A magyar haderő lehetséges fejlesztési irányai

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 713
76 741
113
A szlovák haderős topicba @Terminator által a cseh oldalról belinkelt cikkből kikaptam egy elég érdekes táblázatot. Az USA fegyveres erőinél rendszerben lévő helikopterek repült óra költségeit tartalmazza:

Bár nálunk csak a Lakota öccse van rendszerben, de érdekes lehet, hogy az amerikaiak kb. 2600USD-t számolnak rá, óránként.
Ami megdöbbentő, az MH-139A 5200 USD-s költsége. Azért meglepő, mert egy gyors keresés kapcsán azt találtam, hogy a mi leendő H225-ös gépeink olyan 3600 USD/óra körül lehetnek.
Érdemes még megfigyelni az UH-1 platform igen erős költségeit (knédli mellé szeretettel).
Ami viszont továbbra is röhejes, hogy a Chinook meg elvan 6-8.000USD/órából.
/ezt az ötletem is egyre nehezebb lesz elengednem! :D /
Mondjuk 4-6db-ra azonnal bejelentkeznék az ERIP program keretébe én is, amint kipörögnek a jelenlegi Mi-8/17-eseink.

Úgy emlékszem mintha az Airbus és/vagy a magyar fél a H145M-re más repült óra költséget mondott volna, de nem találom a cikket...

A Boeing eddig nem került szóba a magyar haderőfejlesztéssel kapcsolatban. Ellenben a Lockheeddal, aki a Sikorsky tulajdonosa. Aki a Rheinmetallal közösen próbálja eladni a CH-53K-t a Bundeswehrnek... csak hogy legyen még egy teljesen valószerűtlen összeesküvéselméletünk. :)

A szlovákok akkor ingyen kaptak 2 helikoptert... vagy ha úgy vesszük kaptak 50 millió USD kedvezményt, így csak 261 millió USD-t fizettek 11 Black Hawkért.
 
  • Tetszik
Reactions: vasszekely
K

kamm

Guest
Úgy emlékszem mintha az Airbus és/vagy a magyar fél a H145M-re más repült óra költséget mondott volna, de nem találom a cikket...

A Boeing eddig nem került szóba a magyar haderőfejlesztéssel kapcsolatban. Ellenben a Lockheeddal, aki a Sikorsky tulajdonosa. Aki a Rheinmetallal közösen próbálja eladni a CH-53K-t a Bundeswehrnek... csak hogy legyen még egy teljesen valószerűtlen összeesküvéselméletünk. :)

A szlovákok akkor ingyen kaptak 2 helikoptert... vagy ha úgy vesszük kaptak 50 millió USD kedvezményt, így csak 261 millió USD-t fizettek 11 Black Hawkért.

A RM abban a dealben szimplan a maintenance meg a training a dolga, hosszu evek ota, logikusan kellett a Sikorskynak egy helyi partner, most az uj verzional sem valtanak, ez szamunkra nem jelent sokat - no meg az a legdragabban repulo helikopter, kell a fenenek.

Egyetertek @pöcshuszár kartarssal, heavy lift celra 3-4 Chinook lenne a legcelszerubb.
Sokkal olcsobban repul, raadasul azzal a jovoben kisebb rampas szallitokra jelentkezo igenyt is kivaltanank (kis orszag vagyunk), kulso fuggesztett teherrol mar nem is beszelve (10-12t max, duplaja a Caracalnak.) Kerdes, mi lesz akkor a szitu, amikor a Minyok kifutnak... a CH47F Block II elvileg nemsokara kijon (2022?), abbol 4 supporttal szerintem $150M korul megallna, akkor ugy 2050-ig meg lenne oldva a kerdes.
 

vasszekely

Well-Known Member
2020. május 9.
4 632
8 286
113
A RM abban a dealben szimplan a maintenance meg a training a dolga, hosszu evek ota, logikusan kellett a Sikorskynak egy helyi partner, most az uj verzional sem valtanak, ez szamunkra nem jelent sokat - no meg az a legdragabban repulo helikopter, kell a fenenek.

Egyetertek @pöcshuszár kartarssal, heavy lift celra 3-4 Chinook lenne a legcelszerubb.
Sokkal olcsobban repul, raadasul azzal a jovoben kisebb rampas szallitokra jelentkezo igenyt is kivaltanank (kis orszag vagyunk), kulso fuggesztett teherrol mar nem is beszelve (10-12t max, duplaja a Caracalnak.) Kerdes, mi lesz akkor a szitu, amikor a Minyok kifutnak... a CH47F Block II elvileg nemsokara kijon (2022?), abbol 4 supporttal szerintem $150M korul megallna, akkor ugy 2050-ig meg lenne oldva a kerdes.
Kell nekünk a H225M-nél nagyobb helikopter?
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
Kell nekünk a H225M-nél nagyobb helikopter?
Nekem állandó vesszőparipám a légiszállítású tüzérség. Amennyiben a MH vezetői is így gondolkodnak, akkor az jelentős logisztikai kihívás lesz.
Szerintem erre a feladatra ha csak 105mm-es ágyúkban gondolkodunk, akkor elég lesz a H225M, azonban ha terveben van mondjuk M777 beszerzése, akkor ahhoz már Chinook kell. De ha maradunk a 105-ös űrméretnél, akkor ott az 1 helyett egyből 2 löveg akasztható alá. 2 Chinook meg elvisz egy komplett tűzszakaszt személyzetestül, alap lőszermennyiségestűl.
Alapvetően szerintem a H225-ösök elsősorban a KRD kiszolgálására lesznek felhasználva (folyamatos mozgatásuk, logisztikájuk). Miközben a Chinook csinálhatja helyettük az egyéb logisztikai feladatokat. Persze az alap szállításnak a kerekes szárazföldinek kell lennie, de sürgős esetben (márpedig lesz olyan!) nagyon jól fog jönni. Mellesleg durva erősokszorozó hatása van.
Természetesen a civil szektorban is a leghasználhatóbb típus (árvízi védekezés, erdőtüzek, ipari nagyberuházások).
A civil szektoros felhasználásokat én kimondottan forszíroznám is a teljes flottára.
Ez utóbbival trükközni is lehetne a beszerzésüknél. Mondjuk EU-s pénzt lehívni pl. 2 db esetében....
Amennyire kellemes ezeknek a fenntartása, szerintem könnyen lehetne nekik feladatokat találni a civil szektorban is. Ehhez persze aktív promócióra lenne szükség.
Ha a tervekben szerepel egy valódi könnyű dandár felállítása is, akkor meg kimondottan kell a plusz szállítási kapacitás. Az pedig egyértelmű, hogy ha könnyű alakulat lesz akkor egyben légiszállításúnak is kell lennie - minimum 1 zászlóalj erejéig.
 
K

kamm

Guest
Nekem állandó vesszőparipám a légiszállítású tüzérség. Amennyiben a MH vezetői is így gondolkodnak, akkor az jelentős logisztikai kihívás lesz.
Szerintem erre a feladatra ha csak 105mm-es ágyúkban gondolkodunk, akkor elég lesz a H225M, azonban ha terveben van mondjuk M777 beszerzése, akkor ahhoz már Chinook kell. De ha maradunk a 105-ös űrméretnél, akkor ott az 1 helyett egyből 2 löveg akasztható alá. 2 Chinook meg elvisz egy komplett tűzszakaszt személyzetestül, alap lőszermennyiségestűl.
Alapvetően szerintem a H225-ösök elsősorban a KRD kiszolgálására lesznek felhasználva (folyamatos mozgatásuk, logisztikájuk). Miközben a Chinook csinálhatja helyettük az egyéb logisztikai feladatokat. Persze az alap szállításnak a kerekes szárazföldinek kell lennie, de sürgős esetben (márpedig lesz olyan!) nagyon jól fog jönni. Mellesleg durva erősokszorozó hatása van.
Természetesen a civil szektorban is a leghasználhatóbb típus (árvízi védekezés, erdőtüzek, ipari nagyberuházások).
A civil szektoros felhasználásokat én kimondottan forszíroznám is a teljes flottára.
Ez utóbbival trükközni is lehetne a beszerzésüknél. Mondjuk EU-s pénzt lehívni pl. 2 db esetében....
Amennyire kellemes ezeknek a fenntartása, szerintem könnyen lehetne nekik feladatokat találni a civil szektorban is. Ehhez persze aktív promócióra lenne szükség.
Ha a tervekben szerepel egy valódi könnyű dandár felállítása is, akkor meg kimondottan kell a plusz szállítási kapacitás. Az pedig egyértelmű, hogy ha könnyű alakulat lesz akkor egyben légiszállításúnak is kell lennie - minimum 1 zászlóalj erejéig.

