Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 042
11 597
113
Szerintem se. A "szalagos" gyártósor még várat magára.

Ok, de akkor, mi a fenét akarnak?
Igazából nem tudom, milyen szalagos gyártósorra gondolsz.
Az oroszok sosem fogják évi 100-as nagyságrendben gyártani a Felont. Nem lesz olyan kép soha, mint az F-35 gyártásánál. Legjobb esetben is, évek múlva maximum havi egy legyártott géppet képzelek el, és ezt is csak ha lesz új hajtómű szériában. Putyinék nem állnak úgy anyagilag, mint Kína, hogy tucatszám gyártsanak és állítsanak hadrendbe félkész gépeket.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 861
15 476
113
Igazából nem tudom, milyen szalagos gyártósorra gondolsz.
Én sem igazán tudom, hogy mire kéne gondolljak a "szalagos" gyártósor alatt. Boki idézi folyton.
Az oroszok sosem fogják évi 100-as nagyságrendben gyártani a Felont. Nem lesz olyan kép soha, mint az F-35 gyártásánál. Legjobb esetben is, évek múlva maximum havi egy legyártott géppet képzelek el, és ezt is csak ha lesz új hajtómű szériában. Putyinék nem állnak úgy anyagilag, mint Kína, hogy tucatszám gyártsanak és állítsanak hadrendbe félkész gépeket.
Ha jól emlékszem a Raptor nagy átlagban 2 gép per hó gyártási átlagot produkált. Boki forrása szerint 2025 után elérik majd az évi 18 darabos gyártást, ami szerintem teljesen rendben van. Viszont jelenleg ez az érték még távol áll a valóságtól. Nekem a "problémám" a sztori tálalásával van. Úgy tálalják ezt a gépet, mint egy "valódi" sorozatgyártású gépet, ami lényegében egy protó, miven sorozatgyártásról az után beszélhetünk, miután meglesz a "szalagos" gyártósor.
 

Bleroka

Well-Known Member
2019. március 16.
364
1 066
93
Én sem igazán tudom, hogy mire kéne gondolljak a "szalagos" gyártósor alatt. Boki idézi folyton.

Ha jól emlékszem a Raptor nagy átlagban 2 gép per hó gyártási átlagot produkált. Boki forrása szerint 2025 után elérik majd az évi 18 darabos gyártást, ami szerintem teljesen rendben van. Viszont jelenleg ez az érték még távol áll a valóságtól. Nekem a "problémám" a sztori tálalásával van. Úgy tálalják ezt a gépet, mint egy "valódi" sorozatgyártású gépet, ami lényegében egy protó, miven sorozatgyártásról az után beszélhetünk, miután meglesz a "szalagos" gyártósor.

Alacsony ütemü,tényleges sorozatgyártás beinditásához,szükség lesz a gép exportjára,(Kina kilöve),csakis keményvalutáért.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 861
15 476
113
Alacsony ütemü,tényleges sorozatgyártás beinditásához,szükség lesz a gép exportjára,(Kina kilöve),csakis keményvalutáért.
Naigen, nem tudom mennyire él még az indiai lehetőség? Kína kemény dió, mert ő nagyon rugalmas ilyen téren, simán lebartelezik az exportgépek árát.
 
  • Tetszik
Reactions: Bleroka

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113
Én sem igazán tudom, hogy mire kéne gondolljak a "szalagos" gyártósor alatt. Boki idézi folyton.
Ahhoz, hogy teljesíteni tudják a 76 darabos állami megrendelést a gyárban újraszervezni kell a gyártási folymatott, létrehozni az ún. "szalagos gyártósort" , ami optimalizálja, konszolidálja za egyes alkatrész/részegység/berendezés gyártási folyamatát és azok összeszerelését. A cél, hogy rengeteg időt megspóroljanak a gép összeszerelésekor és azokat, ha lehet egy üzemcsarnokban végezzék.
Jelen helyzetben évi 1 gépet tudnak összerakni. A "szalagos gyártósor " létrehozásával fokozatosan tudják emelni a legyártott gépek számát.

Remélem így érthető. Nem a klasszikus szalagos gyártásra kell gondolni, azért is tettem idézőjelbe.

