Namost, hogy tartsuk a polémiát, a lényeg látszik:
- Régebben a sokféle MiG-21-eshez, MiG-23-ashoz, F-4-eshez, F-104-eshez, miegyébhez, sokféle hajtómű létezett, de ezek a variációk együtt mozogtak a géptípusokkal. Taszáron 1989-ig a háromféle MiG-21-eshez, háromféle hajtómű létezett. Kivonták a PF-et, ment vele az R-11-es is.
- Mikor a Navy-nél megjelent a fedélzeten az F-18-as, az pont egy újabb hajtóművet hozott magával. De legalább eddigre már nem volt ott az F-4-es. És az F-8-as távozásával egy újabb hajtómű búcsúzott és az A-6/A-7 kivonásával még két újabb. Tisztult a kép.
- Az USAF-nál az F-4/F-104-et váltó F-15/F-16 páros ugyanúgy F100-ast használt, sőt, ezek jobban voltak csereszabatosak, mint az elődeik J79-esei. Tehát mindenki happy volt.
- Erre jött az F110GE100, majd arra válaszul az F100PW220, majd a 229, ez utóbbira válaszul az F110GE129. Ha te tudsz megbízható és erősebb hajtóművet építeni, akkor én is, de ha te építesz 29000 font tolóerejű hajtóművet, akkor én is. És minden rendszerbe is állt.
- Ezután jött az F-22-es, amihez új hajtóművet csináltak.
- Majd jött a JSF, amit az F-22-es hajtóművére alapoztak... volna, de nem volt elégséges, így csináltak egy mégújabbat
- Az F135-ös lett a várva várt ultimate hajtómű mindhárom haderőnem összes gépére, de nem jó. Ez se jó. Kivonták a Hornetet, de csak a Navy-nél, viszont az USMC továbbra is visszajár a repülőgép hordozókra. A Super Hornet is maradt, igaz ez így nagy átlagban is csak két hajtóműtípus. F135PW400 és F414GE400.
- De nem az USAF-nál. Ott most akkor lesz egy ideig F100PW200/220, F100PW229, F110GE100, F110GE129, F119PW100, F135PW100 és jön a nyertes az XA100 vs XA101 versenyből. És még ki tudja, hogy a next gen F-16-os utódba milyen hajtóművet álmodnak.
- Az oroszok most ébredeznek a hülyeségből és kezdik egységesíteni a Szu-27-es család összes verziójának hajtóművét. Ha minden jól megy, akkor marad egy kevéske RD-33MK, az AL-41F-1Sz és a Szu-57-esbe a 30-as gyártmány, amit majd a “MiG-41” nevű masina is megkap, ha lesz belőle valami.
- Az RD-33MK is ki fog kopni, a MiG-29KR/KUBR (szerintem) nem marad sokáig, a MiG-29M2/MiG-35 pedig nem kell a VKSz-nek. Hosszútávon pedig az AL-41F-1Sz és az, amit most még csak 30-as gyártmányként ismerünk, sanszos, hogy egyfajta technológiai átfedésbe fog kerülni egymással. Azaz, az összes olyan gép, ami most a Szu-35Sz-hez hasonlóan az AL-41F-1Sz-t kapja meg (a Szu-30SzM első ilyen példányával már repülnek Zsukovszkijban) idővel a 30-as hajtómű egy deriváltját kapja meg együttesen.