Technicatome – K15
A reaktor tartály tetejére integrált gőzfejlesztőt alkalmazó, 150MW hőteljesítményű, és 40~50% teljesítmény szint esetén még természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor üzemanyaga 7%-ra dúsított urán.
4m átmérőjű, és 10m magas K15 reaktor tartály a tetejére integrált gőzfejlesztővel, beépítése legalább 12.5m átmérőjű hajótestet igényel.
K-15 két féle elrendezésének elvi vázlata.
a, (fent) Le Triomphant osztály turbo-elektromos meghajtása
b, (lent) Charles de Gaulle hordozó két K15-öst alakalmazó gőzturbinás meghajtása.
1, Reaktortartály
2, Keringtető szivattyú
3, Integrált gőzfejlesztő
4, Tápszivattyú
R91 Charles de Gaulle hordozó (alul) két darab K15 reaktort alkalmaz
Charles de Gaulle esetén a két K15-ös élettartalma; 25 csomó sebességnél 5év.
Várható élettartalma a lassan őrjáratozó rakétahordozó tengeralattjárónál 20..25 év.
Le Triomphant
A természetes cirkulációjú nyomottvizes K15 reaktor turbó-elektromos propulzor meghajtása kihagyja a fő turbinákat, és a reduktort, csökkentve az egység zajszintjét.
Francia mérések szerint a Le Triomphant zajszintje ezerszer alacsonyabb (-30dB) mint a korábbi Le Redoutable osztály egyégeké.
Az SNLE-NG (Sous-Marin Nucléaire Lanceur d'Engins de Nouvelle Génération – új generációs rakétahordozó tengeralattjáró) Le Triomphant osztályból négy egység készült.
1997 S616 Le Triomphant
1999 S617 Le Téméraire
2004 S618 Le Vigilant
2010 S619 Le Terrible
A gépészet főbb elemei:
1db K15, 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db generátor
1db propulzort meghajtó egyenáramú elektromotor, 41’000LE mechanikai teljesítménnyel
A francia propulzor különlegessége, hogy tolóereje irányítható, így kisebb oldalkormányt igényel.
Érdekesebb események a K15 reaktorral szerelt egységek történetéből:
1993-ban az
R91 Charles de Gaulle építésén állítólag MI6 brit ügynököt fogtak, aki a reaktor tervdokumentációját próbálta megszerezni.
Az ügyet elsímitották, és hivatalosan mindkét kormány cáfolja, hogy az eset valaha is megtörtént.
2000 novemberében az
R91 Charles de Gaulle bejáratásán, a jobb oldali hajócsavarja eltört, és az azt követő anyagvizsgálaton, a másik oldaliban is légbuborékokat találtak.
A gyártó cég összes irata a kivizsgálás kezdete után pár órával keletkezett tűzben odaveszett.
R91 Charles de Gaulle végül az R98 Clemenceau és az R99 Foch addigra már kivont hordozók tartalék hajócsavarjait kapta meg, amikkel sebessége az eredetileg tervezett 27 csomó helyett, 24 csomóra csökkent.
2001 márciusában az
R91 Charles de Gaulle 25.2 csomó maximális sebességre volt képes, viszont ekkor a 100dB feletti (légköri) zajszint miatt a hajó hátsó részében lévő hálókat nem lehetett használni.
2001 szeptemberében az
R91 Charles de Gaulle fedélzetén a biztonságosnál magasabb radioativitási szintet mértek.
Később kiderült, hogy a radioaktivitás szintje benne volt a tervezéskor elfogadott sávban, viszont az EU szabvány közben lefelé módosult.
2001 novemberében az Indiai óceánon az
R91 Charles de Gaulle részt vett az Afganisztáni Taliban elleni bevetésen, 16db Super Étendard és 2db Rafale-M géppel.
2002 májusában az
R91 Charles de Gaulle meglátogatta Szingapúr, majd Omán kikötőjét.
2005-2006-ban ismét délkelet ázsiában volt az
R91 Charles de Gaulle.
2007 szeptemberétől 15 hónapon át tartott
R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése, illetve megkapta a két új hajócsavarját, amivel már elérte az eredetileg tervezett 27 csomós sebességet.
S616 Le Triomphant (felül) és az S28 HMS Vanguard (alul) ütközése
2009 februárjában az Atlanti óceán északi részén a
S616 Le Triomphant és a Brit HMS Vanguard rakétahordozó ütközött.
Mind a két rakétahordozó kis sebességgel őrjáratozott, egyikük sem észlelte a másikat a passzív szonárján.
A baleset rávilágított arra a kellemetlen tényre, hogy a Brit és a Francia rakétahordozó tengeralattjárók is ugyanazt a tengerrészt használják éles őrjáratozásra.
A rakétahordozók általában a zajos kereskedelmi hajóforgalom által elkerült, csendes, és mély tengerrészeket preferálják, amitől Moszkva még lőtávolságban van, nincs túl messze a bázisuktól, és úgy tűnik, hogy ezeknek a tengerrészeknek a száma véges.
2010 októberétől négy hónapos bevetésen az
R91 Charles de Gaulle járt a Földközi, és a Vörös tengeren, az Indiai óceánon, és a Perzsa öbölben.
Részt vett a Líbiai repüléstilalmi zóna ellenörzésében, Szomáliai kalózok, és az Afganisztáni Taliban elleni bevetéseken, és gyakorlatozott az Indiai, Szaúdi, és Emirátusoki haditengerészetekkel.
2015 januárjától négy hónapos bevetésen a Perzsa öbölben az
R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2015 novemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az
R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2016 szeptemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az
R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2017 februárjától 18 hónapon át tartott
R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése.
2019 márciusában futott ki az
R91 Charles de Gaulle öt hónapos bevetésre, az Indiai óceánra, ahol a Szingapúri haditengerészettel gyakorlatozik.
A Rubis osztályú vadásztengeralattjárókat váltó Suffren osztály gyakorlatilag a Le Triomphant egyenesági leszármazottja, a csökkentett átmérőjű és teljesítményű K15-ös természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort, a francia atomerőművekben alkalmazott alacsony dúsítású urán üzemanyaggal töltik, így reaktor magjának várható élettartalmát 10évre tervezik.
Q284 Suffren
Hat egység építését tervezik 2020 és 2030 között.
2020 Q284 Suffren
202x Duguay-Trouin
202x Tourville
202x De Grasse
203x Rubis
203x Casablanca
A Suffren passzív szonárja 10x érzékenyebb elődjénél, elektro optikai periszkópja panoráma képet rögzít a felszínről egy pillanat alatt.
A 99m hosszú hajótestben 20db F21 torpedó és SM39 Exocet rakéta fér, a 4 torpedő vető nyílásban lévőkön felül. (A Rubi osztály csak 14 utántöltést tárolt)
Az MBDA SCALP MdCN (Système de Croisière Autonome à Longue Portée Missile de Croisière Naval) lopakodó robotrepülő alkalmazásával lehetségessé vált földi célpontok precíziós támadása is.
Ellentétben az amerikai típusokkal, a 60 fős személyzet minden tagjának a bevetés alatt saját ágy jut.
Holnap következnek a világ legzajosabb tengeralattjárói…