[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Magyar NASAMS morzsák kicsit részletesebben:
https://www.federalregister.gov/d/2019-27634

AGENCY:

Defense Security Cooperation Agency, Department of Defense.

ACTION:
Arms sales notice.

SUMMARY:
The Department of Defense is publishing the unclassified text of an arms sales notification.

FOR FURTHER INFORMATION CONTACT:
Karma Job at karma.d.job.civ@mail.mil or (703) 697-8976.

SUPPLEMENTARY INFORMATION:
This 36(b)(1) arms sales notification is published to fulfill the requirements of section 155 of Public Law 104-164 dated July 21, 1996. The following is a copy of a letter to the Speaker of the House of Representatives, Transmittal 19-25 with attached Policy Justification and Sensitivity of Technology.

Dated: December 17, 2019.

Aaron T. Siegel,

Alternate OSD Federal Register Liaison Officer, Department of Defense.

Start Printed Page 70519


Transmittal No. 19-25
Notice of Proposed Issuance of Letter of Offer Pursuant to Section 36(b)(1) of the Arms Export Control Act, as amended

(i) Prospective Purchaser: Government of Hungary

(ii) Total Estimated Value:

Major Defense Equipment* $320 million
Other $180 million
TOTAL $500 million

(iii) Description and Quantity or Quantities of Articles or Services under Consideration for Purchase:

Major Defense Equipment (MDE):

One hundred eighty (180) AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)

Four (4) Spare AIM-120C-7 AMRAAM Guidance Sections

Non-MDE: Also included are four (4) spare AIM-120C-7 control sections, six (6) AMRAAM training missiles (CATM-120C), missile containers, classified software (for the AN/MPQ-64F1 Sentinel Radar requested by Hungary through Direct Commercial Sale), spare and repair parts, cryptographic and communication security devices, precision navigation equipment, other software, site surveys, weapons system Start Printed Page 70520equipment and computer software support, publications and technical documentation, common munitions and test equipment, repair and return services and equipment, personnel training and training equipment, integration support and test equipment, and U.S. Government and contractor, engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support.

(iv) Military Department: Air Force (HU-D-YAD); Army (HU-B-UCU)

(v) Prior Related Cases, if any: None

(vi) Sales Commission, Fee, etc., Paid, Offered, or Agreed to be Paid: None

(vii) Sensitivity of Technology Contained in the Defense Article or Defense Services

Proposed to be Sold: See Attached Annex.

(viii) Date Report Delivered to Congress: August 27, 2019

*As defined in Section 47(6) of the Arms Export Control Act.

POLICY JUSTIFICATION
Hungary—AIM-120C-7 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)

The Government of Hungary has requested to buy one hundred and eighty (180) AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), and four (4) spare AIM-120C-7 AMRAAM guidance sections. Also included are four (4) spare AIM-120C-7 control sections, six (6) AMRAAM training missiles (CATM-120C), missile containers, classified software (for the AN/MPQ-64F1 Sentinel Radar requested by Hungary through Direct Commercial Sale), spare and repair parts, cryptographic and communication security devices, precision navigation equipment, other software, site surveys, weapons system equipment and computer software support, publications and technical documentation, common munitions and test equipment, repair and return services and equipment, personnel training and training equipment, integration support and test equipment, and U.S. Government and contractor, engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The total estimated cost is $500 million.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by improving the security of a NATO ally which is an important force for political stability and economic progress in Europe. This sale is consistent with U.S. initiatives to provide key allies in the region with modern systems that will enhance interoperability with U.S forces and increase security.

Hungary intends to use these defense articles and services to modernize its armed forces and expand its capability to deter regional threats and strengthen its homeland defense. This sale will contribute to Hungary's interoperability with the United States and other allies. Hungary should not have any difficulties absorbing this equipment into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support does not alter the basic military balance in the region.

