Rafale (Dassault, Franciaország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 938
113
70BRCKMrhDc.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
.
.
Ez a cockpit video egy Mali felett történő, tehát éles repülésről szól. Van egy modern, glass cockpit a gépben, akkor miért kell annyi papir a gépbe, mint egy öreg irodaházban? Pilóta mindkét térdén, a műszerfal tetején, oldalán, mindenhol. Illetve van még a pilótának egy külön kis palmtop kéziszámitógépe is stylus-szal.
És ha végignézitek a videot, a pilóta lényegében végig a papirokkal meg a palmtoppal csinál valamit, és a műszerfali képernyőkhöz éppen nem nyúl.
.
Más hasonló generációs gépek harci bevetése is ilyen, hogy az elvileg full digitális gépbe több iratrendezőnyi papir van bepakolva? :) :) Oké, kétüléses gép,de ez az egész hóbelevanc rögzitetlenül, tehát ha hirtelen manővert kéne csinálni, mert mondjuk ráküldtek egy rakétát, akkor a cockpitben repülne minden szanaszét?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 305
113
.
.
Ez a cockpit video egy Mali felett történő, tehát éles repülésről szól. Van egy modern, glass cockpit a gépben, akkor miért kell annyi papir a gépbe, mint egy öreg irodaházban? Pilóta mindkét térdén, a műszerfal tetején, oldalán, mindenhol. Illetve van még a pilótának egy külön kis palmtop kéziszámitógépe is stylus-szal.
És ha végignézitek a videot, a pilóta lényegében végig a papirokkal meg a palmtoppal csinál valamit, és a műszerfali képernyőkhöz éppen nem nyúl.
.
Más hasonló generációs gépek harci bevetése is ilyen, hogy az elvileg full digitális gépbe több iratrendezőnyi papir van bepakolva? :) :) Oké, kétüléses gép,de ez az egész hóbelevanc rögzitetlenül, tehát ha hirtelen manővert kéne csinálni, mert mondjuk ráküldtek egy rakétát, akkor a cockpitben repülne minden szanaszét?

Szerintem az az oka,hogy a repülőn minden cél hardver és cél softwer.Szóval oké,hogy ott a képernyő meg a HOTAS de nincs felrakva egy excel vagy word amivel pl a check-listet meg tudnád nyitni vagy le tudnád írni amit szetetnél.
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 612
6 082
113
Szerintem az az oka,hogy a repülőn minden cél hardver és cél softwer.Szóval oké,hogy ott a képernyő meg a HOTAS de nincs felrakva egy excel vagy word amivel pl a check-listet meg tudnád nyitni vagy le tudnád írni amit szetetnél.
.
.
Hát pedig tulajdonképpen ennyi erővel akár lehetne is, ehelyett a papirözön helyett, nem? Nem MS Word nyilván, de valami jegyzetnézegető saját funkció. Az elkészitett repülési adatokat 30 éve is fel lehetett tölteni adathordozón, még a MiG-29M-nél is volt valami kazettás megoldás a szovjetektől, szóval azt gondolná az ember, a szükséges, elkészitett repülési jegyzetek is mind ott lehetnének valami képernyőn.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
16 489
59 929
113
Egy ilyen csapásmérő bevetésen kevés g van, az is pozitív. Minden marad ott, ahová teszik.
Az orosz Szu-34-esek műszerfalának teteje is kész könyvtár időnként.

Ezen én is csodâlkoztam. Abban bizni, hogy egy bevetèsen „ kevès g van...“ azert nem tünik túl szakszerünek, mert mindig történhet valami vàratlan. De ugy làtszik, hogy a szokâs nagy úr.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 305
113
.
.
Hát pedig tulajdonképpen ennyi erővel akár lehetne is, ehelyett a papirözön helyett, nem? Nem MS Word nyilván, de valami jegyzetnézegető saját funkció. Az elkészitett repülési adatokat 30 éve is fel lehetett tölteni adathordozón, még a MiG-29M-nél is volt valami kazettás megoldás a szovjetektől, szóval azt gondolná az ember, a szükséges, elkészitett repülési jegyzetek is mind ott lehetnének valami képernyőn.

