JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

Szerintem felpattintották a kabin elé a szovjet high tech-et, mert rájöttek, hogy leveri a radart is:)
Viccet félretéve ebben az elhelyezésben az oroszok előrelátóbbak voltak, a nyugati gépeken csak jóval később jelent meg ez az elrendezés. Ami engem meglep, hogy miért választják ezt az utat a svédek is manapság, amikor az alacsony RCS már fő szempont, biztos, hogy nem használ neki, és a kialakítása is egy hagyományos félgömb, igaz gondolom bevonatokat azért használhatnak, hogy a radarhullám ne tudjon bemenni az optikába és össze vissza reflektálódjon.
Azért az oroszoknak is volt hova nyúlni mintáért
image00A.jpg
 
Az egész KOLSz és sisakcélzó kombó, úgy ahogy a MiG-29-esen és a Szu-27-esen megismertük a US Navy egyik projektjének a szovjet átirata.

Hanem a fenti hozzászólásom nem erre akart kifutni, hanem magára a szenzorra.
A KOLSz maga sem egy egyszerű, mezei, egyfunkciós hőpellengátor, hanem egy kombinált infraszenzor és lézertávmérő volt egyben.
A fentebb linkelt 8TP érzékelő, a maga opálos tejüvegével viszont egy egyfunkciós infravörös tartományban dolgozó detektor volt, ami irányszöget tudott mérni, de távolságot nem.
Lényegében a korabeli szovjet R-8, R-98, R-5, R-23, R-27, R-40, stb légiharc rakéták infravörös önrávezetéses verzióinak feje, kicsit nagyobb, érzékenyebb kivitelben, ki-behúzhatóra megcsinálva.

Amit én az új Gripenről készült fotókon látok, az erre hajaz és ez meglepő a mai digitális, képalkotós, normál optikai üveges, kombinált spektrumban dolgozó IRST rendszerek korában.
 
Furcsállottam, hogy ilyen méretben ezt soha nem forszírozták. Lényeglben a H-29L csak piciben. De egy páncélozatlan jármű ellen nem kell több... Egy IFV ez sem köszöni meg vagy egy SAM...
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Jól gondolom, hogy ezek csak megközelítési gyakorlatok voltak a cseh Gripenektől?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
Jól gondolom, hogy ezek csak megközelítési gyakorlatok voltak a cseh Gripenektől?
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
Igen, tekintve hogy a Gripen csak tömlős-kosaras rendszerrel tölthető, ez meg boom-os USAF-gép volt.
 
Igen, tekintve hogy a Gripen csak tömlős-kosaras rendszerrel tölthető, ez meg boom-os USAF-gép volt.
Most így hirtelen utánaolvasva, elvileg van olyan KC-10-ese az USAF-nak, amelyiken van ez is, az is, ráadásul mindkettő a törzsből kiengedve.
Ezért zavart össze a "messzi-szemű" amerikai crew member, hogy újratöltést csináltak...
 
Most így hirtelen utánaolvasva, elvileg van olyan KC-10-ese az USAF-nak, amelyiken van ez is, az is, ráadásul mindkettő a törzsből kiengedve.
Ezért zavart össze a "messzi-szemű" amerikai crew member, hogy újratöltést csináltak...

A KC-135 is tudja mindkettőt. Akár egyszerre is.

Egyrészt a a boom végére is lehet kosarat felszerelni,de a videón nem volt.

Ezen a képen a videóban látható gép száll fel a csehországi Pardubicéből kosárral a boom végén:

1232533s.jpg


1231923s.jpg


https://www.airplane-pictures.net/photo/1231923/63-7991-usa-air-force-boeing-kc-135-stratotanker/

A másik lehetőség hogy a szárnyvégek alá függesztenek fel két konténert és akkor egyszerre kosaras és merevcsöves is lehet:

USAF-KC-135-using-Mk32B-hose-drogue-pods-refueling-a-pair-of-British-Tornado-GR4s-730x476.jpeg
 
A KC-135 is tudja mindkettőt. Akár egyszerre is.

Egyrészt a a boom végére is lehet kosarat felszerelni,de a videón nem volt.

Ezen a képen a videóban látható gép száll fel a csehországi Pardubicéből kosárral a boom végén:

1232533s.jpg


1231923s.jpg


https://www.airplane-pictures.net/photo/1231923/63-7991-usa-air-force-boeing-kc-135-stratotanker/

A másik lehetőség hogy a szárnyvégek alá függesztenek fel két konténert és akkor egyszerre kosaras és merevcsöves is lehet:

USAF-KC-135-using-Mk32B-hose-drogue-pods-refueling-a-pair-of-British-Tornado-GR4s-730x476.jpeg
Nem ezek nem azok, amire gondoltam.
A boomra szerelt kosár adaptert nem lehet a levegőben cserélni. Tehát, az onnantól kosaras.
Viszont a KC-10-esnek van olyan verziója, amelyik a törzsből 2 külön opciót ad:
main-qimg-4a9786dba817425d6bd328dc6497514a

Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy van felhajtva egy boom is a képen. Ki kell választani, hogy melyik legyen az aktív, de repülés közben ez szabadon átállítható.

NA de elég az OFFból :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Nem ezek nem azok, amire gondoltam.
A boomra szerelt kosár adaptert nem lehet a levegőben cserélni. Tehát, az onnantól kosaras.
Viszont a KC-10-esnek van olyan verziója, amelyik a törzsből 2 külön opciót ad:
main-qimg-4a9786dba817425d6bd328dc6497514a

Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy van felhajtva egy boom is a képen. Ki kell választani, hogy melyik legyen az aktív, de repülés közben ez szabadon átállítható.

NA de elég az OFFból :rolleyes:

Láttam már élőben közelről KC-10-est is hátulról, értettem hogy mire gondolsz.... az nem volt világos hogy a KC-135-ösröl tudod-e, hogy simán tesznek rá kosarat is ha kell.

1935209.jpg


IMG_7316kc10drouge.jpg