F-16 Fighting Falcon (General Dynamics/Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

W

Wilson

Guest
Nem semmi norvég kötelék.

70395343_2274282949346740_5912067073294467072_o.jpg

Lassan jön az ősz húznak délre:)
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 040
82 866
113

Ezen elmagyarázzák hogy mit látunk a korábban linkelt videón...

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 845
67 317
113
Az UAE F-16E/F block 60-as széria F110GE132-es hajtóművéről egy igen kiváló és részletes anyag, még 2000-ből, húsz évvel ezelőttről.
Akkor még F110GE129EFE-nek hívták (Enhanced Fighter Engine):

https://www.researchgate.net/public..._Power_Through_Low-Risk_Derivative_Technology

A nagy újítás az alacsonyabb turbina előtti hőfokkal meghajtható, nagyobb kerületi sebességgel forgó, szélesebb profilú, blisk lapátos, három fokozatú fan, ami a B-2-esek F118GE100-asairól öröklődött át (tehát nem is volt igazi újdonság már ekkor sem), illetve az új utánégető, ami az YF120-asból került ide.
A magasabb levegőátfutás javította a tolóerőt, de a fajlagos fogyasztás az nőtt.
Tovább nőt a hajtómű tömege is, mégpedig az F110GE129-eshez képest (amit eredendően F110GE129 IPE-nek hívtak és az F110GE100-asokhoz képest volt Increased Performance Engine).
A jelenleg az F-16V-hez és az F-15-ösökhöz (K/SA/SG/QA/EX) ajánlott F110GE129C ezzel szemben a régi fan-t tartalmazza, viszont az elmúlt húsz évben inkább nagynyomású forgórész kompresszorára feküdtek rá. Ennek si megvan az oka. A 132-esek fan kialakítása minden aspektusból modernebb, de előállítása drágább, a tömege meg nagyobb. A GE129-esek turbináját inkább járatják magasabb hőfokon, mert fejlődött annyit a termikus bevonatolás, továbbá a diagnosztika, hogy inkább az olcsóbb és régebbi kialakítású fan-t hajtják magasabb hőfokon dolgozó turbinával. A tolóerő többletre pedig nincs szükségük.
Az F110GE132-esként sorozatgyártott GE129EFE levegőátfutása ugyanis annyival nagyobb, hogy azt az F-15-ös szívócsatornája már nem tudja kezelni.
Az extra tolóerőre meg nincs szükség.
A 132-esek három fokozatú fanjának saját sűrítási viszonya is nőtt, ez 3.4-ről felment 4.2-re ami szép érték.
A tolóerőben hasonló AL-41F-1Sz levegőátfutása kb F-110GE129-essel egyezik meg, a 132-esét nem éri el. Azonban a fan szekció sűrítési viszonya ezét meghaladja, kb 4.6 a publikus érték. Ez utóbbi a 129-esekhez hasonlóan még a független lapátozású, bandázsgyűrűs kivitel, tehát az áramlási veszteségek is nagyobbak, de az orosz hajtóművön nem három, hanem négy fokozat van.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 845
67 317
113
Volt anno az a block 30-as F-16C, amelyikkel az UAE F-16E/F Desert Falcon-ok szuper nagy teljesítményű F110GE132-esét először kipóbálták. Az az együléses gép az Edwards-ról volt a pilótái szerint a "leggyorsabb Viper, ami valaha repült" (a fastest itt nem feltétlen Mach 3-at jelent, hanem inkább gyorsulást, de abban valami félelmeteset), hiszen a relatíve könnyű F-16C megkapta a legnehezebb F-16 variáns számára készült legerősebb hajtóművet.

