A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 073
113
Lengyelek vesznek cirkálódrónt, vegyünk mi is
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 476
113
Először hat hónap… speciális önkéntes tartalékosok vonultak be

„A speciális önkéntes tartalékosok hasonló képzésen vesznek részt, mint a hivatásosok vagy a szerződésesek. A különbséget mindössze a képzés formája és az időbeosztás jelenti” – mondta Vörös Mihály százados, az MH 6. Sipos Gyula Területvédelmi Ezred, 30. Szepesi András Területvédelmi Zászlóaljának kiképző századparancsnoka. Hozzátette: a bevonulókat az adategyeztetés és a szerződés aláírása után az MH Altiszti Akadémia csobánkai kiképzőbázisára szállítják, ahol már az első napon katonai testnevelés foglalkozáson vesznek részt.

A kiképzés során a speciális önkéntes területvédelmi tartalékosok lövészeten, fegyverzetismereti, vegyivédelmi foglalkozásokon vesznek részt, illetve harcászati alapismereteket is elsajátítanak. Emellett elsajátítják a taktikai rádiózás szabályait, a terepen való tájékozódást, valamint a rajok irányítását is.

„A hat hónapos kiképzést meg lehet hosszabbítani további fél évvel. A harmadik hónap után a jelentkezőknek lehetőségük van arra is, hogy másik szolgálati formát válasszanak. Lehetnek szerződéses, önkéntes műveleti tartalékos vagy önkéntes területvédelmi tartalékos katonák”

A speciális önkéntes tartalékos szolgálat után a katona a civil életbe is visszatérhet, illetve a foglalkoztatási forma közös megegyezéssel bármikor felmondható."
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 405
113
A szlovák haderős topicba @Terminator által a cseh oldalról belinkelt cikkből kikaptam egy elég érdekes táblázatot. Az USA fegyveres erőinél rendszerben lévő helikopterek repült óra költségeit tartalmazza:
vrtulnik_naklady_2b.jpg

Bár nálunk csak a Lakota öccse van rendszerben, de érdekes lehet, hogy az amerikaiak kb. 2600USD-t számolnak rá, óránként.
Ami megdöbbentő, az MH-139A 5200 USD-s költsége. Azért meglepő, mert egy gyors keresés kapcsán azt találtam, hogy a mi leendő H225-ös gépeink olyan 3600 USD/óra körül lehetnek.
Érdemes még megfigyelni az UH-1 platform igen erős költségeit (knédli mellé szeretettel).
Ami viszont továbbra is röhejes, hogy a Chinook meg elvan 6-8.000USD/órából.
/ezt az ötletem is egyre nehezebb lesz elengednem! :D /
Mondjuk 4-6db-ra azonnal bejelentkeznék az ERIP program keretébe én is, amint kipörögnek a jelenlegi Mi-8/17-eseink.
 
K

kamm

Guest
A szlovák haderős topicba @Terminator által a cseh oldalról belinkelt cikkből kikaptam egy elég érdekes táblázatot. Az USA fegyveres erőinél rendszerben lévő helikopterek repült óra költségeit tartalmazza:
vrtulnik_naklady_2b.jpg

Bár nálunk csak a Lakota öccse van rendszerben, de érdekes lehet, hogy az amerikaiak kb. 2600USD-t számolnak rá, óránként.
En a mienket onmagaban (HForce stb nelkul) meg olcsobbnak is tartom, mert vadiuj es modernebb.

Ami megdöbbentő, az MH-139A 5200 USD-s költsége. Azért meglepő, mert egy gyors keresés kapcsán azt találtam, hogy a mi leendő H225-ös gépeink olyan 3600 USD/óra körül lehetnek.
Itt mindent tulszamlaznak, ne feledd (reszben a Pentagon agyament elvarasai miatt is.)
Érdemes még megfigyelni az UH-1 platform igen erős költségeit (knédli mellé szeretettel).
Nem olyan magas az. Ami pofatlanul dragan megy, az a Sikorskyk a USNnel, na azok tenyleg verlazitoak, kulonosen a Sea King.

