Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Meg a Gripen E is minden máshoz képest király lesz.Jó egy generációval korábbi technikát adnak át a franciák a braziloknak.
Nincs propulzor, nem természetes cirkulációjú a reaktor, nincs VLS, etc...
... mondjuk Dél Amerikában még ígyis az SN10 Álvaro Alberto lesz a király a tengeralattjárók között.
...hát ez a történet rövid volt.1959-ben jelentette be Giulio Andreotti védelmi miniszter az olasz szenátus előtt a nukleáris meghajtású, Guglielmo Marconi vadásztengeralattjáró osztály építésének terveit.
Két egység megépítését tervezték, nagyjából az amerikai Skipjack egységek alapján, a meghajtásra szintén az amerikai Westinghouse S5W reaktort tervezték licenszelni.
Mivel az USA nem adta át sem az S5W licencét, sem egyéb atomreaktorokkal kapcsolatos minősített anyagot az olaszoknak, a tervet 1963-ban törölték.
...1985-ben az amerikai USCGC Polar Sea jégtörő a kanadai hatóságok engedélye nélkül hajózott át az Északnyugati átjárón, Alaszkából Grönlandra.
1986-ban a Kanadai kormány, hivatalosan is jelezte igényét a nemzetközi közösség felé az Északnyugati átjáróval kapcsolatban, miszerint annak egyes szakaszai a belvizein haladnak át.
Az USA nem ismerte el a Kanadai igényt, mivel szerintük az Északnyugati átjáró egy szabadon navigálható nemzetközi hajózási szoros, és bejelentette, hogy a továbbiakban sem kér engedélyt az áthajózásra.
...Az USA egyrészt megvétózta, hogy a Britek az amerikai reaktor technológiát Kanadának továbbadják, másrészt 1988-ban megállapodott Kanadával, hogy jégtörői minden esetben a kanadai hatóságoktól engedélyt fognak kérnek az áthaladásra.
SSK876 HMCS Victoria (Brit Upholder osztály) dízel-elektromos tengeralattjáró
1989-ben a hidegháború végével, a 8 milliárd kanadai dollárra tervezett programot törölték, és 750 millió kanadai dollárért végül négy használt brit Upholder osztályú dízel-elektromos egységet rendszeresítettek.
A folyamatos műszaki problémák miatt a négy egység bevethetősége nagyon alacsony szintű, jórészt a kikötőjükben állnak.
Ma mekkora kihívás egy tengeralattjáróba nukleáris reaktort építeni?Teszem azt Kanada vagy Németország képes lenne rá ha áldoznának rá pénzt?
Szerintem 100 %. Németország picit annyiból lehet kérdéses, hogy üzemanyagból már importra szorulna, a japánoknál csak elhatározás kérdése. Fene tudja, kulcsrakész atombombájuk és ballisztikus rakétájuk is van, talán reaktor tervek is ott pihennek a fiókban (talán amerikai alapokon).Ma mekkora kihívás egy tengeralattjáróba nukleáris reaktort építeni?Teszem azt Kanada vagy Németország képes lenne rá ha áldoznának rá pénzt?
Az oroszoknak már most vadul kellene építeniük a Fehér-tengeri csatornát.
Északnyugati átjáró kékkel jelölve
WAGB-11 USCGC Polar Sea jégtörő
1985-ben az amerikai USCGC Polar Sea jégtörő a kanadai hatóságok engedélye nélkül hajózott át az Északnyugati átjárón, Alaszkából Grönlandra.
1986-ban a Kanadai kormány, hivatalosan is jelezte igényét a nemzetközi közösség felé az Északnyugati átjáróval kapcsolatban, miszerint annak egyes szakaszai a belvizein haladnak át.
Az USA nem ismerte el a Kanadai igényt, mivel szerintük az Északnyugati átjáró egy szabadon navigálható nemzetközi hajózási szoros, és bejelentette, hogy a továbbiakban sem kér engedélyt az áthajózásra.
A fenti bejelentésre válaszul a Kanadai kormány 1987-ben meghirdette a „Challenge and Commitment” tervet, amiben 10..12db nukleáris vadásztengeralattjáró beszerzése állt, a Britt Trafalgar, vagy a Francia Rubis osztályból, a hajók építését részben kanadai hajógyárakban tervezték, teljes licensz átvétellel.
1987 őszén, az HMS S90 Torbay (Brit Trafalgar osztály), és a S602 Saphir (Francia Rubis osztály) egységek a Kanadai Halifax kikötőjébe hajóztak, hogy bemutassák a terméket.
Az USA egyrészt megvétózta, hogy a Britek az amerikai reaktor technológiát Kanadának továbbadják, másrészt 1988-ban megállapodott Kanadával, hogy jégtörői minden esetben a kanadai hatóságoktól engedélyt fognak kérnek az áthaladásra.
SSK876 HMCS Victoria (Brit Upholder osztály) dízel-elektromos tengeralattjáró
1989-ben a hidegháború végével, a 8 milliárd kanadai dollárra tervezett programot törölték, és 750 millió kanadai dollárért végül négy használt brit Upholder osztályú dízel-elektromos egységet rendszeresítettek.
A folyamatos műszaki problémák miatt a négy egység bevethetősége nagyon alacsony szintű, jórészt a kikötőjükben állnak.
2009-ben Kanada átnevezte a vizi utat, „Kanadai Északnyugati átjáró”-nak.
A Kanadai Északnyugati (kék), és az Északkeleti átjáró (piros) jelentősége a következő évtizedben a sarki jég visszahúzódásával várhatóan csökken, amikor megnyílik a közvetlen viziút (zöld) a Jeges tengeren keresztül.
Tíz év alatt meglennének vele. Hanem a francik is a piacról élnek. Ha megveszik, ők eladják.Ma mekkora kihívás egy tengeralattjáróba nukleáris reaktort építeni?Teszem azt Kanada vagy Németország képes lenne rá ha áldoznának rá pénzt?
A Trafalgarban még vannak amerikai licenszek?
Északnyugati átjáró kékkel jelölve
WAGB-11 USCGC Polar Sea jégtörő
1985-ben az amerikai USCGC Polar Sea jégtörő a kanadai hatóságok engedélye nélkül hajózott át az Északnyugati átjárón, Alaszkából Grönlandra.
1986-ban a Kanadai kormány, hivatalosan is jelezte igényét a nemzetközi közösség felé az Északnyugati átjáróval kapcsolatban, miszerint annak egyes szakaszai a belvizein haladnak át.
Az USA nem ismerte el a Kanadai igényt, mivel szerintük az Északnyugati átjáró egy szabadon navigálható nemzetközi hajózási szoros, és bejelentette, hogy a továbbiakban sem kér engedélyt az áthajózásra.
A fenti bejelentésre válaszul a Kanadai kormány 1987-ben meghirdette a „Challenge and Commitment” tervet, amiben 10..12db nukleáris vadásztengeralattjáró beszerzése állt, a Britt Trafalgar, vagy a Francia Rubis osztályból, a hajók építését részben kanadai hajógyárakban tervezték, teljes licensz átvétellel.
1987 őszén, az HMS S90 Torbay (Brit Trafalgar osztály), és a S602 Saphir (Francia Rubis osztály) egységek a Kanadai Halifax kikötőjébe hajóztak, hogy bemutassák a terméket.
Az USA egyrészt megvétózta, hogy a Britek az amerikai reaktor technológiát Kanadának továbbadják, másrészt 1988-ban megállapodott Kanadával, hogy jégtörői minden esetben a kanadai hatóságoktól engedélyt fognak kérnek az áthaladásra.
SSK876 HMCS Victoria (Brit Upholder osztály) dízel-elektromos tengeralattjáró
1989-ben a hidegháború végével, a 8 milliárd kanadai dollárra tervezett programot törölték, és 750 millió kanadai dollárért végül négy használt brit Upholder osztályú dízel-elektromos egységet rendszeresítettek.
A folyamatos műszaki problémák miatt a négy egység bevethetősége nagyon alacsony szintű, jórészt a kikötőjükben állnak.
2009-ben Kanada átnevezte a vizi utat, „Kanadai Északnyugati átjáró”-nak.
A Kanadai Északnyugati (kék), és az Északkeleti átjáró (piros) jelentősége a következő évtizedben a sarki jég visszahúzódásával várhatóan csökken, amikor megnyílik a közvetlen viziút (zöld) a Jeges tengeren keresztül.
A francik bevállaltak egy kardáncsuklót a propulzorba? Az is csak extra zaj. Ráadásul kinn kell lennie a vízben.Technicatome – K15
A reaktor tartály tetejére integrált gőzfejlesztőt alkalmazó, 150MW hőteljesítményű, és 40~50% teljesítmény szint esetén még természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor üzemanyaga 7%-ra dúsított urán.
4m átmérőjű, és 10m magas K15 reaktor tartály a tetejére integrált gőzfejlesztővel, beépítése legalább 12.5m átmérőjű hajótestet igényel.
K-15 két féle elrendezésének elvi vázlata.
a, (fent) Le Triomphant osztály turbo-elektromos meghajtása
b, (lent) Charles de Gaulle hordozó két K15-öst alakalmazó gőzturbinás meghajtása.
1, Reaktortartály
2, Keringtető szivattyú
3, Integrált gőzfejlesztő
4, Tápszivattyú
R91 Charles de Gaulle hordozó (alul) két darab K15 reaktort alkalmaz
Charles de Gaulle esetén a két K15-ös élettartalma; 25 csomó sebességnél 5év.
Várható élettartalma a lassan őrjáratozó rakétahordozó tengeralattjárónál 20..25 év.
Le Triomphant
A természetes cirkulációjú nyomottvizes K15 reaktor turbó-elektromos propulzor meghajtása kihagyja a fő turbinákat, és a reduktort, csökkentve az egység zajszintjét.
Francia mérések szerint a Le Triomphant zajszintje ezerszer alacsonyabb (-30dB) mint a korábbi Le Redoutable osztály egyégeké.
Az SNLE-NG (Sous-Marin Nucléaire Lanceur d'Engins de Nouvelle Génération – új generációs rakétahordozó tengeralattjáró) Le Triomphant osztályból négy egység készült.
1997 S616 Le Triomphant
1999 S617 Le Téméraire
2004 S618 Le Vigilant
2010 S619 Le Terrible
A gépészet főbb elemei:
1db K15, 150MW hőteljesítményű természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktor
2db generátor
1db propulzort meghajtó egyenáramú elektromotor, 41’000LE mechanikai teljesítménnyel
A francia propulzor különlegessége, hogy tolóereje irányítható, így kisebb oldalkormányt igényel.
Érdekesebb események a K15 reaktorral szerelt egységek történetéből:
1993-ban az R91 Charles de Gaulle építésén állítólag MI6 brit ügynököt fogtak, aki a reaktor tervdokumentációját próbálta megszerezni.
Az ügyet elsímitották, és hivatalosan mindkét kormány cáfolja, hogy az eset valaha is megtörtént.
2000 novemberében az R91 Charles de Gaulle bejáratásán, a jobb oldali hajócsavarja eltört, és az azt követő anyagvizsgálaton, a másik oldaliban is légbuborékokat találtak.
A gyártó cég összes irata a kivizsgálás kezdete után pár órával keletkezett tűzben odaveszett.
R91 Charles de Gaulle végül az R98 Clemenceau és az R99 Foch addigra már kivont hordozók tartalék hajócsavarjait kapta meg, amikkel sebessége az eredetileg tervezett 27 csomó helyett, 24 csomóra csökkent.
2001 márciusában az R91 Charles de Gaulle 25.2 csomó maximális sebességre volt képes, viszont ekkor a 100dB feletti (légköri) zajszint miatt a hajó hátsó részében lévő hálókat nem lehetett használni.
2001 szeptemberében az R91 Charles de Gaulle fedélzetén a biztonságosnál magasabb radioativitási szintet mértek.
Később kiderült, hogy a radioaktivitás szintje benne volt a tervezéskor elfogadott sávban, viszont az EU szabvány közben lefelé módosult.
2001 novemberében az Indiai óceánon az R91 Charles de Gaulle részt vett az Afganisztáni Taliban elleni bevetésen, 16db Super Étendard és 2db Rafale-M géppel.
2002 májusában az R91 Charles de Gaulle meglátogatta Szingapúr, majd Omán kikötőjét.
2005-2006-ban ismét délkelet ázsiában volt az R91 Charles de Gaulle.
2007 szeptemberétől 15 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése, illetve megkapta a két új hajócsavarját, amivel már elérte az eredetileg tervezett 27 csomós sebességet.
S616 Le Triomphant (felül) és az S28 HMS Vanguard (alul) ütközése
2009 februárjában az Atlanti óceán északi részén a S616 Le Triomphant és a Brit HMS Vanguard rakétahordozó ütközött.
Mind a két rakétahordozó kis sebességgel őrjáratozott, egyikük sem észlelte a másikat a passzív szonárján.
A baleset rávilágított arra a kellemetlen tényre, hogy a Brit és a Francia rakétahordozó tengeralattjárók is ugyanazt a tengerrészt használják éles őrjáratozásra.
A rakétahordozók általában a zajos kereskedelmi hajóforgalom által elkerült, csendes, és mély tengerrészeket preferálják, amitől Moszkva még lőtávolságban van, nincs túl messze a bázisuktól, és úgy tűnik, hogy ezeknek a tengerrészeknek a száma véges.
2010 októberétől négy hónapos bevetésen az R91 Charles de Gaulle járt a Földközi, és a Vörös tengeren, az Indiai óceánon, és a Perzsa öbölben.
Részt vett a Líbiai repüléstilalmi zóna ellenörzésében, Szomáliai kalózok, és az Afganisztáni Taliban elleni bevetéseken, és gyakorlatozott az Indiai, Szaúdi, és Emirátusoki haditengerészetekkel.
2015 januárjától négy hónapos bevetésen a Perzsa öbölben az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2015 novemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2016 szeptemberétől négy hónapos bevetésen a Földközi tenger keleti medencéjében az R91 Charles de Gaulle részt vett az Iszlám állam elleni légicsapásokban.
2017 februárjától 18 hónapon át tartott R91 Charles de Gaulle reaktorainak üzemanyag utántöltése.
2019 márciusában futott ki az R91 Charles de Gaulle öt hónapos bevetésre, az Indiai óceánra, ahol a Szingapúri haditengerészettel gyakorlatozik.
A Rubis osztályú vadásztengeralattjárókat váltó Suffren osztály gyakorlatilag a Le Triomphant egyenesági leszármazottja, a csökkentett átmérőjű és teljesítményű K15-ös természetes cirkulációjú nyomottvizes reaktort, a francia atomerőművekben alkalmazott alacsony dúsítású urán üzemanyaggal töltik, így reaktor magjának várható élettartalmát 10évre tervezik.
Q284 Suffren
Hat egység építését tervezik 2020 és 2030 között.
2020 Q284 Suffren
202x Duguay-Trouin
202x Tourville
202x De Grasse
203x Rubis
203x Casablanca
A Suffren passzív szonárja 10x érzékenyebb elődjénél, elektro optikai periszkópja panoráma képet rögzít a felszínről egy pillanat alatt.
A 99m hosszú hajótestben 20db F21 torpedó és SM39 Exocet rakéta fér, a 4 torpedő vető nyílásban lévőkön felül. (A Rubi osztály csak 14 utántöltést tárolt)
Az MBDA SCALP MdCN (Système de Croisière Autonome à Longue Portée Missile de Croisière Naval) lopakodó robotrepülő alkalmazásával lehetségessé vált földi célpontok precíziós támadása is.
Ellentétben az amerikai típusokkal, a 60 fős személyzet minden tagjának a bevetés alatt saját ágy jut.
Holnap következnek a világ legzajosabb tengeralattjárói…
A Trafalgarban még vannak amerikai licenszek?