F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

W

Wilson

Guest
Nem semmi norvég kötelék.

70395343_2274282949346740_5912067073294467072_o.jpg

Lassan jön az ősz húznak délre:)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Az UAE F-16E/F block 60-as széria F110GE132-es hajtóművéről egy igen kiváló és részletes anyag, még 2000-ből, húsz évvel ezelőttről.
Akkor még F110GE129EFE-nek hívták (Enhanced Fighter Engine):

https://www.researchgate.net/public..._Power_Through_Low-Risk_Derivative_Technology

A nagy újítás az alacsonyabb turbina előtti hőfokkal meghajtható, nagyobb kerületi sebességgel forgó, szélesebb profilú, blisk lapátos, három fokozatú fan, ami a B-2-esek F118GE100-asairól öröklődött át (tehát nem is volt igazi újdonság már ekkor sem), illetve az új utánégető, ami az YF120-asból került ide.
A magasabb levegőátfutás javította a tolóerőt, de a fajlagos fogyasztás az nőtt.
Tovább nőt a hajtómű tömege is, mégpedig az F110GE129-eshez képest (amit eredendően F110GE129 IPE-nek hívtak és az F110GE100-asokhoz képest volt Increased Performance Engine).
A jelenleg az F-16V-hez és az F-15-ösökhöz (K/SA/SG/QA/EX) ajánlott F110GE129C ezzel szemben a régi fan-t tartalmazza, viszont az elmúlt húsz évben inkább nagynyomású forgórész kompresszorára feküdtek rá. Ennek si megvan az oka. A 132-esek fan kialakítása minden aspektusból modernebb, de előállítása drágább, a tömege meg nagyobb. A GE129-esek turbináját inkább járatják magasabb hőfokon, mert fejlődött annyit a termikus bevonatolás, továbbá a diagnosztika, hogy inkább az olcsóbb és régebbi kialakítású fan-t hajtják magasabb hőfokon dolgozó turbinával. A tolóerő többletre pedig nincs szükségük.
Az F110GE132-esként sorozatgyártott GE129EFE levegőátfutása ugyanis annyival nagyobb, hogy azt az F-15-ös szívócsatornája már nem tudja kezelni.
Az extra tolóerőre meg nincs szükség.
A 132-esek három fokozatú fanjának saját sűrítási viszonya is nőtt, ez 3.4-ről felment 4.2-re ami szép érték.
A tolóerőben hasonló AL-41F-1Sz levegőátfutása kb F-110GE129-essel egyezik meg, a 132-esét nem éri el. Azonban a fan szekció sűrítési viszonya ezét meghaladja, kb 4.6 a publikus érték. Ez utóbbi a 129-esekhez hasonlóan még a független lapátozású, bandázsgyűrűs kivitel, tehát az áramlási veszteségek is nagyobbak, de az orosz hajtóművön nem három, hanem négy fokozat van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Volt anno az a block 30-as F-16C, amelyikkel az UAE F-16E/F Desert Falcon-ok szuper nagy teljesítményű F110GE132-esét először kipóbálták. Az az együléses gép az Edwards-ról volt a pilótái szerint a "leggyorsabb Viper, ami valaha repült" (a fastest itt nem feltétlen Mach 3-at jelent, hanem inkább gyorsulást, de abban valami félelmeteset), hiszen a relatíve könnyű F-16C megkapta a legnehezebb F-16 variáns számára készült legerősebb hajtóművet.

Nade... volt egy másik gép is, egy F-16D. Mert kellett egy kétüléses is, ez pedig egy block 50-es gép volt, amit a Lockheed bérelt az USAF-tól (és ha jól tudom, még talán most is bérli), hogy a GE hajtóművét kétüléses géppel is teszteljék. Nem azért, mert más a kabintető, hanem mert van pár olyan feladat, amihez két berepülőpilóta is kell. Ez a gépa 90-0848-as, amiről mára már lekerült a jókora, kék feliart a svanc tövéről, hogy "F110GE132 Power", de amíg rajta volt, addig ez a hajtómű dolgozott benne. Repült is így egy demót, mégpedig a Forth Worth-i gyár dolgozóinak és az UAE küldöttségének. Nyílván az USAF-ot is meghívták, mert mégiscsak ők az igazi célközönség. Nos, az USAF mind a mai napig nem igénylete a 132-est és ez már valószínű így is marad, de ettől még igazán jól ismeri. Ugyanis amíg a szerződés tartott az arizonia bázison képezték az UAE pilótáit az USAF kiképzői. Így az AZ farokkódi támaszpont gépei lettek a legszínesebb USAF bázis, már ami az F-16-osokat illeti, hiszen egyidejűleg volt nekik F-16B, korai F-16C/D, kései block 40-es F-16C/D és a block 60-as UAE gépekre is felkerült az USAF jelölés, amíg ott voltak. Ezeknél a gépeknél a földi kiszolgálást vegyesen az amerikai légierő és az emirátusok katonái végezték.

Vissza Texas-ba és arra a bizonyos repülőbemutatóra. Ez a 90-0848-as block 50-es F-16D bizony nem a legnehezebb F-16-os, bár a C korszak vége felé készült. Ettől még alig nehezebb egy block 40-esnél és maga a gép meg különösen nem volt elnehezítve semmiféle extra berendezéssel, mivel elsődleges feladata a teljes hajtóműkarakterisztika tesztelése volt. Így így repült bemutatót. Aki látott már aerodinamikailag teljesen tisztára csupaszított Spangdahlem-i F-16C-t demót repülni (tavaly is volt erre lehetőség Fairford-ban), az tudja, hogy a mutatvány egyik záloga a bitang erős, statikusan, utánégetővel 13 tonnás tolóerőre képes F110GE129-es.
Ez a hajtómű földközelben, kis magasságon igen könnyen eléri a dinamikus (tehát gépbe építve mért) 15-16 tonnás tolóerőt, ami miatt egy repülőnapon nagyon könnyen át tudná bármikor lépni a hangsebességet is. A gépről készült számos felvételen látszik, hogy egy-egy kisebb sebességű áthúzás után a forszázsnak köszönhetően a gép nagyon gyorsan meg tud indulni. Nem is kell több, mert ilyen konfigurációban már ez is több, mint sok.
Nos, a 90-0848-asban egy F110GE132-es dolgozott, ami jóval több, mint 14 tonnával indít statikusan és 17-18 tonna tolóerőre is képes, 800-900 km/h-nál, ha a földközelben jár a gép. Erről a repülésről nem sokat találni, de valamit azért mégis. Ezek csak állóképek, de jó közelítéssel, a nyílvános légibemutatón valaha repült egyik legnagyobb tolóerő/tömeg arányú repülőgép repülését láthatjuk rajta:

https://www.flickr.com/photos/draykov/46794499605/
 
M

molnibalage

Guest
.. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
Pardon...?
A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 482
4 978
113
Pardon...?
A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
Az F16A/B változatoknak is felvitték az engedélyezett óraszámát? A C/D -nél úgy tudom most 12 000 óra a maximum. Neten próbáltam keresni az A/B verzióra infót, de nem találtam.