De már több anyagot is linkeltem. Ha nem veszitek a fáradságot, hogy legalább fordítóval elolvasnátok...(nekem nincs időm mindent fordítgatni) :)

Fordítóval:
"A műhely feladata ma a megszerzett tapasztalatok felhasználásával egy gyártósor létrehozása az 5. generációs Su-57 repülőgép sorozatgyártásához. A Su-57 sorozatgyártásának elindításával növekvő gyártási feladatok hatékony és időben történő teljesítéséhez meg kell növelni az üzlet áteresztőképességét. Ebben az esetben a termék kiadásának ciklusát egyértelműen szinkronizálni kell a fogyasztói műhellyel. „Az új repülőgép összetett - mondja Viktor Passar, az előgyártás műhelyének vezetőhelyettese -, a bőr összetett, a legújabb technológiák, a legmagasabb minőségi követelmények. De műhelyünkben magasan képzett munkatársak is vannak, szinte mindegyikük 5. osztályos, erős kézműves csapat a legenergikusabb korban. A műhely kicsi - minden látható, nem fog rosszul működni. A gyártósor előkészítésére vonatkozó program elkészítésekor több irányt választottak. Az első az optimális modell megszervezése a termék mozgatásához az üzleten keresztül. A második az elimináció, és ha ez lehetetlen, a nem termelési mozgások veszteségeinek csökkentése, a normálok kiválasztása, szállítása és tárolása, a műszakos feladatok elvégzése a munkahelyeken. Ebben az esetben a gyártósoron lévő DSE mennyiségének pontosan meg kell felelnie egy adott gép készenléti fokának. Az összeszerelési ciklust csökkenteni kell további készletfelszerelések bevezetése miatt. Ennek egy részét már megkapták, a telepítés folyamatban van. Év végéig megépül a fülke alatti fülke összeszerelésére szolgáló csúszda. A 8. műhely szerszámkészítői, Nazarenko, Dmitrij és Oleg testvérek állítják össze. Mindkettő a repülőgépgyártók dinasztiájából az 5. kategóriába tartozik, majdnem 20 éve az üzemben. Munkájuk jól megy. "Mi már összeállítottuk ennek az épületnek a bázisát" - mondja Dmitrij Nazarenko. - Kevés helyet foglal, de nagy épülő autók áramlása esetén ez nagyon szükséges lesz. Figyelembe véve a Su-57 repülőgép vázának tervezési jellemzőit, a főtechnológus osztály szakemberei azt javasolták, hogy a törzsfej-szerelvényt két szakaszra kell osztani - a 9. keretet és a pilótafülke alatti rekeszt külön kell összeszerelni. Az alegységeket a GCHF készleteibe táplálják, ami lerövidíti az összeszerelési ciklust. A légbeszívó szerelvény további szakaszát is bevezették. Külön középső részének összeszereléséhez külön csúszda készült, amely időt is megspórol. A műhely 2021-ben egy újabb légbeömlő nyílást kap."

