JAS-39 Gripen (Saab,Svédország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 074
33 185
113
Szerintem felpattintották a kabin elé a szovjet high tech-et, mert rájöttek, hogy leveri a radart is:)
Viccet félretéve ebben az elhelyezésben az oroszok előrelátóbbak voltak, a nyugati gépeken csak jóval később jelent meg ez az elrendezés. Ami engem meglep, hogy miért választják ezt az utat a svédek is manapság, amikor az alacsony RCS már fő szempont, biztos, hogy nem használ neki, és a kialakítása is egy hagyományos félgömb, igaz gondolom bevonatokat azért használhatnak, hogy a radarhullám ne tudjon bemenni az optikába és össze vissza reflektálódjon.
Azért az oroszoknak is volt hova nyúlni mintáért
image00A.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 687
65 881
113
Az egész KOLSz és sisakcélzó kombó, úgy ahogy a MiG-29-esen és a Szu-27-esen megismertük a US Navy egyik projektjének a szovjet átirata.

Hanem a fenti hozzászólásom nem erre akart kifutni, hanem magára a szenzorra.
A KOLSz maga sem egy egyszerű, mezei, egyfunkciós hőpellengátor, hanem egy kombinált infraszenzor és lézertávmérő volt egyben.
A fentebb linkelt 8TP érzékelő, a maga opálos tejüvegével viszont egy egyfunkciós infravörös tartományban dolgozó detektor volt, ami irányszöget tudott mérni, de távolságot nem.
Lényegében a korabeli szovjet R-8, R-98, R-5, R-23, R-27, R-40, stb légiharc rakéták infravörös önrávezetéses verzióinak feje, kicsit nagyobb, érzékenyebb kivitelben, ki-behúzhatóra megcsinálva.

Amit én az új Gripenről készült fotókon látok, az erre hajaz és ez meglepő a mai digitális, képalkotós, normál optikai üveges, kombinált spektrumban dolgozó IRST rendszerek korában.
 
M

molnibalage

Guest
Furcsállottam, hogy ilyen méretben ezt soha nem forszírozták. Lényeglben a H-29L csak piciben. De egy páncélozatlan jármű ellen nem kell több... Egy IFV ez sem köszöni meg vagy egy SAM...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
Igen, tekintve hogy a Gripen csak tömlős-kosaras rendszerrel tölthető, ez meg boom-os USAF-gép volt.
Most így hirtelen utánaolvasva, elvileg van olyan KC-10-ese az USAF-nak, amelyiken van ez is, az is, ráadásul mindkettő a törzsből kiengedve.
Ezért zavart össze a "messzi-szemű" amerikai crew member, hogy újratöltést csináltak...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113
Most így hirtelen utánaolvasva, elvileg van olyan KC-10-ese az USAF-nak, amelyiken van ez is, az is, ráadásul mindkettő a törzsből kiengedve.
Ezért zavart össze a "messzi-szemű" amerikai crew member, hogy újratöltést csináltak...

A KC-135 is tudja mindkettőt. Akár egyszerre is.

Egyrészt a a boom végére is lehet kosarat felszerelni,de a videón nem volt.

Ezen a képen a videóban látható gép száll fel a csehországi Pardubicéből kosárral a boom végén:

1232533s.jpg


1231923s.jpg


https://www.airplane-pictures.net/photo/1231923/63-7991-usa-air-force-boeing-kc-135-stratotanker/

A másik lehetőség hogy a szárnyvégek alá függesztenek fel két konténert és akkor egyszerre kosaras és merevcsöves is lehet:

USAF-KC-135-using-Mk32B-hose-drogue-pods-refueling-a-pair-of-British-Tornado-GR4s-730x476.jpeg
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 066
113
A KC-135 is tudja mindkettőt. Akár egyszerre is.

Egyrészt a a boom végére is lehet kosarat felszerelni,de a videón nem volt.

Ezen a képen a videóban látható gép száll fel a csehországi Pardubicéből kosárral a boom végén:

1232533s.jpg


1231923s.jpg


https://www.airplane-pictures.net/photo/1231923/63-7991-usa-air-force-boeing-kc-135-stratotanker/

A másik lehetőség hogy a szárnyvégek alá függesztenek fel két konténert és akkor egyszerre kosaras és merevcsöves is lehet:

USAF-KC-135-using-Mk32B-hose-drogue-pods-refueling-a-pair-of-British-Tornado-GR4s-730x476.jpeg
Nem ezek nem azok, amire gondoltam.
A boomra szerelt kosár adaptert nem lehet a levegőben cserélni. Tehát, az onnantól kosaras.
Viszont a KC-10-esnek van olyan verziója, amelyik a törzsből 2 külön opciót ad:
main-qimg-4a9786dba817425d6bd328dc6497514a

Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy van felhajtva egy boom is a képen. Ki kell választani, hogy melyik legyen az aktív, de repülés közben ez szabadon átállítható.

NA de elég az OFFból :rolleyes:
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113
Nem ezek nem azok, amire gondoltam.
A boomra szerelt kosár adaptert nem lehet a levegőben cserélni. Tehát, az onnantól kosaras.
Viszont a KC-10-esnek van olyan verziója, amelyik a törzsből 2 külön opciót ad:
main-qimg-4a9786dba817425d6bd328dc6497514a

Ha jól megnézed, akkor láthatod, hogy van felhajtva egy boom is a képen. Ki kell választani, hogy melyik legyen az aktív, de repülés közben ez szabadon átállítható.

NA de elég az OFFból :rolleyes:

Láttam már élőben közelről KC-10-est is hátulról, értettem hogy mire gondolsz.... az nem volt világos hogy a KC-135-ösröl tudod-e, hogy simán tesznek rá kosarat is ha kell.

1935209.jpg


IMG_7316kc10drouge.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
41 867
80 401
113