Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 313
13 346
113
Fura, hogy a egy másik aspektust senki nem említett. Áram nélkül is működik a papír és toll/ceruza. Ameddig a gépen van zseblámpa mindig olvasható marad, amit írsz.

Előírás, hogy 85% töltöttség a minimum, amivel a ipadnak rendelkeznie kell, mikor a fedélzetre viszed. Ezenfelül van egy feltöltött tartalék + power packek. Szóval a repülőgép endurancét többszörösen kibírják a telepek külső energiaforrás nélkül.
Az ipadek hálózatban vannak, így ha elő kell venni a tartalékot, csak simán átemeled a másikról a beállításokat és azonnak használatba veheted.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Előírás, hogy 85% töltöttség a minimum, amivel a ipadnak rendelkeznie kell, mikor a fedélzetre viszed. Ezenfelül van egy feltöltött tartalék + power packek. Szóval a repülőgép endurancét többszörösen kibírják a telepek külső energiaforrás nélkül.
Az ipadek hálózatban vannak, így ha elő kell venni a tartalékot, csak simán átemeled a másikról a beállításokat és azonnak használatba veheted.
Lehetek szemét? :)
Egy ipad el tud törni, ha leejted és tönkre tud menni. A papír nem törik és a tollak és ceruzák is sokat kibírnak.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and fishbed

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 313
13 346
113
Lehetek szemét? :)
Egy ipad el tud törni, ha leejted és tönkre tud menni. A papír nem törik és a tollak és ceruzák is sokat kibírnak.

Hát multi pilot gépen van három (2+1), és mivel igazából egyik oldal használja csak (PM, mivel minimum egy személynek kifelé kell néznie "one head all time up policy"), így hármat is el kellene törni :D

Egyébként idővel ki fog halni, a papír, de jelenleg hasznosabb. Majd ha papírvékony kijelző lesz összehajtható kivitelben akkor fixen kiváltja.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 770
7 004
113
Lehetek szemét? :)
Egy ipad el tud törni, ha leejted és tönkre tud menni. A papír nem törik és a tollak és ceruzák is sokat kibírnak.
Persze, de ez már nem szempont, mert egy korszaknak vége. Amikor már minden, még a kormányfelületek vezérlése is összetett számítógépek és szenzorok garmadájának folyamatos és hibátlan működésén múlik, akkor már értelmetlen azon aggódni, hogy mi van, ha a táblagépek beadják a kulcsot.
 

Horizon

Well-Known Member
2019. február 27.
1 770
7 004
113
Persze, de ez már nem szempont, mert egy korszaknak vége. Amikor már minden, még a kormányfelületek vezérlése is összetett számítógépek és szenzorok garmadájának folyamatos és hibátlan működésén múlik, akkor már értelmetlen azon aggódni, hogy mi van, ha a táblagépek beadják a kulcsot.
...még annyit, hogy régebben egy A-10 cockpit videóban láttam, hogy a pilóta a bevetés közben rádión kapott koordinátákat, frekvenciákat, stb., egy sima vízbázisú filctollal a kabintetőre írja fel, hogy szem előtt legyenek, gondolom a jegyzettömb a térdén már betelt, vagy nagyon kiesett a látótérből.
Vajon ez egy F-35-nél is így megy? Vagy ott már megkapja valós időben az adatokat a gép rádión a földről vagy műholdon keresztül és a füzetkébe firkálgatás végre a múlté?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 808
113
Lehet, hogy ez a része így volt a múlt században, meg így volt a 2000-es években, de hogy ma már nem, az fix.
Ez konkrétan kötelesség mulasztás kategória a jelenlegi hálózatos technológiai környezetben.
Egy sisakcélzóval az ilyen felderítési információk rögzítése nagyjából 5mp-nél nem lehet több. Ennyi idő alatt nem lehet még a koordinátákat sem igazán leírni egy papírra.
Alapvetően ha nem viszi be pilóta a célpontot a C4 rendszerbe azonnal, akkor az el is veszett.
Igazság szerint a legmodernebb rendszerek már automatikusan rögzítik, és ki is értékelik a legtöbb célpontot.