Vannak problémák - vannak megoldások
A 45. számú műhelyben a projekt során a fő probléma a szabad hely hiánya volt. A műhely két szomszédos műhely területe között helyezkedik el, így hiányos a gyártósor a gyártósor építéséhez. Nehéznek bizonyult a légbeszívó egység további két épülethelyének elhelyezése. A termelési területek viszonylag kis mérete jelenlegi formájában nem teszi lehetővé a gyártósor felépítését annak klasszikus változatában. Ennek ellenére az üzletvezetés optimista. "A Su-35-nél sokkal nehezebb volt" - mondja Viktor Passar, a gyártást előkészítő üzlet helyettes vezetője. - Megváltoztattuk a telkek helyét, különböző lehetőségeket próbáltunk ki. Most, tapasztalat birtokában, meglátjuk, hogyan kell csinálni, vegye figyelembe azokat az árnyalatokat, amelyekről korábban nem tudtunk. A Sukhoi termelési rendszer fejlesztésének részeként projekt indult az ipari zóna területének növelésére a műhely közepén a helyhiány kezelése érdekében. Ehhez szükség van némi átalakításra az adminisztrációs és a kényelmi helyiségekben annak érdekében, hogy befogadhassák azokat a munkavállalókat, akik most ipari zónában dolgoznak. Ezzel körülbelül 60 négyzetméter szabadul fel. m. A sajtót már szétszerelték és egy másik helyre költöztették. A megüresedett négyzetmétereket a Su-57-es csúszdafelszerelése alatt adják meg. A kidolgozott műszaki specifikációkat most egyeztetjük. "Alkalmazottaink nagyon jól fogadták a projektet" - mondta Artem Oshchepkov, a 45. számú műhely vezetője. - A tőlünk összegyűjtött kötetek mindegyike összekapcsolódik egyetlen láncban, nincsenek másodlagos helyek. Mindent elsősorban azért tesznek, hogy az emberek kényelmesebbé tegyék számukra a munkát. Az ötödik generációs repülőgépek sorozatgyártására vonatkozó állami megrendelés végrehajtására szolgáló gyártósor létrehozása napjainkban a legfontosabb feladat a 45. számú üzlet dolgozói számára. A második csúszósín-felszerelés telepítésének befejezése és a folyamat beállítása után a vezeték teljes kapacitással fog működni.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113
Naigen, nem tudom mennyire él még az indiai lehetőség? Kína kemény dió, mert ő nagyon rugalmas ilyen téren, simán lebartelezik az exportgépek árát.
Vannak külföldi érdeklődők, akik kétüléses gépet szeretnének, konkrét ország megnevezése nélkül.
 

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 850
113
Alacsony ütemü,tényleges sorozatgyártás beinditásához,szükség lesz a gép exportjára,(Kina kilöve),csakis keményvalutáért.

Naigen, nem tudom mennyire él még az indiai lehetőség? Kína kemény dió, mert ő nagyon rugalmas ilyen téren, simán lebartelezik az exportgépek árát.


Egy külföldi megrendelő nagyot dobhat a fejlesztés ütemén, de kik is lehetnének ???


Ő közülük például:
- Irán, szinte biztos, de mikor is: ha akarja, pénze is van ( !!! ),
- Törökország: a V400-as üzlet óta bármi lehet, a saját programjukat önállóan szinte biztos nem tudják befejezni, az szerintem csak a partnerekkel való tárgyalási pozíció erősítésére elég,
- "megbízhatatlan" arab országok 1-2 tuti, de hogy melyik, az a változó politikai helyzet és az olaj-ár függvénye,
- Egyiptom (a "szokásos" szaúdi pénzügyi háttérrel), ami mögött "nemtommééér", én továbbra is az izrael elleni burkolt készülődést látom ---a tévedés jogának fenntartásával---,
- Vietnam/Szingapur/Indonézia( ? )/még valaki a környékről "közül" 1 biztos hosszabb távon.


Ekkora "csapatból" a következő pár évben meglesz nekik az a legkevesebb 2 amelyik(anyagilag) átlendíti őket a holtponton, addig meg Putyin biztosan nem engedi el a dolgot.


U.i: Ha az Aero Vodochody dologgal hosszútávon komolyan tervez mindkét fél, akkor valami hasonlótechnikát mutató képeket szeretnék látni tőlük a 20-as években. ;) + :hadonaszos:

(...az is elég, ha csak a második felében ((repül :) )) . )
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 042
11 597
113
@Mackensen
Az F-35 gyártása sem a teljes kapacitással indult, sőt még most sem érte el azt.
Szóval attól még, hogy nem rögtön teljes gőzzel megy a sorozat gyártás, ez már egy példány amit a sorozatban készülő példányok gyártási technológiájával keszitettek.
Mivel konkrét infónk csak az amerikai és az orosz gépekről van, így csak azt lehet mondani, hogy valószínűleg soha nem lesz a Su-57 úgy, olyan utemben gyártva, mint az F-35, annál is inkább, mert az F-35 előtt már gyártottak a jenkik nagy mennyiségben több féle 5. gen gépet, tehát maga a gyártás technológia már elő volt készítve, míg az oroszoknak ezt most kell felépíteniük. Kínáról és a J-20-ról meg kár beszélnünk, mert zéró info áll rendelkezésre a gépek gyártásáról.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 491
66 637
113

boki


Lehet én értem rosszul, de kifejlesztettek csittrilliárd rubelért egy 5. generációs gépet, aminek a gyártásához nem sikerült felépíteni egy új üzemcsarnokot?
Komolyan ez a helyzet? o_O
 
  • Tetszik
Reactions: Nemerson

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113

boki


Lehet én értem rosszul, de kifejlesztettek csittrilliárd rubelért egy 5. generációs gépet, aminek a gyártásához nem sikerült felépíteni egy új üzemcsarnokot?
Komolyan ez a helyzet? o_O
Tulajdonképpen igen. Nem tudják a teljes gyártási/összeszerelési folyamatokat egy csarnokban elhelyezni...
 