The prime contractor and integrator will be Raytheon Missile Systems of Tucson, AZ. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will not require the assignment of additional U.S. Government and contractor representatives to Hungary.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

Transmittal No. 19-25
Notice of Proposed Issuance of Letter of Offer Pursuant to Section 36(b)(1) of the Arms Export Control Act
Annex
Item No. vii

(vii) Sensitivity of Technology:

1. AIM-120C Advance Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) is a radar guided missile featuring digital technology and micro-miniature solid-state electronics. AMRAAM capabilities include look-down/shoot-down, multiple launches against multiple targets, resistance to electronic counter measures, and interception of high flying and low flying and maneuvering targets. AIM-120 Captive Air Training Missiles are non-functioning, inert missile rounds used for armament load training, and which also simulate the correct weight and balance of live missiles during captive carry on training sorties. Although designed as an air-to-air missile, the AMRAAM can also be employed in a surface-launch mode when integrated on systems such as the National Advanced Surface-to-Air System (NASAMS). The AIM-120C7, as employed on NASAMS, protects national assets from imminent hostile air threats. The AMRAAM All Up Round is classified CONFIDENTIAL, major components and subsystems range from UNCLASSIFIED to CONFIDENTIAL, and technology data and other documentation are classified up to SECRET.

2. The classified radar operational software utilized with the exportable AN/MPQ-4F1 Sentinel Radar contains specific Electronic Counter-Counter Measures (ECCM) capability, but it does not contain Non-Cooperative Target Recognition (NCTR)/classification capabilities. This software will only be released for export in an executable format with no source code. Without source code, the ability of a foreign entity to analyze the operating software, its processes, and its algorithms is slowed. The highest classification of this software is SECRET.

3. If a technologically advanced adversary were to obtain knowledge of the specific hardware and software elements, the information could be used to develop countermeasures or equivalent systems which might reduce weapon system effectiveness or be used in the development of a system with similar or advanced capabilities.

4. This sale is necessary in furtherance of the U.S. foreign policy and national security objectives outlined in the enclosed Policy Justification. A determination has been made that Hungary can provide the same degree of protection for the sensitive technology being released as the U.S. Government.

5. All defense articles and services listed in this transmittal have been authorized for release and export to Hungary.

[FR Doc. 2019-27634 Filed 12-20-19; 8:45 am]

BILLING CODE 5001-06-P
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 500
72 481
113
Magyar NASAMS morzsák kicsit részletesebben:
https://www.federalregister.gov/d/2019-27634

AGENCY:

Defense Security Cooperation Agency, Department of Defense.

ACTION:
Arms sales notice.

SUMMARY:
The Department of Defense is publishing the unclassified text of an arms sales notification.

FOR FURTHER INFORMATION CONTACT:
Karma Job at karma.d.job.civ@mail.mil or (703) 697-8976.

SUPPLEMENTARY INFORMATION:
This 36(b)(1) arms sales notification is published to fulfill the requirements of section 155 of Public Law 104-164 dated July 21, 1996. The following is a copy of a letter to the Speaker of the House of Representatives, Transmittal 19-25 with attached Policy Justification and Sensitivity of Technology.

Dated: December 17, 2019.

Aaron T. Siegel,

Alternate OSD Federal Register Liaison Officer, Department of Defense.

Start Printed Page 70519


Transmittal No. 19-25
Notice of Proposed Issuance of Letter of Offer Pursuant to Section 36(b)(1) of the Arms Export Control Act, as amended

(i) Prospective Purchaser: Government of Hungary

(ii) Total Estimated Value:

Major Defense Equipment* $320 million
Other $180 million
TOTAL $500 million

(iii) Description and Quantity or Quantities of Articles or Services under Consideration for Purchase:

Major Defense Equipment (MDE):

One hundred eighty (180) AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)

Four (4) Spare AIM-120C-7 AMRAAM Guidance Sections

Non-MDE: Also included are four (4) spare AIM-120C-7 control sections, six (6) AMRAAM training missiles (CATM-120C), missile containers, classified software (for the AN/MPQ-64F1 Sentinel Radar requested by Hungary through Direct Commercial Sale), spare and repair parts, cryptographic and communication security devices, precision navigation equipment, other software, site surveys, weapons system Start Printed Page 70520equipment and computer software support, publications and technical documentation, common munitions and test equipment, repair and return services and equipment, personnel training and training equipment, integration support and test equipment, and U.S. Government and contractor, engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support.

(iv) Military Department: Air Force (HU-D-YAD); Army (HU-B-UCU)

(v) Prior Related Cases, if any: None

(vi) Sales Commission, Fee, etc., Paid, Offered, or Agreed to be Paid: None

(vii) Sensitivity of Technology Contained in the Defense Article or Defense Services

Proposed to be Sold: See Attached Annex.

