[HUN] Rába Magyar Vagon- és Gépgyár / Rába Járműipari Holding Nyrt.

Hol vannak azok a semelyek akik a PSZH-t FUG-ot stb terveztek gyartottak? Elnek egyaltalan? A tudasuk ha meg meg van mennyire hasznalhato a mai modern viszonyok kozott?

Roviden a regi ma mar nemletezo dolgokra epiteni csak a nedves almok kategoriajaba tartozik.
Van olyan, hogy felhalmozott tudás, tapasztalat. A mérnökök az egyetemen, az egyetemi gyakorlatokon (cégeknél, mint a Rába, Audi, Mercédesz) ezt a tudást át tudják menteni, ha jó az oktatás.
Dr. Anisits Ferenc a "dízel pápa", a BMW dízelmotorok főkonstruktőre volt a BMW-nél a 80-as 90-es években. Németországban nagy tekintélye van, ma úgytudom nyugdíjasként itthon él. Ő a Műegyetemen tanult, majd Németországban doktorált a dízel motorok elméleti folyamataiból (biztos nem jól írom elnézést). Ő olyan emberek munkásosságán nevelkedett, mint Jendrassik György, aki a második világháború előtt elég jó dízel motorokat tervezett, a magyar (szocialista) gazdaság sokáig használta termékeit a nemzetközi vasutakkal egyetemben.
Szóval van átörökíthető tudás, egy darabig.
Ettől függetlenül a PSZH és FUG nem volt igazán jól sikerült darab, de ha engedték volna őket a harmadik vagy negyedik PSZH már jó lett volna.
Akik akkor nem engedték azok hasonló szemlélettel gondolkodtak a magyar technikai tudásról. örökségről, mint az aki azt mondja, hogy hagyjuk veszni a Rábát, lesz majd külföldi ami jobb.
 
Pedig ez a vonal messze nincs ám elásva:
IMG_0141.JPG
336803-kamaz-63968-typhoon-k-mrap-vehicle-armored-truck-april-9th-rehearsal-in-alabino-of-2014-victory-day-parade-russia-military-army-russian.jpg

Én azt szorgalmaznám (és remélem, hogy ez már meg is történt!), hogy mielőbb vegyék elő a Rába 8x8 terveket, és porolják le! Arra mostanában lenne felépítmény igény.
 
Van olyan, hogy felhalmozott tudás, tapasztalat. A mérnökök az egyetemen, az egyetemi gyakorlatokon (cégeknél, mint a Rába, Audi, Mercédesz) ezt a tudást át tudják menteni, ha jó az oktatás.
Dr. Anisits Ferenc a "dízel pápa", a BMW dízelmotorok főkonstruktőre volt a BMW-nél a 80-as 90-es években. Németországban nagy tekintélye van, ma úgytudom nyugdíjasként itthon él. Ő a Műegyetemen tanult, majd Németországban doktorált a dízel motorok elméleti folyamataiból (biztos nem jól írom elnézést). Ő olyan emberek munkásosságán nevelkedett, mint Jendrassik György, aki a második világháború előtt elég jó dízel motorokat tervezett, a magyar (szocialista) gazdaság sokáig használta termékeit a nemzetközi vasutakkal egyetemben.
Szóval van átörökíthető tudás, egy darabig.
Ettől függetlenül a PSZH és FUG nem volt igazán jól sikerült darab, de ha engedték volna őket a harmadik vagy negyedik PSZH már jó lett volna.
Akik akkor nem engedték azok hasonló szemlélettel gondolkodtak a magyar technikai tudásról. örökségről, mint az aki azt mondja, hogy hagyjuk veszni a Rábát, lesz majd külföldi ami jobb.
Ehhez kapcsolódóan mondanám, h engedjük már el a "merjünk kicsik lenni" hozzáállást. Aki napi szinten benne van a gépek tervezésében, az szerintem tudja, h hány kiváló magyar mérnök dolgozik megdöbbentően nagy cégeknél is (CAT, Siemens, Trumpf, Audi, Airbus, Rolls-R sugárhajtómű... sőt... Nasa jpl). Már régen nincsenek előnyben a nyugati mérnökök (GM Dac cad rendszere), ugyanazokat a szoftvereket használjuk-tanítjuk idehaza, ugyanazokkal a gyártórendszerekkel dolgozunk. Az azért legyen beszédes, hogy a Nasa mérnökei 1,5 hónapig reszeltek egy lélegeztetőgépet, idehaza meg 21 nap alatt elég jó eszköz lett legyártva. Egy megmosolyogtató sztorit, ha megengedtek; vitték az egyik német gépet, mint a cukrot, a miénk forgalma nem emelkedett. A verebek csiripelték, h azért sikeres, mert német termék. Mi meg vigyorogtunk, mert ugyanúgy mi terveztük és gyártottuk (színe volt más)...
 
