A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

Azért ahogy már mások fogalmazták egy magasabb légvédelmi rendszerrét be lehetne kopogni a francia-német tengelyhez is. Merjünk álmodni :)
Meg mássért is. Sőt talán ideje lenne az eu-s szinten kicsit azt a védelmi ipart eus törvényekkel il támogatásokkal megtoldani. Magyarán az uniónak jobban rá kénne gyurnia a "közös" védelempolitikára és az ebből következő védelmi ipar és beszerzések támogatására. Pláne úgy hogy ismét lőporos a földközi tenger és később a balkán meg nyugat európa is veszélyben lehet majd. Felforgatás, őssznépi buli stb.........

Az USA meg nyilvan mindent meg fog tenni hogy ezt megakadalyozza, csak a kornyeken hany talpnyalojuk van...
 
Azért ahogy már mások fogalmazták egy magasabb légvédelmi rendszerrét be lehetne kopogni a francia-német tengelyhez is. Merjünk álmodni :)
Meg mássért is. Sőt talán ideje lenne az eu-s szinten kicsit azt a védelmi ipart eus törvényekkel il támogatásokkal megtoldani. Magyarán az uniónak jobban rá kénne gyurnia a "közös" védelempolitikára és az ebből következő védelmi ipar és beszerzések támogatására. Pláne úgy hogy ismét lőporos a földközi tenger és később a balkán meg nyugat európa is veszélyben lehet majd. Felforgatás, őssznépi buli stb.........
Hm.
Ehez viszont kell az United States off Europa.Legalább konföderációs szinten.Amolyan nagyranőtt O-M Monarchia szerüség.Különben a független államok független gazdasági/politikai/katonai érdekei felülirják a nemlétező államszervezet nemlétező hadseregének nemlétező háttéripari érdekeit.
 
  • Tetszik
Reactions: AlbaRegia
Lassan, nagyon lassan de kezdenek összeállni a dominók. Meglepetés nagyon nincs, de azért jó érzés, ha hivatalosan is leokéznak vmit.
  • AMRAAM - NASAMS: rakéta oldalról van több ismeret, de jo lenne tudni, hogy a jóváhagyott 240-ből ( 60 a legmodernebb ER), mennyi lesz, hány légvédelmi üteg, radar stb.. A norvég rész rendezése érdekesnek ígérkezik. Ezekről azért szeptember végére több tudásunk lesz. ( de vajon mivel házalt nálunk 1 honapja légvédelmi rendszerek terén a német védelmi miniszter, bár lehet csak fake szivárogtarás volt...)
  • Nurol Makina üzlet: itt is alakul, hamarosan ígértek részleteket, de ez a kormány nyelvén év vége is lehet. Mennyi Yörük, mennyi Yalcin, mit tesz hozzá az Aselsan, milyen tornyok. Rengeteg féle verzióra nyílik lehetőség.Engem az érdekel legjobban, milyen fejlesztéseket hajtottak végre a kedvünkért a törökök. Itthon hova kerülnek és mit hoznak hozzánk ellentételezésként cserében. Mit nyer vele a hazai hadiipar, illetve hogyan kapcsoljuk össze ezt a beszerzést a Hirtenberger üzlettel. Azt a szálat elég nagy homály övezi. Egyszer Maróth bedobta, hogy megvettük, azóta 0 infó. Csak a nemzetközi hírekben volt, hogy elnyertek egy francia tendert.
  • Rámpás szállító: ennél a résznél érzek csúszást. Itt vmi zavar lehetett az erőben.... Nah mind1.. Nálam az A400M németekkel közös használat a favorit és mellé jön a brazil KC-390. Az előbbi nem is kérdés, mert a Nemzetben egy német illetékes tényként közölte, az utóbbi aláírása viszont más érdekes kérdéseket is felvet a Gripenek és az Aero Vodochody kapcsán.
  • Jön szeptemberig 4 Zlin. Talán a következő lépcsőfok a sugárhajtású kiképzőgép is tisztul. Nagy meglepetés itt sem lehet, Aero Vodochody L39NG. Viszont itt lehetnek további tervek Light Attack gép ügyben. Ez 2010 előtt a honvédségi tervekben szerepelt.
  • IFV. Ez lehet a következő nagy falat és a legnagyobb hiányzó elem a kirakósból. A láncos az 99%-ra német. Puma vagy Hiúz ezen még egymás torkának ugranak néhányan, de ennél nagyobb dilemma ne legyen. Én úgy gondoltam Puma lesz, de mostanában annyi olvastam az RM-től, hogy átállítanak. :) Itt ha ügyesek a tárgyalók az ellentételezés dönthet és ebben a Rheinmetall lapjai erősebbnek tűnnek. Vagy inkább gyengébbnek, ezért tudhatunk kedvezőbb alkut kötni.
  • Kerekes IFV. Boxer a favorit nálam a német vonal miatt, a Rheinmetall számol is vele. de erős fekete ló a versenyben a Patria, bár ebből az iranyból még nagyon sejtetéseket sem olvastam.
Ehhez még az kell, hogy Varga Misi ne kapjon agyvérzést és a Covid-19 válság V alakban pattanjon. Ipari, autóipari oldalról ez látszik, de ehhez az kell hogy Európában ne legyen újabb lockdown, amire van sansz, ha a már felkészített intézmények és a lakosság is kimaszkolja ezt a telet. :D