És ha valamit repülés közben kell gyorsan leírni vagy lerajzolni?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 418
84 305
113
Szeretjük azt hinni,hogy a digitalizáció minden ben jobb mint a hagyomanyos dolgok,pedig ez nem igaz.
 
  • Tetszik
Reactions: zsolti

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
.
.
Hát pedig tulajdonképpen ennyi erővel akár lehetne is, ehelyett a papirözön helyett, nem? Nem MS Word nyilván, de valami jegyzetnézegető saját funkció. Az elkészitett repülési adatokat 30 éve is fel lehetett tölteni adathordozón, még a MiG-29M-nél is volt valami kazettás megoldás a szovjetektől, szóval azt gondolná az ember, a szükséges, elkészitett repülési jegyzetek is mind ott lehetnének valami képernyőn.
Itt nem az előzetesen ismert dolgokat irkálják, hanem a repülés közben bejövő addig ismeretlen, váratlan információkat. Kezdve azzal hogy x koordinátában valami új, gyanús csoportosulást, tábort, katonai alakulatot látott (ki kellene küldeni a felderítést!), a felderített/elfogott hajók, gépek azonosító jelzéseit, vagy pl. akár a saját, akár köteléktársak gépeinek állapotát (azt pl. hogy valamilyen repülési helyzetben/sebességnél valamerre félrehúz a gép és nem lehet rendesen kitrimmelni semmilyen fedélzeti adatrögzítő nem írja, csak a pilóta érzi). Anno mikor egy F-117 lezuhant, előtte kötelékrepülés közben egyik pilóta felírta és jelentette, hogy a szomszéd gépen furcsán állt a bal csűrő. Felületesen ránéztek, azt mondták jó az úgy, aztán bemutatón leszakadt a csűrő, vitt magával egy jó darab szárnyat is, a gép meg lezuhant.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Itt nem az előzetesen ismert dolgokat irkálják, hanem a repülés közben bejövő addig ismeretlen, váratlan információkat. Kezdve azzal hogy x koordinátában valami új, gyanús csoportosulást, tábort, katonai alakulatot látott (ki kellene küldeni a felderítést!), a felderített/elfogott hajók, gépek azonosító jelzéseit,
Lehet, hogy ez a része így volt a múlt században, meg így volt a 2000-es években, de hogy ma már nem, az fix.
Ez konkrétan kötelesség mulasztás kategória a jelenlegi hálózatos technológiai környezetben.
Egy sisakcélzóval az ilyen felderítési információk rögzítése nagyjából 5mp-nél nem lehet több. Ennyi idő alatt nem lehet még a koordinátákat sem igazán leírni egy papírra.
Alapvetően ha nem viszi be pilóta a célpontot a C4 rendszerbe azonnal, akkor az el is veszett.
Igazság szerint a legmodernebb rendszerek már automatikusan rögzítik, és ki is értékelik a legtöbb célpontot.
Nekem ez arra utal, hogy talán nem elég felhasználóbarát a software, és hogy nem figyelnek eléggé a valódi felhasználói igényekre.
...vagy csak szimplán egy 8-10+ éves fegyverrendszer, ami még nem ért el egy mid-life upgrade státuszt.
Itt technológiai korlátok vannak.
Ekkora méretben (valójában azok jóval kisebbek voltak) digitalizálóval ellátott monitorok kereskedelmi forgalomban 2012-13 körül jelentek meg .
Ezek a Microsoft Surface és a Wacom Cintiq voltak. A military engedélyezések kb. ezzel egy időben történtek meg, és akkor még szoftver sem volt még rájuk.
Korábban a Surface/Pixel Sense már létezett ennél nagyobb méretben is, de az még egy projektoros megoldás volt csak, csupán gyenge felbontással, a szükséges nagy helyigénnyel. (Nem véletlenül csak asztal méretben volt)
A képen egy minimum 27"-os kijelző van. Ebben a méretben TFT technológiával olyan 2017-18 körül jöttek ki a kijelzővel kombinált digitalizáló táblák kereskedelmi forgalomba.
@emel
Nyilvánvalóan később is szükség lehet egy kisebb jegyzettömbre, de ez inkább szokás kérdése. A modern kézírásfelismerő rendszerek már olyan fejlettek, hogy a stylus-szal simán lehet jegyzetelni egy tabletre is. Manapság meg a tablet már alapvető az Electronic Flight Bag-ek korában.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 452
15 807
113
Lehet, hogy ez a része így volt a múlt században, meg így volt a 2000-es években, de hogy ma már nem, az fix.
Ez konkrétan kötelesség mulasztás kategória a jelenlegi hálózatos technológiai környezetben.
Egy sisakcélzóval az ilyen felderítési információk rögzítése nagyjából 5mp-nél nem lehet több. Ennyi idő alatt nem lehet még a koordinátákat sem igazán leírni egy papírra.
Alapvetően ha nem viszi be pilóta a célpontot a C4 rendszerbe azonnal, akkor az el is veszett.
Igazság szerint a legmodernebb rendszerek már automatikusan rögzítik, és ki is értékelik a legtöbb célpontot.


...vagy csak szimplán egy 8-10+ éves fegyverrendszer, ami még nem ért el egy mid-life upgrade státuszt.
Itt technológiai korlátok vannak.
Ekkora méretben (valójában azok jóval kisebbek voltak) digitalizálóval ellátott monitorok kereskedelmi forgalomban 2012-13 körül jelentek meg .
Ezek a Microsoft Surface és a Wacom Cintiq voltak. A military engedélyezések kb. ezzel egy időben történtek meg, és akkor még szoftver sem volt még rájuk.
Korábban a Surface/Pixel Sense már létezett ennél nagyobb méretben is, de az még egy projektoros megoldás volt csak, csupán gyenge felbontással, a szükséges nagy helyigénnyel. (Nem véletlenül csak asztal méretben volt)
A képen egy minimum 27"-os kijelző van. Ebben a méretben TFT technológiával olyan 2017-18 körül jöttek ki a kijelzővel kombinált digitalizáló táblák kereskedelmi forgalomba.
@emel
Nyilvánvalóan később is szükség lehet egy kisebb jegyzettömbre, de ez inkább szokás kérdése. A modern kézírásfelismerő rendszerek már olyan fejlettek, hogy a stylus-szal simán lehet jegyzetelni egy tabletre is. Manapság meg a tablet már alapvető az Electronic Flight Bag-ek korában.

A papír jegyzettömbnek is megvan a haszna a mai napig. Nem szokás hanem praktika és áttekinthetőség, valamint dokumentációs requirement a hatóságtól (amit még nem töröltek el), illetve benne van a nem követhetőség.

Praktika: gyorsan írhatsz, ahogy akarsz. A képernyő erre sokszor bizonytalan, bár én megszoktam azt is.
Áttekinthetőség: nagy felületeket tehetsz magad elé (több lap egyszerre nagy felületen)
Dokumentációs köövetelmény: EASA még sok papírt kér, azokon kell megőrizni a dokumentációt (civil pályán, katonait nem tudom, de talán ott is ez van)
Nem Követhetőség: leírhatsz rá olyat, amit nem lehet visszakereseni, mert nem kerül digitális rögzítésra (pl leírsz valamit a kapitánynak, ami így nem kerül a cockpit voice recorderre vagy a tabletre).

Összességében a papír igazi oka a fesoroltak - illetve hogy ami szabad képernyő van egy gépben (vagy bárhol), az úgyis foglalt valamivel. Civil gépen az MFD-ken ami a gép vezetéséhez meg elleőrzéséhez kell (EADI/EHSI, hajtóműparaméterek, ilyesmik), a tableten valailyen plate (taxi, SID, STAR, approach) - ezek mind fontosabbak megjeleníteni, és amint felszabadul egy képernyő azt fix nem írogatásra használod, mert van valami fontos amit rá lehet tenni.
Jegyzetelés az nem olyan értékes, hogy kijelzőfelületet pazaroljunk rá. Ahhoz full, 100% interaktív felületű fülke kéne, hogy arra hely legyen....
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
.
.
Ez a cockpit video egy Mali felett történő, tehát éles repülésről szól. Van egy modern, glass cockpit a gépben, akkor miért kell annyi papir a gépbe, mint egy öreg irodaházban? Pilóta mindkét térdén, a műszerfal tetején, oldalán, mindenhol. Illetve van még a pilótának egy külön kis palmtop kéziszámitógépe is stylus-szal.
És ha végignézitek a videot, a pilóta lényegében végig a papirokkal meg a palmtoppal csinál valamit, és a műszerfali képernyőkhöz éppen nem nyúl.
.
Más hasonló generációs gépek harci bevetése is ilyen, hogy az elvileg full digitális gépbe több iratrendezőnyi papir van bepakolva? :) :) Oké, kétüléses gép,de ez az egész hóbelevanc rögzitetlenül, tehát ha hirtelen manővert kéne csinálni, mert mondjuk ráküldtek egy rakétát, akkor a cockpitben repülne minden szanaszét?
Ez kétüléses gép és a hátsó kabint látjuk, ergo itt nem a pilóta, hanem a WSO/RIO/navigátor jegyzetel papírra (nem tudom a francúzoknál mi a hivatalos megnevezése a hátsó kabin személyzetének). Együléses gépen a pilóta a gépet vezetve lehet hogy kevesebbet/ritkábban irkálna, jobban kellene összpontosítani a gép vezetésére (kivéve ha bekapcsolt robotpilótával repül útvonalat).
 
M

molnibalage

Guest
A papír jegyzettömbnek is megvan a haszna a mai napig. Nem szokás hanem praktika és áttekinthetőség, valamint dokumentációs requirement a hatóságtól (amit még nem töröltek el), illetve benne van a nem követhetőség.

Praktika: gyorsan írhatsz, ahogy akarsz. A képernyő erre sokszor bizonytalan, bár én megszoktam azt is.
Áttekinthetőség: nagy felületeket tehetsz magad elé (több lap egyszerre nagy felületen)
Dokumentációs köövetelmény: EASA még sok papírt kér, azokon kell megőrizni a dokumentációt (civil pályán, katonait nem tudom, de talán ott is ez van)
Nem Követhetőség: leírhatsz rá olyat, amit nem lehet visszakereseni, mert nem kerül digitális rögzítésra (pl leírsz valamit a kapitánynak, ami így nem kerül a cockpit voice recorderre vagy a tabletre).

Összességében a papír igazi oka a fesoroltak - illetve hogy ami szabad képernyő van egy gépben (vagy bárhol), az úgyis foglalt valamivel. Civil gépen az MFD-ken ami a gép vezetéséhez meg elleőrzéséhez kell (EADI/EHSI, hajtóműparaméterek, ilyesmik), a tableten valailyen plate (taxi, SID, STAR, approach) - ezek mind fontosabbak megjeleníteni, és amint felszabadul egy képernyő azt fix nem írogatásra használod, mert van valami fontos amit rá lehet tenni.
Jegyzetelés az nem olyan értékes, hogy kijelzőfelületet pazaroljunk rá. Ahhoz full, 100% interaktív felületű fülke kéne, hogy arra hely legyen....
Fura, hogy a egy másik aspektust senki nem említett. Áram nélkül is működik a papír és toll/ceruza. Ameddig a gépen van zseblámpa mindig olvasható marad, amit írsz.