Ami viszont továbbra is röhejes, hogy a Chinook meg elvan 6-8.000USD/órából.
/ezt az ötletem is egyre nehezebb lesz elengednem! :D /
Mondjuk 4-6db-ra azonnal bejelentkeznék az ERIP program keretébe én is, amint kipörögnek a jelenlegi Mi-8/17-eseink.
Abban egyetertek, 4 pont elferne, ar-ertekben azok a legolcsobbak a heavyk kozul, de en azert vmi uj avionikaval meg esetleg mar az erosebb motorokkal rendelnem inkabb addig is, amig az Airbus megszuli a HTHt (ki tudja, mikorra lesz meg, 10-20 ev?):
EjEjZoxWAAANaed.jpg
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
37 498
72 476
113
A szlovák haderős topicba @Terminator által a cseh oldalról belinkelt cikkből kikaptam egy elég érdekes táblázatot. Az USA fegyveres erőinél rendszerben lévő helikopterek repült óra költségeit tartalmazza:

Bár nálunk csak a Lakota öccse van rendszerben, de érdekes lehet, hogy az amerikaiak kb. 2600USD-t számolnak rá, óránként.
Ami megdöbbentő, az MH-139A 5200 USD-s költsége. Azért meglepő, mert egy gyors keresés kapcsán azt találtam, hogy a mi leendő H225-ös gépeink olyan 3600 USD/óra körül lehetnek.
Érdemes még megfigyelni az UH-1 platform igen erős költségeit (knédli mellé szeretettel).
Ami viszont továbbra is röhejes, hogy a Chinook meg elvan 6-8.000USD/órából.
/ezt az ötletem is egyre nehezebb lesz elengednem! :D /
Mondjuk 4-6db-ra azonnal bejelentkeznék az ERIP program keretébe én is, amint kipörögnek a jelenlegi Mi-8/17-eseink.

Úgy emlékszem mintha az Airbus és/vagy a magyar fél a H145M-re más repült óra költséget mondott volna, de nem találom a cikket...

A Boeing eddig nem került szóba a magyar haderőfejlesztéssel kapcsolatban. Ellenben a Lockheeddal, aki a Sikorsky tulajdonosa. Aki a Rheinmetallal közösen próbálja eladni a CH-53K-t a Bundeswehrnek... csak hogy legyen még egy teljesen valószerűtlen összeesküvéselméletünk. :)

A szlovákok akkor ingyen kaptak 2 helikoptert... vagy ha úgy vesszük kaptak 50 millió USD kedvezményt, így csak 261 millió USD-t fizettek 11 Black Hawkért.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
K

kamm

Guest
Úgy emlékszem mintha az Airbus és/vagy a magyar fél a H145M-re más repült óra költséget mondott volna, de nem találom a cikket...

A Boeing eddig nem került szóba a magyar haderőfejlesztéssel kapcsolatban. Ellenben a Lockheeddal, aki a Sikorsky tulajdonosa. Aki a Rheinmetallal közösen próbálja eladni a CH-53K-t a Bundeswehrnek... csak hogy legyen még egy teljesen valószerűtlen összeesküvéselméletünk. :)

A szlovákok akkor ingyen kaptak 2 helikoptert... vagy ha úgy vesszük kaptak 50 millió USD kedvezményt, így csak 261 millió USD-t fizettek 11 Black Hawkért.

A RM abban a dealben szimplan a maintenance meg a training a dolga, hosszu evek ota, logikusan kellett a Sikorskynak egy helyi partner, most az uj verzional sem valtanak, ez szamunkra nem jelent sokat - no meg az a legdragabban repulo helikopter, kell a fenenek.

Egyetertek @pöcshuszár kartarssal, heavy lift celra 3-4 Chinook lenne a legcelszerubb.
Sokkal olcsobban repul, raadasul azzal a jovoben kisebb rampas szallitokra jelentkezo igenyt is kivaltanank (kis orszag vagyunk), kulso fuggesztett teherrol mar nem is beszelve (10-12t max, duplaja a Caracalnak.) Kerdes, mi lesz akkor a szitu, amikor a Minyok kifutnak... a CH47F Block II elvileg nemsokara kijon (2022?), abbol 4 supporttal szerintem $150M korul megallna, akkor ugy 2050-ig meg lenne oldva a kerdes.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 527
8 073
113
A RM abban a dealben szimplan a maintenance meg a training a dolga, hosszu evek ota, logikusan kellett a Sikorskynak egy helyi partner, most az uj verzional sem valtanak, ez szamunkra nem jelent sokat - no meg az a legdragabban repulo helikopter, kell a fenenek.