...vagy csak szimplán egy 8-10+ éves fegyverrendszer, ami még nem ért el egy mid-life upgrade státuszt.
Itt technológiai korlátok vannak.
Ekkora méretben (valójában azok jóval kisebbek voltak) digitalizálóval ellátott monitorok kereskedelmi forgalomban 2012-13 körül jelentek meg .
Ezek a Microsoft Surface és a Wacom Cintiq voltak. A military engedélyezések kb. ezzel egy időben történtek meg, és akkor még szoftver sem volt még rájuk.
Korábban a Surface/Pixel Sense már létezett ennél nagyobb méretben is, de az még egy projektoros megoldás volt csak, csupán gyenge felbontással, a szükséges nagy helyigénnyel. (Nem véletlenül csak asztal méretben volt)
A képen egy minimum 27"-os kijelző van. Ebben a méretben TFT technológiával olyan 2017-18 körül jöttek ki a kijelzővel kombinált digitalizáló táblák kereskedelmi forgalomba.
@emel
Nyilvánvalóan később is szükség lehet egy kisebb jegyzettömbre, de ez inkább szokás kérdése. A modern kézírásfelismerő rendszerek már olyan fejlettek, hogy a stylus-szal simán lehet jegyzetelni egy tabletre is. Manapság meg a tablet már alapvető az Electronic Flight Bag-ek korában.

Ne akard jobban tudni mint a világ összes légiereje...
 
  • Tetszik
Reactions: emel

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 785
75 808
113
Előírás, hogy 85% töltöttség a minimum, amivel a ipadnak rendelkeznie kell, mikor a fedélzetre viszed. Ezenfelül van egy feltöltött tartalék + power packek. Szóval a repülőgép endurancét többszörösen kibírják a telepek külső energiaforrás nélkül.
Az ipadek hálózatban vannak, így ha elő kell venni a tartalékot, csak simán átemeled a másikról a beállításokat és azonnak használatba veheted.

Ez lehet,hogy működik civilben de egy vadászgép kabinlya nem egy hodály(kivéve a SZU-34-et).
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 576
5 981
113
Fura, hogy a egy másik aspektust senki nem említett. Áram nélkül is működik a papír és toll/ceruza. Ameddig a gépen van zseblámpa mindig olvasható marad, amit írsz.
.
.
Hátööö, amikor már minden áram elment a vadászgép fedélzeten, és már csak zseblámpa-papir-ceruza működik, ott már nagy gáz van, de mondjuk lehet hasznos irni pár utolsó szót a családnak földetérés előtt.... :)
.
.
"Szerintem egyszerűen csak praktikusság és kész. Mert sokszor a tervező nem tudja, hogy mi a jó a felhasználónak...
Tudnám sorolni a példákat. A YT felülete minden frissítéssel egyre elbaszottabb és semmire sem jó. ALAP FUNKCIÓKAT nem lehet benne megtalálni."
.
Minden betűvel egyetértek. A YT és még csomó hasonló egyszerűen túlfejlesztett lett. Ül ott egy csomó ember, aki hétről-hétre meg akar dolgozni a fizetéséért, és egyre feleslegesebb "hasznos" funkciókat izzadnak ki magukból, csak hogy ezen a héten is növekedjen a verziószám.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Rendkívül precíz bemutatórepülés:

Pár gondolat:
  • A közkeletű vélekedéssel ellentétben, az ilyen légibemutatókon a pilóták repülnek, nem a gép. Az ő tudásuk mutatkozik meg elsősorban.
  • A gép azonban egyfajta keretrendszert ad, amiből a pilóta gazdálkodhat. Van ameyik jobban repülhető, valamelyik kevésbé.
  • A Rafale egy elképesztően kifinomultan irányítható, nagyon dinamikusan repülhető gép
  • 5:05-nél érdekes a bejövetel. Nem a szokásos nagy állásszögű, lassú repülést látjuk, hanem egy olyat, ahol a belső flaperonok fékszárny üzemmódban vannak kitérítve, míg a stabilizátorok negatív (kacsaszárnynál pozitív) helyzetben tartják a gépet, kompenzálva a fékszárnyak bólintó nyomatékát.
  • A bemutatón szinte végig megy az utánégetés, ilyenre a Typhoon-nak nincs szüksége, ugyanakkor a kerozin töltés alapos kifogyasztását követően a vége felé, függőleges figurákhoz már elég csak az egyik hajtómű utánégetése is. Ezt a pilóta szándékosan csinálja így. A gép tolóerő/tömeg aránya itt már meghaladja az 1-et.
  • A Rafale nem csak egy igen korszerű harcászati repülőgép, de napjaink (nem nagyon létező) repülőnapjainak egyik leglátványosabban repülő szereplője.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 225
17 083
113
az induszok megint ciganykodnak...

most az a bajuk hogy nem kaptak meg a tech transzfert

csak elhalgatjak hogy ok sem vettek meg a eloszor kihirdetet 126 gepet...

megy az ugy...veszel par repulot es elvarod es mindgya potyaba elkapod a komplet technologiat..hat persze...:rolleyes::rolleyes::rolleyes:

No tech transfer yet, Rafale makers didn’t deliver on offsets, says CAG
Had cigánykodjanak tovább. A pakisztániak ledurrantanak még néhány minőségi indiai gépet, akkor majd azért rinyálnak egy sort.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and borisz

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Had cigánykodjanak tovább. A pakisztániak ledurrantanak még néhány minőségi indiai gépet, akkor majd azért rinyálnak egy sort.
Nem akarom elvinni a topikot másfelé, de a hozzászólásod alapján az jutott eszembe, hogy az AIM-120 AMRAAM bár csak egy fegyverrendszer a sok közül, mégis a használata, de már a szimpla jelenléte is alapvetően határozta és határozza meg korunk légi harcászatát. Az elmúlt huszonöt évben, fegyveres konfliktusban egyértelműen az bizonyosult eredményesnek, aki AMRAAM-ot indított.
És aki ilyen rakétát indított, annak volt a legnagyobb találati valószínűsége.
Innen nézve ennek a fegyvertípusnak a birtoklása már túlmutat az szűk értelemben vett repülőharcászaton és a különféle konfliktusokban már stratégiai jelentősége lett.
 
T

Törölt tag 2361

Guest
Had cigánykodjanak tovább. A pakisztániak ledurrantanak még néhány minőségi indiai gépet, akkor majd azért rinyálnak egy sort.

csak ha igy folytassak, senki az eg vilagon nem akar veluk majd komolyan uzletelni.
nem hogy pakisztan, ott van kina is, azokhoz kepest meg kulonosen le vannak maradva es komoly gondjuk lesz.

maguk komoly gepet nem fognak kifeljelszteni, kell hogy vegyenek egy csomo uj gepet ha akarjak tartani a lepest a kinaiakkal, a tejasra es a meg almokban levo 5 gen gepukre amit sajat erovel valamikor az evszazad kozepen fejeznek be nem birnak szamolni.


Nem akarom elvinni a topikot másfelé, de a hozzászólásod alapján az jutott eszembe, hogy az AIM-120 AMRAAM bár csak egy fegyverrendszer a sok közül, mégis a használata, de már a szimpla jelenléte is alapvetően határozta és határozza meg korunk légi harcászatát. Az elmúlt huszonöt évben, fegyveres konfliktusban egyértelműen az bizonyosult eredményesnek, aki AMRAAM-ot indított.
És aki ilyen rakétát indított, annak volt a legnagyobb találati valószínűsége.
Innen nézve ennek a fegyvertípusnak a birtoklása már túlmutat az szűk értelemben vett repülőharcászaton és a különféle konfliktusokban már stratégiai jelentősége lett.