  • Szomorú
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 491
66 637
113

boki


"Tulajdonképpen igen. Nem tudják a teljes gyártási/összeszerelési folyamatokat egy csarnokban elhelyezni..."

Ne haragudj, de ez így nagyon égő. :(
Ez ugyan az a szint, mint amikor mi az orosz államadósság fejében megkaptuk a 100 milliárdos értéket képviselő MIG-29-eseket, majd a szabad ég alatt rohadtak szét, mert nem tudtunk nekik kb. 1 milliárdért felépíteni pár könnyű szerkezetes hangárt. :hadonaszos:
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 268
70 612
113
A T-50-es program kezdetekor nem a KnAAPO/KnAAZ gyár volt a leginkább alkalmas ipari környezet a gép kifejlesztésére ÉS sorozatgyártására, hanem sokkal inkább az Irkut.
De oda nem lehetett vinni a projektet.
A KnAAPO korábban is gyártott teljesen új fejlesztésű gépeket, lásd Szu-27M, vagy Szu-47, de ezek közül az egyik egy minimálisan módosított, továbbgondolt Szu-27-es volt, míg a másik egy egyetlen példányban összerakott kísérleti darab.
Érdemes megnézni, hogy mikor hosszú-hosszú idő után beindult egy ténylegesen új típus alacsony ütemű sorozatgyártása 2012-ben, abból is mi volt.
Ez a gép a Szu-35Sz volt, ami még mindig csak egy modernizált Szu-27-es, sok elemében ráadásul a korábbi Szu-27M technológiájának átvételével (lásd FbW, Pitot-cső helyett Venturi csöves jeladók, PESA radar, miegyéb), mégis vissza kellett hívni a komplett első 12 darabos szériát, mert hibás volt.
Most már sokkal jobb a helyzet, de a Szu-57-es az nagyon magasra tette a lécet.
Akárhogy is nézzük, 1980, az első T-10Sz prototípus óta tartó kvázi helybenjárás után a Szu-57-essel fognak valami ténylegesen újat nagyobb tételben előállítani és ez nem épp kis feladat.
Még jó is, hogy a Szu-35Sz miatt emelni kellett a gyártástechnológiai színvonalat és kultúrát, de azért egyből még most se fognak fejest ugrani a nagyütemű termelésnek.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113

boki


"Tulajdonképpen igen. Nem tudják a teljes gyártási/összeszerelési folyamatokat egy csarnokban elhelyezni..."

Ne haragudj, de ez így nagyon égő. :(
Ez ugyan az a szint, mint amikor mi az orosz államadósság fejében megkaptuk a 100 milliárdos értéket képviselő MIG-29-eseket, majd a szabad ég alatt rohadtak szét, mert nem tudtunk nekik kb. 1 milliárdért felépíteni pár könnyű szerkezetes hangárt. :hadonaszos:
A kérdés megéri-e új csarnokot építeni, kifizetődik-e? Szerintem ők arra várnak, hogy majd idővel leáll a Szu-35Sz gyártósor (nem lesz már rá megrendelés) és majd azt az üzemcsarnokot is átalakítják a Szu-57 gyártás alá. Addig az évi 4-5 Szu-57 gépet megtudják építeni jelenlegi körülmények között is.

Emlékszel a T-14 esetére?
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 491
66 637
113

boki


Lehet csűrni csavarni, de szerintem ez akkor is egy komoly szegénységi bizonyítvány a részükről.

"Emlékszel a T-14 esetére?"

