Egyéb hajtóművek

Jumo 004 (Junkers)

<b>2015.02.24.</b>

"For the first time in well over half a century, a German Junkers Jumo 004 jet engine has been brought back to life! At 2:45 Pacific Standard Time, restorers at Aero Turbine conducted the initial tests on the first of two turbojet engines slated to power the Flying Heritage Collection’s restored Messerschmitt Me 262 jet fighter. “The tests today went well,” said restorers. “We were able to gather a lot of valuable information that will help with further Jumo engine runs.”
"

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Pár kép/ábra az EJ-200-ról:
Eurojet_EJ200_Cutaway.jpg

eurojet-ej200-1-jpg.432

Eurojet%20EJ200-1.jpg

3460rw7.jpg

1h.jpg

Mivel nem értek hozzá, így most külön magyarázó szöveget nem írok :-)
 
A japánok csodahajtóműve. Kontrarotáló forgórészek, 1800 fokos turbina előtti hőmérséklet, ötödik generációs amerikai hajtóművekre jellemző kialakítás és méretre simán befér a Mitsubishi F2-es F110GE129-ese helyére is.
Csak azzal ellentétben nem 80/130, hanem 110/150 kN-ra képes.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hogy értsük jól, ez még az F-15SA/K/SG/QA/EX és a block 50-es F-16C-be is simán beférne.
 
A japánok csodahajtóműve. Kontrarotáló forgórészek, 1800 fokos turbina előtti hőmérséklet, ötödik generációs amerikai hajtóművekre jellemző kialakítás és méretre simán befér a Mitsubishi F2-es F110GE129-ese helyére is.
Csak azzal ellentétben nem 80/130, hanem 110/150 kN-ra képes.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Hogy értsük jól, ez még az F-15SA/K/SG/QA/EX és a block 50-es F-16C-be is simán beférne.
Ezt tök jól hangzik, de:
  • ez sorozatgyártásra érett már?
  • ki hajtóművezné újra a gépeket?
Az utóbbi 20+ év tapasztalata, hogy mintha többséget nem nagyon érdekelné a repteljesítmény fokozása.
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
Vagy miért nincsenek jelen komolyabban a piacon, amikor te magad írod, hogy 30+ éves hajtóművekkel repülnek a jenki gépek.
 
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
A japán ipar a nemzetközi haditechnika sötét lova.
Licenszelte a Kawasaki az F100-ast negyven éve, a Mitsubishi az F110-est huszonöt éve, semmi sem ösztökélte őket akkor arra, hogy maguktól állítsanak elő a nulláról ilyen sugárhajtóműveket.
Pedig a japán K+F, a metallurgia, a gyártástechnológia és a gyártásszervezés eddig csúcsszinten volt.
Majd előrukkolnak a semmiből egy F135 színvonalú géppel.
Viszont az látszik, hogy ez egy prototípus, hiszen a belépő keresztmetszet például az F110-esből való.
A világon mindenki törekszik arra, hogy a prototípusokat a meglévő technológiákból legózzák össze, már amit lehet.
Az indiai Kaveri hajtóművel pont ez volt a baj, hogy nekik mindent másolni kellett a prototípushoz is, mert semmi saját hajtóműgyártásuk nem volt, még licenszben sem.
A kínaiaknak már igen, de csak a MiG-21-es hajtóművei, ami nagyon nem az ötödik, de még csak a negyedik generáció sem.

A japánok viszont már közel negyven éve gyártanak licenszben negyedik generációs hajtóműveket a lista elejéről származó F100PW100-tól kezdve a jóval modernebb F110GE129-ig.

És ezen felül van nekik nemzeti turbina kutatás-fejlesztési agytrösztjük a Hitachinál, a Toshibánál és a Hondánál.
Viszont a Mitsubishi F2-höz olcsóbb volt megvenni az F110-es licenszjogát és a hazai gyártású hajtóművekre alapozni az Önvédelmi Erők kiszolgálását, mint elveszni egy lutri sugárhajtómű fejlesztésében. Miközben mind az F-15J-nek, mind az F-16-oson alapuló F2-nek megvolt már az integrált és alaposan bejáratott saját amerikai hajtóműve.

Most meg kívülről elsőre úgy fest, farzsebből előrántottak egy ultramodern katonai sugárhajtóművet. Miközben a Honda meg dolgozik egy ultramodern civil hajtóművön.
Ezek a projektek már nagyon régóta formálódtak a háttérben.
 
Ezt tök jól hangzik, de:
  • ez sorozatgyártásra érett már?
  • ki hajtóművezné újra a gépeket?
Az utóbbi 20+ év tapasztalata, hogy mintha többséget nem nagyon érdekelné a repteljesítmény fokozása.
Ennyire penge lett a japán hajtóműgyártás? Akkor miért kellett anno licenszelni még az F100-at is az F-15-höz?
Vagy miért nincsenek jelen komolyabban a piacon, amikor te magad írod, hogy 30+ éves hajtóművekkel repülnek a jenki gépek.
Ha már eddig eljutottak, akkor valószínűleg szeretnék sorozatgyártásba is vinni (ha alapvetően és javíthatatlanul el nem rontják), de akkor valószínűleg gyártanak hozzá gépet is. Nagyon nem tetszett nekik, hogy nem kapták meg a Raptort, lehet hogy ezért vágtak bele a fejlesztésbe.
Az F-15-ről meg annyit: egyrészt nem valószínű, hogy a McDonnel engedte volna áthajtóművezni a tipust, még ha akkor lett volna is bele japán hmű. Másrészt ez kb. 40 éve volt, és ha ma penge is a japán hajtóműgyártás, az nem jelenti hogy 45 éve is ennyire az volt (kb. akkor kellett volna a saját hajtóművet a jenkik által is elfogadható minőségben produkálni az F-15J-be való beépítéshez).
 
Egy hajtómű még fegyvernek sem minősül talán. Persze ez már jogászkodás, de akkor is...

Semmilyen dolgot nem exportálhattak ami haditechnikához(megjegyzem wzzel óriasi piacot hagytak ki) kötődik márpedig egy ilyet nem raksz airlinerbe.