...vagy csak szimplán egy 8-10+ éves fegyverrendszer, ami még nem ért el egy mid-life upgrade státuszt.
Itt technológiai korlátok vannak.
Ekkora méretben (valójában azok jóval kisebbek voltak) digitalizálóval ellátott monitorok kereskedelmi forgalomban 2012-13 körül jelentek meg .
Ezek a Microsoft Surface és a Wacom Cintiq voltak. A military engedélyezések kb. ezzel egy időben történtek meg, és akkor még szoftver sem volt még rájuk.
Korábban a Surface/Pixel Sense már létezett ennél nagyobb méretben is, de az még egy projektoros megoldás volt csak, csupán gyenge felbontással, a szükséges nagy helyigénnyel. (Nem véletlenül csak asztal méretben volt)
A képen egy minimum 27"-os kijelző van. Ebben a méretben TFT technológiával olyan 2017-18 körül jöttek ki a kijelzővel kombinált digitalizáló táblák kereskedelmi forgalomba.
Szerintem egyszerűen csak praktikusság és kész. Mert sokszor a tervező nem tudja, hogy mi a jó a felhasználónak...
Tudnám sorolni a példákat. A YT felülete minden frissítéssel egyre elbaszottabb és semmire sem jó. ALAP FUNKCIÓKAT nem lehet benne megtalálni.

Vagy lásd az okostelómat. A Gmal csak wifi-n hajlandó magát befrissíteni, amikor ugyanúgy van beállítva, mint más.

Az GUI eleve fos.

A sok hülye programozó ne akarjon már okosabb lenni mindenáron a usernél, hogy lekorlátozza azt. Ilyenkor jönnek a képen látható megoldások...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and Bleroka

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Lehet, hogy ez a része így volt a múlt században, meg így volt a 2000-es években, de hogy ma már nem, az fix.
Ez konkrétan kötelesség mulasztás kategória a jelenlegi hálózatos technológiai környezetben.
Egy sisakcélzóval az ilyen felderítési információk rögzítése nagyjából 5mp-nél nem lehet több. Ennyi idő alatt nem lehet még a koordinátákat sem igazán leírni egy papírra.
Alapvetően ha nem viszi be pilóta a célpontot a C4 rendszerbe azonnal, akkor az el is veszett.
Igazság szerint a legmodernebb rendszerek már automatikusan rögzítik, és ki is értékelik a legtöbb célpontot.


...vagy csak szimplán egy 8-10+ éves fegyverrendszer, ami még nem ért el egy mid-life upgrade státuszt.
Itt technológiai korlátok vannak.
Ekkora méretben (valójában azok jóval kisebbek voltak) digitalizálóval ellátott monitorok kereskedelmi forgalomban 2012-13 körül jelentek meg .
Ezek a Microsoft Surface és a Wacom Cintiq voltak. A military engedélyezések kb. ezzel egy időben történtek meg, és akkor még szoftver sem volt még rájuk.
Korábban a Surface/Pixel Sense már létezett ennél nagyobb méretben is, de az még egy projektoros megoldás volt csak, csupán gyenge felbontással, a szükséges nagy helyigénnyel. (Nem véletlenül csak asztal méretben volt)
A képen egy minimum 27"-os kijelző van. Ebben a méretben TFT technológiával olyan 2017-18 körül jöttek ki a kijelzővel kombinált digitalizáló táblák kereskedelmi forgalomba.
@emel
Nyilvánvalóan később is szükség lehet egy kisebb jegyzettömbre, de ez inkább szokás kérdése. A modern kézírásfelismerő rendszerek már olyan fejlettek, hogy a stylus-szal simán lehet jegyzetelni egy tabletre is. Manapság meg a tablet már alapvető az Electronic Flight Bag-ek korában.
Ez a Rafale-felvétel egy Mali fölötti bevetésen készült, vagyis nem a kőkorszakból vagy az analóg technika idejéből maradt ránk. Szóval mi itt fotelből ne akarjuk már lehülyézni a WSO-t hogy miért azt és úgy csinálja ahogy!! Nem maszek civil-gépen repül ahol sok mindenről maga dönthet (mindenről még ott sem!), hanem katonai szervezetben, érvényes parancsok és eljárásrend szerint végzi a tevékenységét. Szerintem ő jobban tudja a saját szabályzatát bárki másnál ... szóval "kicsit" óvatosabban kellene lehülyézni vagy kötelességmulasztással vádolni .;):) Jó hogy nem mindjárt hadbíróságra küldenéd a jegyzetfüzete miatt. :eek::p
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi