Tengerészeti atomreaktorok

Leginkább ebbe a topikba illőnek találtam ezt a cikket, amely arról szól, hogy a jenkik mobil kisméretű atomreaktorok beszerzésére írtak ki tendert (oroszul van):
https://zen.yandex.ru/media/agent_g...e-iadernye-reaktory--5dc5175e98930900b4610df7

A lényeg az, hogy az expedíciós erőknek szükségük van az energiabiztonság és függetlenség megteremtésére ilyen reaktorokra.
Főbb elvárások:
  • a mobil reaktor teljesítménye 1-10 megawatt között legyen
  • Kevesebb, mint 40 tonnát nyomjon
  • Szállíthatóság: tréleren, hajón repülőn (C-17 Globemaster III).
  • 3 napon belül felállítható legyen.
  • Egyszerűségre és biztonságra való speciális követelmények, a szállítás gyakori és különböző módjai miatt megnövelt tartósság
  • Alvadási idő (??? - ez mi lehet atomreaktorok esetében?) nem több, mint 7 nap.
  • Újratöltés nélkül 3 évig legyen üzemeltethető.
  • sztenderd 40-láb hosszúságú ISO konténerben legyen telepíthető.
A beloruszok csináltak ilyeneket a szovjet időkben. Konténer méretűre nem sikerült zsugorítani. A Pamír volt a legkisebb, két MAZ vontatta cucc volt, úgy 60 t tömeggel, és 32 fő kezelő személyzettel.
https://www.google.com/search?q=Pam...hXl0qYKHZgDBUAQ_AUoAXoECAsQAw&biw=979&bih=550
 
  • Tetszik
Reactions: ravenlord
Argentinok is nekiugrottak az atommeghajtású tengóépitésnek.A német TR1700 dizel-elektromos tengó egy továbbfejlesztett,növelt méretű változata lett volna,de a hagyományos változat épitése is félbemaradt többször is,a reaktoros sose készült el.
 
Mi volt az az egy, amit szükségesnek tartott?
Ki volt a macska és ki volt az egér? Fennállt a veszélye, hogy elkapják a brit tengót?
Akkor ez válasz a fenti kérdésemre, támadták. Jöjjön a poszt.
Tűkön ülök.

Az ünnepek alatt volt lehetőségem érdekes Britt és Argentin anyagokat olvasgatni, tengeralattjáró harc és elhárítás témában.
Az eddigi tengeralattjárós sorozat zárásaként így következhet majd valamikor egy a valós harci körülmények közötti eseményeket bemutató sorozat, a 1982-es Falklandi konfliktusból.

Kevéssé ismert, de mindkét fél (sőt...) tengeralattjárói alaposan kivették részüket a harci cselekményekből, túl az egyetlen nagyközönség által is ismertté vállt ARA General Belgrano elsüllyesztésen.

A sorozat megértéséhez szükséges a már korábban ismertetett szonárok AN/SQS-4 (QHB), AN/SQS-23 "tízezer yard hatótávolságú szonár", AN/SSQ-41B LOFAR szonárbóják, különféle tegeralattjáró fedélzeti (Mk.8mod4, Mk.24mod.1, Mk.37mod3, SST-4Mod.0) és légi indítású (Mk 44 Mod.1, Mk.46) torpedók, vizibombák (Mk.11, Mk54), AN/ASQ-10A MAD, és a korábban bemutatott szonár technikák ismerete.

Ki kellene találni, hogy ezt a sorozatot a "haditengerészet - tengeralattjáró vadászat", vagy a "hadtörténelem - Falklands" topicba írjam.
 
Az ünnepek alatt volt lehetőségem érdekes Britt és Argentin anyagokat olvasgatni, tengeralattjáró harc és elhárítás témában.
Az eddigi tengeralattjárós sorozat zárásaként így következhet majd valamikor egy a valós harci körülmények közötti eseményeket bemutató sorozat, a 1982-es Falklandi konfliktusból.

Kevéssé ismert, de mindkét fél (sőt...) tengeralattjárói alaposan kivették részüket a harci cselekményekből, túl az egyetlen nagyközönség által is ismertté vállt ARA General Belgrano elsüllyesztésen.

A sorozat megértéséhez szükséges a már korábban ismertetett szonárok AN/SQS-4 (QHB), AN/SQS-23 "tízezer yard hatótávolságú szonár", AN/SSQ-41B LOFAR szonárbóják, különféle tegeralattjáró fedélzeti (Mk.8mod4, Mk.24mod.1, Mk.37mod3, SST-4Mod.0) és légi indítású (Mk 44 Mod.1, Mk.46) torpedók, vizibombák (Mk.11, Mk54), AN/ASQ-10A MAD, és a korábban bemutatott szonár technikák ismerete.

Ki kellene találni, hogy ezt a sorozatot a "haditengerészet - tengeralattjáró vadászat", vagy a "hadtörténelem - Falklands" topicba írjam.

Falkland.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
Az ünnepek alatt volt lehetőségem érdekes Britt és Argentin anyagokat olvasgatni, tengeralattjáró harc és elhárítás témában.
Az eddigi tengeralattjárós sorozat zárásaként így következhet majd valamikor egy a valós harci körülmények közötti eseményeket bemutató sorozat, a 1982-es Falklandi konfliktusból.

Kevéssé ismert, de mindkét fél (sőt...) tengeralattjárói alaposan kivették részüket a harci cselekményekből, túl az egyetlen nagyközönség által is ismertté vállt ARA General Belgrano elsüllyesztésen.

A sorozat megértéséhez szükséges a már korábban ismertetett szonárok AN/SQS-4 (QHB), AN/SQS-23 "tízezer yard hatótávolságú szonár", AN/SSQ-41B LOFAR szonárbóják, különféle tegeralattjáró fedélzeti (Mk.8mod4, Mk.24mod.1, Mk.37mod3, SST-4Mod.0) és légi indítású (Mk 44 Mod.1, Mk.46) torpedók, vizibombák (Mk.11, Mk54), AN/ASQ-10A MAD, és a korábban bemutatott szonár technikák ismerete.

Ki kellene találni, hogy ezt a sorozatot a "haditengerészet - tengeralattjáró vadászat", vagy a "hadtörténelem - Falklands" topicba írjam.
A San Luis-ról már van a "tengeralattjáró vadászat" topicban egy szösszenet...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
Lehetigazad van. Nekem mar annyira termeszetes hogy van sot az is hogy volt hogy ebbol vonatkoztatok.

Ettol fuggetlenul nem zarom ki mert a tengoknal a periszkopot este is kepesnek kelett lenni hasznalni marpedig korom sotetben infra nelkul nem latsz sokat csak holdfeny melett.

Brit periszkópok:
Periscopes-UK.jpg


Amúgy az argi bombázók csak nappal jó időben repültek, mivel vizuális célzással dobálták a bombáikat...
... kivéve az Etendard+Exocet párosokat, de azok meg általában be is találtak.
 
Indiaik már több tengeralattjárót akartak bérelni. A Nyerpa után először az Irbisz került szóba, amely 42 % volt megépítve, Utána jött a Kasalot, majd a Szamara/Bratszk páros közül az egyik. De még a Szeverodvinszket(Jaszeny) is kérték lízingbe.

Azt írtam, hogy kivonták a hadrendből és szétvágásra kerül a K-322 Kasalot TA.

Íme:
"10 октября 2019 года принято решение о нецелесообразности и технической невозможности дальнейшего ремонта и об утилизации подлодки в мае 2020 года:"

http://www.deepstorm.ru/DeepStorm.files/45-92/nts/971/K-322/K-322.htm
Magyarul:
2019. október 10-én döntés született a további javítások célszerütlenségéről és technikai lehetetlenségéről és a hajó szétvágásáról 2020 májusában.

Napi szintem több száz hír-információ jut el hozzám, de nem tudok róla , hogy aláírták volna a 2. TA lízingeléséről a szerződést- illetve nem volt hivatalosan megerősítve.

RUSSIA TO LEASE ANOTHER PROJECT 971 NUCLEAR SUBMARINE TO INDIA
Persze hogy a valódi aláírás meddig húzódik, és a felek meddig alkudoznak (lásd Sz-400E beszerzést) azt csak valamelyik Indiai isten tudhatja a sokezerből.
 
RUSSIA TO LEASE ANOTHER PROJECT 971 NUCLEAR SUBMARINE TO INDIA
Persze hogy a valódi aláírás meddig húzódik, és a felek meddig alkudoznak (lásd Sz-400E beszerzést) azt csak valamelyik Indiai isten tudhatja a sokezerből.

Kettő közül választhattak Bratszk/Szamara. Nyilvánvaló volt, hogy a z újabb Szamarát választják az indiaiak. 1993. nov. 7-én kezdték építeni és 1994. augusztus 15-én már vízre is bocsátották. 1995. júlis15-én állt harci szolgálatba. Tehát 1 év alatt megépítettek egy atomtengeralattjárót. Ma 5-6 év az építés ideje.

https://topwar.ru/150843-kontrakt-n...ing-apl-proekta-971-blizok-k-podpisaniju.html

Az áláírásról is megjelentek infók mindig indiai forrásokra hivatkozva.

https://www.vestifinance.ru/articles/115913

Viszont hiányolom a hivatalos orosz megerősítést, ami ez idáig nem volt. Roszoboronexport hatásköre.
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Napi HiSutton érdekesség: 1961-ben az US NAVY és a General Electric egy külső nukleáris meghajtó-modult vázolt fel a jövő tengeralattjárói és hajói számára. A konténerszerű kiképzésének hála egyszer használatos a kiképzése (ha a nukleáris üzemanyag lemerült, lecserélik a modult), effektíve egy forralóvízes reaktor, ami rögtön egybe is van építve a gőzturbinával, a hűtésről és a gőzkondenzációról pedig a tengervíz gondoskodik. A sugárvédelem viszonylagos fogalom volt, némi sugárvédelmet biztosítottak, és úgy vélték, hogy mindössze másfél méternyi biztonsági távolságot tartani elégséges lesz ahhoz, hogy maradandó károsodás ne legyen. A legkisebb megoldás mindössze 12 tonna volt, és 3700 lóerőt adhatott le 6 hónapig. A nagyobb, 15 000 lóerős változat tömege is mindössze 215 tonna volt a tervek szerint, a 30 000 lóerős változat pedig alig több: 245 tonna. A modul használható tengeralattjáróknál, hadihajóknál és szárnyashajóknál is, utóbbiaknál egészen félelmetes hatótávolságot biztosítva nagy utazósebesség mellett.



A GE számításai szerint az amúgy 3075 tonnás Skipjack-osztály alapján két ilyen külső modullal mindössze 2000 tonnásra csökkenthető, miközben az elérhető sebesség elérné vagy akár meg is haladhatná a 38 csomót. A program végül elsikkadt, a tengeralattjáróknál a nagy sebesség helyett a csendesebb haladás lett a fontosabb, így többek között a gépészet elszeparálása a tengertől. A 601B erre nem nyújtott megoldást...


Egy korvett vagy fregatt méretű hajó 4db külső 601b hajtóművel


Egy Skipjack-szerű tengeralattjáró két külső modullal
 
Urak,

Az elmúlt két évben írogattam a fórumba pár sorozatot, a tengeralattjáró illetve hajófedélzeti szonárok, szonárbóják, torpedók, reaktorok, illetve ezek háborús körülmények közötti alkalmazásáról 1982-ben a Falkland szigeteki konfliktusban.
Mindez magyarul eddig még tán nem jelent meg, így összedobáltam ezeket a hozzászólásokat egy PDF-be, 250Mb, és valami 550 oldal lett.

http://www.mediafire.com/file/r4ibkwffm1y97vb/SUBs.pdf

Jó olvasgatást!
Hpasp
 
Halad a Brazil tengó reaktor program.
213929_1.jpg

Azt ünnepelték Bolsano részvételével hogy a kísérleti időszak lezárultával elkezdték összeszerelni az első Brazil nuki tengóraszánt rektor prototípusát.
A következő fázisban együtt fogják vizsgálni a teljes megható rendszert (reaktor, turbina elektromos motorok, egyéb alrendszerek)
Amennyiben ez is sikeres lesz akkor az egészet beépítik Brazília első nuki vadász tengójába a Álvaro Alberto-ba.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Azt ünnepelték Bolsano részvételével hogy a kísérleti időszak lezárultával elkezdték összeszerelni az első Brazil nuki tengóraszánt rektor prototípusát.

OFF
Ahogy látom senkin nincs is már maszk, vszeg érzik a problémát, hogy már csak a harmadikak világszinten a nagy korona-versenyben...
 
Tengeralattjárók zajszintje az amerikaiak szerint, a Type 091 (Han) osztály zajosabb, mint a szovjet Victor-I

Nem tudom, hogy ezt az írást ismered-e:
Oroszul van, a tengók zajáról értekezik.