A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.

Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
 
https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.
Ennek lenne értelme! Csakhát pont a szerbek kaptak ilyet a beszerzéshez..... :cool:
 
x5fc5101718573676264909.JPG.pagespeed.ic.14FQedWbB8.webp

Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
 
https://honvedelem.hu/hirek/a-magyar-honvedseg-pontosan-tudja-mit-kell-venni.html

Gyártásról nem volt szó a cikkben, "csak" komplex helikopteripari beruházásról. Hogy ez mit takar? Nem tudom, de egy tippem van: én egy Airbus Helicopter/Eurocopter heavy maintenance (akár komplett ipari nagyjavításig) központra gondolok. Van/lesz közel 50 (sereg, mentők) Airbus/EC heli, amiknek itthon nem megoldott a mélyebb szintű karbantartása ilyen mennyiségben. Talán még a szerb H145-öket is be lehet húzni az üzletbe.

A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
"The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
A románoknál a H215 javító központ van.
Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
 
Nemnem, fejlesztest is emlitett: "Egy kifejezetten komplex helikopteripari beruházásról, fejlesztésről beszélünk."

Szamomra ez nem maintenance depo, hanem valamifele fejlesztokozpont - ahogy mar korabban irtam, ha ez Airbus, akkor az a heavy-lift civil X6 ill military HTH modell lehet csak (pont a napokban adtak a nemetek meg franciak penzt a tervezesre, mindkettonel jol all a szenank ezugyben.)
Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
 
A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
"The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
A románoknál a H215 javító központ van.
Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
Nem tudom, hogy a H-Force mennyire spéci és titkos cucc. Mivel az van az összes új helikopterünkben, így nem biztos, hogy egy külföldi, civil cégre bíznák a karbantartást.

Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!
 
x5fc5101718573676264909.JPG.pagespeed.ic.14FQedWbB8.webp

Azért ez makett vicces , picivel többet is költhetek volna a Norvégok a protokolláris ajándékra :D :D Van közelebbi kép is kb 100 Ft
Nem érted te az idők szavát.. Nézd csak milyen zöld! :D Lebomló papír, lefogadom a festék is környezetbarát amit használtak hozzá! Na most merd azt mondani, hogy nem ez a legjobb makett amit valaha láttál! ;)
 
A szerbeknél: maintenance hub for SA 341 / SA 342 Gazelle helicopters
"The Moma Stanojlovic aeronautical plant, located near Belgrade, has been certified by Airbus Helicopters to carry out maintenance work on the Gazelle. More than 160 Gazelle SA 341 / SA 342 were produced under license by the Soko plant in Mostar from 1971 to 1991 and these helicopters are still operated in Serbia and its neighboring countries."

Wiener-Neustadtban van H135/145 javító központ.
A románoknál a H215 javító központ van.
Arról volt szó korábban hogy létrehoznak egy hazai karbantartó céget a megrendelt közel 50 db Airbus helikopterhez. Ha jól emlékszem az Aeroplex-et akarják felfejleszteni.

Én valami elektromos meghajtású kis helikopteres valamit tudok inkább elképzelni. Fejlesztés-gyártás. Ebben úgy sincs még senkinek tapasztalata, nincs évtizedes hátrány.
Öt Eu.i ország most írta alá a 2035 után szolgálatba állítani tervezett következő generációs közepes helikopter közös fejlesztéséről szóló megállapodást.
https://www.defensenews.com/global/...n-to-build-natos-next-medium-lift-helicopter/
Nem volna butaság ehhez valamilyen szinten csatlakozni.
Pl. a repülés vezérlő software fejlesztésében szerintem részt tudnánk venni...
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
Aztán persze lehet, hogy abszolút tévúton járok és még csak nem is Airbus lesz. Ki tudja?!

Én is azon gondolkozom, hogy miért jönne ide egy másik helikopteres cég, amikor 20 évig biztos nem vesz az állam újabb helikoptereket. A sokmilliárdos állami támogatás, az adókedvezmény, az olcsó munkaerő lehet kedvező neki, de minden más ország is azt akarja hogy ha vesznek valamilyen helikoptert akkor az adott gyártó az ő országukban fektessen be, emiatt döntenek az adott helikopter mellett. Európában a Leonardo (=AW/AgustaWestland) van még helikoptergyártó, ők minek jönnének ide, ha Lengyelország a fő célpont? A Boeingnak nagyobb baja is van most, a Textron/Bell-nél Csehország, Szlovákia, Horvátország és Románia az esélyes, az LM/Sikorsky is a lengyelek rendelésére vár. Az MD csak nem jön ide 10+2 db használt rendőrségi helikopter miatt... Bár az oroszokról volt szó, de azért az elég nagy meglepetés lenne. Kínai, indiai vagy dél-koreai meg minek jönne ide, milyen haszna lenne belőle?
 
Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.
Felső és középfokú német-angol nyelvtudással rendelkező műszaki végzettségű fiatalokkal sokkal jobban állunk mint 10 éve, amikor elkezdtek özönleni az autóipari cégek Magyarországra. Amikor egy ilyen multi áthozza a gyártást, akkor előtte egy komoly képzést is ad az új alkalmazottaknak. Az észt vagy otthon tartják első lépcsőben vagy hozzák az embereket magukkal, a többiek meg fokozatosan beletanulnak. 3-5 év aztán szépen hazaszivárog a többség és a magyarok átveszik a helyüket, persze a kulcspozikat megtartják.

Általában a külföldi telephelyeken sem mindenki penge. Meglepő, de általában van egy kis csapat, akit jól megfizetnek, ők futtatják fel világszerte a projekteket, a többiek meg a futottak még kategória. Mentalitásban jobb az átlag magyar munkaerő már mint a nyugati. A többi meg képzés és tapasztalat kérdése.

Mindig az ilyen válságok generálnak nagyobb ipari átrendeződéseket. Így volt ez 2008 után is, így lesz most is. Ebből a szempontból jó ütemben van a Zrínyi. Már mki komolyan veszi és számol vele, de még messze nem futott ki a projekt van benne potenciál, főleg hadiipari részen.

Nem biztos, hogy kell cserealap, hogy rendeljünk, a legutóbbi kiskunhalasi beruházások is majdnem a megrendelésektől függetlenül jöttek gazdasságossági alapon. Lehet ez is így jön.
 
Szerintem vedd számba, hogy mit tudunk adni, vagy akárcsak ígérni cserébe? Miért jöjjenek ide és miért ne otthon fektessék be azt a ~380 millió €-t? Tapasztalt szakember gárda, releváns repülőipari múlt/jelen nincs. A 36 heli rendelése után 9 hónapig győzködték az Airbust a gyulai gyár miatt. Most mi lenne a "cserealap"?
Ha nem számítom az UL kategóriájú, egyszemélyes Hungarocoptert, akkor Magyarországon utoljára kb. Asbóth Oszkár fejlesztett helikoptert a két világháború között. A merevszárnyú, motoros gépek terén sem állunk sokkal jobban az elmúlt 40 évben. Szerintem kár azt remélni, hogy idehozzák egy vadiúj, az első fbw helikopter-típus tervezését. Szakemberrel sem állunk valami fényesen, még karbantartás terén sem. Ha megnézed az Airbus gyulai álláshirdetéseit, oda sem repülőmérnököket keresnek, hiszen az egy fémmegmunkáló, alkatrészgyártó üzem lesz.
Nekünk már a karbantartó üzem (mint amilyen a PG volt) is fejlesztésnek számít. Még valami eszembe jutott, ami fejlesztés: nekünk is kell és az Airbus Helinek is jól jöhet, sőt már példa is volt rá. Egy központ, ahol az új fegyvereket integrálhatják a helikre és tesztelhetik is őket, mondjuk a Bakonyban.

En nem allitom, hogy az Airbusrol van szo, az @pöcshuszár tippje volt, azt hiszem.

En pont nem rajuk tippeltem, hanem valami amcsira, akiknek nincs europai outpostja es sw-heavy a development pl Rockwell-Collins.
 
Meg is erdemli. A Maroth azon kevesek egyike a HM kornyeken, akirol mar az interjukban kiderul, hogy okos, alapos es nem ideges figura... az a tipus, akinek meg dolgoznek is, csak annyit a HM (szerintem) nem tud fizetni. :D
Egyet értek veled , dolgozik és igen jól egy fontos területen. Szíjártóhoz hasonlítanám vagy Gulyáshoz.
Azért elméletileg a HM az ami mögött korlátlan pénz van , nem ? :D :D
 
En nem allitom, hogy az Airbusrol van szo, az @pöcshuszár tippje volt, azt hiszem.

En pont nem rajuk tippeltem, hanem valami amcsira, akiknek nincs europai outpostja es sw-heavy a development pl Rockwell-Collins.
Jaja!
Az én tippem - az orosz, és túl nyilvánvaló helikoptergyár mellett - egy Airbus gyár lett volna, amelyik elsőnek a Tiger Mark III-as upgrade-et csinálná meg, majd ha nem sikerül a román buli, akkor a H215-ös tipuscsaládot kaphatná meg a románoktól. Miközben persze lehet itt a H135/145-ös család karbantartást is intézni.
Mert ok, hogy az MD-k olcsók voltak, de szerintem 8-10 éven belül a rendőr heliket is cserélni kell, mivel azok már a megvételkor is minimum mid-life státuszban voltak.
Azóta meg még összekonteóztam egy olyat is, hogy esetleg az UAV és a helikopteripari komplexum kapcsolódik. Mégpedig egy pilóta nélküli megoldással. :rolleyes::cool:
 
  • Tetszik
Reactions: kamm and Hegylakó