Egyetertek @pöcshuszár kartarssal, heavy lift celra 3-4 Chinook lenne a legcelszerubb.
Sokkal olcsobban repul, raadasul azzal a jovoben kisebb rampas szallitokra jelentkezo igenyt is kivaltanank (kis orszag vagyunk), kulso fuggesztett teherrol mar nem is beszelve (10-12t max, duplaja a Caracalnak.) Kerdes, mi lesz akkor a szitu, amikor a Minyok kifutnak... a CH47F Block II elvileg nemsokara kijon (2022?), abbol 4 supporttal szerintem $150M korul megallna, akkor ugy 2050-ig meg lenne oldva a kerdes.
Kell nekünk a H225M-nél nagyobb helikopter?
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 112
45 405
113
Kell nekünk a H225M-nél nagyobb helikopter?
Nekem állandó vesszőparipám a légiszállítású tüzérség. Amennyiben a MH vezetői is így gondolkodnak, akkor az jelentős logisztikai kihívás lesz.
Szerintem erre a feladatra ha csak 105mm-es ágyúkban gondolkodunk, akkor elég lesz a H225M, azonban ha terveben van mondjuk M777 beszerzése, akkor ahhoz már Chinook kell. De ha maradunk a 105-ös űrméretnél, akkor ott az 1 helyett egyből 2 löveg akasztható alá. 2 Chinook meg elvisz egy komplett tűzszakaszt személyzetestül, alap lőszermennyiségestűl.
Alapvetően szerintem a H225-ösök elsősorban a KRD kiszolgálására lesznek felhasználva (folyamatos mozgatásuk, logisztikájuk). Miközben a Chinook csinálhatja helyettük az egyéb logisztikai feladatokat. Persze az alap szállításnak a kerekes szárazföldinek kell lennie, de sürgős esetben (márpedig lesz olyan!) nagyon jól fog jönni. Mellesleg durva erősokszorozó hatása van.
Természetesen a civil szektorban is a leghasználhatóbb típus (árvízi védekezés, erdőtüzek, ipari nagyberuházások).
A civil szektoros felhasználásokat én kimondottan forszíroznám is a teljes flottára.
Ez utóbbival trükközni is lehetne a beszerzésüknél. Mondjuk EU-s pénzt lehívni pl. 2 db esetében....
Amennyire kellemes ezeknek a fenntartása, szerintem könnyen lehetne nekik feladatokat találni a civil szektorban is. Ehhez persze aktív promócióra lenne szükség.
Ha a tervekben szerepel egy valódi könnyű dandár felállítása is, akkor meg kimondottan kell a plusz szállítási kapacitás. Az pedig egyértelmű, hogy ha könnyű alakulat lesz akkor egyben légiszállításúnak is kell lennie - minimum 1 zászlóalj erejéig.
 
K

kamm

Guest
Nekem állandó vesszőparipám a légiszállítású tüzérség. Amennyiben a MH vezetői is így gondolkodnak, akkor az jelentős logisztikai kihívás lesz.
Szerintem erre a feladatra ha csak 105mm-es ágyúkban gondolkodunk, akkor elég lesz a H225M, azonban ha terveben van mondjuk M777 beszerzése, akkor ahhoz már Chinook kell. De ha maradunk a 105-ös űrméretnél, akkor ott az 1 helyett egyből 2 löveg akasztható alá. 2 Chinook meg elvisz egy komplett tűzszakaszt személyzetestül, alap lőszermennyiségestűl.
Alapvetően szerintem a H225-ösök elsősorban a KRD kiszolgálására lesznek felhasználva (folyamatos mozgatásuk, logisztikájuk). Miközben a Chinook csinálhatja helyettük az egyéb logisztikai feladatokat. Persze az alap szállításnak a kerekes szárazföldinek kell lennie, de sürgős esetben (márpedig lesz olyan!) nagyon jól fog jönni. Mellesleg durva erősokszorozó hatása van.
Természetesen a civil szektorban is a leghasználhatóbb típus (árvízi védekezés, erdőtüzek, ipari nagyberuházások).
A civil szektoros felhasználásokat én kimondottan forszíroznám is a teljes flottára.
Ez utóbbival trükközni is lehetne a beszerzésüknél. Mondjuk EU-s pénzt lehívni pl. 2 db esetében....
Amennyire kellemes ezeknek a fenntartása, szerintem könnyen lehetne nekik feladatokat találni a civil szektorban is. Ehhez persze aktív promócióra lenne szükség.
Ha a tervekben szerepel egy valódi könnyű dandár felállítása is, akkor meg kimondottan kell a plusz szállítási kapacitás. Az pedig egyértelmű, hogy ha könnyű alakulat lesz akkor egyben légiszállításúnak is kell lennie - minimum 1 zászlóalj erejéig.

Igen, a civil hasznalat is dobhat sokat, pl katasztrofasoknak. Az ilyeb hurcibalt tuzerseg nem az en vilagom, szerintem ma mar minden tuzerseg önjáró, ami nem, az elozo szazadbeli, de peldaul ha a Caracalok - amelyekbol nem lesz olyan sok, ugye - nincsenek keznel, akkor egy ilyen egy egesz NASAMS mobilsetupot-uteget felvisz a hegyek koze, radarostul, launcherestul, szakaszostul, egyetlrn forduloval... ezzel akar komplett elemeket is be lehet emelni a muszakiaknak, hidaszomnak, akarkinek. Elvinne majd a kisebb, NMS-alapu 4x4-et plusz a rajt es az egesz malhat stb.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu