Sokan sokszor lenézték már őket , aztán a történelem meg a nagybetűs IDŐ nem igazolta a lenézőket ! Sok-sok éve olvasom a fórumot és mindig csodálkozok azon , hogy sok olvtárs atom biztosan állít dolgokat olyan technológiákról és haditechnikákról amiről szerintem még csak a közvetlen fejlesztők lehetnek tisztában ! Személy szerint te is oszlopos tag vagy , amit a Kínai elvtársak állítanak és tesznek azt mindig készpénznek veszed (mintha te magad is a fejlesztő részleg központi eleme lennél) amit az Orosz elvtársak tesznek az viszont csakis tré és gány lehet hiszen a kőbaltát is csak most cserélték ki acél kalapácsra ! Ne feledd volt anno egy kis bajuszos mókus aki még alsóbbrendűnek is tartotta őket és mégis pofára esett !
"Okos ember vagy ha csak a felét hiszed el annak amit hallasz ! Bölcs is ha tudod melyik felét ! "
Igen, jó dolog ez a “vegyünk vissza az arcunkból, meg szálljunk magunkba, legyünk bölcsek, ne fecsegjünk, ne találgassunk” szöveg, csak ez egy haditechnikai fórum. Tudósklub. Tetszik, vagy sem, fecsegünk, meg okoskodunk, abból főzve, amit látunk, vagy látni vélünk.
Mert mit látunk? Semmit. Az egyik fél übermodern technikából legyárt többszáz darabot, a másik meg szemre nem olyan egyértelmű és érthető megoldásokkal felvértezett gépből tíz körül darabszámot.
Mit tudunk? Semmit. Az egyiknek tízszer nagyobb a védelmi költségvetése és az arra rádolgozó ipara, már most konkrét külföldi megrendeléseket teljesít, a másiknál a koncepció se világos, hogy mire akarja használni maga a gépet, nemhogy a még fasorba se levő vevőköre körvonalazódna.
Mihez értünk? Semmihez. És persze mindenhez is, mert azért a “mit, miért, hogyan” technológiai elemzéseket, az aerodinamikai, radarkeresztmetszeti, hajtómű, sárkányszerkezeti, avionikai alapkutatások irodalmát mi is olvassuk, pedig nem dolgozunk se a Lockheed, sem a KNAAZ gyárában, vagy az OKB Szuhoj-nál.
Szóval azt tényleg nagyképűség lenne kijelenteni, hogy ismerjük az F-35-öt, vagy a Szu-57-est. Nem ismerjük ezeket a gépeket és a gyáraikban sem jártunk. De olvassuk a szakirodalmat, olvasunk a részletekből, a fotókból, a videókból és a sorok között is.
És találgatunk és okoskodunk és fecsegünk.
Mert be is foghatnánk a szánkat, csak akkor mire lenne ez a fórum?
(zárójeles sztori: a minap a fotók a magyar katonai repülésről 1946-tól napjainkig című, amúgy kiváló facebook csoportban egy tag minden előzetes nélkül az egyik adag MiG-23-asokat ábrázoló fotóhoz megírta, hogy a gép szar volt, gyenge volt, erőtlen volt. Egy másik erre válaszul elkezdte fejtegetni, hogy azért minden relatív, de a típus bő 15 éve alatt az összes példány összes hajtóműve tudta a meghatározott tolóerőt, illetve még valamivel többet is. Mivel - valószínű egy bulletin következtében - a vége fele már csak olyan hajtóművek jöttek vissza az orosz nagyjavításikból, amelyeknél a gázhő majdnem 100 fokkal magasabb volt, mint a legelső pár évben. Erre írta Siklósi Zoltán berepülőpilóta, akinek volt azért összehasonlítási alapja kimondottan erősnek nevezhető gépekkel, hiszen a 29-eseket is ő repülte be, hogy bizony a 23-as erős gép volt a maga módján. Volt ereje a manőverező légiharcokban is.
De a tagot nem lehetett meggyőzni, mert ő igenis olvasta, hogy a MiG-23-as az gyenge volt, harmatos volt. Olvasta.
Pont ahogy mi is olvasunk mindent. Csak ő minden szakmai alázat nélkül hadovált, mi meg próbálunk a jelekből mindenféle, talán korrekt következtetéseket levonni. Vagy sikerül, vagy nem...)