Fogalmam sincs most mi van vele, de szívesen elolvasom a válaszodat a topikjában. Úgy tudom, mintha, talán, esetleg gyártják majd valamikor :cool:
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0

Miskolci Ogre

Well-Known Member
2019. december 21.
7 602
26 462
113

boki


Lehet csűrni csavarni, de szerintem ez akkor is egy komoly szegénységi bizonyítvány a részükről.

"Emlékszel a T-14 esetére?"

Fogalmam sincs most mi van vele, de szívesen elolvasom a válaszodat a topikjában. Úgy tudom, mintha, talán, esetleg gyártják majd valamikor :cool:
Szerintem meg a fenyegetettséghez és a pénztárcához igazítják a projektet !
 
  • Tetszik
Reactions: ghostface and boki

LMzek 2.0

Well-Known Member
2020. április 4.
7 434
14 850
113

boki


Lehet csűrni csavarni, de szerintem ez akkor is egy komoly szegénységi bizonyítvány a részükről.

"Emlékszel a T-14 esetére?"

Fogalmam sincs most mi van vele, de szívesen elolvasom a válaszodat a topikjában. Úgy tudom, mintha, talán, esetleg gyártják majd valamikor :cool:


"Rokon": szintén "sorozat-gyártás", hasonló darabszámban (évi 4-20 között :rolleyes: ) . . .

A kínai marketing(hiánya) nekem szimpatikusabb a folyamatos fejlesztéssel a háttérben.

A pár-tucat marketinges (fele) helyett technológia-specialisták és mérnökök kellenének.
 
  • Tetszik
Reactions: Mackensen

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 861
15 476
113
Nekem is a marketinggel van bajom. Ok, megértem, hogy ebből a pénzből ezt lehet kihozni, csak az egészet úgy tálalják, mint valami fenomenális sikertörténetet.
 
  • Tetszik
Reactions: LMzek 2.0 and fip7

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 711
89 802
113
"Rokon": szintén "sorozat-gyártás", hasonló darabszámban (évi 4-20 között :rolleyes: ) . . .

A kínai marketing(hiánya) nekem szimpatikusabb a folyamatos fejlesztéssel a háttérben.

A pár-tucat marketinges (fele) helyett technológia-specialisták és mérnökök kellenének.
Nem értem, hogy miért kell rugózni meg gúnyolódni a szériagyártás darabszámain. Nehéz a felfogás vagy nehezen értelmezhető amit leírtam?
76 darabot rendelt az orosz VM 2028-ig, tehát 2017.dec-31-ig kell leszállítani az utolsó darabokat. Nem egy év alatt kell leszállítani mind a 76 darabot, hanem 7 év alatt. Ahogy írtam 2024 végéig 22 darabot kell átadnia a KnAAZ-nak. Ezen darabszámokat az orosz VM határozza meg éves szinten. Annyi darabra van pénz a védelmi költségvetésben elkülönítve a Szu-57-re. Leírom megegyszer( 2021-ben 4 darab átadása van betervezve- annyira van pénz elkülönítve, 2022-ben 5, 2023-6,2024-6) Egy gép ára 4 milliárd Rubel, ami kb 50 millió USD. Orosz védelmi kiadásokat 2021-2022 évekre 10%-al megrövidítették. Csak évi 40 milliárd USD-nek megfelelő Rubelből gazdálkodnak. A jenkik 740 milliárd USD-ből. Orosz prioritás, hogy 2024-ben a stratégiai rakétás erők ICBM-jei 100% orosz gyártású rakétákból álljanak(Jarsz, Avangard,Szarmat). Prioritás number 1!
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
T

Törölt tag

Guest
"Rokon": szintén "sorozat-gyártás", hasonló darabszámban (évi 4-20 között :rolleyes: ) . . .

A kínai marketing(hiánya) nekem szimpatikusabb a folyamatos fejlesztéssel a háttérben.

A pár-tucat marketinges (fele) helyett technológia-specialisták és mérnökök kellenének.
Ehhez képest az elmúlt 10 évben nem gyártottak több gépet, mint az itt lesajnált oroszok. Mert ezt azért nem kéne elfelejteni, hogy csak maguknak összereszeltek 350+ új gépet+ exportra is jópár darabot. Ehhez képest Kína is csak kb ennyit rakott össze, sőt még az USA se sokkal többet.