szerintem van ott a jatszmaba az indiai pilotak minosege is...egy csomo hadsereg nem rendelkezik annyi gepel amenyit foldhozvagtak csak kikepzes kozben az utolso evekben.
Nem mondom hogy nincsenek jo pilotaik is, biztos vannak, lehet vannak kivalo pilotak is ott, de azok ugylatszik kisebsegbe vannak.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

migfun

Well-Known Member
2013. május 28.
2 217
4 568
113
szerintem van ott a jatszmaba az indiai pilotak minosege is...egy csomo hadsereg nem rendelkezik annyi gepel amenyit foldhozvagtak csak kikepzes kozben az utolso evekben.
Nem mondom hogy nincsenek jo pilotaik is, biztos vannak, lehet vannak kivalo pilotak is ott, de azok ugylatszik kisebsegbe vannak.
Nálunk se vágtak földhöz gépet, ugye? És pont a bázisparancsnok... Akkor most vonjunk le a következtetést, hogy ilyen-olyan a magyar pilóta, mert mit művel a parancsnok is, milyen lehet a többi?
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

yangwenli

Well-Known Member
2015. június 19.
1 203
2 673
113
Nálunk se vágtak földhöz gépet, ugye? És pont a bázisparancsnok... Akkor most vonjunk le a következtetést, hogy ilyen-olyan a magyar pilóta, mert mit művel a parancsnok is, milyen lehet a többi?

Ha jol emlekszem, amikor megtortent es bent volt a sajtoban a "kulfoldi kozvelemeny" igy is nyilatkozott :rolleyes: Lehet igy kellene olvasnunk az indiai hireket is.
 
  • Tetszik
Reactions: migfun

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nem akarom feleslegesen védeni a magyar mundér becsületét, de az indiai események gyakoriságában már-már egyfajta notóriusság fedezhető fel.
És távolról sem biztos, hogy ezek közvetlen pilóta hibák lennének. Sanszosan lehet a trehány karbantartás is a lúdas.
 
M

molnibalage

Guest
Nálunk se vágtak földhöz gépet, ugye? És pont a bázisparancsnok... Akkor most vonjunk le a következtetést, hogy ilyen-olyan a magyar pilóta, mert mit művel a parancsnok is, milyen lehet a többi?
A magyar MiG-29-esek baleseti statiksztikája a MiG-21MF alatt van...
18 ezer órát repültek összesen a egy és kétüléses gépek és 3 db veszett oda, ha jól emlékszem. Rácz Zsolt, hajtómű hibás és a leszállás közben.
Ez kb, 16,6 gép/100k óra. Egy kéthajtóműves 4. gen típussal. Kemény.

A MiG-21MF-fel ez 83 ezer óra és 9 elvesztett gép volt, ami 10,8 gép/100k óra.
A MiG-21PF volt ehhez közel, 37400 óra, 7 elvesztett gép, ami 18,7 gép/100k óra.

Szóval lehet itt röhögni az indiai teljesíményen, de fajlagos reórára eső veszteséget soha nem láttam még posztolva senkitől.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 075
10 694
113
Nem akarom elvinni a topikot másfelé, de a hozzászólásod alapján az jutott eszembe, hogy az AIM-120 AMRAAM bár csak egy fegyverrendszer a sok közül, mégis a használata, de már a szimpla jelenléte is alapvetően határozta és határozza meg korunk légi harcászatát. Az elmúlt huszonöt évben, fegyveres konfliktusban egyértelműen az bizonyosult eredményesnek, aki AMRAAM-ot indított.
És aki ilyen rakétát indított, annak volt a legnagyobb találati valószínűsége.
Innen nézve ennek a fegyvertípusnak a birtoklása már túlmutat az szűk értelemben vett repülőharcászaton és a különféle konfliktusokban már stratégiai jelentősége lett.

"Az üt először, aki igazán nagyot üt! És először!"