A400M Atlas (Airbus)

akkor most lesállás, vagy rajtaütés? :rolleyes:
lesállás: támadó áll, célpont mozog
rajtaütés: célpont áll, támadó mozog
strategical airlift: intertheater
tactical airlift: intratheater
A stratégiai légiszállítási képesség egy egészen jól definiált katonai terminus. Még az a "szerencsétlen" 3 gépet is így hívják. Miért nem lehetett esetükben HAW-nál maradni? Miért kellett SAC programot létrehozni? Azért lett ez a neve, mert nem magát a stratégiai légiszállítóhoz jutottak az országok, hanem csak azok képességéhéz.
És nem az US Airforce többszáz gépéhez. Hanem csak ahhoz a 3-hoz.
Különben amiről ti beszéltek, az a Power projection.
A SAC nem képes Power projection-ra, a SAC az SAC-ra "képes".
Részemről a a téma lezárva.

A stratégiai az magyarul hadászati,a taktikai meg harcászati.Hadászati képesseg elvinni 8000km-re egy századot?Taktikai képesseég 1000km-re elvinni egy dandárt?
 
Ez nem megy a meglévő gépekkel?

Nem feltétlenül. Mintha lenne olyan emlékem, hogy az olaszoknak van olyan A400M-je, amelyik tud fertőző betegeket izolációban szállítani. Ez nem annyira triviális kérdéskör. Nem mellékesen, ez például egy nagyon értékes képesség. (Ha valaki tud erről linket/infót, megköszönném, érdekel a téma, és a gyors google nem hozott semmi értékelhetőt.)

Ami az árat, üzemeltetési költséget, felmerülő problémákat illeti: látok némi párhuzamot az F-35-tel, amelyet rengetegen lehúztak, kritizáltak, temettek, aztán lám-lám, boldog boldogtalan azt vesz. Annak is kellett idő, hogy lecsituljanak a hangulatok.
 
A stratégiai az magyarul hadászati,a taktikai meg harcászati.Hadászati képesseg elvinni 8000km-re egy századot?Taktikai képesseég 1000km-re elvinni egy dandárt?
Megint power projectionról beszélsz. ;)
Hadászati milyen képesség? Taktikai milyen képesség? Szellentési? Bombing? Nuclear?
Miről beszélsz?
Ha nem teszed bele a "légiszállítasi" szót, akkor egészen mást jelent!
Ha benne van, akkor viszont, igen akkor 1 AMV XP Afrikába szállítása, már stratégiai légiszállítasi képesség.
 
Megint power projectionról beszélsz. ;)
Hadászati milyen képesség? Taktikai milyen képesség? Szellentési? Bombing? Nuclear?
Miről beszélsz?
Ha nem teszed bele a "légiszállítasi" szót, akkor egészen mást jelent!
Ha benne van, akkor viszont, igen akkor 1 AMV XP Afrikába szállítása, már stratégiai légiszállítasi képesség.
Stratégiai légiszállítási képességed akkor van, ha stratégiai távolságra el tudod szállítani egy haderő stratégiai méretű részét, és persze nem fél év hanem max néhány hét alatt. Egy századot hiába tudnánk eljuttatni bármilyen távolságra, az stratégiai jelentőségű hadműveletet nem tud végrehajtani.
 
Ha benne van, akkor viszont, igen akkor 1 AMV XP Afrikába szállítása, már stratégiai légiszállítasi képesség
Szimplán lefordította valaki a stratégiai szállítás angol terminus technikusát magyarra, nem figyelve arra, hogy magyarul a stratégiai jelző teljesen más jelentéstartalommal bír. Már a II. világháborús stratégiai bombázásnál megkezdődhetett az angol/amerikai jelentéstartalom-változás, hiszen nagy távolságú bevetések voltak hadászati célpontok ellen. Mára minden nagy hatótávolságú és kapacitású szállítógépet (és természetesen bombázót) "strategic" - nek titulál az angolszász szakirodalom, de ettől még az alkalmazó légierő nem automatikusan tesz szert stratégiai szállítási képességre, főleg a nem magyar jelentéstartalom szerint.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and Pocok75
A hamérnökből: A MAGYAR HONVÉDSÉG STRATÉGIAI SZÁLLÍTÁSI LEHETŐSÉGEI, A MA ÉS A JÖVŐ KIHÍVÁSAI (különös tekintettel a 6. oldalra)
Most be akartam ide tenni egy jópár tanulmányt az ügyben, de aztán rájöttem, hogy a fenti nagyjából elég is. Meg a szerző több cikkben és tanulmányban szerepel.
Kicsit jobban utánanéztem:
Szarvas László:
László Szarvas graduated from the Military Transportation College, St. Petersburg, Russia, in 1988. He attended numerous warfare and staff officers’ courses both in Hungary and abroad, among which the Transportation Staff Officers Course at the Hungarian Military Academy, the Operations Course at the National Defence University (HUN), the War College at the National Defence University (HUN), as well as logistics and operational planning courses in Germany.Starting with 1988, he held several command positions at the Hungarian Defence Forces (HDF) Military Movement Centre, up to Deputy Commander in 1997-2000. He was appointed chief of the HDF Movement and Transportation Branch of the HDF Joint Logistics and Support Command, from 2003 to 2006, and the following year, he assumed the command of the Movement and Transportation Department, from the Development and Logistics Agency, Hungarian Ministry of Defence.From 2006until 2008,László Szarvas washighly instrumental in the preparation and implementation of the SAC Program.In November 2008 he assumed the position of Deputy General Manager position in the former NATO Airlift Management Agency. The NAM Programme senior management is presently located at Pápa Airbase, Hungary, with additional staff at the NATO Support Agency (NSPA) Headquarters in Luxembourg and at the C-17 System Program Office at Wright-Patterson Air Force Base in Ohio, USA.

Szóval vele vitatkoztok. Sok sikert!
 
Vegyük meg a C17 licencét. Építsünk egy gyárat és lássuk el a világpiacot! Néhány apró módosítással meg is tudnánk csinálni. A jobb szárnyat és a jobb oldali hajtóművet a Mészáros Aircraft Company, a bal szárnyat és a bal hajtóművet a Bajnai és (bűn)Tsai. Technologies Group készítené. A törzset és a futóműveket a Rába készítené, a műszereket a Videoton.
Mivel közbeszerzéssel készülne, repülni azt nem tudna, de jól mutatna a betonon. Néha begurítanák a hangárba, hogy ne látsszon, akkor épp "küldetésen" lenne...
Mindenki jól járna legalább 10 darabbal....
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and arbalest
Kedves Fijjugg!
Átrágtam magam az utóbbi 5 oldalon, és csak idézni tudom egykori egyetemi tanáromat és később főnökömet: "ez már szellemi maszturbáció".
Bár talán helyesebb lenne stratégiai maszturbációnak hívni...
 
Szimplán lefordította valaki a stratégiai szállítás angol terminus technikusát magyarra, nem figyelve arra, hogy magyarul a stratégiai jelző teljesen más jelentéstartalommal bír...

Vagy csak a folyamatos sikerkommunikácóban egyre nagyobbat kell bemondani, hogy elérje az emberek ingerküszöbét, ezért kell a felülfogalmazás és a túlzás, az előnyök túlzott kihangsúlyozása (és a hátrányok elhallgat(tat)ása)...

"a beszerzett gépek kétszer gyorsabban, háromszor annyit, kétszer olyan messzire képesek szállítani... magasabban és gyorsabban repül mint a többi gép és az óceánt is át lehet vele repülni"... mit lehet még kitalálni egy szállítógépre ami ennél nagyobbat szól... stratégiai.... ez egy jó szó, már annyiszor bejött (stratégiai partner, stratégiai megállapodás, mindenféle stratégia).
 
Vegyük meg a C17 licencét. Építsünk egy gyárat és lássuk el a világpiacot! Néhány apró módosítással meg is tudnánk csinálni. A jobb szárnyat és a jobb oldali hajtóművet a Mészáros Aircraft Company, a bal szárnyat és a bal hajtóművet a Bajnai és (bűn)Tsai. Technologies Group készítené. A törzset és a futóműveket a Rába készítené, a műszereket a Videoton.
Mivel közbeszerzéssel készülne, repülni azt nem tudna, de jól mutatna a betonon. Néha begurítanák a hangárba, hogy ne látsszon, akkor épp "küldetésen" lenne...
Mindenki jól járna legalább 10 darabbal....


Vicces és ezzel együtt az a végtelenül szomorú,hogy az EU-s és közpénzekből létrehozott nemzeti nagytőke az általad leírt produkcióra lenne csak képes.
 
Ha megérkeznek a szállítógépek, akkor mennyi idő után repülhetnek a magyar pilóták önállóan? Megkapják a típusátképzést és már repülhetnek is bárhová?
Vagy brazil, német/francia, amerikai/egyéb európai katonai pilóták 1000 órás felügyeletére lesz szükség, úgy mint a beszerzett utasszállító gépeknél?
 
Egész Európa összesitett szellemi, müszaki és pènzügyi tökeje hosszas szenvedès után volt képes lëtrehozni az A400M-et.
Te meg elvârnál egy C17-est tölünk? Persze viccnek jó. :)
 
  • Tetszik
Reactions: borisz
Stratégiai légiszállítási képességed akkor van, ha stratégiai távolságra el tudod szállítani egy haderő stratégiai méretű részét,
Ugyan dehogy,

és persze nem fél év hanem max néhány hét alatt.
Dehogyis.

Egy századot hiába tudnánk eljuttatni bármilyen távolságra, az stratégiai jelentőségű hadműveletet nem tud végrehajtani.

Ugyan dehogy, hagyjuk mar ezeket a "keretsztorikat", allandoan probaltok valamit hozzaadni.
A definicio eleg vilagos, szo nincs benne hadmuveletrol, hadero mereterol (eleve gyakran csak supply, nem mas.)

En ugyan feladtam ezt a vitat - amikor tobbszori probalkozas utan is felmuvelt kommentek meg az egy az egyben idemasolt angol definiciot is szimplan ignoraljak es tovabb kantaljak a fogamatlan hulyesgeiket, akkor meggyozodesem, hogy magara valamit ado mernoknek ki kell szallni -, de meg utoljara: szo nincs strategiai hadmuveletrol, ezt csak a nem tul kifinomult vitatkozok kevertek ide azutan, hogy az angol nyelvu definicio vilagosan mutatta, tevedtek es ok inkabb belealltak a hulyesegbe:

Airlifting consists of two distinct types: strategic and tactical. Typically, strategic airlifting involves moving material long distances (such as across or off the continent or theater), whereas a tactical airlift focuses on deploying resources and material into a specific location with high precision.

Strategic airlift is the use of military transport aircraft to transport materiel, weaponry, or personnel over long distances. Typically, this involves airlifting the required items between two airbases which are not in the same vicinity. This allows commanders to bring items into a combat theater from a point on the other side of the planet, if necessary. Aircraft which perform this role are considered strategic airlifters.
This contrasts with tactical airlifters, such as the C-130 Hercules and Transall C-160, which can normally only move supplies within a given theater of operations.

Tactical airlift is a military term for the airborne transportation of supplies and equipment within a theatre of operations (in contrast to strategic airlift). Aircraft which perform this role are referred to as tactical airlifters. These are typically turboprop aircraft, and feature short landing and take-off distances and low-pressure tires allowing operations from small or poorly prepared airstrips. While they lack the speed and range of strategic airlifters (which are typically jet-powered), these capabilities are invaluable within war zones.

Ha nem teljesen vilagos valami, akkor boldogan iderittyentek egy konykiadoi-szintu forditast kesobb (eltem abbol par evig.)

Strategiai szallitasi kepessegrol van szo.
Igen, per definitionem ha el tudsz vinni 30-40 tonnat 4-5000 merfoldre, az strategiai tavolsagnak szamit, azaz van strategiai szallitokapacitasod.
Ahogy PH is irta, ez csak egy eleme a power projection capabilitiesnek, tehat ettol meg nem lesz strategiai muveleti kepesseged, nem fogsz strategiai hadmuveleteket vegrehajtani stb.

(Csodalatosan logikus a magyar nyelv, nem veletlenul hasznalod a teves magyarazatoknal a hadmuvelet avagy hadero szavakat mar, mert bizony attol ill. ugy valtozik a jelzos szerkezet jelentese - "strategiai szallitasi kepesseg" jelentese szo szerint egy 'kepesseg, amely strategiai szallitast tesz lehetove', nem pedig 'kepesseg, amely strategiai meretu hadero strategiai hadmuveleti cellal torteno strategiai szallitasat teszi lehetove', ugye.)

Nem veletlenul reklamozza ugy az Atlast az Airbus, hogy egy hibrid, strategiai tavolsagokra torteno szallitasra kepes taktikai multifunkcios (tanker etc.) medium szallitogep. Nem akarja levaltani a heavy strategiai szallitogepeket, egyaltalan nem (pl harckocsit nem fogsz vele elvinni sehova.)
A besorolasnak megfeleloen az A400M halalpontosan a regi, mar eloregedett, C-130, C-160 taktikai szallitogepek es a mar nem gyartott, kizarolag strategiai, base-to-base szallitasra valo heavy C-17 es C-5 koze lett tervezve es oda is lottek be az arat is a piacon.
Ez ujfajta designt jelentett, amivel kismillio megoldando, komplex problema jott, ami persze kesest is jelentett (ami semmi ahhoz kepest, amennyit az amerikaiak kesnek minden uj tervezesnel, a mellette tucatjaval becsodolo projektjeiket mar nem is emlitve.)
Mara megoldottak szinte mindet, sorban, amitn felkerul a DIehl vedelmi rendszere a gepekre gyakorlatilag minden kert funkciojat ellatja, ami osszessegeben messze tulmutat a C-130, de akar a C-17 kepessegein is.
 
Kedves Fijjugg!
Átrágtam magam az utóbbi 5 oldalon, és csak idézni tudom egykori egyetemi tanáromat és később főnökömet: "ez már szellemi maszturbáció".
Bár talán helyesebb lenne stratégiai maszturbációnak hívni...

Persze, de nem ez egy forum lenyege? :)
 
Egész Európa összesitett szellemi, müszaki és pènzügyi tökeje hosszas szenvedès után volt képes lëtrehozni az A400M-et.
Te meg elvârnál egy C17-est tölünk? Persze viccnek jó. :)

Természetesen nem:-) de nincs kétségem afelől,hogy egy esetleges képzeletbeli C17-s összeszerelés esetén kis túlzással egy biztonsági övcsat legyártása is nagy kihívás lenne a számukra.
 
Ami az árat, üzemeltetési költséget, felmerülő problémákat illeti: látok némi párhuzamot az F-35-tel, amelyet rengetegen lehúztak, kritizáltak, temettek, aztán lám-lám, boldog boldogtalan azt vesz.
Rosszul látod, mert ég és föld a különbség: Az F-35 egy rendkívül keresett típus, míg az A400 nem kell senkinek. Magyarul Atlast - a fejlesztő országokon kívül - csak Malaysia vásárolt.

A kereslet alakulása többet árul 1 típusról, mint amit mi valaha is tudni fogunk...! :(
 
A hamérnökből: A MAGYAR HONVÉDSÉG STRATÉGIAI SZÁLLÍTÁSI LEHETŐSÉGEI, A MA ÉS A JÖVŐ KIHÍVÁSAI (különös tekintettel a 6. oldalra)
Most be akartam ide tenni egy jópár tanulmányt az ügyben, de aztán rájöttem, hogy a fenti nagyjából elég is. Meg a szerző több cikkben és tanulmányban szerepel.
Kicsit jobban utánanéztem:
Szarvas László:
László Szarvas graduated from the Military Transportation College, St. Petersburg, Russia, in 1988. He attended numerous warfare and staff officers’ courses both in Hungary and abroad, among which the Transportation Staff Officers Course at the Hungarian Military Academy, the Operations Course at the National Defence University (HUN), the War College at the National Defence University (HUN), as well as logistics and operational planning courses in Germany.Starting with 1988, he held several command positions at the Hungarian Defence Forces (HDF) Military Movement Centre, up to Deputy Commander in 1997-2000. He was appointed chief of the HDF Movement and Transportation Branch of the HDF Joint Logistics and Support Command, from 2003 to 2006, and the following year, he assumed the command of the Movement and Transportation Department, from the Development and Logistics Agency, Hungarian Ministry of Defence.From 2006until 2008,László Szarvas washighly instrumental in the preparation and implementation of the SAC Program.In November 2008 he assumed the position of Deputy General Manager position in the former NATO Airlift Management Agency. The NAM Programme senior management is presently located at Pápa Airbase, Hungary, with additional staff at the NATO Support Agency (NSPA) Headquarters in Luxembourg and at the C-17 System Program Office at Wright-Patterson Air Force Base in Ohio, USA.

Szóval vele vitatkoztok. Sok sikert!
A 11. oldalon konkrétan le van írva, hogy mire van szükségünk. 20-47 tonna teherbírás, 3-6000 km hatótávolság. Eddig hasonló konkrét számokat nem láttam.