Ez egy briliáns összefoglaló volt, én ennél kicsit szkeptikusabb vagyok, de legyen neked igazad. Csak a teljesítési határidők is rendben legyenek.
Kiegészítésül az AV-nél el tudnék képzelni csatadrón gyártást is, mert a következő háborúkban egyre dominánsabb szerepe lesz ezeknek az új eszközöknek, miért ne előznénk végre valamilyen téren.
 
Erre írtam csomagfüggő - de mivel a gép iszonyatosan autonóm (hiszen az F-22/35 esetén tervezési követelmény volt, hogy minél kevesebb földi kiszolgáló cucc kelljen neki - ja és a központosított maintenance rendszer "tÁvIrÁnYitÁs"), így a gyártótól való függetlenedésed kerül sok pénzbe. Ha úgy döntesz, teljesen lógsz a gyártón (ami elérhető, sok légitársaságnál pl. ez a modell, semmi saját maintenance, saját hangár, műszaki személyzet, etc... csak max egy CAMO iroda), minimális saját bázissal - azt olcsóbb beszerezni, viszont totál függés. A többség valamiféle köztes utat választ (EUs alkalmazók többsége), vagy igyekszik a maximális autonómiást elérni (Izrael, Japán)
Ha minimalista maradsz (mint mondjuk egy lízinges konstrukció esetén) és a 8-at tartom - ismerve a kiképzési árakat.

(Természetesen ez nem tartalmazza az alkatrész és üzemeltetési költségeket, csak nyers beszerzés).

Igen, en kizarom, hogy Orbanek belemennenek egy totalis fuggesbe, mint ahogy mondjuk a lengyelek gyakorlatilag torokra kapja az egesz amerikai military-industrial komplexumot az o 32 gepes, $4.6B-os olcsojanos rendelesukkel (nopersze arra meg majd jon a raketak stb, masik $1-2B lefogadom.)
Ahogy irod, ha fuggetlen akarsz maradni, ugy mar joval komolyabb kiadas - kulonosen a Gripen kifejezetten "ridegtartasra" tervezett designjahoz viszonyitva sokkal-sokkal komolyabb foldi es egyeb infra kellene (mikozben limitalt extra funkcionalitast hozna), szoval szerintem max 4-5 gep jonnek ki az adott $1B keretbol.

Persze ha $4B korul beszelunk - annyibol jonne ki 28-30 Gripen E/F es ket GlobalEye, lasd a Saab idei ajanlatat a finnek $10B HX tenderere -, akkor 15-20 gep is kijohet belole - mondjuk ketharmada a Gripen E/F-nek, csak ugye a repulesi ktg minimum duplaja lenne... szoval szerintem total ertelmetlen lenne, plane amikor tudjuk, hogy a mieink lesznek a mostani Gripenek.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor
A hatos indítóról ír csak. Az ez:
d140319ek1081.jpg

Szóval semmi újat nem tudunk.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas
A hatos indítóról ír csak. Az ez:
d140319ek1081.jpg

Szóval semmi újat nem tudunk.
Hát ez sem olyan nagy meglepetés ám, mert a nyitott sines indítón kívül csak ezzel adták el.
Viszont ez egy elég jó dolog, mert amíg a Sentinel radarok, meg az FDC külön generátort igényelnek, addig az inditók nagyon kis komplettre vannak megépítve.
Más dolog, de a cikk azért érdekes, mert bár eddig ezt a képet:
e026a9e85ccc48961ba2097ca24f55458e27b6cf.jpeg

....rengetegszer láttam, azonban nem néztem meg eléggé. Ez az ausztrál konfiguráció elemeit tartalmazza.
Az előtérben a nyitott sínes indító, és a konténeres indító látható. Mögöttük a magas oszlopon a EO torony, míg a közeli háttérben a FDC konténere és jobbra hátra a Sentinel radar ausztrál megfelelője van, a mobil CEATAC radar van. Ez a CEA - a helyi radar specialista - saját fejlesztése, és állítólag nagyon pöpec mobil radar.
Ami viszont számomra még érdekesebb az a bal oldalt hátul látható nagy hatótávolságú radar, a CEAOPS:
fg_2435122-jdw-45.jpg


Ez egy multimission radar szintén. Itt nem elsősorban a típus az érdekes, hanem inkább az, hogy nem az első ország, amelyik nem kizárólag a Sentinellel képzeli el az integrációt. Ennek tükrében pedig nekem egyre biztosabb, hogy mi is, a hollandokhoz hasonlóan egy nagyobb hatótávolságú radart is fogunk beleintegrálni. És az a helyzet, hogy ha nagyon gondolkozom, akkor a legvalószínűbb a Hensoldt TRML-4D vagy a 3D/32 lehet (a hollandoknál is az utóbbi van a NASAMS rendszerben), ami meg szintén vicces lehet, ha belegondolunk, hogy a 4D adja a TLVS MEADS rendszer felderítőképességét is... ;)
 
Vajon mi lesz az egymilliárdban ? Hány indító, stb. ? Valaki, aki hozzáértő, utánanézett már ?
Mivel összesen 240 rakéta lesz (ennyiről van infó) egyszeri utántöltéssel számolva nincs értelme 20 db hatos indítónál többet venni.
20 indítót 2, maximum 3 osztályba érdemes szervezni ami 6 - 12 Sentinel radart és EO egységet jelenthet valamint 2 - 3 parancsnoki jármûvet.
Ezen felül osztályonként még legalább egy tucat rakéta szállító, műszaki, üza, stb... jármű kell még az üzemeltetéshez.
Szerintem...
 
Mivel összesen 240 rakéta lesz (ennyiről van infó) egyszeri utántöltéssel számolva nincs értelme 20 db hatos indítónál többet venni.
20 indítót 2, maximum 3 osztályba érdemes szervezni ami 6 - 12 Sentinel radart és EO egységet jelenthet valamint 2 - 3 parancsnoki jármûvet.
Ezen felül osztályonként még legalább egy tucat rakéta szállító, műszaki, üza, stb... jármű kell még az üzemeltetéshez.
Szerintem...
Rakétákból valószinuleg megy majd valami a Gripenekre is, tehát 16-nál tobb indítoval (ami négy uteg) nem számolnék.