményét illetően (35000 font tolóerőkategória), a 2008-as évben hivatalossan elismert F-22 adatok alapján a vélhető valódi teljesítmény az valahol 27000-29000 font (120-129kN) lehet utánégetés nélkül, míg utánégetéssel elérheti a 39000 fontot (173kN)!

Ennél a gépbe épített statikus tolóerő a nem szabályozható szívócsatorna miatt kb 5-7 százalékkal lehet csak kisebb, de a sebeség növekedésével már földközelben is jelentős lehet a dinamikus tolóerő növekedés.

Ha hinni lehet a spekulációknak, akkor ezek alapján (nem számítva a csak párszor repült MiG 1.44-est) a sorozatgyártott F-22-es a valaha volt legnagyobb tolóerővel rendelkező harcászati vadászrepülőgépe.
 
M

molnibalage

Guest
Most akkor melyik volt a gyorsabb...? A gépelési hibák miatt ez nem derül ki.... :(

Mégis, mitől volt akkor az YF119-es annyival lassabb? Illetve hogyan van az, hogy az egykori, alig 14 tonnás YF-22-eshez képest kvázi monstrum, közel 20 tonnás szerkezetű Raptor még a GE hajtóműves YF-23-asnál is gyorabb lett?


Korábban meg nem ez van írva.
 
M

molnibalage

Guest
Ezzel kezdted.
Anno, az ATF tenderen a GE YF120-as hajtóművel szerelt YF-22-es gyorsabb volt, mint a PW YF119-es hajtóművével szerelt YF-22-es és az YF-23-asok pedig gyorsabbak voltak az YF-22-esekenél, de ott is a GE-s gyorsabb volt, mint a PW.

Akkor amit én olvastam ki ebből, növekvő sebesség szerint lefelé.

YF-22 + PW
YF-22 + GE
YF-23 + PW
YF-23 + GE

Majd leírod ezt.

közel 20 tonnás szerkezetű Raptor még a GE hajtóműves YF-23-asnál is gyorabb lett
Hogy az Raptor gyorsabb lett, mint az YF-23 + GE.

Most akkor melyik az igaz?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 434
84 358
113
Ezzel kezdted.


Akkor amit én olvastam ki ebből, növekvő sebesség szerint lefelé.

YF-22 + PW
YF-22 + GE
YF-23 + PW
YF-23 + GE

Majd leírod ezt.


Hogy az Raptor gyorsabb lett, mint az YF-23 + GE.

Most akkor melyik az igaz?

Azt is írta,hogy a Raptorba ol,an hajtómű került ami egyik tech demoba sem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 751
66 495
113
Ezzel kezdted.


Akkor amit én olvastam ki ebből, növekvő sebesség szerint lefelé.

YF-22 + PW
YF-22 + GE
YF-23 + PW
YF-23 + GE

Majd leírod ezt.


Hogy az Raptor gyorsabb lett, mint az YF-23 + GE.

Most akkor melyik az igaz?
Na, ennyi, így igaz. Mindent értesz, pontosan ezt írtam én is. Eddig is ezt írtam, tíz éve is ezt írtam, most is ezt írom és holnap is ezt fogom írni.

Amúgy, ha jól elolvasod a litániámat, akkor azt is leírtam, hogy a GE hajtóműves YF-23-asnál csak abban az értelemben lett gyorsabb a széria Raptor, amit a sebességadatokról hivatalosan publikáltak.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
EX0RQAiWAAYk6LG.jpg
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 844
113
Sose értettem,hogy ezt a csavarozgatást miért nem csavarhúzó géppel végzik. 100x gyorsabb lenne:)

Mert ezzel ki tudod szedni, mivel lehet nyomni rendesen. Ráfekszel és a szar, szétkopott fejbe annyira belemegy, hogy ki bírod szedni (főleg, ha bekedned easy out-al, ez egy szűrke, zsíros homokszerű anyag).
Az elektromos csak a nem beszorult/berohadt csavarokra jó, szóval általában azzal kezdtem, utána a fent látható célszerszám, ha az sem, akkor lefúrtam.
Panelezés rohadt meló, főleg egy csomagtérben, ahol a vizes csomagok miatt berohad az összes fenéklemez csavar XD

