Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
A Szu-35Sz radarja és a hajtóműve a Szu-30SzM hajtóművéből és radarjából van szimplán továbbfejlesztve.
A Szu-57-es radarja és leendő hajtóműve pedig gyökeresen új, sok fejlesztést igénylő progresszív technológia.
Nem kéne a Szovjetúnióból örökölt “gazdaságos” szemléletet ráeröltetni a nagyobb előrelépéseket igénylő technológiákra, mert olcsó húsnak híg a leve.
Lásd: Csernobil, szovjet/orosz űrprogram, vagy akár a Kuznyecov repülőgéphordozó.

Ha a Szu-57-est gyér megrendelés ellenére gazdaságosan akarják gyártani, akkor előbb a drága alrendszereit kellene minél előbb gyártásba vinni.
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.
Jó példa erre a MiG-29, vagy a Szu-27.
Mind a kettőt jóval progresszívebbre tervezték és végül mind a kettő a MiG-23-asok radarjának egy továbbgondolt verzióját kapta meg. A hajtóműveik se lettek annyira előremutatóak, mint eredetileg tervezték.

A Zsuk meg a Barsz radarok meg kb húsz évre maradtak a kísérleti üzemek tesztállásaiban, mire elkezdhették sorozatban gyártani őket. Persze ekkor már elavult technológiaként.
Az Irbisz radar ennek a Barsz-nak a mozgatható verziója, részlegesen a Szu-57-es tűzvezető rendszerével. De nem AESA.

Ha az orosz repülőipar valóban gazdaságosan akar fejlődni, akkor a Szu-57-esre kell alapozni a homologizációt.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 605
14 766
113
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.
Ahogy látom ez a hozzáállás majd az összes fejlesztésüknél jelen van. Gondolom az lehet a magyarázat, hogy nem akarják lecserélni a régi gyártósort és azt a követelményt támasztjáj az új fejlesztéssel szemben, hogy a régi gyártosoron is gyártható legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Ha a Szu-57-est gyér megrendelés ellenére gazdaságosan akarják gyártani, akkor előbb a drága alrendszereit kellene minél előbb gyártásba vinni.
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.

Pontosan, mindig ezt csinálják, de ha meggondoljuk anyagilag és technológiailag is sokkal kisebb mozgásterük van, mint pl. USA-nak. Ha USA-val vetem össze tényleg szörnyen le vannak maradva, a Raptor program 2011-ben lezárult, közben ők még mindig nem tudtak szolgálatba állítani egyet sem a Felonból.
Viszont lehet, hogy érdemesebb az EU-val összevetni, az eurokacsákhoz képest szép teljesítmény, még akkor is ha RCS-ben a hírek szerint végül nem lesz sokkal jobb, mint egy Gripen E (bár ezt nehéz elhinnem), az FCAS meg fényévekre ha egyáltalán lesz belőle valami.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Hát ez csak álom ! Hisz a jóval szerényebb szu-30sm modernizáció sincs sehol .
A kettőnek nem úgy van köze egymáshoz, ahogy azt te hiszed.
Sokkal inkább a személyes érdekek és a tervezőirodák érdekérvényesítő harca áll amögött, hogy a már javában futó Szu-57-es fejlesztés vívmányait a nagy orosz repülőipar még a józan szándékkal létrehozott UAC ellenére sem kezeli együtt a Szu-30SzMD, vagy a Szu-34M programokkal.
Nem azért, mert az oroszok nem tartanak még sehol.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Pontosan, mindig ezt csinálják, de ha meggondoljuk anyagilag és technológiailag is sokkal kisebb mozgásterük van, mint pl. USA-nak.
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.
 
M

molnibalage

Guest
Mind a kettőt jóval progresszívebbre tervezték és végül mind a kettő a MiG-23-asok radarjának egy továbbgondolt verzióját kapta meg. A hajtóműveik se lettek annyira előremutatóak, mint eredetileg tervezték.
Ebből a radar kérdéses, hogy mennyire felelt volna meg a USAF első vonala ellen, pusztán harcászati szempontból a teljesítményt nézve az AL-31 tökéletesen elég volt. A RD-33 viszont valahol olyan paraméterű lett, hogy egy kéthajtóműves 11 tonnás gép kellett oda, ahova elég volt a másik oldalon 1 db F100 és 7,5 tonna. (F-16A Block 1)
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?

Ja hogy ennyire széttagolt:) az durva, nem vagyok otthon az orosz kultúrában/politikában, de aki igen annak biztosan lehet néhány tippje, hogy miért van ez így. Talán a szovjet időkben egységesebb lehetett a rendszer miatt.
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 660
8 881
113
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.
Nem ezen problémák miatt van az orosz repiparban összevonások?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 080
113
Ahogy látom ez a hozzáállás majd az összes fejlesztésüknél jelen van. Gondolom az lehet a magyarázat, hogy nem akarják lecserélni a régi gyártósort és azt a követelményt támasztjáj az új fejlesztéssel szemben, hogy a régi gyártosoron is gyártható legyen.

Arra is rengeteg pénz kellene. Többnyire vegyesen dolgoznak vannak modernek is és régiek is.(szerszámgépek) Viszont a szankciók is gátolják az új gyártósorok kiépítését. Példának ott van az Armata. Nem adtak el az UVZ-nek nyugaton modern szerszángépeket , amik az Armata szériagyártásának beinduláshoz kellett volna.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Ebből a radar kérdéses, hogy mennyire felelt volna meg a USAF első vonala ellen, pusztán harcászati szempontból a teljesítményt nézve az AL-31 tökéletesen elég volt. A RD-33 viszont valahol olyan paraméterű lett, hogy egy kéthajtóműves 11 tonnás gép kellett oda, ahova elég volt a másik oldalon 1 db F100 és 7,5 tonna. (F-16A Block 1)
Fordítva ülsz a lovon.
Nem az RD-33-as miatt lett kéthajtóműves a MiG-29-es, hanem a MiG-29-es kéthajtóműves, ám a Szu-27-esnél kisebb kialakítása miatt lett az RD-33-as akkorára méretezve, amekkora végül lett.
Ha időben felismerik az F-16-os végül kedvezővé vált baleseti statisztikáját, a MiG-29-est is az AL-31F köré tervezik, de csak egyhajtóműves kivitelben.
 
M

molnibalage

Guest
Fordítva ülsz a lovon.
Nem az RD-33-as miatt lett kéthajtóműves a MiG-29-es, hanem a MiG-29-es kéthajtóműves, ám a Szu-27-esnél kisebb kialakítása miatt lett az RD-33-as akkorára méretezve, amekkora végül lett.
Ha időben felismerik az F-16-os végül kedvezővé vált baleseti statisztikáját, a MiG-29-est is az AL-31F köré tervezik, de csak egyhajtóműves kivitelben.
Nem értem, hogy hol ülnék fordítva. Az RD-33 attól lett olyan és amilyen, mert a kisebb gép és a két hajtómű adott volt. Azt nem világos, hogy ha egyhajtóműves MiG-23-mal együtt tudtak élni, akkor mért nem tudtak az AL-31-es egyhajtóműves géppel...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 080
113
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.

Te is tudod, hogy 3 gyár mindegyike munkahely-munkát biztosít az embereknek.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Azért, mert te azt írtad, “az RD-33-as valahol olyan paraméterű lett, hogy egy 11 tonnás kéthajtóműves gép kellett...” nem.
Nem az RD-33-as lett valahogy valamilyen és nem hozzá kellett igazítani a 10 tonnás kéthajtóműves gépet, hanem a légierő akart egy 10 tonna körüli szerkezeti tömegű, de mindenképpen kéthajtóműves gépet a front légierőnek. Ez meghatározta a munkát a Klimov mérnökeinek, hogy végül mekkorára méretezzék az RD-33-ast.
Szóba sem került az YF-16-os, ők az YF-17-est tartották követendőnek, értelemszerűen méretben, de főleg tömegben mindenképpen az F-16A fölé lőttek, már a kezdetektől.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Te is tudod, hogy 3 gyár mindegyike munkahely-munkát biztosít az embereknek.
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 080
113
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.

A Knaaz az rendben van . Ott építik a SSJ-t és Szu-57-et. Van jövője, mert 10 év múlva már csak a Szu-57 lesz gyártva. Irkutban ott lesz az MSZ-21, meg a Szu-30SzM modernizáció meg esetleg az export. Viszont a NAPO elég rossz helyzetben van,mivel lejárt a Szu-34 megrendelés, új még nincs aláírva így kénytelenk voltak több száz embert elbocsátani.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 584
113
Nalátod. Túl lomha az orosz VM. Nagyság átka a rugalmatlanság. Technológia és szaktudásmentő lett volna, ha a szír tapasztalatokra fogva a NAPO-t a felszínen tartva elsőként a Szu-34-esekbe integrálják a Szu-57-es alrendszereiből a szükségeseket.
Mivel a gépeket még nem kell mind nagyjavítani, már azzal is beljebb lettek volna, ha az első pártíz példányt behozzák a NAPO-ba, hogy legyen mit csinálni.
Most, hogy megindult a leépítés, már nehéz lesz újra összetrombitálni a gárdát, mire kiizzadja a VM a modernizáció megrendelését. És az idő pénz.
Mert akkor majd a NAPO újra kezdheti toborozni, meg kitanítani a jónépet, vagy lehet az egész munkát átlogisztikázni valahová máshová. Egyik esetben se lesz olcsó a móka.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 606
12 736
113
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.

Lehet, hogy ők ezt rendre nem így élik meg:
Kifejlesztenek valamit, rendszeresítik. Telnek az évek, a felhasználok nagyjából elégedettek (emlékezzél rá, hogy az eredeti Szu-27 protótól, hogy el voltak ájulva a berepülőpilóták - na ja, a mondjuk MiG-23 után... - csak éppen a várt paramétereket nem hozta).
Szóval telnek a nyugis békés évek, mindenki megvan győződve, hogy minden rendben van; a fegyverplatformunk király!

Aztán jön a realitás. Az még hagyján, hogy kiderül a Mig-29-ről; hajlamos elhagyni a függőleges vezérsíkjait.
"Semmi" gond; át lehet tervezni, át lehet építeni, lehet strukturálisan megerősíteni.

De amikor meg jön egy harmadik világbeli, negyedrangú háború, ahol a Szuhoj pilótája nem csinál semmi mást, csak röhögve nézi az üzemanyag szintmérőjét, akkor jön a felébredés: A MiG-29 igazából nem potens fegyver.
Nem is kell azóta a kutyának sem.
De ha van alternatíva, akár még ha csak párhuzamosság is, akkor nem állsz ott egy bizalmat vesztett eszközzel.
Gondolj bele, hogy időközben kiderülne a Szu-35-ről, hogy alapvető strukturális probléma jelentkezik mondhatni egyszerre az állományban, amit gyakorlatilag nem lehet átépíteni (láttunk már ilyet a történelemben), akkor milyen jó, hogy ott van a Szu-30SzM...

A Szu-57 már a mindent egy lapra nyugati minta követése. (F-22, F-35). Muszáj bejönnie; nincs alternatíva!
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
A Knaaz az rendben van . Ott építik a SSJ-t és Szu-57-et. Van jövője, mert 10 év múlva már csak a Szu-57 lesz gyártva. Irkutban ott lesz az MSZ-21, meg a Szu-30SzM modernizáció meg esetleg az export. Viszont a NAPO elég rossz helyzetben van,mivel lejárt a Szu-34 megrendelés, új még nincs aláírva így kénytelenk voltak több száz embert elbocsátani.
Még gyártják az SSJt?