(viii) Date Report Delivered to Congress: August 27, 2019

*As defined in Section 47(6) of the Arms Export Control Act.

POLICY JUSTIFICATION
Hungary—AIM-120C-7 Advanced Medium-Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM)

The Government of Hungary has requested to buy one hundred and eighty (180) AIM-120C-7 Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM), and four (4) spare AIM-120C-7 AMRAAM guidance sections. Also included are four (4) spare AIM-120C-7 control sections, six (6) AMRAAM training missiles (CATM-120C), missile containers, classified software (for the AN/MPQ-64F1 Sentinel Radar requested by Hungary through Direct Commercial Sale), spare and repair parts, cryptographic and communication security devices, precision navigation equipment, other software, site surveys, weapons system equipment and computer software support, publications and technical documentation, common munitions and test equipment, repair and return services and equipment, personnel training and training equipment, integration support and test equipment, and U.S. Government and contractor, engineering, technical and logistics support services, and other related elements of logistical and program support. The total estimated cost is $500 million.

This proposed sale will support the foreign policy and national security of the United States by improving the security of a NATO ally which is an important force for political stability and economic progress in Europe. This sale is consistent with U.S. initiatives to provide key allies in the region with modern systems that will enhance interoperability with U.S forces and increase security.

Hungary intends to use these defense articles and services to modernize its armed forces and expand its capability to deter regional threats and strengthen its homeland defense. This sale will contribute to Hungary's interoperability with the United States and other allies. Hungary should not have any difficulties absorbing this equipment into its armed forces.

The proposed sale of this equipment and support does not alter the basic military balance in the region.

The prime contractor and integrator will be Raytheon Missile Systems of Tucson, AZ. There are no known offset agreements proposed in connection with this potential sale.

Implementation of this proposed sale will not require the assignment of additional U.S. Government and contractor representatives to Hungary.

There will be no adverse impact on U.S. defense readiness as a result of this proposed sale.

Transmittal No. 19-25
Notice of Proposed Issuance of Letter of Offer Pursuant to Section 36(b)(1) of the Arms Export Control Act
Annex
Item No. vii

(vii) Sensitivity of Technology:

1. AIM-120C Advance Medium Range Air-to-Air Missile (AMRAAM) is a radar guided missile featuring digital technology and micro-miniature solid-state electronics. AMRAAM capabilities include look-down/shoot-down, multiple launches against multiple targets, resistance to electronic counter measures, and interception of high flying and low flying and maneuvering targets. AIM-120 Captive Air Training Missiles are non-functioning, inert missile rounds used for armament load training, and which also simulate the correct weight and balance of live missiles during captive carry on training sorties. Although designed as an air-to-air missile, the AMRAAM can also be employed in a surface-launch mode when integrated on systems such as the National Advanced Surface-to-Air System (NASAMS). The AIM-120C7, as employed on NASAMS, protects national assets from imminent hostile air threats. The AMRAAM All Up Round is classified CONFIDENTIAL, major components and subsystems range from UNCLASSIFIED to CONFIDENTIAL, and technology data and other documentation are classified up to SECRET.

2. The classified radar operational software utilized with the exportable AN/MPQ-4F1 Sentinel Radar contains specific Electronic Counter-Counter Measures (ECCM) capability, but it does not contain Non-Cooperative Target Recognition (NCTR)/classification capabilities. This software will only be released for export in an executable format with no source code. Without source code, the ability of a foreign entity to analyze the operating software, its processes, and its algorithms is slowed. The highest classification of this software is SECRET.

3. If a technologically advanced adversary were to obtain knowledge of the specific hardware and software elements, the information could be used to develop countermeasures or equivalent systems which might reduce weapon system effectiveness or be used in the development of a system with similar or advanced capabilities.

4. This sale is necessary in furtherance of the U.S. foreign policy and national security objectives outlined in the enclosed Policy Justification. A determination has been made that Hungary can provide the same degree of protection for the sensitive technology being released as the U.S. Government.

5. All defense articles and services listed in this transmittal have been authorized for release and export to Hungary.

[FR Doc. 2019-27634 Filed 12-20-19; 8:45 am]

BILLING CODE 5001-06-P


Két hete linkeltem ugynezt, még lájkoltad is :)
Itt lett kitárgyalva és a NASAMS topikban.

De nem baj, legyen meg ebben a topikban is.


Te kutattál az amerikai oldalakon vagy valamelyik másik blogon fórumon találtad és körbe ért a HTKA-n olvasott információ, ahogy szokott?
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Két hete linkeltem ugynezt, itt lett kitárgyalva és a NASAMS topikban.

De nem baj, legyen meg ebben a topikban is.


Te kutattál az amerikai oldalakon vagy valamelyik másik blogon fórumon találtad és most ért körbe a HTKA-n olvasott információ?
Sorry...én kutakodom, mikor van időm az alábbi 3 témában:
-portugál nyelvezetű oldalak KC :D
-amerikai minden ami légvédelem és radar
-német Puma
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 500
72 481
113
Sorry...én kutakodom, mikor van időm az alábbi 3 témában:
-portugál nyelvezetű oldalak KC :D
-amerikai minden ami légvédelem és radar
-német Puma

Helyes, csak így tovább! Így kell csinálni! Nagyon sok érdekes infót lehet így találni. Jöhet minden új információmorzsa :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
6 881
22 272
113
Helyes, csak így tovább! Így kell csinálni! Nagyon sok érdekes infót lehet így találni. Jöhet minden új információmorzsa :cool:
Persze ezzel el is árultam a favoritjaimat a beszerzések körül :) ...hozzáteszem, ez nem azt tükrözi mit szeretnék hanem a fellelhető infók alapján mit tartok legvalószinűbnek.
 
K

kamm

Guest
Felhozom, mert a magyar beszerzeses topikban mar hetente elojon...

A NASAMSnal joval tobbet tud, messzebbre lat (600km radarral az orszaghataron tulra, barhonnan), komplexebb vedelmet nyujt a SAMP/T w/ Aster-30/Aster-30 Block 1 NT combo - itt egy kep szigoruan pontatlan, elso blikkre rajzolt korokkel, minden alapossag nelkul, csak kb osszehasonlitasul NASAMS w/ AMRAAM-ER 40km vs Aster-30 Block 1 NT 120km:

image.png



Ha nalunk ilyesmi lenne, akkor Szingapur rendszere lenne a mi meretunk: 2 batteryt vettek $800M korul + 200 Aster-30 raketat hozza, de ok az Arabel radar helyett a Thales Master 200 kertek es integraltak a meglevo foldi rendszerukhoz.
2013-14 korul rendeltek es 2017-2019 kozott szallitottak le oket, elvileg az osszesen 12 launcher, mindegyik 8 csovel azaz 96 raketa kapacitas.

Egy modernebb radarral (Arabel, Saab Giraffe stb, vannak opciok) en ugy $900M korul tennem egy hazai komplett SAMP/T rendszer arcedulajat - ez kb duplaja a fontolgatott NASAMSnak, de fele egy hasonlo meretu Patriotnak, viszont mindkettot kivaltja es meg tobbet is tud, kulonosen ha megjon az Aster 30 Block 2 a maga 3000km ABM hatotavjaval.

5NP5BVXHQRHLNORQ2DEMULSY2I.jpg


LLO7BUX5ABDIHIJOUX2BCOGIAY.jpg


The_MBDA_Aster_30_of_the_Republic_of_Singapore_Air_Force.jpg
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 047
10 153
113
Felhozom, mert a magyar beszerzeses topikban mar hetente elojon...

A NASAMSnal joval tobbet tud, messzebbre lat (600km radarral az orszaghataron tulra, barhonnan), komplexebb vedelmet nyujt a SAMP/T w/ Aster-30/Aster-30 Block 1 NT combo - itt egy kep szigoruan pontatlan, elso blikkre rajzolt korokkel, minden alapossag nelkul, csak kb osszehasonlitasul NASAMS w/ AMRAAM-ER 40km vs Aster-30 Block 1 NT 120km:

image.png



Ha nalunk ilyesmi lenne, akkor Szingapur rendszere lenne a mi meretunk: 2 batteryt vettek $800M korul + 200 Aster-30 raketat hozza, de ok az Arabel radar helyett a Thales Master 200 kertek es integraltak a meglevo foldi rendszerukhoz.
2013-14 korul rendeltek es 2017-2019 kozott szallitottak le oket, elvileg az osszesen 12 launcher, mindegyik 8 csovel azaz 96 raketa kapacitas.