(BTW lehet Stealth gépen spec előírás is van szerszámokra, fogalmam sincs, olyanon nem dolgoztam.)
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Mert ezzel ki tudod szedni, mivel lehet nyomni rendesen. Ráfekszel és a szar, szétkopott fejbe annyira belemegy, hogy ki bírod szedni (főleg, ha bekedned easy out-al, ez egy szűrke, zsíros homokszerű anyag).
Az elektromos csak a nem beszorult/berohadt csavarokra jó, szóval általában azzal kezdtem, utána a fent látható célszerszám, ha az sem, akkor lefúrtam.
Panelezés rohadt meló, főleg egy csomagtérben, ahol a vizes csomagok miatt berohad az összes fenéklemez csavar XD

(BTW lehet Stealth gépen spec előírás is van szerszámokra, fogalmam sincs, olyanon nem dolgoztam.)
Wow, na akkor végre értem, bár azt nem gondoltam volna,hogy a dollármilliós gépeken berohadt csavarok vannak, és a csavarfejek sem épek... Milyen gyakrak kell ezeket eltávolítani?
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Sose értettem,hogy ezt a csavarozgatást miért nem csavarhúzó géppel végzik. 100x gyorsabb lenne:)

Ezen a nagyon ferde, sima feluleten, egy kerdeses tapadasu labzsakban nekiallni soktucat berohadt csavarnak eröböl, biztosito kötel nelkul.... Hany metert esik a koma, ha ott az egyensulyabol kibillen?
 
  • Tetszik
Reactions: endre

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Arra emlékszem néhány "dokumentum" filmből, hogy az YF-23-nál és a raptornál is említették, hogy a max sebesség nagyon nagy, de az még mindig titkos ha jól tudom, csak azt szokták mondani,h 2+mach. Van egy régi könyvem, amiben még azt írják,hogy követelmény volt az ATF progrba a rövid idejű 3 mach sebesség. Gondolom ez utóbbiból nem lett semmi, de vajon mennyi lehet a Rapi max sebessége? Egy jó tipp lehet, hogy hol van akkora felmelegedés, amihez már a blackbird féle spéci építés és anyagok kellenek? A kompozit, hogy bírja a hőt? Tudunk erről valamit?
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Wow, na akkor végre értem, bár azt nem gondoltam volna,hogy a dollármilliós gépeken berohadt csavarok vannak, és a csavarfejek sem épek... Milyen gyakrak kell ezeket eltávolítani?
Nem biztos hogy minden szoros csavar be van rohadva (értsd rozsdásodva, az a ritkább), sokkal gyakoribb hogy pl. a csavaron fél fordulattal rövidebb a menet mint kellene, így a meghúzásnál az utolsó fél fordulatnál már az önzáró anya vési rá a menetet! Így duplán is önzáró lesz, de mikor ki kell szedni akkor jön a szenvedés meg az ősök cirkalmas emlegetése. A csavarfej sliccelésének sérüléséről meg legkevésbé a gyártó tehet, ez már karbantartási probléma. Ha időszakos ellenőrzésnél ki kell hajtani párszáz csavarkát, időnként a karbantartónál is elfogy a szufla és nem nyomja oda rendesen a csavarhúzót, ilyenkor a szerszám könnyen kiugrik a sliccelésből és darál a széléből egy kicsit. Ettől kezdve még nehezebb kiszedni a beszorult csavart, mert a sérült sliccelésben kevésbé tud megkapaszkodni a csavarhúzó (ilyenkor sokat segít az angelsoul kolléga által említett csavarozó-paszta). A kiszerelés gyakorisága meg erősen típusfüggő, de általában 50-100 rep-óránként végezni kell valamilyen szintű karbantartást, ennek függvénye hogy mennyire kell megbontani a gépet. Ez naptári időben is meg van szabva, tehát ha a gép valamiért nem repült hetekig, időnként egy minimális ellenőrzést akkor is végre kell hajtani. A legegyszerűbb karbantartásnál általában csak ellenőrizni kell a kerék-, rugóstagok,- hidroakkumulátorok nyomását, hidraulika-tartály feltöltöttségét, kerékkopást, esetleg megműködtetik pár másodpercre azokat a tartalék/vészrendszereket, amik normál üzemben csak "alvó", készenléti állapotban vannak (nehogy akkor derüljön ki az üzemképtelensége, mikor több évi repülés után egyszer pont szükség lenne rá). Minél magasabb szintű a karbantartás, annál több berendezést, rendszert és bekötési pontot (pl. korrózió és repedés kizárása miatt) kell ellenőrizni és ehhez megbontani a gép borítását is.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezen a nagyon ferde, sima feluleten, egy kerdeses tapadasu labzsakban nekiallni soktucat berohadt csavarnak eröböl, biztosito kötel nelkul.... Hany metert esik a koma, ha ott az egyensulyabol kibillen?
Jó szemed van hozzá, én is ezt szúrtam ki már az első pillanatban. :eek: Mindenesetre szerintem kb. 2,5 méter magasan áll a Jimmy, onnan azért betonra már nagyon nagyot lehet esni!! De ha szerencséje van akkor nem kiszedi hanem becsavarja a csavarokat, ahhoz nem kell akkorákat erőlködni. Más is a hatás mint mikor egy megszorult csavarral erőlködik, és az hirtelen enged az "erőszaknak", a szegény szerelő meg hirtelen azt se tudja mibe kapaszkodjon. :D
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 456
15 844
113
Jó szemed van hozzá, én is ezt szúrtam ki már az első pillanatban. :eek: Mindenesetre szerintem kb. 2,5 méter magasan áll a Jimmy, onnan azért betonra már nagyon nagyot lehet esni!! De ha szerencséje van akkor nem kiszedi hanem becsavarja a csavarokat, ahhoz nem kell akkorákat erőlködni. Más is a hatás mint mikor egy megszorult csavarral erőlködik, és az hirtelen enged az "erőszaknak", a szegény szerelő meg hirtelen azt se tudja mibe kapaszkodjon. :D

CAA szabályzás szerint akár 1mm a talajtól már magasban végzett munka, vagyis kell a biztosítókötél XD

Arra emlékszem néhány "dokumentum" filmből, hogy az YF-23-nál és a raptornál is említették, hogy a max sebesség nagyon nagy, de az még mindig titkos ha jól tudom, csak azt szokták mondani,h 2+mach. Van egy régi könyvem, amiben még azt írják,hogy követelmény volt az ATF progrba a rövid idejű 3 mach sebesség. Gondolom ez utóbbiból nem lett semmi, de vajon mennyi lehet a Rapi max sebessége? Egy jó tipp lehet, hogy hol van akkora felmelegedés, amihez már a blackbird féle spéci építés és anyagok kellenek? A kompozit, hogy bírja a hőt? Tudunk erről valamit?

Titkos a top speed, elvileg M 1.8 körül van nagy magasságban elejtett infómorzsák szerint. Na most ez az M szám így eléggé képlékeny, mert ugye a hangsebesség az a hőmérséklet függvénye, ez meg felmegy vagy 16-18 km magasra, a hőmérsékletcsökkenés meg 6.5 C/1 km, szóval...

Nem biztos hogy minden szoros csavar be van rohadva (értsd rozsdásodva, az a ritkább), sokkal gyakoribb hogy pl. a csavaron fél fordulattal rövidebb a menet mint kellene, így a meghúzásnál az utolsó fél fordulatnál már az önzáró anya vési rá a menetet! Így duplán is önzáró lesz, de mikor ki kell szedni akkor jön a szenvedés meg az ősök cirkalmas emlegetése. A csavarfej sliccelésének sérüléséről meg legkevésbé a gyártó tehet, ez már karbantartási probléma. Ha időszakos ellenőrzésnél ki kell hajtani párszáz csavarkát, időnként a karbantartónál is elfogy a szufla és nem nyomja oda rendesen a csavarhúzót, ilyenkor a szerszám könnyen kiugrik a sliccelésből és darál a széléből egy kicsit. Ettől kezdve még nehezebb kiszedni a beszorult csavart, mert a sérült sliccelésben kevésbé tud megkapaszkodni a csavarhúzó (ilyenkor sokat segít az angelsoul kolléga által említett csavarozó-paszta). A kiszerelés gyakorisága meg erősen típusfüggő, de általában 50-100 rep-óránként végezni kell valamilyen szintű karbantartást, ennek függvénye hogy mennyire kell megbontani a gépet. Ez naptári időben is meg van szabva, tehát ha a gép valamiért nem repült hetekig, időnként egy minimális ellenőrzést akkor is végre kell hajtani. A legegyszerűbb karbantartásnál általában csak ellenőrizni kell a kerék-, rugóstagok,- hidroakkumulátorok nyomását, hidraulika-tartály feltöltöttségét, kerékkopást, esetleg megműködtetik pár másodpercre azokat a tartalék/vészrendszereket, amik normál üzemben csak "alvó", készenléti állapotban vannak (nehogy akkor derüljön ki az üzemképtelensége, mikor több évi repülés után egyszer pont szükség lenne rá). Minél magasabb szintű a karbantartás, annál több berendezést, rendszert és bekötési pontot (pl. korrózió és repedés kizárása miatt) kell ellenőrizni és ehhez megbontani a gép borítását is.

És ehhez jön még hozzá, hogy mivel kenik le a csavarfejet az LO tulajdonság érdekében - azt meg mivel lehet leszedni ha bontani akarsz. Nem higítóval mint mi csináltuk, ráadásul ez már COSHH cucc meg attól fölfelé, mert titkos is...
Még hozzátenném, hogy azt sem tudjuk, egy csavar újrafelhasználható-e ezeknéla gépeknél (gyanítom nem), illetve ha igen, ott milyen felületi/NDT vizsgálatok kellenek előtte.
Stealth karbantartás pont emiatt drága, hiába segít a fault finding elektronika...
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Arra emlékszem néhány "dokumentum" filmből, hogy az YF-23-nál és a raptornál is említették, hogy a max sebesség nagyon nagy, de az még mindig titkos ha jól tudom, csak azt szokták mondani,h 2+mach. Van egy régi könyvem, amiben még azt írják,hogy követelmény volt az ATF progrba a rövid idejű 3 mach sebesség. Gondolom ez utóbbiból nem lett semmi, de vajon mennyi lehet a Rapi max sebessége? Egy jó tipp lehet, hogy hol van akkora felmelegedés, amihez már a blackbird féle spéci építés és anyagok kellenek? A kompozit, hogy bírja a hőt? Tudunk erről valamit?
Hogy ezeknek a csúcs-gépeknek mennyi a csúcs utánégetéssel és anélkül arról sokféle adat kering, de mióta Jimmy felvette a régi jó szovjet titkolódzós módit azóta mondanak és célozgatnak sokfélét. Hogy mennyi az annyi azt meg csak ők tudják igazából. A kompozit meg nem nagyon bírja a túl meleget, ezért nem is a belépőéleken és a gép orrán, hanem hátrább lévő borítás-elemként alkalmazzák. A duralumínium az kb. Mach 2.2-2,3-ig jó, azon túl jön a titán (SR-71 és a mai modern gépeken) és hőálló acél (MiG-25) belépőél és szerkezeti anyagok. Jellemző hogy pl. az F-18-on nem a kompozit orrkúpon van a fém pitotcső, ezért az orrkúp hegye fémből van hogy le ne olvadjon/égjen a kúp hegye (a közeli fotókon látszik az anyag-eltérés, ha kicsit már kopott a festés).