Nade... volt egy másik gép is, egy F-16D. Mert kellett egy kétüléses is, ez pedig egy block 50-es gép volt, amit a Lockheed bérelt az USAF-tól (és ha jól tudom, még talán most is bérli), hogy a GE hajtóművét kétüléses géppel is teszteljék. Nem azért, mert más a kabintető, hanem mert van pár olyan feladat, amihez két berepülőpilóta is kell. Ez a gépa 90-0848-as, amiről mára már lekerült a jókora, kék feliart a svanc tövéről, hogy "F110GE132 Power", de amíg rajta volt, addig ez a hajtómű dolgozott benne. Repült is így egy demót, mégpedig a Forth Worth-i gyár dolgozóinak és az UAE küldöttségének. Nyílván az USAF-ot is meghívták, mert mégiscsak ők az igazi célközönség. Nos, az USAF mind a mai napig nem igénylete a 132-est és ez már valószínű így is marad, de ettől még igazán jól ismeri. Ugyanis amíg a szerződés tartott az arizonia bázison képezték az UAE pilótáit az USAF kiképzői. Így az AZ farokkódi támaszpont gépei lettek a legszínesebb USAF bázis, már ami az F-16-osokat illeti, hiszen egyidejűleg volt nekik F-16B, korai F-16C/D, kései block 40-es F-16C/D és a block 60-as UAE gépekre is felkerült az USAF jelölés, amíg ott voltak. Ezeknél a gépeknél a földi kiszolgálást vegyesen az amerikai légierő és az emirátusok katonái végezték.

Vissza Texas-ba és arra a bizonyos repülőbemutatóra. Ez a 90-0848-as block 50-es F-16D bizony nem a legnehezebb F-16-os, bár a C korszak vége felé készült. Ettől még alig nehezebb egy block 40-esnél és maga a gép meg különösen nem volt elnehezítve semmiféle extra berendezéssel, mivel elsődleges feladata a teljes hajtóműkarakterisztika tesztelése volt. Így így repült bemutatót. Aki látott már aerodinamikailag teljesen tisztára csupaszított Spangdahlem-i F-16C-t demót repülni (tavaly is volt erre lehetőség Fairford-ban), az tudja, hogy a mutatvány egyik záloga a bitang erős, statikusan, utánégetővel 13 tonnás tolóerőre képes F110GE129-es.
Ez a hajtómű földközelben, kis magasságon igen könnyen eléri a dinamikus (tehát gépbe építve mért) 15-16 tonnás tolóerőt, ami miatt egy repülőnapon nagyon könnyen át tudná bármikor lépni a hangsebességet is. A gépről készült számos felvételen látszik, hogy egy-egy kisebb sebességű áthúzás után a forszázsnak köszönhetően a gép nagyon gyorsan meg tud indulni. Nem is kell több, mert ilyen konfigurációban már ez is több, mint sok.
Nos, a 90-0848-asban egy F110GE132-es dolgozott, ami jóval több, mint 14 tonnával indít statikusan és 17-18 tonna tolóerőre is képes, 800-900 km/h-nál, ha a földközelben jár a gép. Erről a repülésről nem sokat találni, de valamit azért mégis. Ezek csak állóképek, de jó közelítéssel, a nyílvános légibemutatón valaha repült egyik legnagyobb tolóerő/tömeg arányú repülőgép repülését láthatjuk rajta:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
https://www.flickr.com/photos/draykov/46794499605/
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
43 040
82 866
113
ASELPOD

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

"Our national targeting and marking pod ASELPOD serial production acceptance test flights continue to be carried out by our 401st Test Fleet Command."
 
M

molnibalage

Guest
.. (akárcsak a mostani elagott F-16-sok, amelyeket már le kellett volna selejtezni, nem pedig reptetni tovább őket..)..
Pardon...?
A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
 
  • Tetszik
Reactions: Ocses

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 852
6 022
113
Pardon...?
A gépekben levő óraszám alapján a gépekben van tartalék. A naptári élettartamuk ettől még lehet magas. Az MLU gépeken is láthatóak a szerkezeti megerősítések nyomai..

Az USAF-nak van már 9 és 10 ezer óra feletti F-16-osa is...
Az F16A/B változatoknak is felvitték az engedélyezett óraszámát? A C/D -nél úgy tudom most 12 000 óra a maximum. Neten próbáltam keresni az A/B verzióra infót, de nem találtam.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 845
67 317
113
Érdekes az a patkolás a függőleges vezérsík tövénél (vorkiel-nek is hívják egyes helyeken):

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
M

molnibalage

Guest
500 lábon 106-107 csomós sebesség, high alpha pass.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and arcas