Igen, a civil hasznalat is dobhat sokat, pl katasztrofasoknak. Az ilyeb hurcibalt tuzerseg nem az en vilagom, szerintem ma mar minden tuzerseg önjáró, ami nem, az elozo szazadbeli, de peldaul ha a Caracalok - amelyekbol nem lesz olyan sok, ugye - nincsenek keznel, akkor egy ilyen egy egesz NASAMS mobilsetupot-uteget felvisz a hegyek koze, radarostul, launcherestul, szakaszostul, egyetlrn forduloval... ezzel akar komplett elemeket is be lehet emelni a muszakiaknak, hidaszomnak, akarkinek. Elvinne majd a kisebb, NMS-alapu 4x4-et plusz a rajt es az egesz malhat stb.
 
  • Tetszik
Reactions: tong djagbu

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 713
76 741
113
A RM abban a dealben szimplan a maintenance meg a training a dolga, hosszu evek ota, logikusan kellett a Sikorskynak egy helyi partner, most az uj verzional sem valtanak, ez szamunkra nem jelent sokat - no meg az a legdragabban repulo helikopter, kell a fenenek.

Egyetertek @pöcshuszár kartarssal, heavy lift celra 3-4 Chinook lenne a legcelszerubb.
Sokkal olcsobban repul, raadasul azzal a jovoben kisebb rampas szallitokra jelentkezo igenyt is kivaltanank (kis orszag vagyunk), kulso fuggesztett teherrol mar nem is beszelve (10-12t max, duplaja a Caracalnak.) Kerdes, mi lesz akkor a szitu, amikor a Minyok kifutnak... a CH47F Block II elvileg nemsokara kijon (2022?), abbol 4 supporttal szerintem $150M korul megallna, akkor ugy 2050-ig meg lenne oldva a kerdes.

A Chinook-ot hová kellene vinni gyári karbantartásra és milyen gyakran? Olaszokhoz, angolokhoz, hollandokhoz? Nekik van jogsultságuk a legújabb változatra? Vagy mindig vissza Amerikába?

Ez volt a legutolsó jóváhagyás kis tételre:
"November 7, 2019 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the United Arab Emirates of ten (10) CH-47F Chinook cargo helicopters and related equipment for an estimated cost of $830.3 million. "
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Hát, ha rosszul záródott akkor kerozin :D

Az 400 millió USD minimum.... nem hiszem, hogy most erre lenne keret.
Én sem hiszem...viszont roppant hasznos lenne.
A Chinook-ot hová kellene vinni gyári karbantartásra és milyen gyakran? Olaszokhoz, angolokhoz, hollandokhoz? Nekik van jogsultságuk a legújabb változatra? Vagy mindig vissza Amerikába?
Feltételezem nagyjavításra és komolyabb sérüléses javításokra gondolsz...
A válasz az hogy igen Spanyoloknál, Angoloknál és az Olaszoknál tutira van Chinook üzem.
Amúgy egy Chinook sem bonyolultabb mint egy A320, úgyhogy akár az Aeroplex is fel tudna készülni elég magas szintű karbantartásokra is...
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
39 713
76 741
113
Feltételezem nagyjavításra és komolyabb sérüléses javításokra gondolsz...
A válasz az hogy igen Spanyoloknál, Angoloknál és az Olaszoknál tutira van Chinook üzem.
Amúgy egy Chinook sem bonyolultabb mint egy A320, úgyhogy akár az Aeroplex is fel tudna készülni elég magas szintű karbantartásokra is...

Az UH-1-eseknél mondtak valami olyat, hogy azt nem javíthatták volna pl. az olaszok, hanem mindig vissza kellett volna vinni az USA-ba.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113
A Chinook-ot hová kellene vinni gyári karbantartásra és milyen gyakran? Olaszokhoz, angolokhoz, hollandokhoz? Nekik van jogsultságuk a legújabb változatra? Vagy mindig vissza Amerikába?

Ez volt a legutolsó jóváhagyás kis tételre:
"November 7, 2019 - The State Department has made a determination approving a possible Foreign Military Sale to the United Arab Emirates of ten (10) CH-47F Chinook cargo helicopters and related equipment for an estimated cost of $830.3 million. "
Az olaszokhoz, mint legközelebbi kapcsolat. Az olaszok maguknak gyártották a Chinookokat. (by Leonardo)
Aztán lehet, hogy végül a németeknél, lengyeleknél is befut...
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 148
113