Az a cég több ezer PSZH-t, FUG-ot, előtte több ezer Botond teherautót gyártott a magyar honvédelemnek, illetve exportra, magyar GDP-t termelve.
A maga idejében mindegyik világszínvonalú, vagy azt megközelítő jármű volt.
Mit tippelsz, ma miért nem tud ilyet gyártani önerőből?
Az a szemlélet tette és teszi tönkre az országot, hogy "Mi szarok vagyunk, mi szart gyártunk, nekünk úgysem sikerül.."
Ha meg sem próbáljuk biztos nem fog.... Ez a baj. Már egy fotelből eldöntjük, hogy fölösleges a Rábának pénzt adni fejlesztésre , innovációra úgysem sikerül. Vegyünk inkább TÁTRÁ-t, mert az egy rendes ország rendes terméke.... Kicsit mókás megközelítés, szerintem. Lehet fikázni a Komondort, biztos, hogy egy kezdetleges ócskaság, de valahonnan létre kell hozni azt a minimális védelmi ipart, amire igazán képes lehet a világ 28-dik legfejlettebb állama. (Az OECD-be 28.-ként vettek fel minket...)
_DNftQLgGs8l2ag0eyV8CBTw_P3_jJBWCFXTb4GgVAhkzFDU1Jh_FnsGVrUMgTSoDto3fczdSVHBdJ-rzth3C7KqMycwO6MMgEfa-R_nI5bgPQQ


Ez egy példa arra, hogy mekkora balfaszok vagyunk. Ezt a Rába kifejlesztette, saját pénzén, Németországban bevizsgáltatta, robbanás, akna, lövésállóság szempontjából további pénzekért, hisz az MH missziós szerepvállalása igényli az ilyen, nem harcjármű, de védett személyszállító jármű kategóriát....
Tévedtek...
Nem igényli, MRAP-eket, Toyotákat bérel sok pénzért, ebből egyetlen darabot sem vett!!!
Szemlélet váltás kell, a fotelban is és az irodákban is....
Halkan megjegyzem az MH-nak ma NINCS védett törzsbusza, melyekből a harcászati szintű vezetési pontok felépülnek és tábori körülmények között minimális páncél és aknavédelem mellett biztosítják a vezetés feltételeit. (Igen IFV, APC alapon kellenének, de valahogy sosincs az se ....)
Rossz példa a VZF mert amúgy éktelen egy szar.
 
- Másrészt jelenleg névérték alatt forog a tőzsdén, tehát bírná a tulajdonosi segítséget....
Biztos igazad van, de most ez azt jelenti, hogy záros határidőn belül tönkremegy a cég? Vagy csak most egy ideig kevesebb az osztalék?
( Komolyan kérdezem, mert süket vagyok a tőzsde témához.. )
szerény véleményem szerint, ha meg akarják házon belül segíteni, akkor inkább a szintén állami noszogatású debreceni buszba kellene Rába futóművet erőltetni, illetve ráhatni a Mercedesre, hogy ha már itt van két gyáruk, akkor vegyenek a saját járműveik alá több magyar futóművet (félreértés ne essék, nem a személyatókhoz gondoltam :)).


zárójelben:
tudom, hogy lényegtelen, de nekem azért van a Rábával ellenérzésem kicsit, mert ahogy tanulmányoztam a történetét, akarva-akaratlanul rendre más magyar gyártók tönkretételénél volt jelen tevőlegesen, kb. a hetvenes évektől kezdve. Kezdődött a Rába újkori teherautógyártásának hajnalán, 1968-ban ugye megtiltották a Csepelnek a 10t feletti teherautók gyártását, és az egyik prototipusukat szépen elrekvirálta a Rába, aztán '72 környékén a Dutrát felemésztette a Rába + mellesleg az IH talajművelőgépek licenc-éért az összes Dutra traktortervet átadták az amerikaiaknak cserébe csak nagytraktorokat gyártottak itthon.. Hosszú szünet után '98 körül elkezdték öszerakni a belga licenc buszokat, amiket fel kellett vegyenek a Volánok. Ezzel százas nagyságrendben happolt el megrendelést az EAG elől (bár azt meg az irisbus zárta be végül, de nézzünk meg közelről egy Rába contactot, meg egy E94-est)... Aztán szépen dobták a belga busz projektet is. Később mégegyszer huligánkodott a Rába a buszos témában a matricás volvókkal...Eddig a legutolsó meg a Renault tűzoltók ügye...
Ebből a felsorolásból a Rába Steiger (+ a 180-as), meg a nem említett DAF fülkés Rábák + a H sorozat volt színvonalas termék.
(ez zintén szubjektív vélemény, de szerintem jobban jártunk volna, ha a PSzH erőltetése helyett a cseszlovén-lengyel csapathoz próbáltunk volna betársulni az OT-64-be. Szerintem sokat elmond, hogy ők se vergődtek önállóan saját konstrukciókkal, hanem együtt csináltak egy fajtát, amiből sokat tudtak gyártni.
+ csak érdekesség, de a Botond, ami tényleg kiváló volt csak részben volt Rába termék. Többek közt még a HSCS is szállított hozzá alkatrészeket.
A következő jobb lett volna. Amúgy a németeké egy sokkal magasabb, borulekonyabb szar lett. A Maxpro még nem szar, de legalább nem magyar....
Hagyjuk már .....
Ha meg az nem, akkor az utána jövő, vagy az egyel későbbi... vagy az ötödik fajta...
Volt erre a projektre egyáltalán igény, vagy csak megcsinálta a cég, hogy a sereg meg legyen szíves megvenni, de sokat ám?
 
A következő jobb lett volna. Amúgy a németeké egy sokkal magasabb, borulekonyabb szar lett. A Maxpro még nem szar, de legalább nem magyar....
Hagyjuk már .....
Egyelőre azt lépje meg a Rába hogy ne hugyozza az összes futómű az olajat amit ők szállítottak itthonra a H család összes tagjába. (érdekes az export termékeik nem ilyenek mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)
 
Biztos igazad van, de most ez azt jelenti, hogy záros határidőn belül tönkremegy a cég? Vagy csak most egy ideig kevesebb az osztalék?
( Komolyan kérdezem, mert süket vagyok a tőzsde témához.. )
szerény véleményem szerint, ha meg akarják házon belül segíteni, akkor inkább a szintén állami noszogatású debreceni buszba kellene Rába futóművet erőltetni, illetve ráhatni a Mercedesre, hogy ha már itt van két gyáruk, akkor vegyenek a saját járműveik alá több magyar futóművet (félreértés ne essék, nem a személyatókhoz gondoltam :)).


zárójelben:
tudom, hogy lényegtelen, de nekem azért van a Rábával ellenérzésem kicsit, mert ahogy tanulmányoztam a történetét, akarva-akaratlanul rendre más magyar gyártók tönkretételénél volt jelen tevőlegesen, kb. a hetvenes évektől kezdve. Kezdődött a Rába újkori teherautógyártásának hajnalán, 1968-ban ugye megtiltották a Csepelnek a 10t feletti teherautók gyártását, és az egyik prototipusukat szépen elrekvirálta a Rába, aztán '72 környékén a Dutrát felemésztette a Rába + mellesleg az IH talajművelőgépek licenc-éért az összes Dutra traktortervet átadták az amerikaiaknak cserébe csak nagytraktorokat gyártottak itthon.. Hosszú szünet után '98 körül elkezdték öszerakni a belga licenc buszokat, amiket fel kellett vegyenek a Volánok. Ezzel százas nagyságrendben happolt el megrendelést az EAG elől (bár azt meg az irisbus zárta be végül, de nézzünk meg közelről egy Rába contactot, meg egy E94-est)... Aztán szépen dobták a belga busz projektet is. Később mégegyszer huligánkodott a Rába a buszos témában a matricás volvókkal...Eddig a legutolsó meg a Renault tűzoltók ügye...
Ebből a felsorolásból a Rába Steiger (+ a 180-as), meg a nem említett DAF fülkés Rábák + a H sorozat volt színvonalas termék.
(ez zintén szubjektív vélemény, de szerintem jobban jártunk volna, ha a PSzH erőltetése helyett a cseszlovén-lengyel csapathoz próbáltunk volna betársulni az OT-64-be. Szerintem sokat elmond, hogy ők se vergődtek önállóan saját konstrukciókkal, hanem együtt csináltak egy fajtát, amiből sokat tudtak gyártni.
+ csak érdekesség, de a Botond, ami tényleg kiváló volt csak részben volt Rába termék. Többek közt még a HSCS is szállított hozzá alkatrészeket.

Ha meg az nem, akkor az utána jövő, vagy az egyel későbbi... vagy az ötödik fajta...
Volt erre a projektre egyáltalán igény, vagy csak megcsinálta a cég, hogy a sereg meg legyen szíves megvenni, de sokat ám?
A szocialista ipar történet érdekes dolog.
 
Egyelőre azt lépje meg a Rába hogy ne hugyozza az összes futómű az olajat amit ők szállítottak itthonra a H család összes tagjába. (érdekes az export termékeik nem ilyenek mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)
Nincs exportra MaxxS futómű, évi 12 darabért meg nem fejlesztenek semmit. Volt egy GBP szerződés, a HM nem teljesítette amit vállalt. Ha megrendelnek a fennmaradó mennyiséget, biztos lehetne követelményeket támasztani. 0 rendelésre már nem. A garanciát valaki elkurta....
 
Egyelőre azt lépje meg a Rába hogy ne hugyozza az összes futómű az olajat amit ők szállítottak itthonra a H család összes tagjába. (érdekes az export termékeik nem ilyenek mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)

Ahol a korrupcio vagy a politikai/vallasi lojalitas az elso ott a minoseg garantaltan romlani fog. Ez az osszes kontinensre sot a holdra is igaz. ( A tobbi egitesten meg nem jartunk)
 
Egyelőre azt lépje meg a Rába hogy ne hugyozza az összes futómű az olajat amit ők szállítottak itthonra a H család összes tagjába. (érdekes az export termékeik nem ilyenek mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)

Kb fél éve nem te írtad, hogy küldtek valami javító szettet és az megoldotta a problémát? Vagy rosszul emlékszem? Nem hiszem hogy vissza tudom keresni melyik topikban kivel beszéltem erről. Bocsi ha nem veled beszéltük, csak ez most megütötte a szemem. Remélem nem csak behalóztam..pedig nem tolok semmit eskü. Lehet a korona...
 
Amikor valamilyen oknal fogva egy iparagat vagy termelesi agat ujjaakarunk eleszteni es mar evtizedek ota nincs meg annak a kulturaja akkor az egyetlen jarhato ut ( kiveve ha zsenivel van dolgunk)) ha egy bevalt liszenszet veszunk majd azt KOVETKEZETESEN legyartjuk / metanuljuk a szakmat. Erre epitve lehet majd fejleszteni es ujat alkotni. MAJD !!!!
A lepcsoket atugorni nem lehet. Senki nem tud 6 gen gepet fejleszteni aki nem kepes 5 gen pl. Ha nem is gyartod le a tudast meg kel szerezni.

Jelenleg az egyetlen eselyes valami monsei gyartasra a komolyabb cegek kozul az a Halasi fegyvergyar ha betartjak a technologiai utasitasokat.

Tenyleg van mar tapasztalat hazai gyartasu fegyverekrol?
 
Amikor valamilyen oknal fogva egy iparagat vagy termelesi agat ujjaakarunk eleszteni es mar evtizedek ota nincs meg annak a kulturaja akkor az egyetlen jarhato ut ( kiveve ha zsenivel van dolgunk)) ha egy bevalt liszenszet veszunk majd azt KOVETKEZETESEN legyartjuk / metanuljuk a szakmat. Erre epitve lehet majd fejleszteni es ujat alkotni. MAJD !!!!
A lepcsoket atugorni nem lehet. Senki nem tud 6 gen gepet fejleszteni aki nem kepes 5 gen pl. Ha nem is gyartod le a tudast meg kel szerezni.

Jelenleg az egyetlen eselyes valami monsei gyartasra a komolyabb cegek kozul az a Halasi fegyvergyar ha betartjak a technologiai utasitasokat.

Tenyleg van mar tapasztalat hazai gyartasu fegyverekrol?
Jogos. Végül is így épült ki a hazai személygépkocsi gyártás is. 1990- előtt nagyon kevés autóipari mérnök lehetett az országban, ma pedig ez a húzóág.
 
Kb fél éve nem te írtad, hogy küldtek valami javító szettet és az megoldotta a problémát? Vagy rosszul emlékszem? Nem hiszem hogy vissza tudom keresni melyik topikban kivel beszéltem erről. Bocsi ha nem veled beszéltük, csak ez most megütötte a szemem. Remélem nem csak behalóztam..pedig nem tolok semmit eskü. Lehet a korona...
Új tömítő szetteket küldtek, a helyzet javult de nem szűnt meg a probléma.
 
  • Tetszik
Reactions: Shadow
Jogos. Végül is így épült ki a hazai személygépkocsi gyártás is. 1990- előtt nagyon kevés autóipari mérnök lehetett az országban, ma pedig ez a húzóág.
Es igy epult ki a hazai ipar a XIX szazad vegen. Vagy liszenszet vettunk vagy aliszensztulajdonos koltozott ide pl Ganz Dreher . Csak hogy ket fontosat mondjak :-)
 
+ csak érdekesség, de a Botond, ami tényleg kiváló volt csak részben volt Rába termék. Többek közt még a HSCS is szállított hozzá alkatrészeket.
az egészet a rába tervezte, azért gyártották mindenfelé mert így többet tudtak csinálni... ami még ígyis kurvára kevésre sikeredett! :(
mert ott tudják hogy a szart nem veszik át tőlük mert magáncégnek szállít be)
megfogtad a lényeget!
ha neked eladom mondjuk a sokadrangú, rossz minőségű vagy félig rohadt de legalább drága gyümölcsömet, és te nem panaszkodsz hanem szó nélkül átveszed a szart, akkor ki a kretén? te vagy én?
Világnézet kérdése.
Én azon vagyok ki, hogy a HH alatt, offenzív katonapilitika mellett hová züllött a magyar hadiipar... Zrínyi rohamlöveg, Botond, Messerschmidt bf 109 G és társai. De 40-ben a Turan, vagy a Héjja is világszínvinalú volt... erre csodázunk egy PSZH-n....
Züllött ez folyamatosan, és a privatizáció sem segített az ügynek... :oops:
a világháború végén volt egy csomó minden ami alapján el lehetett volna indulni, volt öntöltő puska terv, fejlesztett király géppisztoly, páncéltörő fegyverek... aztán helyette elkezdtük gyártani a fostos mosin nagant puskát meg pps géppisztolyt. azért mert az életképtelen komcsi vezetés inkább a szovjetúnió valagában volt(meg valószínűleg ott is előírták hogy mit gyárthatunk egyáltalán).

még az a szerencse hogy mérnökök tervezték a pszh-t meg rába teherautókat, nem pedig cipészinasok meg culágerek, mint úgy általában az MNK-t
 
Nincs exportra MaxxS futómű, évi 12 darabért meg nem fejlesztenek semmit. Volt egy GBP szerződés, a HM nem teljesítette amit vállalt. Ha megrendelnek a fennmaradó mennyiséget, biztos lehetne követelményeket támasztani. 0 rendelésre már nem. A garanciát valaki elkurta....
A külföldre beszállított bármilyen részegység és a hazai piacra beszállított bármilyen részegység közti kilométeres minőségi különbségekre gondoltam.
 
A külföldre beszállított bármilyen részegység és a hazai piacra beszállított bármilyen részegység közti kilométeres minőségi különbségekre gondoltam.
Vágom. A Scania panaszait kezelik, a HM-t nem kell. A választ előttem többen elmondták. A rendelések elmaradása miatt sajna nem is várható változás....
 
A szocialista ipar történet érdekes dolog.
meg Ede bácsi gátlástalansága. De az általam felsorolt esetek egy része bőven '90 után volt.
Új tömítő szetteket küldtek, a helyzet javult de nem szűnt meg a probléma.
Tök aranyos ez az ezeknek itthonra jó a szar is mentalitás...o_O
az egészet a rába tervezte, azért gyártották mindenfelé mert így többet tudtak csinálni... ami még ígyis kurvára kevésre sikeredett! :(
mondjuk ez is igaz, bár az import alkatrészek beszerzése is lassított a dolgon.
 
Félreértettél. Per pillanatban nálam az újdonság erejével hatott a bővült kínálat. És próbáltam keresni a változásokat.
A tűzoltó verzió valamennyire indokolt lehet. Nyilvánvalóan erdő és tarlótüzeknél lehet majd leghamarabb használni. Ennyi pont elég. Ez olyan dolog, mint a tűzoltórepcsi. Lehet, hogy 20 év alatt 1x kell, de akkor rohadtul. Ha évente tartanak vele 3-4 gyakorlatot, az - gondolom - elég. Ahogy látom az elejére rá lehet még akár + víztartályt, vagy egy tolólapot tenni, ami a munkában segíthet.
Én egyszerűen látom a Komondorban a potenciált. Nagyjából szerintem a bennfentesek ismerik a teljesítményét, és a korlátait. Ha tudnak rajta tökéletesíteni, hajrá! Aztán elválik, hogy tud-e olyat, amit a Jelcin nem.
Mert ugye ők nem gyártanak ekkora járművet, mint a 3 tengelyesek. Simán el tudom képzelni, hogy műszaki mentőt a törökökhöz pl. a Komondor fog adni.


Van egy tűzoltó barátom. Ők pár éve kaptak a huszonéves mercijük helyett egy új rábát.
Amikor lementem hozzájuk elmentünk megnézni az örsöt meg mivel sofőr így a járművet.
Szerintem vagy negyed órán át sorolta a hibáit. (de asszem erről több helyen cikkeztek is)
Gyenge motor,ebből adódóan szar menetteljesítmény. Normál úton is, de azt mondta terepen katasztrófa.
Kicsi fülke. Hátul alig férnek el.
Menet közben nem lehetett vele oltani, ami egy tarlótűznél fontos lenne.
Ha jól emlékszem ez renault/Rába.
Amikor erről döntöttek több járművet is kipróbáltak. A Tátra ha már szóba jött itt szarrá verte a többit. Legrosszabbul a Rába teljesített. De mi(Magyarország) támogattuk hazai ipart. Ezzel leszopatva a tűzoltókat nap mint nap. Gratula a döntéshozóknak. o_O
Szóval ha egy Rába nem nagyon tud hazai piacra megfelelő járművet gyártani, sem a seregnek, sem a tűzoltóknak, akkor nekem nagy illúzióim nincsenek. Hisz a gamma zrt-nek nem ez a profilja, hogy járművet gyártson.
Hogy hogy jutott eszükbe? Ezt csak ők tudják. De a 10 év alatt eladott 4? jármű (1 paks, 3 tűzoltó) számomra nem azt jelzi, hogy ez a gép annyira jó.