Egy modernebb radarral (Arabel, Saab Giraffe stb, vannak opciok) en ugy $900M korul tennem egy hazai komplett SAMP/T rendszer arcedulajat - ez kb duplaja a fontolgatott NASAMSnak, de fele egy hasonlo meretu Patriotnak, viszont mindkettot kivaltja es meg tobbet is tud, kulonosen ha megjon az Aster 30 Block 2 a maga 3000km ABM hatotavjaval.

5NP5BVXHQRHLNORQ2DEMULSY2I.jpg


LLO7BUX5ABDIHIJOUX2BCOGIAY.jpg


The_MBDA_Aster_30_of_the_Republic_of_Singapore_Air_Force.jpg

Az ASTER-30-nak azért vannak apróbb problémái. Ugye eleve ez is hajófedélzeti légvédelmi rendszernek készült, két fokozatú rakétának.
A modern szárazföldi légvédelmi rakéták szinte kizárólag egy fokozatúak, hogy a lehulló gyorsító fokozat ne okozhasson kárt a saját infrastruktúrában...

Ugye Japánban most leginkább emiatt áll a báll az AEGIS Ashore miatt (dettó tengerészeti alkalmazásra szánt SM-3 Block II rakéta szárazföldi indítóállásról indítve...).
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 696
14 667
113
Felhozom, mert a magyar beszerzeses topikban mar hetente elojon...

A NASAMSnal joval tobbet tud, messzebbre lat (600km radarral az orszaghataron tulra, barhonnan), komplexebb vedelmet nyujt a SAMP/T w/ Aster-30/Aster-30 Block 1 NT combo - itt egy kep szigoruan pontatlan, elso blikkre rajzolt korokkel, minden alapossag nelkul, csak kb osszehasonlitasul NASAMS w/ AMRAAM-ER 40km vs Aster-30 Block 1 NT 120km:

image.png



Ha nalunk ilyesmi lenne, akkor Szingapur rendszere lenne a mi meretunk: 2 batteryt vettek $800M korul + 200 Aster-30 raketat hozza, de ok az Arabel radar helyett a Thales Master 200 kertek es integraltak a meglevo foldi rendszerukhoz.
2013-14 korul rendeltek es 2017-2019 kozott szallitottak le oket, elvileg az osszesen 12 launcher, mindegyik 8 csovel azaz 96 raketa kapacitas.

Egy modernebb radarral (Arabel, Saab Giraffe stb, vannak opciok) en ugy $900M korul tennem egy hazai komplett SAMP/T rendszer arcedulajat - ez kb duplaja a fontolgatott NASAMSnak, de fele egy hasonlo meretu Patriotnak, viszont mindkettot kivaltja es meg tobbet is tud, kulonosen ha megjon az Aster 30 Block 2 a maga 3000km ABM hatotavjaval.

5NP5BVXHQRHLNORQ2DEMULSY2I.jpg


LLO7BUX5ABDIHIJOUX2BCOGIAY.jpg


The_MBDA_Aster_30_of_the_Republic_of_Singapore_Air_Force.jpg
Mi ez a 600 km?
https://www.radartutorial.eu/19.kartei/04.battle/karte035.en.html
 
K

kamm

Guest
Az ASTER-30-nak azért vannak apróbb problémái. Ugye eleve ez is hajófedélzeti légvédelmi rendszernek készült, két fokozatú rakétának.
A modern szárazföldi légvédelmi rakéták szinte kizárólag egy fokozatúak, hogy a lehulló gyorsító fokozat ne okozhasson kárt a saját infrastruktúrában...

Ugye Japánban most leginkább emiatt áll a báll az AEGIS Ashore miatt (dettó tengerészeti alkalmazásra szánt SM-3 Block II rakéta szárazföldi indítóállásról indítve...).

Hat, ha odakerul a sor, akkor azt hiszem, az lesz a legkisebb gondunk...
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
16 414
44 023
113
Hat, ha odakerul a sor, akkor azt hiszem, az lesz a legkisebb gondunk...
Ez egyértelmű. Lehet ebbe kapaszkodni, de attól amit az ellenség küld ilyenkor ha ezeket kéne használni élesben, harci résszel ellátva és irányítottan oda ahol nekünk fáj, egy ici picit jobban tartok mint a vaktában néha véletlenül egy egy vissza eső kiégett első fokozatától az ASTER 30-nak. A 15-ön meg még ilyen sincs.
 
K

kamm

Guest
A tavolsag, ami belul leszedi a short range ballisztikus raketakat - ergo latja oket a radar.

Mi ez az oldal meg tablazat? FYI az exportalt rendszerrel egy modernebb radar jon, mint az eredeti.

@gacsat Probaltam ennek utanakeresni, de nem vilagos, mi jon vele es azt mit tud potnosan - foleg azert, mert tulajdonkeppen barmilyen radarral egyutt tud mukodni... a Thales oldalan pl eleg kodosen igy fogalmaztak meg anno 5 eve:

"including cruise missiles, manned and unmanned aircrafts and tactical ballistic missiles in the 600 km range class,"

Praktikusan esetunkben egy SAMP/T legvedelem az osszes letezo legijarmuvon kivul (drontol fighterekig) az ukran Grom, a roman ATACMS es esetleges orosz Iskander raketait egyarant megfogna, eleg barmelyik uj AESA radarral (Saab 8A, 4A, Thales Ground Master 200-400 stb) parositani a batteryket, 470km boven eleg barhonnan.
A hegyek nagyban blokkolnak mindent termeszetesen, de egy ilyen sugaru kor *elveileg* hatalmas tavolsag: valahol az orszag kozepere leszurva egyet szerintem Ljubljana, Linz, Wroclaw, egesz Nyugat-Ukrajna benne lenne a korben, romanoknal Brasso, szerintem talan Bulgaria is beleer, szerbek, Montenegro, Bosznia, szerintem meg Split is benne van... majd este ramerek otthon Google Earthben. :cool:
 

blogen

Well-Known Member
2010. április 20.
15 993
26 477
113
A dunántúli laktanyákkal nincs gond, mert keletről nem lehet meglepni őket! Szerintem Debrecen van problémás helyen, a Tiszántúlon nem nagyon tartanák katonai erőt, az csak felvonulási terület.
 

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
2 191
3 472
113
Nem tök mind1,hogy hol van a laktanyájuk?Nem a laktanyából indulnának haborúzni hanem a háború helyétől függően kijelölt körletekből.
Ha egyszer ez bekövetkezik reméljük lesz elég idő míg a laktanyából az általad említett körleteket elérik és nem esnek áldozatul útközben egy megelőző csapásnak vagy az ellenség beszivárgó diverzáns egységeinek, egyéb műszaki problémáknak, esetleg a saját vezetésünk töketlenkedésének.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 819
113
Ha egyszer ez bekövetkezik reméljük lesz elég idő míg a laktanyából az általad említett körleteket elérik és nem esnek áldozatul útközben egy megelőző csapásnak vagy az ellenség beszivárgó diverzáns egységeinek, egyéb műszaki problémáknak, esetleg a saját vezetésünk töketlenkedésének.

Nincs hétfőről.keddre haború...
 
M

molnibalage

Guest
Értem, tehát csak így esett. Egyébként aTatán állomásozó harckocsizókkal kapcsolatban is feltettem ezt a kérdést már korábban. Erre az volt a válasz, hogy gond esetén gyorsan a keleti határra tudnak települni még időben...Meglátásom szerint sem a páncélosainknak sem a megmaradt légvédelmi egységeinknek nincs semmi keresnivalója jelenleg a Dunától nyugatra. Legalábbis a jelenlegi és közeljövőben várható mennyiségüket alapul véve.
Akkor megpróbálom elmagyarázni.
Olyan a világon nincs, hogy csak elképzelt fenyegetések szerint épüljön fel a békebeli laktanya, mert azokra is igaz az, hogy a békeidős állapotban igazodnia kell részben a nemzetgazdasághoz is és a lakossághoz is.

Ezzel az erővel az USA-ban csak a két óceán partján kéne támaszpontnak lenni, mert onnan lehet gyorsan áttelepülni. De a valóság nem ez.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

ravenlord

Well-Known Member
2016. december 31.
3 917
11 565
113
Na mert az aztán tényleg hetfőről keddre törtent...Sztálinnak nem győzte mondani a szovjet katonai hírszerzés,hogy támadásra készülnek a németek csak az nem volt hajlandó elhinni...
És mit gondolsz, a majdani politikai elitünk is fog hinni a saját felderítésünknek?
 
  • Tetszik
Reactions: Loken